Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Trots lyckad lansering av RX 9070 XT skeppade AMD färre GPU-kretsar än någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det är ett problem för marknaden förstår jag, men är det ett problem för AMD?

Jag vet inte hur det fungerar men jag tänker mig att de har bokat en viss kapacitet hos TSMC och kan sedan fritt disponera denna som de vill. GPU genererar dålig inkomst och AMD tjänar bättre på att använda kapaciteten till t.ex. EPYC eller Ryzen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Hade 9070 xt kostat 599 dollar hade det inte sett ut så .AMD behöver komma ner på jorden och inse att man inte kan ta 730-1000 dollar för sina 9070 xt kort .Ta detta kortet tex det kostar alltså 1024 dollar vilket blir helt absurt .Nu när man kan få 5070 ti för runt 830 dollar .behöver AMD sänka sina kort till ca 599 dollar . https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s... https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Hade 9070 xt kostat 599 dollar hade det inte sett ut så .AMD behöver komma ner på jorden och inse att man inte kan ta 730-1000 dollar för sina 9070 xt kort .Ta detta kortet tex det kostar alltså 1024 dollar vilket blir helt absurt .Nu när man kan få 5070 ti för runt 830 dollar .behöver AMD sänka sina kort till ca 599 dollar . https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s... https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

13000kr för ett 9070 xt, man undrar ju lite hur det ens går till?

Dom borde ligga MINST 10-15%, antagligen närmare 20% under 5070ti kort pga sämre raytracing, sämre stöd för fsr4/dlss .

Med det sagt så har jag iaf gjort min del, vi har två rx 6800 och ett 9070xt här hemma. Samt ryzen 7600/7600x cpuer.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är till följd av en slug smutskastningskampanj av Nvidia men jag har, prissättningen åsido, inte känt någon tilltro till AMDs mjukvaruteam.

Nvidia har enstaka buggar, men i det stora hela är det bara att installera och köra. De vänner jag har som har eller haft AMD GPUer senaste generationerna har haft en massa strul. Det är främsta skälet att jag inte vill ha deras GPUer även om jag är en fanboy på CPU-sidan nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

13000kr för ett 9070 xt, man undrar ju lite hur det ens går till?

De måste ju tjäna pengar på det också.

De har ju inte Nvidias 60% marginaler att falla tillbaka på (för att inte ens tala om att Gaming är knappt 8% av Nvidias vinst, så de behöver inte direkt bry sig längre)

Om de säljer få SKUer så måste de boka lägre kapacitet vilket driver upp priserna, vilket ökar priserna till kund vilket i sin tur ger lägre antal sålda enheter vilket vidare höjer priset nästa generation och så vidare.

Vi har ingen annan än oss själva att skylla, lite som att köpa GeForce när man inte kört raytracing när ett AMD-kort egentligen hade gett mer prestanda.
(Vilket även det är egentligen en död poäng, för Nvidia är för stora för att bry sig)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Detta kanske är till följd av en slug smutskastningskampanj av Nvidia men jag har, prissättningen åsido, inte känt någon tilltro till AMDs mjukvaruteam.

Nvidia har enstaka buggar, men i det stora hela är det bara att installera och köra. De vänner jag har som har eller haft AMD GPUer senaste generationerna har haft en massa strul. Det är främsta skälet att jag inte vill ha deras GPUer även om jag är en fanboy på CPU-sidan nuförtiden.

Du käkar ju upp deras bullshit. Av erfarenhet det senaste tre åren med både Nvidia och amd så är drivrutinerna och mjukvaran I allmänt mycket sämre hos Nvidia.

Dåliga amd drivers må ha varit en grej för 10-15 år sedan. Men idag? Knappast. Mycket stabila och en mjukvara som är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det där Sapphirekortet finns att köpa för 9990kr hos flera seriösa återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Konkurrens lagarna kommer tvinga nvidia att pumpa in pengar i amds gpu avdelning för om den försvinner tvingas nvidia till delning.
Lite som att google pumpar in pengar i mozillas firefox av samma anledning.

Tyckte att amd ryckt upp sig med en bra lansering med få kort istället för deras "klutter" de haft förr. Tänker mest på 6000 serien med extremt många olika modeller som låg extremt nära i prestanda vilket gjorde att man sket i allihopa istället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Nvidia har 5070 och 5070 ti tillgängliga för under MSRP, något som inte hänt sen innan cryptoboomen och 30-serien tror jag, speciellt inte så nära släppet. Man ersatte 4080 med superkortet och ändrade priser först då

Har Nvidia svårt att kränga AI-kretsar, eller sätter AMD press ändå? Nvidia brukar inte vilja konkurrera med pris. Känns inte som vi har hela bilden kring AMDs försäljning ännu, fast uppenbart går det inte direkt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag har haft gforce grafikkort sedan sedan de kom för läänge sen. Bytte till rx6800 för ett par år sen,
Har inte haft ett enda mjukvaruproblem. Jag har haft buggade drivrutiner och program till gforce genom åren där man fick backa patcher och hålla på.
Säger inte att gforce är sämre, men AMDs mjukvara ör verkligen inte sämre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thadriem:

Nvidia har ju haft enorma problem med drivrutinerna i år. Jag sitter fortfarande på ett par månader gamla drivrutiner för att jag tröttande på strulet med blackscreens/krascher som jag fått med nyare versioner, och jag är verkligen inte ensam. I månader var 50% av reddit-kommentarerna på Nvidias drivrutinssläpp att blackscreens fortfarande är ett problem.

Och utöver blackscreens hade de ju problem med att tempsensorer slutade fungera, många har haft problem med att halva skärmen flimrar, problem med skärmutgångar, DLSS/framegen som också orsakar krascher, med mera.

https://www.youtube.com/watch?v=NTXoUsdSAnA

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Amen på det.
Nu verkar det som att nVidia har haft strul med nya serien, men jag stämmer helt in i den synen på deras drivrutiner.

(Min erfarenhet av drivrutiner med 10 år av nVidia (GTX 680-1070) så har det bara fungerat (med visst undantag för manuell handpålägg med SLI, men aldrig katastrofala problem) När jag bytte upp mig till ett 7800 XT för ca två år sedan har det vart ett djävulskt krångel med de olika versionerna. Sitter på 24.9.1 som fungerar bra. )

Edit. Fel nummerserie x.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Luktar Nvidia fanboy

Om du ska ha just det 9070xt varför tar du inte detta pris?
https://buyn.se/products/sapphire-radeon-rx-9070-nitro-16gb?v...
https://www.inet.se/produkt/5414635/sapphire-radeon-rx-9070-x...

Det är som att jämföra äpplen och päron när du tar det billigaste 5070ti på prisjakt och det dyraste 9070xt i hela Sverige.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Viking
Skrivet av Segge:

Luktar Nvidia fanboy

Det är som att jämföra äpplen och päron när du tar det billigaste 5070ti på prisjakt och det dyraste 9070xt i hela Sverige.

Det där är inte XT

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Jag har skickat in en rättelse på artikeln också. Men tänk på att det är siffror från kvartal 1 från Jon Peddie. RDNA4-kort släpptes förstden 8:e mars. Vi får invänta siffrorna för kvartal 2 innan dessa slutsatser kan dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Amen på det.
Nu verkar det som att nVidia har haft strul med nya serien, men jag stämmer helt in i den synen på deras drivrutiner.

(Min erfarenhet av drivrutiner med 10 år av nVidia (GTX 680-1070) så har det bara fungerat (med visst undantag för manuell handpålägg med SLI, men aldrig katastrofala problem) När jag bytte upp mig till ett 9800 XT för ca två år sedan har det vart ett djävulskt krångel med de olika versionerna. Sitter på 24.9.1 som fungerar bra. )

Bytte du upp dig till ett 9800 XT? Det som släpptes 2003?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Luktar Nvidia fanboy

Vet inte vad du grävde fram för skum butik nu men det har funnits kort runt 8500kr ett tag nu, dock dippar 5070ti ner till 10k med några modeller också.

Sen drivrutinsproblem, det finns säkert ngt spel som har problem men vi har inte haft problem på flera år nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan är mycket lägre totalt på dGPU sen tidigare, nVidia är mer väletablerade än nånsin, priserna är högre än nånsin.

Knappast ett läge där nån av de två, nåja tre tillverkarna slår försäljningsrekord på grafikkort för hemmabruk.

"Jomenasåatt...",

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det där är inte XT

Prisjakt listade det som XT, men finns länkat till billigare högre upp i tråden.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Luktar Nvidia fanboy

Skillnaden mellan det billigaste 9070XT (d.v.s. inte vad du länkade) och det billigaste 5070 Ti var senast jag kollade drygt 1500kr. Och då är 5070 Ti i princip alltid bättre än 9070XT, ibland extremt lite sämre i vissa specifika fall och ibland helt absurt mycket snabbare, typ 50-100%. Varför skulle man välja 9070XT? Den enda anledningen jag kan se är att man ogillar Nvidia och försöker stötta AMD och kan acceptera en sämre produkt för nästan samma pris bara för att man inte vill ge Nvidia pengar. Utöver det är det ju bara dumsnålt att försöka spara typ 10% genom att köpa ett kort som är markant sämre så fort man blandar in ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Skillnaden mellan det billigaste 9070XT (d.v.s. inte vad du länkade) och det billigaste 5070 Ti var senast jag kollade drygt 1500kr. Och då är 5070 Ti i princip alltid bättre än 9070XT, ibland extremt lite sämre i vissa specifika fall och ibland helt absurt mycket snabbare, typ 50-100%. Varför skulle man välja 9070XT? Den enda anledningen jag kan se är att man ogillar Nvidia och försöker stötta AMD och kan acceptera en sämre produkt för nästan samma pris bara för att man inte vill ge Nvidia pengar. Utöver det är det ju bara dumsnålt att försöka spara typ 10% genom att köpa ett kort som är markant sämre så fort man blandar in ray tracing.

Kortet var fellänkat av prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14495857
Sen finns det ju billigare 9070xt så generellt ligger det lägre i pris.

Det var den stora prisskillnaden som jag ville motbevisa och det håller ändå med rätt kort nu. Sen hur dom presterar har jag inte detalj koll på men enligt Swec prestanda index ligger 9070xt före med ~5 poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

50-100% ? var då ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Folk tycker nog med all rätta att gröna laget är stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Sen hur dom presterar har jag inte detalj koll på men enligt Swec prestanda index ligger 9070xt före med ~5 poäng.

9070 XT-modellen som är med i prestandaindexet är tyvärr en fabriksöverklockad modell med ~10% högre TDP än stock, och 9070-modellen är ännu värre.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr bara haft strul med mina AMD kort i modern tid, sist jag hade ett felfritt grafikkort från AMD var ett HD 4670 år 2009.

Säger inte att Nvidias kort är felfria har haft problem med dem också, men inte lika ofta och mycket.

Hoppas verkligen de får ordning på sin mjukvara, det räcker inte med massvis av funktioner och snyggt interface på sin mjukvara om hälften av inställningarna knappt fungerar...

Kan säga att jag absolut inte är någon fanboy, tror jag haft cirka 70% Nvidia GPU'er och 30% AMD GPU'er där min första dedikerade GPU någonsin var ett ATI kort så de ligger nära till hjärtat.

https://www.ign.com/articles/2001/05/30/hercules-3d-prophet-4...

Jag skulle också kört på RX 9070 XT om priset var några tusenlappar lägre än motsvarande presterande Nvidia.

AMD måste plocka marknadsandelar genom att sälja kort betydligt billigare med förlust.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade gärna plockat upp ett 9070XT om det legat under 8000 kronor, men för dagens priser så tar jag hellre ett 5070ti och får lite lull-lull på köpet. Kommer behålla mitt 3070 ännu ett år tror jag och invänta nästa generations GPU:er tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

håller med, med rdna2 å 3 hade jag ibland problem med att mina drivvisar slutade fungera efter ca 3 mån, och var tvungen att uppgradera till den nyaste å kunde inte installera den gamla utan att den påpekade att jag var tvungen att uppgradera till senaste, trots att jag bara spelar några spel som inte ens behöver den senaste. Sen hjälper det inte att ibland så när man uppgraderar till den senaste å kan man få feta prestanda buggar, som när jag förra året körde in 24.1.1 och skulle spela bf2042 och det var så hemska hack var 10 sec som varade i 3 sec typ att jag trodde något hade pajat.

blackscreen som startade om datorn händer även med rdna4 och först trodde jag att det var min psu men är drivvisarna, sen hatar jag hur gui för drivvisarna ser ut, jag vill ha nått som e simpelt å samlat på ett å samma ställe som gamla nvidia gui är.

med nvidia, spec med 4090 så hade jag inga sådana problem, även om det påtalades om detta på nätet.

har inga prestanda buggar med rdna4 men att den ska blackscreena då å då e nått som börjar mig få att tänka på att hoppa över till ett 5090 då det verkar prestara som 9070xt i wz at 1080p low, dvs enda spelet jag bryr mig om eg.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jisses, 8% är ett haveri. Då är ändå Blackwell Nvidias utan tvekan sämsta lansering sedan jag började följa marknaden runt Maxwell. Priserna har dock varit usla på RDNA4 och tyvärr var deras priser alldeles för ”fake” när vi snackar om MSRP.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jisses, 8% är ett haveri. Då är ändå Blackwell Nvidias utan tvekan sämsta lansering sedan jag började följa marknaden runt Maxwell. Priserna har dock varit usla på RDNA4 och tyvärr var deras priser alldeles för ”fake” när vi snackar om MSRP.

Ja, Nvidia har inte haft en lyckad lansering sen RTX 3000 serien och den havererade ganska kvickt med absurda priser som följd.

Folk som fick ett Asus RTX 3080 TUF för lanseringspris på sådär 7290kr eller vad det var fick en otrolig GPU för bra pris.

Ett RX 9070 XT sådär nästan 5 år senare erbjuder som bäst 25% högre prestanda och mer VRAM för ett högre pris om man jämför med den "sista" vettiga GPU'n som lanserades i mina ögon (RTX 3080) och är inte säker men tror även ett RTX 3080 presterar bättre i titlar med stöd för ray tracing?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.