Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk

Fick en leveransbekräftelse nu på förmiddagen om min order av 9070 xt kortet.
Beställde även jag rätt sent i relation till andra, runt lunch i söndags.
Valde att betala med swish samt med leverans med post nord, om det kan spela in på vilka som blev "lotto vinnarna" i kaoset.
Lättare logistiskt att bryta ett köp där pengar inte än bytt händer? Fördröjning för dom som valde walley till måndag morgon?
Post nord som har hämtning på kompletts lager tidigast av alla speditörer vilket skulle göra att dom ordrarna prioriteras av lagerarbetarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siano_306:

Valde att betala med swish samt med leverans med post nord, om det kan spela in på vilka som blev "lotto vinnarna" i kaoset.
Lättare logistiskt att bryta ett köp där pengar inte än bytt händer?

Nä, gjorde samma val. Gjorde min beställning 3 på natten men fick min order avbeställd och Swish beloppet tillbakaskickat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Oavsett juridiken finns ju en hel uppsjö av beteenden som inte är olagliga, men som de flesta vettiga människor anser är antisociala och inte bör uppmuntras. Här i forumet pratas det ju ofta om t.ex. scalping, alltså att köpa upp begränsade produkter i syfte att sälja vidare dyrt. Det är inte olagligt, men ett sjukt störigt beteende som förstör för andra.

Tränga sig före i kön, gräva med fingrarna i lunchbuffén, spela musik utan hörlurar i kollektivtrafiken osv.

Dessutom, om någon medvetet försöker utnyttja ett prisfel, särskilt om det sker systematiskt, så är det ju inte omöjligt att det skulle kunna betraktas som bedrägeri eller utpressning enligt brottsbalken. Så det är långt ifrån ett smart beteende utan snarare ett exempel på hur vissa tänjer på gränserna för att spara några kronor, utan att tänka på konsekvenserna.

Herregud, hur mycket sponsorpengar drar du in till forumet för att skriva detta åt Komplett? Sjukaste jag hört att likställa den juridiska aspekten med antisociala beteenden och dessutom gå så långt att senare säga att det i sig skulle vara brottsligt att hävda sina konsumenträttigheter.

Komplett hade med stor sannolikhet förlorat om någon dragit detta till tingsrätten. De har gjort fel i flera led. Som jag skrev i mitt tidigare svar till din förra rant om hur ”grisiga” konsumenterna på sweclockers är så hade Komplett garanterat drivit frågan om någon köpare brustit i sina åtaganden. Exempelvis missat att betala delbetalningar eller liknande. De hade garanterat nekat reklamationsärenden om någon försökt åberopa det någon dag efter att reklamationstiden gått ut. Det är ett företag det handlar om och de hade alla gånger kört över dig som konsument om de haft lagen på sin sida. Denna gång har konsumenterna lagen på sin sida.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av jedijens:

Herregud, hur mycket sponsorpengar drar du in till forumet för att skriva detta åt Komplett? Sjukaste jag hört att likställa den juridiska aspekten med antisociala beteenden och dessutom gå så långt att senare säga att det i sig skulle vara brottsligt att hävda sina konsumenträttigheter.

Komplett hade med stor sannolikhet förlorat om någon dragit detta till tingsrätten. De har gjort fel i flera led. Som jag skrev i mitt tidigare svar till din förra rant om hur ”grisiga” konsumenterna på sweclockers är så hade Komplett garanterat drivit frågan om någon köpare brustit i sina åtaganden. Exempelvis missat att betala delbetalningar eller liknande. De hade garanterat nekat reklamationsärenden om någon försökt åberopa det någon dag efter att reklamationstiden gått ut. Det är ett företag det handlar om och de hade alla gånger kört över dig som konsument om de haft lagen på sin sida. Denna gång har konsumenterna lagen på sin sida.

Jag har inte nämnt Komplett och är inte insatt i just det fallet, men det här är ju ett återkommande fenomen. Någon sniffar upp ett misstänkt lågt pris, postar det som ett fynd trots att det ganska uppenbart kan vara fel, och sen när ordrarna annulleras börjar folk spela kränkta.

Och problemet är inte att en enskild person försöker "testa och hoppas på det bästa". Det är vad som händer när många gör det. Lagen är till för att skydda oss konsumenter från oseriösa priser och fula trick från butiker, inte för att ge folk med tveksamt samvete en chans att grina till sig låga priser.

Om detta beteende blir för utbrett, så kommer vi få se motreaktioner. Tror ni e-handlare bara tänker “oops” och går vidare? Nej, då kommer vi få tekniska spärrar och individuellt riktade priser, snårigare köpvillkor och i värsta fall ett tryck på att ändra våra riktigt bra konsumentlagar, eftersom folk inte kan bete sig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har inte nämnt Komplett och är inte insatt i just det fallet, men det här är ju ett återkommande fenomen. Någon sniffar upp ett misstänkt lågt pris, postar det som ett fynd trots att det ganska uppenbart kan vara fel, och sen när ordrarna annulleras börjar folk spela kränkta.

Och problemet är inte att en enskild person försöker "testa och hoppas på det bästa". Det är vad som händer när många gör det. Lagen är till för att skydda oss konsumenter från oseriösa priser och fula trick från butiker, inte för att ge folk med tveksamt samvete en chans att grina till sig låga priser.

Om detta beteende blir för utbrett, så kommer vi få se motreaktioner. Tror ni e-handlare bara tänker “oops” och går vidare? Nej, då kommer vi få tekniska spärrar och riktade priser, mindre transparens i prislistor och i värsta fall ett tryck på att ändra våra riktigt bra konsumentlagar, eftersom folk inte kan bete sig.

Om vi inte låter företag får trolla runt med priserna hur som helst så kommer det leda till att företag får trolla runt med priserna hur som helst!

Permalänk
Medlem

Jag bläddrade igenom Kompletts Trustpilot-recensioner från de senaste sex månaderna – rena rama underhållningen. Det är som att deras kundtjänst är med i en tävling om att göra folk förbannade.

Permalänk
Medlem

Nu har jag redan ett 9070 xt och lyckades få tag i det på release för rekommenderat pris. Jag tycker att 8000 kr är saftigt, men med tanke på att det presterar bättre än 5070 ti och ibland 5080 i vissa spel så är det otroligt prisvärt. För andra som fick tag i för komplett pris så är det bara att gratulera, galet mycket prestanda per krona.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mixan:

Japp. Jag tänker att nu när vissa fått sina kort skickade så tänker jag inte ge mig.

Den svenska avundsjukan representeras väl i den här tråden.
*Pinsamt!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Den svenska avundsjukan representeras väl i den här tråden.
*Pinsamt!

Det som är pinsamt är ju Kompletts hantering.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Om detta beteende blir för utbrett, så kommer vi få se motreaktioner. Tror ni e-handlare bara tänker “oops” och går vidare? Nej, då kommer vi få tekniska spärrar och riktade priser, mindre transparens i prislistor och i värsta fall ett tryck på att ändra våra riktigt bra konsumentlagar, eftersom folk inte kan bete sig.

"Svek", "ocker" och "ond tro" finns väl redan i lag om avtal.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dimestam:

Oavsett juridiken finns ju en hel uppsjö av beteenden som inte är olagliga, men som de flesta vettiga människor anser är antisociala och inte bör uppmuntras. Här i forumet pratas det ju ofta om t.ex. scalping, alltså att köpa upp begränsade produkter i syfte att sälja vidare dyrt. Det är inte olagligt, men ett sjukt störigt beteende som förstör för andra.

Tränga sig före i kön, gräva med fingrarna i lunchbuffén, spela musik utan hörlurar i kollektivtrafiken osv.

Dessutom, om någon medvetet försöker utnyttja ett prisfel, särskilt om det sker systematiskt, så är det ju inte omöjligt att det skulle kunna betraktas som bedrägeri eller utpressning enligt brottsbalken. Så det är långt ifrån ett smart beteende utan snarare ett exempel på hur vissa tänjer på gränserna för att spara några kronor, utan att tänka på konsekvenserna.

Nu är detta här då ett prisfel under deras rea sen kan man ju anta att det skulle gälla x antal produkter. Men i slutändan har ju komplett gjort fel här o lottat ut korten verkar det som. Kollar vi ex inets drop så är prissättningen helt i linje med detta.

Vi pratar inte om extrema kostnader för komplett med tanke på storleken och med tanke på hur dom leker rövare med sina rabatter så är det lite förtjänt o slänga dynga. Såklart inom en viss mån

Just my 2 cents

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Mig veterligen så är dimestam ägare till forumet. Och företag osv Så han kan göra vad han vill. Någon som har problem. Starta eget, står en fritt.

Oj, är det sant? Då är de hårda orden ännu mer förvånande.

Att säga ett ens forummedlemmar ägnar sig åt "grisigt beteende", "antisocialt beteende" och att det är "folk med tveksamt samvete" vars samlade beteende kan betraktas som "bedrägeri eller utpressning enligt brottsbalken" när de försöker hävda sina konsumenträttigheter mot ett företag i miljardklassen känns för mig ganska osmakligt.

Särskilt när företaget i fråga konstant kör "reakampanjer" som ofta använder tveksamma marknadsföringsmetoder i syfte att vilseleda och få oss att konsumera mera.

Skrivet av Dimestam:

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i frågan hur detta ser ut ur ett konsumentperspektiv. Väldigt märkligt också att säga att du inte är insatt i fallet med Komplett men samtidigt vara väldigt snabb med att komma till undsättning och försvara Komplett (och tydligen andra e-handlare då) mot oss illvilliga konsumenter. Om du sätter dig in i fallet märker du snabbt att Kompletts agerande inte är fläckfritt.

Skrivet av jedijens:

Man kan också vända på det och se det ur ett konsumentperspektiv.

Komplett är inte en liten aktör utan en av Nordens största e-handlare och äger flera av de svenska aktörerna som Netonnet och Webhallen. De har valt att ersätta manuella kontroller och arbetskraft med automatiska robotsystem som ska sänka priser för att hålla jämna steg med konkurrenters prissättning och bråka om första platsen på Prisjakt genom att lägga sig någon krona under.

Liksom många andra aktörer kör de med konstanta kampanjer och överöser konsumenters mailkorgar med lovord om "REA UPP TILL 50%", "GALNA PRISER ENDAST I HELGEN", "UPP TILL 50% PÅ REAFAVORITER". Det är Black Friday, Black Week, Black Month, Cyber Monday, Mellandagsrea, Påskrea, Helgrea, REA REA REA HELA TIDEN.

Hur ska man som vanlig konsument ha koll på exakt vad varje enskild produkt bör kosta? Det fuskas ständigt med överstrukna ordinarepriser som kanske gällde för två år sedan och sedan dess har produkten konstant varit sänkt långt under det. Ändå är det det första priset som visas överstruket på beställningssidan och de procentuella rabatterna som visas blir då uppemot 50%.

Konsumentköplagen med flera är till för att skydda konsumenter mot dessa företagsjättar som har en enorm makt på marknaden. De hade aldrig tillkommit om företagen spelat schysst.

Tror du att Komplett hade frånträtt ett avtal om det varit tvärtom att du köpt något dyrt, väntat tills distansköplagen, eller deras eget öppet köp slutat gälla, och sedan som konsument försökt slingra dig ur avtalet? Det hade aldrig hänt. På samma sätt bör Komplett äga sitt misstag och faktiskt leverera när de skickat ut orderbekräftelser där de bekräftat köpet.

Det händer gång på gång att olika aktörer lägger ut bra erbjudanden och sedan avbryter efter några dagar med ett "ooops det blev visst fel, vi frånträder detta nu". Se bara i fyndtråden hur svårt det är för gemene man att avgöra om något är för bra för att vara sant eller inte. Där började diskuteras om andra "fynd" kunde vara felaktiga prissättningar från Komplett. Vissa som var extremt insatta kunde dock komma fram till att nej, trots samma procentsats som det här grafikkortet var nog dessa korrekt prissatta. Just eftersom Komplett fuskar med sina ordinarie priser. Majoriteten av de som slog till på grafikkortet bör kunna hävda att de handlat i god tro för det är otroligt svårt i en värld med konstanta reor uppemot 50% att avgöra vad som är ett skäligt pris eller inte.

Konsumenter måste kunna lita på att priserna som annonseras gäller, annars blir det en lekstuga där företagen kan friskriva sig från sina egna misstag gång på gång. Det underminerar hela konsumenträtten. Det är bra om de får en smäll på fingrarna när det nu återigen blivit tokigt.

Sluta försvara företag som kör över sina kunder när de omsätter miljardbelopp. De har råd att anställa någon som kontrollerar att de prissätter sina varor på ett sätt de själva är nöjda med.

Jag hoppas att Komplett pudlar i frågan och kompenserar alla köpare på något vis.
Det hade varit en stor vinst för konsumenterna och en fin prövning av konsumentköplagen.

Det är oerhört tröttsamt att stora företag konstant försöker slingra sig ur med hjälp av krångliga friskrivningsklausuler och otydliga avtalsvillkor. Det är också just därför konsumentköplagen, distansköplagen, marknadsföringslagen mfl. tillkommit. INTE för att företagen alltid är schyssta och att det är vi "grisiga" konsumenter som förstör marknaden.

Jag är helt övertygad om att Komplett hade gjort detsamma mot en enskild konsument om förhållandet hade varit det omvända. Det är ju också precis det de försöker göra genom att skicka ut tveksamma mail där de försöker friskriva sig och frånträda avtalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ganska säker på att "gräva med fingrarna i lunchbuffén" kan få juridiska konsekvenser. Att medvetet förstöra mat borde man kunna få böter för känns det som. Även spela musik för högt får ju ungdommar böter för ganska frekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Njaej. Tror det är rätt ovanligt med folk som beställer vid uppenbara prisfel och sen känner sig kränkta om de inte får varan till det uppenbara prisfelet. Detta eftersom man ändrat lagen i det här avseendet. Det som jag antar att folk kunde bli upprörda över var om de hittade ett bra erbjudande och butiken sedan slingrade sig trots att du som kund hade rätten på sin sida. Det här har ju ändrats sedan folk här beställde seagatehårdiskar från CDON för typ 15-20 år sen(?) där CDON sen blev skyldiga att leverera. Minns inte om det var prisfel då. Men de översålde rätt jävla rejält minns jag. Vissa fick vänta flera månader på leverans har jag för mig. Då hade nog folk sneat om de hade nekats eftersom de kände till sina rättigheter.

Personligen känner jag ingen moralisk förpliktelse att avstå från att beställa vid uppenbara prisfel. Är mest nyfiken på hur butiken hanterar det. Lite spännande är det ju också att se om de missar att identifiera det. Skulle det gå igenom så drabbar det liksom ingen fattig. Blir heller inte upprörd om det upptäcks och en återbetalning sker. Tipsar heller aldrig andra om det. Tvivlar på att du som kund skulle kunnas åtalas för att en butik inte håller koll på sina priser/reor. Det vore helt absurt. De ansvarar givetvis för sin egen prissättning och hur de hanterar situationer vid uppenbara prisfel.

Men just i det här specifika fallet var det inte i närheten av uppenbart prisfel. Inte ens en gråzon. Det ska rätt mycket till för att något ska betraktas som uppenbart prisfel eftersom butiker hela tiden kör med rabatter uppåt 50% mer. Ta bara Samsung med sina 70% rabatter via Benify exempelvis.

Om det kanske saknas en nolla. Typ 540:- stället för 5400:-, då börjar vi närma oss. Och då tror åtminstone jag att det är väldigt få som på riktigt skulle bli upprörda om de nekas köp, förutsatt att de är införstådda i hur våra lagar och regler fungerar.

Däremot tror jag att det är många som föreställer sig att alla andra är verklighetsfrånvända och känslostyrda eftersom det får dem att känna sig moraliskt överlägsna andra... Det är nog vanligare än det omvända scenariot. Men det är något jag ser rätt mycket av här på forumet. Folk som dygdsignalerar och avfärdar andra som avundsjuka. Men paradoxalt nog är det förmodligen tvärtom. Alltså, människor som känner behov att dygdsignalera, avundas andra som inte lider av detta vilket leder till en slags projicering av deras egna tillkortakommanden.

Oavsett blir det här ett intressant benchmark i svensk konsumenträtt. Jag vet hur jag hade hanterat det här om jag var kundtjänstandsvarig på komplett. Ska bli spännande att se om de tänker likadant. Men vill inte avslöja hur jag hade tänkt eftersom de uppenbart läser den här tråden. Men de har minst sagt rätt många utmaningar. Och att det blir såpass stor transparens med den här sortens trådar gör det ju svårt för dem att slingra sig ur det här. Vissa har fått leverans fastän de beställde senare än andra osv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skumt, de verkar faktiskt ha skickat ett kort till mig. Hur ser det ut för er del?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har inte hunnit mer än att skumma lite här och där, men det är bitvis lite väl hätskt i tråden. Helt oavsett vad man tycker kan man fortfarande försöka bemöta varandra med respekt istället för personangrepp, provokationer och nedsättande uttryck. Klarar man inte av att bidra konstruktivt till diskussionen utan snarare bara behöver skrika av sig kan jag rekommendera en skogspromenad - det är rasande skönt den här tiden på året och mycket fågelsång. Det är också bevisat gynnsamt för att reducera stressnivåerna

Nu är detta ett ämne som engagerar och, för att göra såsen än rörigare, flera olika saker och perspektiv som diskuteras samtidigt och det blir därmed oundvikligen svallvågor. Tänk dock gärna till ett extra varv om ni känner er uppjagade innan ni låter fingrarna dundra på tangentbordet, så blir tråden också trevligare läsning för alla parter.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av jedijens:

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i frågan hur detta ser ut ur ett konsumentperspektiv. Väldigt märkligt också att säga att du inte är insatt i fallet med Komplett men samtidigt vara väldigt snabb med att komma till undsättning och försvara Komplett (och tydligen andra e-handlare då) mot oss illvilliga konsumenter. Om du sätter dig in i fallet märker du snabbt att Kompletts agerande inte är fläckfritt.

Nej, jag har inte följt Komplett-fallet i detalj, men håller på att läsa ikapp i mån av tid. Utgick främst från vad tipsaren själv skrev i fyndtråden och där framgick det tydligt att även denna person misstänkte att priset var fel:

OBS: Kanske felskrivning. Så värt att ha det i åtanke om man lägger en beställning att den kanske makuleras. Jag fick igenom mitt köp och kan se hos Walley att det har gått igenom. Men har inte fått någon orderbekräftelse från Komplett varken i mina ordrar eller per mail.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter ganska tydligt vad som hänt om man läser lite från hela tidslinjen

Ett grafikkort får en oväntad stor rabatt under helgen

Samtidigt pajar hela det automatiska ordersystemet (flera vittnade om att andra varor inte heller fick orderbekräftelser som vanligt)

Ordrar läggs på manuell kö för senare hantering när systemet är igång igen

Måndag Söndag morgon, någon kommer in, ser skiten, och lyckas få igång systemet lagom till lunchtid

Plötsligt dyker grafikkortet upp i lager igen, och de ≈50 första ordrarna som läggs går igenom i det nu fungerande automatiska ordersystemet

Efter lunch börjar de manuella ordrarna hanteras, men alla grafikkort i lager i den svenska butiken är redan tingade och på väg ut

<det blev ingen cd.jpeg>

Absolut inte rättvist, men det blir svårt att se rimligheten i att alla hundratals ordrar ska gå igenom också. Men hade absolut varit mer rimligt om de som först lade ordrar hade fått kort och inte de som kom 12h senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker det låter ganska tydligt vad som hänt om man läser lite från hela tidslinjen

Ett grafikkort får en oväntad stor rabatt under helgen

Samtidigt pajar hela det automatiska ordersystemet (flera vittnade om att andra varor inte heller fick orderbekräftelser som vanligt)

Ordrar läggs på manuell kö för senare hantering när systemet är igång igen

Måndag morgon, någon kommer in, ser skiten, och lyckas få igång systemet lagom till lunchtid

Plötsligt dyker grafikkortet upp i lager igen, och de ≈50 första ordrarna som läggs går igenom i det nu fungerande automatiska ordersystemet

Efter lunch börjar de manuella ordrarna hanteras, men alla grafikkort i lager i den svenska butiken är redan tingade och på väg ut

<det blev ingen cd.jpeg>

Absolut inte rättvist, men det blir svårt att se rimligheten i att alla hundratals ordrar ska gå igenom också. Men hade absolut varit mer rimligt om de som först lade ordrar hade fått kort och inte de som kom 12h senare

Bästa förklaringen hittills på vad som faktiskt har hänt. Trist men shit happens

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Måndag morgon, någon kommer in, ser skiten, och lyckas få igång systemet lagom till lunchtid

Skrivet av knewt:

Bästa förklaringen hittills på vad som faktiskt har hänt. Trist men shit happens

Stämmer dock ej eftersom samtliga som fått det skickat (och bevisat det på sweclockers) beställde i söndags.
Samt att Komplett.no och Komplett.se delar lager, det är exakt samma lagersaldo på samtliga produkter.
Det fanns kvar i lager på Komplett.no under kvällen i måndags. (Kortet var gömt på Komplett.se denna tid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Stämmer dock ej eftersom samtliga som fått det skickat (och bevisat det på sweclockers) beställde i söndags.
Samt att Komplett.no och Komplett.se delar lager, det är exakt samma lagersaldo på samtliga produkter.
Det fanns kvar i lager på Komplett.no under kvällen i måndags. (Kortet var gömt på Komplett.se denna tid)

För någon sida sedan pratade en om sin kollega som rekommenderades att köpa på lunchen i måndags, det är ca 12-13 på måndagen som ordrar gått igenom om jag förstått rätt

Edit: det är nog söndagen, inte måndagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag beställde på morgonen runt kl 8, fick orderbekräftelse kl 14. Kan absolut vara så som han beskriver att ordrarna processats i fel ordning pga systemfel och manuell hantering.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Jag beställde på morgonen runt kl 8, fick orderbekräftelse kl 14. Kan absolut vara så som han beskriver att ordrarna processats i fel ordning pga systemfel och manuell hantering.

LIFO-hantering, härligt... Det gör ju det inte mer ok, borde ju finnas failsafes som gör att köordningen blir rätt ändå. Även den manuella hanteringen behöver ju liksom inte starta från fel håll. Sen vore det ju bättre att helt enkelt avryta alla ordrar om det inte går att få ordning på eländet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För någon sida sedan pratade en om sin kollega som rekommenderades att köpa på lunchen i måndags, det är ca 12-13 på måndagen som ordrar gått igenom om jag förstått rätt

Skrivet av knewt:

Att de hanterats bakifrån håller jag med om. Men från söndagen.
Se: #20886708
Inlägget du pratar om nämner inget om måndag: #20886651

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag beställde kortet klockan 13:26 på söndagen, fick orderbekräftelse klockan 13:36. Och på måndagen annullerades min order.

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Om detta beteende blir för utbrett, så kommer vi få se motreaktioner. Tror ni e-handlare bara tänker “oops” och går vidare? Nej, då kommer vi få tekniska spärrar och individuellt riktade priser, snårigare köpvillkor och i värsta fall ett tryck på att ändra våra riktigt bra konsumentlagar, eftersom folk inte kan bete sig.

De kan ju testa att införa failsafes, men det kostar ju pengar.. Löjligt att ens insinuera att konsumenten skulle vara ute på djupt vatten rent moraliskt. Helt rätt att lägga en beställning ifall man hittar en vara man behöver till ett bra pris.

Företaget är inte din kompis och det måste kosta lite när man gör fel, annars kommer de aldrig spendera några pengar på förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Ja du har nog rätt, någon medarbetare kom in på söndagen och började fixa. Jag kan ändra

Permalänk
Medlem

Jag testade att skriva till deras support. Skrev bland annat att jag noterade deras friskrivning om osäker leverans och leveranstid, men argumenterade att eftersom de bekräftade ordern så räknas det som ett ingått avtal och därmed kan endast "osäker leveranstid" räknas, inte huruvida den skall levereras eller ej.

Fick till svar i korta drag:

"Det var meddelat att det var hög efterfrågan och osäker leverans." (något omskrivet)
De påstår även att de skrev att alla som lägger en beställning får en orderbekräftelse trots detta, men att den inte räknas som ett avtal, enligt ovan anledning. Detta har jag inget minne av att det stod någonstans. Har någon av er det?
Och även om det faktiskt stod det någonstans, räknas det? Är inte det som att säga "även om jag nu skriver på ett avtal med dig, räknas det kanske inte om jag känner för det".

Jag skrev mestadels till dem för att reda ut det, och för att testa deras svar. Jag är ännu inte säker på om jag vill/pallar dra det vidare till ARN. Men om de har fel i ovan logik så kanske jag gör det av ren princip.

Permalänk
Medlem

Vad hände med forumtråden som berörde detta ämne och nyhetsartikeln som skapades där folk började diskutera ämnet på nytt i nyhetens kommentarsfält? - Hittar inte det någonstans....

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad hände med forumtråden som berörde detta ämne och nyhetsartikeln som skapades där folk började diskutera ämnet på nytt i nyhetens kommentarsfält? - Hittar inte det någonstans....

https://www.sweclockers.com/nyhet/41267-prisras-pa-radeon-rx-...

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus