Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad ska dom göra då. Tycker ändå de gör mer än nödvändigt när de levererar vissa av beställningarna till det priset.

Dom kan leverera korten i turordning, jag la min beställning 00:13, annullerad av komplett.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

5499 istället för 8990 (ord 9500)

Tack! Då är det iaf. enligt mig en inte helt orimlig prissäkning och bra att komplett skickar ut korten som fanns i lager. Konstigt att de som beställt sist är de som får, känns lite buggigt/skumt lagersaldo-system isf.

Jag som "insatt konsument" vet att sällan om någonsin säljs moderna grafikkort för ca halva priset eller liknande, men för vanliga konsumenter så är det ju väldigt ofta att teknikprylar säljs för halva priset, så gemene man har ju rätt i att tro priset är rimligt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Som skrivet i andra tråden så handlar det hela om hur extremt dåligt komplett skött det.
Speciellt det faktum att de skickat kort helt random och inte gått efter när folk beställde.

Klart folk känner sig lurade när de skickat kort till folk som beställde 12h efter de gjorde som fick sin order makulerad.

Och denna kritiken är helt befogad, och tillräckligt för många nog kommer få avsmak på Komplett (som de inte haft problem nog med Webhallen senaste tiden).

Denna frågan är något Swec borde ställt till Komplett om ni nu skulle tagit kontakt med dom i frågan, för det är precis det som folk är upprörda över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som skrivet i andra tråden så handlar det hela om hur extremt dåligt komplett skött det.
Speciellt det faktum att de skickat kort helt random och inte gått efter när folk beställde.

Klart folk känner sig lurade när de skickat kort till folk som beställde 12h efter de gjorde som fick sin order makulerad.

Och denna kritiken är helt befogad, och tillräckligt för många nog kommer få avsmak på Komplett (som de inte haft problem nog med Webhallen senaste tiden).

Denna frågan är något Swec borde ställt till Komplett om ni nu skulle tagit kontakt med dom i frågan, för det är precis det som folk är upprörda över.

Yes, det är inte att min 00:36-order blev annulerad jag stör mig på. Tänkte ge kortet till en kompis men det är vad det är. Det som stör mig är att man tydligen inte brytt sig om just det du beskriver om att man faktiskt skickat ut produkter till folk som beställt långt senare.
Det är principen det handlar om för många av oss.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Komplett = 💩

Barnrumpa.

Shit happens, men att folk köper när de vet att det är för bra för att vara sant är lika roligt varje gång.

Grattis till de få som får kortet till det priset men ingen kan vara förvånad över att de inte får något kort.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

Forumets intelligensreserv har återigen gjort e-handel sämre för gemene man. Sällan skådar man eliten inom alfabetets alla grenar kroka armarna och gå emot samhällets fiende nummer 1 - <det ni känner er kränkta av alt. berättigade till den här veckan>.

Livsfarligt för näringslivet att bemöta en skara människor som inte går att vinna mot.

En eloge!

Det är lätt att raljera och kasta ur sig spydigheter från sidlinjen, men när människor försöker förstå om deras rättigheter som konsumenter gäller eller inte, är det varken löjligt eller pinsamt – det är helt rimligt.

Det här handlar inte om att någon känner sig "kränkt" över något trivialt, utan om hur ett företag hanterar sina åtaganden, kommunikation och de löften de själva satt upp i sina villkor. När det då uppstår stora oklarheter, då är det naturligt att kunder reagerar.

Att håna andra och försöka förminska hela diskussionen med sarkasm bidrar inte till något konstruktivt. Det säger mer om din attityd än om oss som faktiskt försöker ta frågan på allvar.

Vi kan tycka olika i sakfrågan, men forumet mår bättre av att vi håller god ton och bemöter varandra med respekt. Försök gärna bidra till det.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Och det negativa att är att de som beställde först och trodde göra sig ett klipp och sen är så pass omtänksamma att tipsa övriga medlemmar på Sweclockers blir helt utan.

Firar detta med att göra ännu ett köp från Inet.

<Uppladdad bildlänk>

Det vet vi ju faktiskt inte, kanske kom det in hundratals ordrar första minuten från scalpers med scripts, vi har ju ingen aning om huruvida någon här hade fått ett av korten om de hade börjat från det hållet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Enviro, var Komplett så pass transparenta att de uppgav hur många exemplar som faktiskt såldes till "felaktigt" pris? Även om det var "off the record" och du inte vill/får berätta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det vet vi ju faktiskt inte, kanske kom det in hundratals ordrar första minuten från scalpers med scripts, vi har ju ingen aning om huruvida någon här hade fått ett av korten om de hade börjat från det hållet.

@Yorg

Folk har postat bilder där deras beställningar är skickade och tid det är beställt och folk som beställt flera timmar tidigare har fått ordrarna strukna.

I den andra tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

5390 till och med.

Till och med det 🙂 jag var nära att Side gradea för det priset.

Kul för de som får sitt kort, resten borde slappa det och gå vidare. Arn kommer inte tag upp frågan på 3-6 månader eller dylikt ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

Hade de skrivit max en per kund?

Ja det stod max ett kort per kund!

50+ i lager när jag beställde!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon352348:

Forumets intelligensreserv har återigen gjort e-handel sämre för gemene man. Sällan skådar man eliten inom alfabetets alla grenar kroka armarna och gå emot samhällets fiende nummer 1 - <det ni känner er kränkta av alt. berättigade till den här veckan>.

Livsfarligt för näringslivet att bemöta en skara människor som inte går att vinna mot.

En eloge!

Sen kan vi ju kasta detta åt andra hållet gör vi det verkligen sämre? Alla fejk rabatter? Alla smyghöjningar för att sedan sänka med X rabatt som resulterar i -50kr från konkurrenterna. Hade vi varit som dig så hade varken prisjakt, nuvarande rea regler eller någon slags reglering funnits o man utnyttjat mänskligheten med dom röda priserna.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det är lätt att raljera och kasta ur sig spydigheter från sidlinjen, men när människor försöker förstå om deras rättigheter som konsumenter gäller eller inte, är det varken löjligt eller pinsamt – det är helt rimligt.

Det här handlar inte om att någon känner sig "kränkt" över något trivialt, utan om hur ett företag hanterar sina åtaganden, kommunikation och de löften de själva satt upp i sina villkor. När det då uppstår stora oklarheter, då är det naturligt att kunder reagerar.

Att håna andra och försöka förminska hela diskussionen med sarkasm bidrar inte till något konstruktivt. Det säger mer om din attityd än om oss som faktiskt försöker ta frågan på allvar.

Vi kan tycka olika i sakfrågan, men forumet mår bättre av att vi håller god ton och bemöter varandra med respekt. Försök gärna bidra till det.

I förra tråden var det väldigt många som var mycket otrevliga och respektlösa mot en som hade mailat/chattat med Komplett.

Det var väldigt tydligt att priset var för bra för att vara sant.
Att påstå annat är inte annat än rent trams.

Skrivet av Bael:

Ja det stod max ett kort per kund!

50+ i lager när jag beställde!

Ändå var det några forummedlemmar som stoltserade med att de beställde 2 respektive 3 kort…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

Just precis. Diskussionsforum där man inte får tänka annorlunda och måste skönmåla allting så ni inte blir kränkta.

Notera att det inte bara är personer i er bubbla som besöker forumet. Kanske är det rent av karaktärsbyggande för vissa här att få en känga ibland.

Nu har de skickat vissa kort, helt slumpmässigt - och då är det fel. För JAG var först. Ni kommer inte va nöjda förrän varje ilsken medlem fått sitt kort.

Hade de skrivit max en per kund? Ett hypotetiskt scenario där vi säger att dom hade 100 kort och 10 köpare köpte samtliga kort först. Hade du ansett att det var rätt av komplett att de 10 personerna fick alla kort? DET STOD JU INGET OM DET PÅ SIDAN!!!!

Hoppas innerligen att Komplett har försökt sålla ut medlemmar här och att de som fått korten slank igenom. Forumets åsikt är ju som vi alla vet uttalad avsky för Komplett (inkl Webhallen och NetOnNet).

Hur anser ni att Komplett ska lösa detta?

PS. de första kommentarerna jag läste om en här dealen var "chansar på en beställning men det är troligtvis fel" - du har dansar runt detta i dina inlägg sedan dess. Skygglapparna på och samvetet rent 😉

Skrivet av Otori:

I förra tråden var det väldigt många som var mycket otrevliga och respektlösa mot en som hade mailat/chattat med Komplett.

Det var väldigt tydligt att priset var för bra för att vara sant.
Att påstå annat är inte annat än rent trams.

Ändå var det några forummedlemmar som stoltserade med att de beställde 2 respektive 3 kort…

Det är märkligt hur vissa här verkar bli mer upprörda över att någon vill pröva sin rätt som konsument än över att ett företag hanterar en situation så rörigt som detta. Att ifrågasätta turordning, transparens och hantering är inte att spela offer, det är att använda konsumentlagstiftningen som den är tänkt att fungera. Om det visar sig att man inte har rätt, fine. Då vet vi det.

Vad gäller "det var ju uppenbart att det var felpris", det är helt irrelevant ur juridisk synvinkel. En vara visas till ett pris, en beställning görs och företaget skickar ut en orderbekräftelse. Om butiken sedan gör selektiva leveranser utan transparens, det är det som ifrågasätts. Inte att folk chansade från början. Det går alltså att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Och nej, jag är inte intresserad av att varje ilsken medlem ska få ett kort (jag inkluderad). Jag är intresserad av att företag följer sina egna villkor, agerar konsekvent och behandlar kunder rättvist. Det är inte konstigare än så.

Om ni har en annan syn på saken, fine. Men det är knappast karaktärsdanande att kasta ur sig spydigheter och personliga angrepp i ett diskussionsforum. Det är bara tröttsamt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Killgissar nu...

Systemet buggade, dvs det finns en stor osäkerhet i hur varje steg i processen utförs.
Komplett har väl i alla fall en del av paketeringen automatiserad?

Så ett system som bevisligen buggat ur och är i alla fall halvautomatiskt trycker fram kort på bandet i någon slags slumpmässig ordning. Ev manuella steg i paketeringen har ju ingen kännedom i vem som har rätt till vad utan paketerat och frankerar enligt vad systemet säger.

Kontenta, priset var ju uppebart fel, om inte annat VÄLDIGT misstänksamt. Visst ni chansade, de viste ni om. Vissa hade tur och fick kort de egentligen inte skulle haft, grattis till er. Ni som inte fick några kort, trist men väntat. Ni är ju inte i ett sämre läge bara för att andra hade tur. Hade ingen fått korten så hade det inte varit ett problem eller?

Men visst, fortsätt bråka och wn vacker dag står ni där utan öppet köp, urholkade regler och är arga för det.

När stora stygga bolagen hittar kryphål i reglerna blir det ett jäkla liv medan när random SweC hittar kryphål i reglerna så ska man minsann hissa frihetsflaggan!

Jaja, checkar ut från denna diskussion nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Som jag förstått det skickar komplett två mail vid beställning, en orderbekräftelse och sedan en leveransbekräftelse med info om ångerrätt. Om komplett i det första mailet skrivit något likt några av de andra företagen gör "vi reserverar oss för det här etc etc" hur hade du sett på hela den rättsliga situationen då? Undrar bara genuint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Som jag förstått det skickar komplett två mail vid beställning, en orderbekräftelse och sedan en leveransbekräftelse med info om ångerrätt. Om komplett i det första mailet skrivit något likt några av de andra företagen gör "vi reserverar oss för det här etc etc" hur hade du sett på hela den rättsliga situationen då? Undrar bara genuint

Hade Komplett reserverat sig tydligt i det första mailet för prisfel och tillgång, så hade det sannolikt vägt tyngre juridiskt. Det hade försvagat köparens argument, särskilt om det framgått klart att avtalet inte var bindande förrän vid leveransbekräftelsen. Det beror dock alltid på formuleringens tydlighet och omständigheterna i övrigt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig en avbeställning på alla ordrar med 99.9999999% säkerhet på grund av felaktigt pris. Hade inte brytt mig för fem öre över det.

Hade de skickat kort till de första som beställde så hade det känts lite surt att missa, men är man inte tillräckligt snabb så inte mycket göra åt.

Men nu att skicka kort till kanske de personer som förtjänade dem minst och dessutom vad som även verkar vara personer som lagt flera beställningar trots max 1 per kund. Ja då accepterar jag inte det.

Kommer inte skrika runt och göra nån anmälning till ARN eller liknande. Däremot kommer jag kontakta Komplett och ta bort mitt konto där. Det kommer påminna mig om att det inte är en butik jag bör handla ifrån.

Det enda rätta Komplett kan göra i mina ögon är att stoppa alla leveranser och returnera dem innan de anländer till kunderna som inte heller skulle ha fått dem. Detta gjorde de på en beställning jag gjorde för över 10år sedan på en produkt med felaktigt pris. Det är i deras fulla rätt att göra så och det skulle även lösa den orättvisa behandlingen de nu håller på med.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av ackwell:

@Enviro, var Komplett så pass transparenta att de uppgav hur många exemplar som faktiskt såldes till "felaktigt" pris? Även om det var "off the record" och du inte vill/får berätta det

Fick inga specifika siffror, men det var ett fåtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det är märkligt hur vissa här verkar bli mer upprörda över att någon vill pröva sin rätt som konsument än över att ett företag hanterar en situation så rörigt som detta. Att ifrågasätta turordning, transparens och hantering är inte att spela offer, det är att använda konsumentlagstiftningen som den är tänkt att fungera. Om det visar sig att man inte har rätt, fine. Då vet vi det.

Vad gäller "det var ju uppenbart att det var felpris", det är helt irrelevant ur juridisk synvinkel. En vara visas till ett pris, en beställning görs och företaget skickar ut en orderbekräftelse. Om butiken sedan gör selektiva leveranser utan transparens, det är det som ifrågasätts. Inte att folk chansade från början. Det går alltså att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Och nej, jag är inte intresserad av att varje ilsken medlem ska få ett kort (jag inkluderad). Jag är intresserad av att företag följer sina egna villkor, agerar konsekvent och behandlar kunder rättvist. Det är inte konstigare än så.

Om ni har en annan syn på saken, fine. Men det är knappast karaktärsdanande att kasta ur sig spydigheter och personliga angrepp i ett diskussionsforum. Det är bara tröttsamt.

Håller med om det udda med hur lottomässigt kort har skickats ut.
Men när det kommer till fall med uppenbart felprisade varor så känner jag att det inte mer än rätt att de ”lottas” ut, så minskas risken för att scalpers och robotar får tag på korten.

Och juridiskt är det väl ändå fullt relevant att priset är uppenbart felaktigt?

Vad gäller spydigheter och personangrepp är det tydligen fullt acceptabelt mot medlemmar som ”förstör för de som vet med sig att de försöker få tag på en uppenbart felaktigt prissatt vara”…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Det står i bekräftelse mailet att mer information finns på din sida.

Där står det sedan med tänd text vilket steg din beställning är i
- mottaget (steg 1)
- behandlad (steg 2, inget nytt mail sker)
- skickad (steg 3 och leverans mail sker)

Om detta är något de kan luta sig emot vet dock ej, jag personligen hade aldrig trott vi ingått avtal tills behandlad är upplyst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skribent
Skrivet av anon352348:

Forumets intelligensreserv har återigen gjort e-handel sämre för gemene man. Sällan skådar man eliten inom alfabetets alla grenar kroka armarna och [...]

Skrivet av anon352348:

Just precis. Diskussionsforum där man inte får tänka annorlunda och måste skönmåla allting så ni inte blir kränkta.

Notera att det inte bara är personer i er bubbla som besöker forumet. Kanske är det rent av karaktärsbyggande för vissa här att få en känga ibland [...]

Gud, vilken karaktär jag känner att jag bygger av att läsa din raljerande åskådarsmörja – stort tack för det oerhörda privilegiet att få växa som människa! 😄

(/s, ifall sarkasmen mot förmodan inte framgick)

Självklart ska vi kunna diskutera saker och ha olika ståndpunkter, men att hålla en trevlig och respektfull ton är verkligen det minsta man kan begära. Det gagnar ingen när det börjar kastas skällsord, nedlåtande uttryck eller annars hetsas upp i onödan.

Om någon här ger sken av att agera i affekt eller ta saker personligt, så är det faktiskt du. Kanske läge att ta en titt i spegeln och fundera över hur du bemöter andra innan du höjer rösten i nästa inlägg.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men när det kommer till fall med uppenbart felprisade varor så känner jag att det inte mer än rätt att de ”lottas” ut, så minskas risken för att scalpers och robotar får tag på korten.

Vad gäller spydigheter och personangrepp är det tydligen fullt acceptabelt mot medlemmar som ”förstör för de som vet med sig att de försöker få tag på en uppenbart felaktigt prissatt vara”…

Att varorna skickats ut utan tydlig turordning är svårt att se som något annat än dålig hantering från Komplett. Ett mer transparent och rättvist system hade kunnat undvika mycket av missnöjet, oavsett om priset var korrekt eller inte.

Vad gäller priset i sig, ja, det kan diskuteras om det var uppenbart fel. Men just därför finns det utrymme för att vilja pröva sin beställning. Det är inte konstigare än att någon testar en rabattkod eller köper något på rea. Det är inte fult, och det är inte antisocialt, det är helt inom ramen för hur e-handel fungerar.

Och det viktigaste här: Att en person kontaktade Komplett för att fråga om sin order och fick forumet emot sig, är under all kritik. Att rikta ilskan mot en enskild medlem för att han hörde av sig till kundtjänst är osakligt och orättvist. Det är företaget som ansvarar för att hantera sina processer, inte en enskild konsument. Det är inte hens ansvar att "låta bli att störa" i hopp om att ett (eventuellt) fel ska gå obemärkt förbi. Att hen dessutom blev smutskastad för det är direkt pinsamt för alla som deltog i den pajkastningen..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Viking
Skrivet av Otori:

Har de lottats ut då?
Jag har bara sett kort som skickats till personer som beställde vid 13-tiden. Alltså baklänges, och inte slumpat.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Okej så..
Alla som var tidiga med sin beställning får ingenting, ordrar mellan 00 och 12.00 blev avbrutna med anledning till att Komplett inte kunde få tag i exemplar att leverera till kund? Trots att de hade över 27 i lager på .no, kanske hade de även flera i lager på .dk?

Men de som beställde mellan 12.00 och 14.00, alltså upp till 14 timmar senare, får varsitt exemplar?

Lagom stor käftsmäll från Komplett.se!

Det som hade varit bäst vore om de helt enkelt avbröt alla ordrar och ingen fick någonting, det som hade varit mindre bra vore om de skickade i turordning, men mycket bättre än vad de faktiskt valde att göra. I stort sett varenda nätbutik behandlar ordrar i turordning, alltså baserat på klockslaget ordern lades eller ordernummer.

Har suttit utan grafikkort sedan 2023, så det hade ju varit en galen uppgradering för en själv. Köper av principskäl inget kort för 5k som ett 5060Ti som numera verkar ligga på 6-7k och 5070 har för lite VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hade Komplett reserverat sig tydligt i det första mailet för prisfel och tillgång, så hade det sannolikt vägt tyngre juridiskt. Det hade försvagat köparens argument, särskilt om det framgått klart att avtalet inte var bindande förrän vid leveransbekräftelsen. Det beror dock alltid på formuleringens tydlighet och omständigheterna i övrigt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det står i bekräftelse mailet att mer information finns på din sida.

Där står det sedan med tänd text vilket steg din beställning är i
- mottaget (steg 1)
- behandlad (steg 2, inget nytt mail sker)
- skickad (steg 3 och leverans mail sker)

Om detta är något de kan luta sig emot vet dock ej, jag personligen hade aldrig trott vi ingått avtal tills behandlad är upplyst

Ja det intressanta är väl att de inte friskriver sig vid orderbekräftelse som många verkar göra. Inte omöjligt att man kan hävda giltigt avtal. Sen är ju alla dessa juridiska argument här mer åt "låt oss hitta ett kryphål" hållet än någon revolutionerande konsumenträttslig kamp haha! Verkar ju vara branschpraxis att friskriva sig i mail så det hjälper ju inte mycket längre än att slå komplett på näsan för att de nu inte hade med det

Permalänk
Medlem

Vild teori men jag tror typ att komplett skickade till de som låg "överst" i order stacken, vilket i så fall var de som beställde sist. La själv min order ~13:15 och ser ut att få mitt kort. Kan inte annat än hålla med om lite konstigt hanterat i så fall, även om jag är tacksam och vill ge stort kred till att de skickar ut de kort de har i lager trots "uppenbart" prisfel - bättre än många andra företag!

Permalänk
Viking
Skrivet av Malde:

Vild teori men jag tror typ att komplett skickade till de som låg "överst" i order stacken, vilket i så fall var de som beställde sist. La själv min order ~13:15 och ser ut att få mitt kort. Kan inte annat än hålla med om lite konstigt hanterat i så fall, även om jag är tacksam och vill ge stort kred till att de skickar ut de kort de har i lager trots "uppenbart" prisfel - bättre än många andra företag!

Alla orderbekräftelser skickades ut baklänges efter att de fick igång systemet på eftermiddagen. Så om de utgick från datumet på orderbekräftelsen i stället för när köpet gjordes så är det en förklaring till varför ni fick först. Min gissning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har de lottats ut då?
Jag har bara sett kort som skickats till personer som beställde vid 13-tiden. Alltså baklänges, och inte slumpat.

Ingen aning men det har beskrivits som det i denna tråd, där av jag skrev ”lottats” ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Okej så..
Alla som var tidiga med sin beställning får ingenting, ordrar mellan 00 och 12.00 blev avbrutna med anledning till att Komplett inte kunde få tag i exemplar att leverera till kund? Trots att de hade över 27 i lager på .no, kanske hade de även flera i lager på .dk?

Men de som beställde mellan 12.00 och 14.00, alltså upp till 14 timmar senare, får varsitt exemplar?

Lagom stor käftsmäll från Komplett.se!

Det som hade varit bäst vore om de helt enkelt avbröt alla ordrar och ingen fick någonting, det som hade varit mindre bra vore om de skickade i turordning, men mycket bättre än vad de faktiskt valde att göra. I stort sett varenda nätbutik behandlar ordrar i turordning, alltså baserat på klockslaget ordern lades eller ordernummer.

Har suttit utan grafikkort sedan 2023, så det hade ju varit en galen uppgradering för en själv. Köper av principskäl inget kort för 5k som ett 5060Ti som numera verkar ligga på 6-7k och 5070 har för lite VRAM.

Jag lade min beställning 12:50 och fick den annullerad så det stämmer inte att alla vid kl 13 fick sina kort. Måste ha varit nån lottning ändå