Hej!
Jag köpte en ny hemmabioförstärkare i April (En Sony STR-DN1080).
Mitt föregående system, Pioneer VSX 528 har en knapp på fjärrkontrollen som heter ADV surround som låter mig lyssna på musik i vanlig stereo mix speglat på samtliga högtalare i mitt surroundsystem.
Denna knapp och funktion saknas helt på mitt nya system.
Jag kom på att jag istället kanske kunde hitta en lösning från signal källan, min pc med Windows 11.
Jag sökte på google och upptäckte termen speaker fill.
Längre än så har jag inte kommit och lösningarna som dyker upp är oftast på fem år gammal hård och mjukvara eller ännu äldre.
Den ena lösningen innebär att man går in i ljud i Windows, highlightar det aktuella ljudsystemet - i detta fall mitt surroundsystem.
Sedan klickar sig vidare på "egenskaper", under fliken "förbättringar" har jag sett äldre system där det funnits en ikryssningsbarruta för funktionen "speaker fill" - denna ruta saknas på mitt system.
Den andra potentiella lösningen var att gå in i Realtek audio console.
Där finns funktionen speaker fill men det är bara mina datorhögtalare (2.1 ljud) som dyker upp där, trots att mina aktuella högtalare i Windows 11 är mina surroundhögtalare.
Finns det något sätt att aktivera speaker fill dvs. spegla stereo ljud på surroundhögtalare i Windows 11?