Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem

Detta svaret fick jag utav Komplett

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | ASUS B650E-F | 32GB 6000MT CL36 | RTX 3080 10GB | 8TB NVME | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Define S | Zowie EC2-CW | HyperX Cloud | Corsair K70 MK.2 | Artisan FX Hien Soft

Permalänk

Kan vi verkligen vara säkra på att några kort skickats överhuvudtaget? Kan ju lika gärna vara trollningar för att slänga bensin på brasan, finns folk som tycker sånt är kul av nån anledning. Tycker inte "beviset" som postades tidigare såg särskilt övertygande ut, var till och med nån felstavning som såg rätt skum ut.

Visa signatur

7800X3D | Asrock B650m pg riptide | Kingston 32GB Fury Beast 6000MHz | Asus RTX 4070 Dual | Corsair RM750x 750W | Fractal Design Meshify 2 Mini

Permalänk
Medlem

Vardagsunderhållning när den är som bäst, minns inte senast jag satt och F5:ade en tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Exakt specifikt vilken diskussion om vilken avbruten order av vilken produkt menar du att den stör? Om du tycker samlingstrådar är ett otyg förstår jag varför du klickar in på en samlingstrådar och läser, och när du väl har klickat in på den borde du stänga fliken genast.

Denna diskussion som meta-exempel, har det visat sig.

Om forumet bryter ut diskussioner ur en tråd för att det kan störa andra diskussioner, som diskussionen om grafikkort i tips-tråden, så bör man vara konsekvent och också bryta ut den ur nästa tråd den placerades i, då den kan störa där också. Jag hävdar fortfarande att grafikkort-diskussionen kan störa denna tråd, därför frågade jag om den kunde brytas ut.

Nu verkar det hela handla om att minsann visa hur fel jag har som tycker det. Och att jag borde hålla mig härifrån.
Vilket är offtopic. Och lite otrevligt kanske.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Gissar på att det kommer ett utskick till samtliga berörda idag lagom till kundtjänst stänger

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

Spektrumet beväpnat...

Komiskt nu när det faktiskt har gått ut kort, att då är det faktiskt just MITT som borde ha levererats! Ärligt talat hade det här blivit bättre om dom annullerat varenda order.

Luktar SocialbidragsClockers så som ni kämpar för ett par tusen. Anställda på Inet svettas nog nu när de lägger upp reapriser 😁

Grattis ni som fått ett kort, om ni ämnar använda det själva. Men skenheligheten och drevet mot scalpers gäller väl bara för andra, om man läser mellan raderna (inläggen).

Allt eller inget, skicka fåtal kort till folk är nog mer negativ marknadsföring än att neka alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Vardagsunderhållning när den är som bäst, minns inte senast jag satt och F5:ade en tråd

Detta är första tråden jag skriver i på flera år 🤠

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om forumet bryter ut diskussioner ur en tråd för att det kan störa andra diskussioner, som diskussionen om grafikkort i tips-tråden, så bör man vara konsekvent och också bryta ut den ur nästa tråd den placerades i, då den kan störa där också. Jag hävdar fortfarande att grafikkort-diskussionen kan störa denna tråd, därför frågade jag om den kunde brytas ut.

Nu verkar det hela handla om att minsann visa hur fel jag har som tycker det. Och att jag borde hålla mig härifrån.

Jag tror bestämt vi behöver en utbrytningstråd om hur utbrytningstrådar som hamnar i en samlingstråd med sammanslagna utbrytningstrådar stör diskussionen om andra utbrytningstrådar i samlingstråden.

Kan ni fortsätta den diskussionen i PM eller skapa en egen tråd kanske?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

Kan vi verkligen vara säkra på att några kort skickats överhuvudtaget? Kan ju lika gärna vara trollningar för att slänga bensin på brasan, finns folk som tycker sånt är kul av nån anledning. Tycker inte "beviset" som postades tidigare såg särskilt övertygande ut, var till och med nån felstavning som såg rätt skum ut.

Även jag kan bekräfta att vissa beställningar har skickats. Ett annat konfirmationsmail likt det som postats tidigare i tråden från leverantör har också skickats.

Hade inga förhoppningar om att ordern skulle gå igenom vid beställning. Ännu mindre när jag läste tråden idag där alla fick ett mail om avbruten order, men "tji" fick jag när jag istället fick en leveransbekräftelse.

Beställde långt efter många av er andra, har knappt några tidigare ordrar med Komplett sedan innan så det var inte direkt nån favorisering från deras sida.

Men kortet har faktiskt inte landat i händerna ännu, så någon 100% konfirmation kan jag inte ge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Det är bara så absurt, den diskussionen som den här diskussionen nu "stör" enligt dig, den stör väl någon annan diskussion? Som i sin tur stör någon annan diskussion? Hela poängen med en samlingstråd är ju att man ska kunna diskutera snarlika men åtskilda ämnen utan att behöva ha en tråd för varje diskussion 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Märkligt att folk som beställt 12h+ efter mig får sin order behandlad och skickad medans min order blir makulerad 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag tror bestämt vi behöver en utbrytningstråd om hur utbrytningstrådar som hamnar i en samlingstråd med sammanslagna utbrytningstrådar stör diskussionen om andra utbrytningstrådar i samlingstråden.

Kan ni fortsätta den diskussionen i PM eller skapa en egen tråd kanske?

Skrivet av TobiasStockholm:

Det är bara så absurt, den diskussionen som den här diskussionen nu "stör" enligt dig, den stör väl någon annan diskussion? Som i sin tur stör någon annan diskussion? Hela poängen med en samlingstråd är ju att man ska kunna diskutera snarlika men åtskilda ämnen utan att behöva ha en tråd för varje diskussion 🤔

Fascinerande egentligen. Jag undrade om denna ymninga diskussion om grafikkort kunde återplaceras i en egen tråd, då denna tydligen är så populär att den förtjänar en egen tråd. När jag skrev det ursprungliga inlägget så hade tråden över kvällen/natten fått över 2 nya sidor, så jag tänkte att frågan kunde vara relevant...
För det ska många personer, en efter en, berätta hur fel jag har. (Och därmed själva skapa en massa brus i tråden.)

Hittills har jag fått råden att sluta läsa samlingstrådar, eller snarare, genast stänga fliken, eller avfölja tråden helt och hållet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag brydde mig inte så mycket fören jag nu ser att vissa som lagt sin beställning långt senare fått de skickade.
Med vilken logik skickar man orders som är lagda ett halvt dygn senare och inte de första?

Hade de faktiskt gällt lagerstatus så hade de klart skickat de första ordnarna som kommit in och det hade varit helt ok, limiterat antal kort till limiterat pris. Ok surt att missa det men fair.

Men att slumpmässigt skicka orders utan någon form utav orderkö hantering är ju bara urdåligt hanterat.

Permalänk
Medlem

Fick tråden en paus för att hämta andan?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Fick tråden en paus för att hämta andan?

Alla har fullt upp med Kompletts kundservice 👀

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Japp. Jag tänker att nu när vissa fått sina kort skickade så tänker jag inte ge mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Nivity:
Håller helt med, men kanske så här det tekniska felet yttrar sig

Vilken soppa det blivit. Än så länge får man säga att de har ganska dålig damage control.

Alla kampanjer borde ha en liten text "Kampanjpriset gäller så länge lagret räcker".

De borde sen skickat ut ett mail på måndag förmiddag "Hej, på grund av ett tekniskt fel, bla bla, hög efterfrågan stort antal beställningar, vi går igenom och skickar alla beställningar i tur och ordning tills lagret är slut, övriga beställningar kommer att avbokas. Tyvärr gäller kampanjpriset endast korten vi hade på lager. Om du får din order avbokad så får du en personlig rabattkod på X% eller Y kr"

eller något i den stilen.

Då tror jag de flesta hade varit nöjda, även om man inte fick något kort.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Groks syn på hela

"Kompletts GPU-kaos: PowerColor Red Devil RX 9070 XT, nedsänkt från 9690kr till 5390 kr, blev en digital cirkus! Order köerna kastades om som en kortlek, och sena beställare fick kort före de första. SweClockers exploderar – scalpers och gamers skriker i kör: “Ge oss våra kort till rabattpris!” Komplett snurrar på lotterihjulet och hoppas på det bästa"

Fortsättning följer 😄

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Känns lite surt när man beställde 00:36, får sin order avbruten och andra som lagt order 12 timmar senare får leverans.
Detta skapar en rätt dålig association för mig.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Nivity:
Håller helt med, men kanske så här det tekniska felet yttrar sig

Vilken soppa det blivit. Än så länge får man säga att de har ganska dålig damage control.

Alla kampanjer borde ha en liten text "Kampanjpriset gäller så länge lagret räcker".

De borde sen skickat ut ett mail på måndag förmiddag "Hej, på grund av ett tekniskt fel, bla bla, hög efterfrågan stort antal beställningar, vi går igenom och skickar alla beställningar i tur och ordning tills lagret är slut, övriga beställningar kommer att avbokas. Tyvärr gäller kampanjpriset endast korten vi hade på lager. Om du får din order avbokad så får du en personlig rabattkod på X% eller Y kr"

eller något i den stilen.

Då tror jag de flesta hade varit nöjda, även om man inte fick något kort.

Ja jag hade varit nöjd med det svaret och om dom verkligen skötte det på det viset. Men så som dom gjort nu så kommer det bli en häxjakt av stora proportioner...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Det finns en stor grupp både befintliga och potentiella kunder här på forumet, och många av oss har varit lojala kunder till Komplett under lång tid. Därför är det minst sagt oroväckande att se hur den här situationen hanteras. Om Komplett inte presenterar en lösning som är i linje med vad man som kund med goda skäl kan förvänta sig, både i fråga om service, transparens och ansvar, så är det fullt rimligt att ifrågasätta om man vill fortsätta handla där överhuvudtaget.

Det enklaste och mest effektiva sättet för oss som konsumenter att visa vårt missnöje är att helt enkelt sluta handla från företaget. Även om Komplett är en stor aktör på marknaden bygger deras verksamhet i grunden på förtroendet från oss kunder. Vi är deras försörjning. Om det förtroendet försvinner är det inte konstigt att man vänder sig till andra återförsäljare som visar att de värdesätter sina kunder och tar ansvar när något blir fel.

Nu är det upp till Komplett att visa att de förtjänar vår lojalitet. Tills dess är det helt legitimt att som kund markera sin ståndpunkt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av anon352348:

Luktar SocialbidragsClockers så som ni kämpar för ett par tusen.

Fyfan vilken unken kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Nu är det upp till Komplett att visa att de förtjänar vår lojalitet. Tills dess är det helt legitimt att som kund markera sin ståndpunkt.

Det är ändå rätt så härligt att några slumpmässigt verkar få sina kort,
I genomsnitt så borde folk här vara ganska nöjda!

(Enligt utilarianismen så är någon annans lycka också lycka)

Permalänk
Skrivet av smel:

Det finns en stor grupp både befintliga och potentiella kunder här på forumet, och många av oss har varit lojala kunder till Komplett under lång tid. Därför är det minst sagt oroväckande att se hur den här situationen hanteras. Om Komplett inte presenterar en lösning som är i linje med vad man som kund med goda skäl kan förvänta sig, både i fråga om service, transparens och ansvar, så är det fullt rimligt att ifrågasätta om man vill fortsätta handla där överhuvudtaget.

Det enklaste och mest effektiva sättet för oss som konsumenter att visa vårt missnöje är att helt enkelt sluta handla från företaget. Även om Komplett är en stor aktör på marknaden bygger deras verksamhet i grunden på förtroendet från oss kunder. Vi är deras försörjning. Om det förtroendet försvinner är det inte konstigt att man vänder sig till andra återförsäljare som visar att de värdesätter sina kunder och tar ansvar när något blir fel.

Håller 100% med

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Alltså ni hoppade på en felprissättning och ni visste det, gör inte det till en större grej än vad det är. Den här sortens rationaliseringar är lite osmakligt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Känns lite surt när man beställde 00:36, får sin order avbruten och andra som lagt order 12 timmar senare får leverans.
Detta skapar en rätt dålig association för mig.

Jag la ordern 00:13 håller med märkligt!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alltså ni hoppade på en felprissättning och ni visste det, gör inte det till en större grej än vad det är. Den här sortens rationaliseringar är lite osmakligt imo.

Jag förstår hur du tänker och ja, jag är fullt medveten om att priset stack ut. Men det utesluter inte att man har rätt att ifrågasätta hur ett företag hanterar situationen efter att man faktiskt fått en orderbekräftelse. Det handlar inte om att göra en jättestor grej av det utan om att stå upp för grundläggande konsumenträtt.

Om vi alltid blundar för sådana här situationer för att vi "borde vetat bättre", då riskerar vi att företag ges fria tyglar att backa ur avtal när det passar dem och det drabbar alla, inte bara de som råkar lägga en beställning under en "prisglitch".

Det handlar alltså mindre om rationalisering och mer om principen: om ett företag gör ett misstag så är det inte alltid konsumenten som ska bära hela ansvaret, särskilt inte när de bekräftat beställningen. Jag kräver inte mer än att de följer spelreglerna vi alla förväntas följa.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av smel:

Att ifrågasätta detta moraliskt för att man vill få sina rättigheter prövade känns rätt skevt. Om det visar sig att jag inte har rätt då får jag acceptera det. Men att man "har dålig karaktär" bara för att man använder lagen som stöd är att göra det lite väl enkelt för sig.

Vi pratar inte om att lura någon. Vi pratar om att pröva vad som gäller i ett faktiskt rättsligt gränsfall precis så som det är tänkt att fungera i ett rättssamhälle.

Oavsett juridiken finns ju en hel uppsjö av beteenden som inte är olagliga, men som de flesta vettiga människor anser är antisociala och inte bör uppmuntras. Här i forumet pratas det ju ofta om t.ex. scalping, alltså att köpa upp begränsade produkter i syfte att sälja vidare dyrt. Det är inte olagligt, men ett sjukt störigt beteende som förstör för andra.

Tränga sig före i kön, gräva med fingrarna i lunchbuffén, spela musik utan hörlurar i kollektivtrafiken osv.

Dessutom, om någon medvetet försöker utnyttja ett prisfel, särskilt om det sker systematiskt, så är det ju inte omöjligt att det skulle kunna betraktas som bedrägeri eller utpressning enligt brottsbalken. Så det är långt ifrån ett smart beteende utan snarare ett exempel på hur vissa tänjer på gränserna för att spara några kronor, utan att tänka på konsekvenserna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Oavsett juridiken finns ju en hel uppsjö av beteenden som inte är olagliga, men som de flesta vettiga människor anser är antisociala och inte bör uppmuntras. Här i forumet pratas det ju ofta om t.ex. scalping, alltså att köpa upp begränsade produkter i syfte att sälja vidare dyrt. Det är inte olagligt, men ett sjukt störigt beteende som förstör för andra.

Tränga sig före i kön, gräva med fingrarna i lunchbuffén, spela musik utan hörlurar i kollektivtrafiken osv.

Dessutom, om någon medvetet försöker utnyttja ett prisfel, särskilt om det sker systematiskt, så är det ju inte omöjligt att det skulle kunna betraktas som bedrägeri eller utpressning enligt brottsbalken. Så det är långt ifrån ett smart beteende utan snarare ett exempel på hur vissa tänjer på gränserna för att spara några kronor, utan att tänka på konsekvenserna.

Jag förstår din poäng och håller med om att det finns beteenden som visserligen inte är olagliga men som ändå kan uppfattas som oschyssta i sociala sammanhang. Men jag tycker det blir lite skevt att direkt likställa konsumenträttslig prövning med antisocialt beteende som att tränga sig i köer eller spela hög musik i kollektivtrafik.

I det här fallet har en butik lagt ut ett pris, accepterat beställningar, tagit emot betalningar och i flera fall skickat varor. Det är inte konstigt att konsumenter reagerar och vill få det prövat när man inte blir behandlad lika. Det är dessutom inget som sker systematiskt, det handlar för de allra flesta om en enskild situation som uppstått.

Att det möjligen kan uppfattas som girigt eller onödigt att stå på sig är en sak, men det gör det inte automatiskt moraliskt fel att använda de vägar samhället faktiskt erbjuder för att pröva sådana här situationer. Det är just det som skiljer ett rättssamhälle från godtycke.

Jag har inga problem med att någon tycker att det är att tänja på gränserna, men då får vi också ha samma ögon på företaget som tar betalt, skickar vissa varor och ignorerar andra kunder helt. Det måste gå att diskutera det här utan att dra liknelser till brott eller antisocialt beteende.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag förstår hur du tänker och ja, jag är fullt medveten om att priset stack ut. Men det utesluter inte att man har rätt att ifrågasätta hur ett företag hanterar situationen efter att man faktiskt fått en orderbekräftelse. Det handlar inte om att göra en jättestor grej av det utan om att stå upp för grundläggande konsumenträtt.

Om vi alltid blundar för sådana här situationer för att vi "borde vetat bättre", då riskerar vi att företag ges fria tyglar att backa ur avtal när det passar dem och det drabbar alla, inte bara de som råkar lägga en beställning under en "prisglitch".

Det handlar alltså mindre om rationalisering och mer om principen: om ett företag gör ett misstag så är det inte alltid konsumenten som ska bära hela ansvaret, särskilt inte när de bekräftat beställningen. Jag kräver inte mer än att de följer spelreglerna vi alla förväntas följa.

Jag säger inte att ni borde ha vetat bättre, för min del går det bra att chansa men att vissa sen börjar spela offer när det inte går vägen tycker jag är lite osmakligt bara.
Om priset är uppenbart felaktigt har en orderbekräftelse ingen betydelse, just när det gäller grafikkort förstod många att priset var uppenbart felaktigt. Det är ren goodwill från deras sida om de väljer att fullfölja ordern. De verkar göra det men inte i turordning och det är dåligt skött av dem förstås. Fel på fel är inte direkt förtroendeingivande. Det gör hela situationen också mer komplicerad tyvärr.