Windows fastnar i starten med följande meddelande - tips hur jag skall komma vidare

Permalänk
Medlem

Windows fastnar i starten med följande meddelande - tips hur jag skall komma vidare

Hej

Min sons dator som har windows 10 eller windows 11 (osäker på vilket), har fungerat bra fram tills för några dagar sedan.

Får följande meddelande och kommer inte vidare.
När jag googlar på "GRUB" och "grldr" får jag bara träffar om Linus och Ubuntu.
Och hur kan jag boota med föregående MBR som det står längst upp?
Moderkortet är ett Asus Z97-A och dator har bara en hårddisk.
Jag kan komma in i BIOS i starten om jag håller inne F2, men kan inte hitta något där inne som ger en ledtråd.

Skulle behöva lite tips/råd hur jag går vidare eller om det saknas någon info från min sida för att ni skall kunna ge råd.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Kan det vara hårddisken som pajat? Mekanisk disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxh:

Kan det vara hårddisken som pajat? Mekanisk disk?

Disken är en ssd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Om du går in i BIOS, går klockan rätt? eller i allafall hyffsat rätt.

Om klockan går helt fel, börja med att byta betteri på moderkortet, i de flesta fall ett CR2032 och sedan prova att konfigurera om BIOS.

Permalänk
Medlem

Hej
Har provat allt möjligt i BIOS (klockan går rätt), tillslut så valde jag att ladda ner installer enligt f@boy.
Sen provade jag att reparera, återställa etc. med denna nedladdning på USB, fick hela tiden svaret att det inte gick.
Valde då att tillslut välja att göra en installation av windows 10 och får då följande meddelande som jag inte förstår???

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS så inte CSM är deaktiverat.
Gissningsvis under meny "Boot" och skrolla ner, samt längst upp, stäng av "Fast Boot".
Under "Secure Boot" kolla så du valt "Other OS".

De här valen är för att lagringsmediat är satt till MBR.
Har du tur bootar du direkt in till Windows.

Om det inte bootar in till Windows och du tex bestämmer dig för att installera om Windows så kan det vara en god idé att först konvertera Lagringsmediat till GPT-format istället för MBR-format och istället nyttja fördelarna med UEFI istället för BIOS.

Permalänk
Medlem

Problemet är att installationen kan inte göras eftersom det redan finns en installation på disken, den måste rensas så den blir tom först.
Klicka bort den rutan, markera sen varje partition du ser i fönstret under det du stängde, och väj ta bort/radera klicka sen vidare utan att skapa någon ny partition det gör innstallationen automatiskt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kolla i BIOS så inte CSM är deaktiverat.
Gissningsvis under meny "Boot" och skrolla ner, samt längst upp, stäng av "Fast Boot".
Under "Secure Boot" kolla så du valt "Other OS".

De här valen är för att lagringsmediat är satt till MBR.
Har du tur bootar du direkt in till Windows.

Om det inte bootar in till Windows och du tex bestämmer dig för att installera om Windows så kan det vara en god idé att först konvertera Lagringsmediat till GPT-format istället för MBR-format och istället nyttja fördelarna med UEFI istället för BIOS.

Tror jag ställt in allt du rekommenderade, men tyvärr blir det samma skärm som första inlägget.

Hela det här problemet har nog sin orsak i att han klickade i "rekommenderade inställningar" i BIOS eftersom han fibblat med överklockning och det gillade inte windows (kommer fram långt om länge), så jag tycker att kan jag bara hitta tillbaks till dessa tidigare inställningar så borde det lösa sig, men jag förstår knappt hälften av valen inne i BIOS :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gixxer74:

Tror jag ställt in allt du rekommenderade, men tyvärr blir det samma skärm som första inlägget.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hela det här problemet har nog sin orsak i att han klickade i "rekommenderade inställningar" i BIOS eftersom han fibblat med överklockning och det gillade inte windows (kommer fram långt om länge), så jag tycker att kan jag bara hitta tillbaks till dessa tidigare inställningar så borde det lösa sig, men jag förstår knappt hälften av valen inne i BIOS :(.

Under "Advanced": -> "PCH Storage Configuration" har du 3 val (disabled räknas inte), "IDE Mode", "AHCI Mode" och "Raid Mode".
Prova växla mellan dessa 3 och se om det gör någon skillnad.
AHCI är att rekommendera men har man valt IDE eller RAID så bör måste man välja det, men det går att ändra med lite knep och knåp efter att man kommit in i Windows-installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Problemet är att installationen kan inte göras eftersom det redan finns en installation på disken, den måste rensas så den blir tom först.
Klicka bort den rutan, markera sen varje partition du ser i fönstret under det du stängde, och väj ta bort/radera klicka sen vidare utan att skapa någon ny partition det gör innstallationen automatiskt.

Riktigt så enkelt är det inte.

Problemet är att boot-mediat är skapat för att starta upp i UEFI-läge, dvs, disken behöver vara satt till GTP-format, inte MBR som installationsmediat påpekar.
Att ta bort partitionerna räcker inte utan man måste även konvertera disken till GPT-format vilket man kan göra med tex Diskpart eller med kommandot mbr2gpt under förutsättning att man kommer åt innehållet på den först och sedan har möjlighet att köra kommandot.
Det är dock inte alltid mbr2gpt-kommandot fungerar.

Ett annat alternativ är att man skapar ett nytt bootmedia med tex Rufus där man ställer in att bootmediat ska skapas för MBR (BIOS).

För att förtydliga.
När man skapar ett installationsmedia på USB-minne så skapas det för antingen UEFI- eller BIOS-läge.

Jag vill även minnas att MS mjukvara som skapar installationsmediat automatiskt konfigurerar sig efter hur datorn den skapas på är konfigurerad vilket kan skapa visst problem om denna körs i UEFI-läge (GPT) och man önskar köra installationsmediat på en dator som körs i BIOS-läge (MBR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Under "Advanced": -> "PCH Storage Configuration" har du 3 val (disabled räknas inte), "IDE Mode", "AHCI Mode" och "Raid Mode".
Prova växla mellan dessa 3 och se om det gör någon skillnad.
AHCI är att rekommendera men har man valt IDE eller RAID så bör måste man välja det, men det går att ändra med lite knep och knåp efter att man kommit in i Windows-installationen.

Hej igen
Det gav ingen effekt tyvärr, provade alla 3.

Kan man inte plocka ut disken ur hans dator och koppla upp den till min dator och därifrån göra om den till GPT format?

/F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gixxer74:

Hej igen
Det gav ingen effekt tyvärr, provade alla 3.

Kan man inte plocka ut disken ur hans dator och koppla upp den till min dator och därifrån göra om den till GPT format?

/F

@Gixxer74

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift + F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0) OBS! Välj rätt disk här!
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

OBS! 1. Sedan trycker du på "Uppdatera/Refresh" (vid installationsfönstret i bilden högre upp här i tråden) och fortsätter sen med installationen!

OBS! 2. Skapa inga partitioner, det gör installationen automatiskt!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@Gixxer74

Vid skärmen där du ska välja var du ska installera Windows:

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift + F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0) OBS! Välj rätt disk här!
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

OBS! 1. Sedan trycker du på "Uppdatera/Refresh" (vid installationsfönstret i bilden högre upp här i tråden) och fortsätter sen med installationen!

OBS! 2. Skapa inga partitioner, det gör installationen automatiskt!

Tusen tack, det fungerade.
Och tack alla andra som hjälpt mig.

/F