Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Kul att en annan som la sin beställning på natten när de tipsades om har blivit avbruten då..

Intressant. Hur valde du att betala?
Jag gjorde först ett försök med Wally, fick ingen bekräftelse alls. Så gjorde om proceduren igen med Wally men samma sak, så jag ger det ett sista försök med swish men samma sak igen men nu fick det räcka. Helt plötsligt kommer tre orderbekrf dagen efter. Har stått som behandlas hela tiden fram till idag på ordern med swish, de andra två avbröt jag under första steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Syftet med lagen är att skydda konsumenter mot oseriös prissättning, inte att skapa en lucka där folk ska kunna utnyttja butikers ärliga misstag. Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster när sådana här "felpriser" uppmärksammas.

Först kommer vågen av folk som "testar" att lägga en beställning och accepterar att de kanske inte får sin vara. Sedan kommer nästa grupp, de som går all in för att kräva sin "rätt" till felet, mejlar kundtjänst, postar på sociala medier, hotar med Konsumentverket och försöker pressa ut en vinst.

Det är rätt grisigt beteende. Att se en sannolik miss och ändå försöka kräva "sin rätt" är inte att stå upp för konsumenters rättigheter, det är att urholka dem. När folk utnyttjar systemet på det här sättet så skapar det bara misstro mellan alla parter. Mer krångliga villkor och i förlängningen att det blir sämre för alla.

Jag förstår vad du menar, och det är en viktig poäng att konsumentskyddet inte ska missbrukas. Men jag tycker det är lite förenklat att likställa det här med att "utnyttja ett fel".

I det här fallet handlade det inte om att priset var orimligt lågt, rabatten låg på ca 44 %, alltså helt i linje med butikens egen kampanj om “upp till 50 % rabatt”. Det fanns ingen röd flagga som signalerade att det uppenbart var fel, och orderbekräftelsen skickades utan några tydliga reservationer. Som konsument har man ingen insyn i marginaler, inköpspriser eller tekniska system, man kan bara förhålla sig till vad som visas vid köptillfället.

Att då stå upp för att det ingåtts ett bindande avtal och vilja få det prövat via rätt instanser är inte att "pressa ut en vinst". Det är att pröva en gråzon och nyttja de verktyg som finns tillgängliga som konsument. Det är inte konstigare än att en butik nyttjar sina rättigheter om en kund gör fel.

Det måste finnas en balans. Och det som urholkar konsumenträtten är inte att folk står på sig utan om företag konsekvent kan backa från avtal utan att det får några konsekvenser alls.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tman88:

Alltså, kan du påvisa något som tyder på att du talar sanning eller trollar du bara?

Vanligtvis hade jag sagt nej, men i detta fall kanske jag kan tänka mig att ladda upp "bevis". Vad föreslår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Intressant. Hur valde du att betala?
Jag gjorde först ett försök med Wally, fick ingen bekräftelse alls. Så gjorde om proceduren igen med Wally men samma sak, så jag ger det ett sista försök med swish men samma sak igen men nu fick det räcka. Helt plötsligt kommer tre orderbekrf dagen efter. Har stått som behandlas hela tiden fram till idag på ordern med swish, de andra två avbröt jag under första steget.

Vad som helst, leveransbekräftelsen räcker du kan ta bort dina uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så som de formulerat motivationen till annulering räknar jag blankt med att de aldrig kommer lagerföra Red Devil RX 9070 XT igen. För annars är det ju nästintill blålögner bara

Det var en lögn. Korten fanns kvar på norska sidan och gick att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Syftet med lagen är att skydda konsumenter mot oseriös prissättning, inte att skapa en lucka där folk ska kunna utnyttja butikers ärliga misstag. Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster när sådana här "felpriser" uppmärksammas.

Först kommer vågen av folk som "testar" att lägga en beställning och accepterar att de kanske inte får sin vara. Sedan kommer nästa grupp, de som går all in för att kräva sin "rätt" till felet, mejlar kundtjänst, postar på sociala medier, hotar med Konsumentverket och försöker pressa ut en vinst.

Det är rätt grisigt beteende. Att se en sannolik miss och ändå försöka kräva "sin rätt" är inte att stå upp för konsumenters rättigheter, det är att urholka dem. När folk utnyttjar systemet på det här sättet så skapar det bara misstro mellan alla parter. Mer krångliga villkor och i förlängningen att det blir sämre för alla.

Kunde inte säga det bättre själv,

Ser inget fel med att lägga testa lägga en beställning, eller ja lite omoraliskt kanske men man får ju vara medveten om att 99% av fallen så kommer det inte gå igenom.

Däremot att sitta och kräva sin absoluta rätt till att försöka utpressa sig till en deal är vansinne, någonstans tror jag ju att man då hamnar på en intern lista i företaget där man aldrig kommer få goodwill någonsin igen (kan man hoppas på iallafall)

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ok så är jag den första som fått leveransbekäftelse? På väg till mitt närmsta ombud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tman88:

Vad som helst, leveransbekräftelsen räcker du kan ta bort dina uppgifter.

Hej!

Spåra ditt paket via länken i ordersammanfattningen längre ner i mailet. Det kan ta upp till 24 timmar innan din beställning är spårbar.

Bifogat finner du också information om ångerrätt.

Vänliga hälsningar
Komplett.se

Ordersammanfattning:
Ordernr.: xx
(Se orderstatus)
Beställare: xx
Betalning: Swish

Leverans: Hämta hos postombud (Spåra ditt paket)

Vara

Bestält

Skickat

PowerColor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XTVarenr: (1321422)

Permalänk
Viking
Skrivet av smel:

Jag förstår vad du menar, och det är en viktig poäng att konsumentskyddet inte ska missbrukas. Men jag tycker det är lite förenklat att likställa det här med att "utnyttja ett fel".

I det här fallet handlade det inte om att priset var orimligt lågt, rabatten låg på ca 44 %, alltså helt i linje med butikens egen kampanj om “upp till 50 % rabatt”. Det fanns ingen röd flagga som signalerade att det uppenbart var fel, och orderbekräftelsen skickades utan några tydliga reservationer. Som konsument har man ingen insyn i marginaler, inköpspriser eller tekniska system, man kan bara förhålla sig till vad som visas vid köptillfället.

Att då stå upp för att det ingåtts ett bindande avtal och vilja få det prövat via rätt instanser är inte att "pressa ut en vinst". Det är att pröva en gråzon och nyttja de verktyg som finns tillgängliga som konsument. Det är inte konstigare än att en butik nyttjar sina rättigheter om en kund gör fel.

Det måste finnas en balans. Och det som urholkar konsumenträtten är inte att folk står på sig utan om företag konsekvent kan backa från avtal utan att det får några konsekvenser alls.

Men du är ju väl medveten om att det var ett felpris.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Hej!

Spåra ditt paket via länken i ordersammanfattningen längre ner i mailet. Det kan ta upp till 24 timmar innan din beställning är spårbar.

Bifogat finner du också information om ångerrätt.

Vänliga hälsningar
Komplett.se

Ordersammanfattning:
Ordernr.: xx
(Se orderstatus)
Beställare: xx
Betalning: Swish

Leverans: Hämta hos postombud (Spåra ditt paket)

Vara

Bestält

Skickat

PowerColor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XTVarenr: (1321422)

Lägg bild istället där du paintmarkerar bort dina uppgifter och ordernr

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Ok så är jag den första som fått leveransbekäftelse? På väg till mitt närmsta ombud...

intressant, har paketet gått iväg alltså eller är det bara en bokningsbekräftelse?

Det kan ju hända att komplett kommer hedra någras beställning, om än osannolikt

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Det diskuteras här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671886-samlingstrad-a...

Fick du ett mail om att den ej skulle levereras först? Eller du fick helt enkelt att den är skickad direkt?
Beställde också vid 12 men fick mail om att de ej kommer skicka kortet.

Tack, missade den helt.
Nej, fick inget mail och ingen uppdatering, stod enbart som Behandlas fram tills nu för en stund sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men du är ju väl medveten om att det var ett felpris.

Vem säger det och hur ska komplett i så fall bevisa det?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tman88:

Lägg bild istället där du paintmarkerar bort dina uppgifter och ordernr

AJ AJ kapten.

https://imgur.com/a/rVH7AHU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

intressant, har paketet gått iväg alltså eller är det bara en bokningsbekräftelse?

Det kan ju hända att komplett kommer hedra någras beställning, om än osannolikt

https://imgur.com/a/rVH7AHU

Den är på väg

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken. har inte följt kortets strapatser. Vad är priset som det tjafsas om?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Nice! Grattis!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Får man fråga vilken tid du la beställningen?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tman88:

Nice! Grattis!!

Kan knappt tro det är sant. Ska firas med cs2 i 960 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag håller HELT med!

Skrivet av smel:

Fast det där är ju en ganska snygg vridning av fallet vi har här.
Det blir ett jäkla liv där halva SweC lyser upp och det är tydligt att typ alla känner att det är för bra för att vara sant men vissa testar ändå.

Sen när det inte går vägen så blir det ett jäkla liv från vissa för de ska minsann ha de lägre priset! Det kan ju inte ungått många av SweC läsare/användare att dealen var lite för bra för att vara sann? Lite som att en sjöman skulle hävda att denne inte visste att vatten var vått.

Vi pratar ju inte om Asta 74år som gick förbi ett skyltfönster och såg en annonsen och tänkte på sitt barnbarn som gillar datorspel och gick in och köpte kortet.

Laglig rätt eller inte så är det rent moralisk jävligt dålig och påvisar att personen har en ganska dålig karaktär när man kräver något som man egentligen vet är fel och skall dra det vidare.

Fortsättet folk så här så kommer branchen trycka på politikerna och till slut blir vi av med våra fina rättigheter. Dvs hederligt folk får sämre vilkor pga att vissa missbrukar reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Man kan också vända på det och se det ur ett konsumentperspektiv.

Komplett är inte en liten aktör utan en av Nordens största e-handlare och äger flera av de svenska aktörerna som Netonnet och Webhallen. De har valt att ersätta manuella kontroller och arbetskraft med automatiska robotsystem som ska sänka priser för att hålla jämna steg med konkurrenters prissättning och bråka om första platsen på Prisjakt genom att lägga sig någon krona under.

Liksom många andra aktörer kör de med konstanta kampanjer och överöser konsumenters mailkorgar med lovord om "REA UPP TILL 50%", "GALNA PRISER ENDAST I HELGEN", "UPP TILL 50% PÅ REAFAVORITER". Det är Black Friday, Black Week, Black Month, Cyber Monday, Mellandagsrea, Påskrea, Helgrea, REA REA REA HELA TIDEN.

Hur ska man som vanlig konsument ha koll på exakt vad varje enskild produkt bör kosta? Det fuskas ständigt med överstrukna ordinarepriser som kanske gällde för två år sedan och sedan dess har produkten konstant varit sänkt långt under det. Ändå är det det första priset som visas överstruket på beställningssidan och de procentuella rabatterna som visas blir då uppemot 50%.

Konsumentköplagen med flera är till för att skydda konsumenter mot dessa företagsjättar som har en enorm makt på marknaden. De hade aldrig tillkommit om företagen spelat schysst.

Tror du att Komplett hade frånträtt ett avtal om det varit tvärtom att du köpt något dyrt, väntat tills distansköplagen, eller deras eget öppet köp slutat gälla, och sedan som konsument försökt slingra dig ur avtalet? Det hade aldrig hänt. På samma sätt bör Komplett äga sitt misstag och faktiskt leverera när de skickat ut orderbekräftelser där de bekräftat köpet.

Det händer gång på gång att olika aktörer lägger ut bra erbjudanden och sedan avbryter efter några dagar med ett "ooops det blev visst fel, vi frånträder detta nu". Se bara i fyndtråden hur svårt det är för gemene man att avgöra om något är för bra för att vara sant eller inte. Där började diskuteras om andra "fynd" kunde vara felaktiga prissättningar från Komplett. Vissa som var extremt insatta kunde dock komma fram till att nej, trots samma procentsats som det här grafikkortet var nog dessa korrekt prissatta. Just eftersom Komplett fuskar med sina ordinarie priser. Majoriteten av de som slog till på grafikkortet bör kunna hävda att de handlat i god tro för det är otroligt svårt i en värld med konstanta reor uppemot 50% att avgöra vad som är ett skäligt pris eller inte.

Konsumenter måste kunna lita på att priserna som annonseras gäller, annars blir det en lekstuga där företagen kan friskriva sig från sina egna misstag gång på gång. Det underminerar hela konsumenträtten. Det är bra om de får en smäll på fingrarna när det nu återigen blivit tokigt.

Sluta försvara företag som kör över sina kunder när de omsätter miljardbelopp. De har råd att anställa någon som kontrollerar att de prissätter sina varor på ett sätt de själva är nöjda med.

Permalänk
Medlem

Mitt köp avbröts också av Komplett med motivering:
"Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten."

Om någon vill testa konsumentköplagen står det:
"
Prisskillnad

4 § Om köpet har hävts och konsumenten gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. Om köpet har hävts utan att ett sådant täckningsköp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser, omfattar skadeståndet ersättning för skillnaden mellan priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen."

Finns ju andra åf som har kortet i lager och skulle vara intressant och se om Komplett står för mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

din jävla king helt sjukt grattis igen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Får man fråga vilken tid du la beställningen?

Runt 12 tiden den förste. Har ingen aning om vad som hänt då det uppenbarligen varit många före mig.

Jag beställde först två gånger via Wally då jag trodde det var buggat när jag inte fick bekräftelse, testade en sista gång med swish men det vart samma sak, dvs ingen antydan på att beställning lagts förutom att pengarna var dragna.

Avbröt de första två med Wally och den med swish har stått under Behandlar fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag håller HELT med!

Fast det där är ju en ganska snygg vridning av fallet vi har här.
Det blir ett jäkla liv där halva SweC lyser upp och det är tydligt att typ alla känner att det är för bra för att vara sant men vissa testar ändå.

Sen när det inte går vägen så blir det ett jäkla liv från vissa för de ska minsann ha de lägre priset! Det kan ju inte ungått många av SweC läsare/användare att dealen var lite för bra för att vara sann? Lite som att en sjöman skulle hävda att denne inte visste att vatten var vått.

Vi pratar ju inte om Asta 74år som gick förbi ett skyltfönster och såg en annonsen och tänkte på sitt barnbarn som gillar datorspel och gick in och köpte kortet.

Laglig rätt eller inte så är det rent moralisk jävligt dålig och påvisar att personen har en ganska dålig karaktär när man kräver något som man egentligen vet är fel och skall dra det vidare.

Fortsättet folk så här så kommer branchen trycka på politikerna och till slut blir vi av med våra fina rättigheter. Dvs hederligt folk får sämre vilkor pga att vissa missbrukar reglerna.

Att ifrågasätta detta moraliskt för att man vill få sina rättigheter prövade känns rätt skevt. Om det visar sig att jag inte har rätt då får jag acceptera det. Men att man "har dålig karaktär" bara för att man använder lagen som stöd är att göra det lite väl enkelt för sig.

Vi pratar inte om att lura någon. Vi pratar om att pröva vad som gäller i ett faktiskt rättsligt gränsfall precis så som det är tänkt att fungera i ett rättssamhälle.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Haha... Tonen är "vi vill bara se bevis så vi kan vara glada gör din skull" men i själva verket vill folk (vissa) bara ha "bevis" så de kan bråka vidare med kundtjänsten att de minsann ska ha sin beställning också.

Visa inga bevis säger jag.

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Jag tycker du missar poängen, varför ska man inte prova beställa för tänk om det inte varit ett misstag?(osannolikt i detta fall men gäller väl även i andra scenarion där det visat sig inte varit fallet) Om det nu var ett prisfel och dom hade hävdat det senare så tror jag dramat här inne hade låtit annorlunda då generella konsensus i tråden var att det högst troligt var det som hänt, jag vet att jag själv inte hade höjt speciellt högt på ögonbrynen vid ett sådan mail iallafall.
Problemet är att dom hävdar lagerbrist och att dom inte kan få in varan till en enda individ trots trolig lagerhållning (se ex från Norge), alltså att man eventuellt blåljuger för att rädda sitt eget skinn för att troligt sitta säkert i båten om det mot förmodan skulle vara någon som ens hade orkat anmäla till ARN om dom istället hävdat prisfel. Hade dom lyckas leverera något enstaka kort till någon på detta forumet och efter det hävdat lagerfel tror du denna tråd hade existerat då? Eller att priset visade sig vara fel, hade det varit samma drag i denna tråd?

Jag kan tycka det snarare är grisigt beteende från Komplett, man har uppenbart klantat sig och försöker rädda sitt skin men visst försvara dessa stora bolag som gång på gång utnyttjar konsumenter (se antal skräckhistorierna om färdigbyggda datorerna på trustpilot) aggresiva och rent uppseendeväckande avbetalning/leasingmetoder som FLEX samt den klassiska bluffreorna som pågår runt och runt året om

Permalänk
Medlem

Min order står som "skickad" på komplett, och fick från postnord nu att de har "fått beställning på en leverans till dig".
La min order strax efter 13.00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tman88:

din jävla king helt sjukt grattis igen!!!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Runt 12 tiden den förste. Har ingen aning om vad som hänt då det uppenbarligen varit många före mig.

Jag beställde först två gånger via Wally då jag trodde det var buggat när jag inte fick bekräftelse, testade en sista gång med swish men det vart samma sak, dvs ingen antydan på att beställning lagts förutom att pengarna var dragna.

Avbröt de första två med Wally och den med swish har stått under Behandlar fram tills nu.

Har de lottat ut vilka som fick beställningarna godkända eller vad är det här. Annars stämmer det ju verkligen inte att lagersaldot hade tagit slut.

Edit: Grattis för fan! En sjuk deal.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT