Spegla stereo ljud på surroundhögtalare i Windows 11/aktivera funktionen speaker fill

Permalänk
Medlem

Spegla stereo ljud på surroundhögtalare i Windows 11/aktivera funktionen speaker fill

Hej!

Jag köpte en ny hemmabioförstärkare i April (En Sony STR-DN1080).
Mitt föregående system, Pioneer VSX 528 har en knapp på fjärrkontrollen som heter ADV surround som låter mig lyssna på musik i vanlig stereo mix speglat på samtliga högtalare i mitt surroundsystem.
Denna knapp och funktion saknas helt på mitt nya system.
Jag kom på att jag istället kanske kunde hitta en lösning från signal källan, min pc med Windows 11.

Jag sökte på google och upptäckte termen speaker fill.
Längre än så har jag inte kommit och lösningarna som dyker upp är oftast på fem år gammal hård och mjukvara eller ännu äldre.

Den ena lösningen innebär att man går in i ljud i Windows, highlightar det aktuella ljudsystemet - i detta fall mitt surroundsystem.
Sedan klickar sig vidare på "egenskaper", under fliken "förbättringar" har jag sett äldre system där det funnits en ikryssningsbarruta för funktionen "speaker fill" - denna ruta saknas på mitt system.

Den andra potentiella lösningen var att gå in i Realtek audio console.
Där finns funktionen speaker fill men det är bara mina datorhögtalare (2.1 ljud) som dyker upp där, trots att mina aktuella högtalare i Windows 11 är mina surroundhögtalare.

Finns det något sätt att aktivera speaker fill dvs. spegla stereo ljud på surroundhögtalare i Windows 11?

Permalänk

Vanligtvis spelar förstärkaren upp det material som den får.
Dvs, får den en stereosignal så är det stereo den spelar upp, men om nu så inte är fallet så kan det kanske vara så att förstärkaren är inställd på att spela "7 channel stereo"/Multi channel

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Hej!

Jag köpte en ny hemmabioförstärkare i April (En Sony STR-DN1080).
Mitt föregående system, Pioneer VSX 528 har en knapp på fjärrkontrollen som heter ADV surround som låter mig lyssna på musik i vanlig stereo mix speglat på samtliga högtalare i mitt surroundsystem.
Denna knapp och funktion saknas helt på mitt nya system.
Jag kom på att jag istället kanske kunde hitta en lösning från signal källan, min pc med Windows 11.

Jag sökte på google och upptäckte termen speaker fill.
Längre än så har jag inte kommit och lösningarna som dyker upp är oftast på fem år gammal hård och mjukvara eller ännu äldre.

Den ena lösningen innebär att man går in i ljud i Windows, highlightar det aktuella ljudsystemet - i detta fall mitt surroundsystem.
Sedan klickar sig vidare på "egenskaper", under fliken "förbättringar" har jag sett äldre system där det funnits en ikryssningsbarruta för funktionen "speaker fill" - denna ruta saknas på mitt system.

Den andra potentiella lösningen var att gå in i Realtek audio console.
Där finns funktionen speaker fill men det är bara mina datorhögtalare (2.1 ljud) som dyker upp där, trots att mina aktuella högtalare i Windows 11 är mina surroundhögtalare.

Finns det något sätt att aktivera speaker fill dvs. spegla stereo ljud på surroundhögtalare i Windows 11?

När jag sökte på "Speaker fill", står att denna "option" har plockats bort från Win 11.

Detta var dock skrivit ca 2022/8 oktber.
Om detta gäller än idag vet jag inte.
Har aldrig kört Win 11.

På min hemmabio förstärkare (Marantz Cinema 50, 9.4), kan jag få "Stereo till alla kanaler/högtalare via "Option knappen" på min fjärr.

Får upp en ruta med val, finns andra val osså men för inte ljudet, förutom det jag skrev.

Min förstärkare är inte inkopplad till nån PC.

Edit: Hur är Sony:n inkopplad?

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag läste också att det inte finns i Windows 11, fast samtidigt finns det en inställning för det i Realtek audio console så det borde gå att lösa på något sätt.

Ok, samma med min Pioneer VSX 528!

Förstärkaren är inkopplad med en hdmi-kabel med stöd för 8K i 60 Hz och 4K i 120Hz till hdmi-ingången på mitt Gigabyte GeForce RTX 5070.

Permalänk
Medlem

Du använder funktionen "Multi Channel Stereo" på din Sony. Behöver inte strula med källan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Från manualen:

1 Tryck på HOME (hem). Startmenyn visas på tv-skärmen.
2 Välj [Sound Effects] – [Sound Field].
3 Välj önskat ljudfält genom att trycka på / och tryck sedan på "väljknappen på fjärren"

Sony rekommenderar att du väljer ett ljudfält märkt [Movie] för filmer och ett ljudfält märkt [Music] för musik.
Mer information om de olika ljudfälten finns i avsnittet ”Alternativ för ljudfält och deras effekter” (sidan 49).

Obs!
Du kan inte välja ljudfält när [Bluetooth Mode] är inställt på [Transmitter] eller när du använder trådlös flerrumsfunktion.
När du lyssnar på ljudinnehåll via Chromecast inbyggt kan du välja [Multi Ch Stereo] eller [2ch Stereo] genom att trycka på 2CH/MULTI på fjärrkontrollen.
När du lyssnar med hörlurar, visas bara ljudfältet för hörlurar.
Ljudfälten för film och musik kanske inte fungerar med alla insignaler och högtalarmönster eller med alla ljudformat.
Beroende på ljudformatet kan det hända att mottagaren spelar upp signaler med lägre samplingsfrekvens än insignalernas faktiska samplingsfrekvens.
Det kan hända att vissa högtalare eller subwoofern inte matar ut något ljud beroende på ljudfältsinställningen.

Tips
Du kan också välja ett ljudfält på följande sätt:
 tryck på HOME och välj [Setup] – [Audio Settings] – [Sound Field].
 tryck på 2CH/MULTI, MOVIE, MUSIC eller FRONT SURROUND på fjärrkontrollen.
 tryck på 2CH/MULTI, MOVIE eller MUSIC på mottagaren

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Stort tack för ditt utförliga svar men det kommer fortfarande inget ljud ur surroundhögtalarna, fortfarande bara ljud i front speakers.

Permalänk
Medlem

jag ställde liknande fråga för ett tag sedan och fick det här till svar om programmet Equalizer APO som jag hittade och undrade om det var legit.

"Vill bara flika in med att säga att Equalizer APO är inget man behöver oroa sig för, har själv använt det i flera år nu utan problem
Se bara till att det är "jthedering" som är ägare/uppladdare 👍
"

(Jag har dock inte fått tummen ur och testat det än x.x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Stort tack för ditt utförliga svar men det kommer fortfarande inget ljud ur surroundhögtalarna, fortfarande bara ljud i front speakers.

Har du ställt in konfigurationen för högtalare på Sony’n så den vet att du har allt inkopplat?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Nu är problemet löst!
Jag fabriksåterställde min surroundförstärkare (Har förmodligen inget med lösningen att göra, men vem vet) och efter jag insåg att min trogne PS3 slim kunde utnyttja funktionen 2CHANNEL/MULTI STEREO medan jag lyssnade på ett cd soundtrack på konsolen klurade jag ut problematiken.
Mitt ljud i Windows var konfigurerat till 5.1 surround, efter att jag ändrade konfigurationen till stereo så funkar det klockrent! 😀
Extra stort tack till seville57 och Javis som bidrog till att min motivation att hitta lösningen bevarades.