Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Medlem

Köpte en ny dator med 9070XT. Kommer nog aldrig gå tillbaka till Nvidia. Grymt nöjd med 9070XT.
Tilläggas dock att jag inte är någon PC fantast. Saker ska bara fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, Nvidia har inte haft en lyckad lansering sen RTX 3000 serien och den havererade ganska kvickt med absurda priser som följd.

Folk som fick ett Asus RTX 3080 TUF för lanseringspris på sådär 7290kr eller vad det var fick en otrolig GPU för bra pris.

fast fram till 28e oktober, eller nått sånt, dev det priset gällde ju bara i ca en månad å sen höjdes priserna till ca 10k typ.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Är intr detta baserat på Q1 2025? 9070 serien lanserades ju i mars.

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Skrivet av holo:

Amen på det.
Nu verkar det som att nVidia har haft strul med nya serien, men jag stämmer helt in i den synen på deras drivrutiner.

(Min erfarenhet av drivrutiner med 10 år av nVidia (GTX 680-1070) så har det bara fungerat (med visst undantag för manuell handpålägg med SLI, men aldrig katastrofala problem) När jag bytte upp mig till ett 9800 XT för ca två år sedan har det vart ett djävulskt krångel med de olika versionerna. Sitter på 24.9.1 som fungerar bra. )

9800 XT? Du menar väl ändå 6800 XT?

Vilka krångel säger man en sak så får man säga nästa!

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Skillnaden mellan det billigaste 9070XT (d.v.s. inte vad du länkade) och det billigaste 5070 Ti var senast jag kollade drygt 1500kr. Och då är 5070 Ti i princip alltid bättre än 9070XT, ibland extremt lite sämre i vissa specifika fall och ibland helt absurt mycket snabbare, typ 50-100%. Varför skulle man välja 9070XT? Den enda anledningen jag kan se är att man ogillar Nvidia och försöker stötta AMD och kan acceptera en sämre produkt för nästan samma pris bara för att man inte vill ge Nvidia pengar. Utöver det är det ju bara dumsnålt att försöka spara typ 10% genom att köpa ett kort som är markant sämre så fort man blandar in ray tracing.

5070 Ti är i allmänhet ca 1500kr dyrare, så prestanda/pris är väldigt jämförbara. Avvikelser finns åt båda hållen. Till exempel presterar Black Ops 6 ca 30-40% bättre på 9070 XT enligt Hardware Unboxed.

En 5070 Ti använder samma elkontakt som 5080 och 5090, alltså om du har otur löper du risken att kabeln smälter om tillräckligt med pins tappar kontakten. Nvidia som tar 10-11tkr för sina 5070 Ti kort har förstås inte implementerat någon fail-safe mot detta.

50-serien har seriösa problem med hotspots där VRM temperaturer kan gå upp till 105 grader C (!) vilket kan påverka kortens livslängd utan att du märker av det. Visst, 9070 XT har heta VRAMs, och om du har riktigt otur kan du t.o.m. nå höga temperaturer där också. Men det lindras m.h.a. undervolting (vilket ironiskt nog kan leda till bättre prestanda) och att hålla chassit svalt.

Hade inte Nvidia haft problem med smältande kablar och hotspots hade jag nog köpt ett 5070 ti eller 5080. Inte p.g.a. ray tracing, men p.g.a. CUDA. ROCm som är AMDs CUDA motsvarighet håller på att bli bättre, ska experimentera med den senare med mitt nya 9070 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, Nvidia har inte haft en lyckad lansering sen RTX 3000 serien och den havererade ganska kvickt med absurda priser som följd.

Folk som fick ett Asus RTX 3080 TUF för lanseringspris på sådär 7290kr eller vad det var fick en otrolig GPU för bra pris.

Ett RX 9070 XT sådär nästan 5 år senare erbjuder som bäst 25% högre prestanda och mer VRAM för ett högre pris om man jämför med den "sista" vettiga GPU'n som lanserades i mina ögon (RTX 3080) och är inte säker men tror även ett RTX 3080 presterar bättre i titlar med stöd för ray tracing?

9070 XT är mer än 25% snabbare än 3080, den saken är säker. 35-40% är nog ett spann som stämmer mer med verkligheten.

Priserna kan inte heller jämföras rakt av med tanke på hur inflationen har sett ut. 7825kr motsvarar idag nästan 10k så vid MSRP är den fortfarande billigare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Nvidia vet hur man gör marknadsföring och sponsorgrejer. Kvittar om de gör en dålig lansering osv i slutändan pushar de hårt för marknadsföring gällande spel, streamers osv och det kommer alltid göra de dominerande.

De pushar in sig hårt i spel osv också.

Majoriteten av köparna är ju inte nördar som sitter och lusläser alla reviews, technyheter osv

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic. 9070 xt och 5070 ti är ju midrange kort. Men med tanke på hur bra de presterar i 1440 och 4K, borde de inte ha lite mer vram med tanke på det och var de kostar?

24 GB vram hade jag tyckt var mer lämpligt med tanke på att man (jag) säkert vill ha dem i 3-5år.

Permalänk
Skrivet av freevorn:

Kanske lite off topic. 9070 xt och 5070 ti är ju midrange kort. Men med tanke på hur bra de presterar i 1440 och 4K, borde de inte ha lite mer vram med tanke på det och var de kostar?

24 GB vram hade jag tyckt var mer lämpligt med tanke på att man (jag) säkert vill ha dem i 3-5år.

Det borde egentligen alla midrange kort ha, men girigheten vinner alltid med dessa företag. Så länge vi styrs av ett hårt patent-system som hindrar innovation så kommer duopolen att strypa mängden VRAM så länge det går.

Den enda praktiska lösningen är att vänta på att AMD släpper en ny generations XTX kort med 24 GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fast fram till 28e oktober, eller nått sånt, dev det priset gällde ju bara i ca en månad å sen höjdes priserna till ca 10k typ.

Det skrev jag ju med? priserna havererade nästan direkt på RTX 3000 serien.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

9070 XT är mer än 25% snabbare än 3080, den saken är säker. 35-40% är nog ett spann som stämmer mer med verkligheten.

Priserna kan inte heller jämföras rakt av med tanke på hur inflationen har sett ut. 7825kr motsvarar idag nästan 10k så vid MSRP är den fortfarande billigare.

Inte enligt benchmarks iallafall, kanske i 4k isåfall då man får dra nytta av mer VRAM?

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av Oliver91:

Inte enligt benchmarks iallafall, kanske i 4k isåfall då man får dra nytta av mer VRAM?

Den är ungefär 50% bättre i 1440p och 4k enligt Swec prestandaindex.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

"Hur stämmer det med siffrorna ovan? Tom's Hardware påpekar att Lisa Su talar om färdiga grafikkort som har sålts till konsumenter medan Jon Peddie Research talar om GPU-kretsar som har sålts till partnertillverkare"

Jag förstår inte hur jag ska tolka detta. Har partnertillverkare köpt in betydligt färre GPU-kretsar än tidigare men de grafikkort som sedan tillverkats har sålt som smör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite som att google pumpar in pengar i mozillas firefox av samma anledning.

Nja - Google ger hinkvis med pengar till Mozilla för att de ska ha Google som standardsökmotor.
Det är en rent affärsmässig fördel där båda tjänar på det.

Det är inte alls samma sak

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Luktar Nvidia fanboy

Om du ska ha just det 9070xt varför tar du inte detta pris?
https://buyn.se/products/sapphire-radeon-rx-9070-nitro-16gb?v...
https://www.inet.se/produkt/5414635/sapphire-radeon-rx-9070-x...

Det är som att jämföra äpplen och päron när du tar det billigaste 5070ti på prisjakt och det dyraste 9070xt i hela Sverige.

Jag kan lova att Otto inte är Nvidia fanboy 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

För min del handlade det om tillgängligheten häromdagen, väntade i ca 2 veckor på release av nytt grafikkort till grabbens dator.
Planerna var att han skulle få ett 9060xt 16gb istället för ett 5060, på releasedagen 5 juni så uppdaterade jag alla hemsidor regelbundet.
När korten väl listades hos Netonnet, Elgiganten m.fl. Så såldes de bara online = skulle dra ut ännu längre på tiden med långhelg och en besviken grabb som inte kan spela nyaste spelen som kräver raytracing för att ens starta.
Netonnet hade rtx 5070 i butik på hyllan, så det blev ett rtx 5070 till grabben istället, inte pga pris eller något sånt utan pga just tillgängligheten och man håller vad man lovar till sina barn, nytt grafikkort denna dag som han väntat på.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Luktar Nvidia fanboy

Om du ska ha just det 9070xt varför tar du inte detta pris?
https://buyn.se/products/sapphire-radeon-rx-9070-nitro-16gb?v...
https://www.inet.se/produkt/5414635/sapphire-radeon-rx-9070-x...

Det är som att jämföra äpplen och päron när du tar det billigaste 5070ti på prisjakt och det dyraste 9070xt i hela Sverige.

Nej jag är ingen fanboy till skillnad mot dom som inte vill erkänna att AMD faktiskt ljög om 599 dollar .Det blir faktiskt löjligt .Med det sagt kommer nästa kort troligtvis bli just 9070 xt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vilken kollar du på i så fall? Swec och Techpowerup visar på betydligt mer än 25%.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kan lova att Otto inte är Nvidia fanboy 😀

Nej jag krittiserar alla även Nvidia .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Detta kanske är till följd av en slug smutskastningskampanj av Nvidia men jag har, prissättningen åsido, inte känt någon tilltro till AMDs mjukvaruteam.

Nvidia har enstaka buggar, men i det stora hela är det bara att installera och köra. De vänner jag har som har eller haft AMD GPUer senaste generationerna har haft en massa strul. Det är främsta skälet att jag inte vill ha deras GPUer även om jag är en fanboy på CPU-sidan nuförtiden.

Mja, det finns ingenting som inte några alltid har problem med. Inte ens Nvidia. Jag kan nog räkna upp lika många vänner som har problem med dem, så vad "vänner" har för problem säger ingenting egentligen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Har kört AMD sedan ett par år tillbaka och det enda bekymret med druvrutiner jag hade i Windows var att operativsystemet hade en tendens att installera gamla grafikdrivare ovanpå min manuella installation konstant. Det led till att Adrenaline krashade konstant och jag fick diverse underliga problem. Det här försvann efter att jag ställde in Windows att inte auto installera drivare åt mig, så lutar mot att AMDs dåliga drivar-rykte hade mer med Microsoft att göra.

Kör Linux sedan tre år nu och där är allt super solit!

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt ett AMD RX 9070. Oj vilken skillnad mot mitt 3090 vad gäller att spruta ut värme i rummet när man spelar.

9070 har grym prestanda med tanke på den låga energin som kortet behöver. kör kortet på ett 650W agg.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare

Tycker egentligen den större nyheten är den rätt stora minskningen av stationära datorer, -14,5 % på året är signifikant.

Vidare nämner detta en annan viktig sak att ha med sig. PC med dGPU står för ca 15 % totala marknaden, fördelningen av GPUer ser lite annorlunda ut när man tar med alla PC som såldes under kvartalet.

Det lite trista i detta givet prisutvecklingen av GPUer att man kanske inte ska vara allt för förvånad givet AI-hype kombinerat med att dGPU trots allt är en nischmarknad för PC.

Frågan är hur de systemkretsar med "starka" iGPUer kommer ändra dynamiken. Även om de kretsar kan användas för spel är det knappast deras starka punkt, tvärtom är det ett rätt dyrt sätt att få en medioker gaming upplevelse ställt mot dGPUer för samma pengar. Däremot är dessa systemkretsar ett bättre val för AI och rent generellt GPGPU-laster jämfört med dGPU.

I bästa fall kan det vara positivt för spelmarknaden, dGPUer kan då primärt fokusera på just spel. I värsta fall gör detta dGPUer ännu mer till en nischmarkad med fortsatt ökat pris (för det lär finnas del PC som har GPU idag men där GPU primärt är ett arbetsredskap). Tycker det är svårt att sia om vad som gäller här...

Skrivet av ackwell:

"Hur stämmer det med siffrorna ovan? Tom's Hardware påpekar att Lisa Su talar om färdiga grafikkort som har sålts till konsumenter medan Jon Peddie Research talar om GPU-kretsar som har sålts till partnertillverkare"

Jag förstår inte hur jag ska tolka detta. Har partnertillverkare köpt in betydligt färre GPU-kretsar än tidigare men de grafikkort som sedan tillverkats har sålt som smör?

Det viktigaste att ta med sig från den utsagan är i första hand att det Jon Peddie Research tittar på är inte försäljningssiffror mot kund (vilket i AMDs fall gör Q1 rätt irrelevant då de lanserade 9000-serien i mars).

Det man tittar på är försäljningsvolymer från AMD till OEM. Där finns ett visst mått av spekulation kring hur man tror marknaden kommer se ut ca 1-2 kvartal framåt. Nämns ju att tiden från att AMD (eller Nvidia, Intel etc) producerar en krets till att den sitter i en produkt slutkonsument kan köpa har det gått 2-3 kvartal. Man nämner att GPU-kretsar i första batchen 9000-serie GPUer bör ha kommit ut från TSMC i juli 2024.

Så detta är inte försäljningssiffror, men prognosen OEM har för Q2 2024 ligger i på den nivån man ser här då detta visar inköp av kretsar under Q1.

Som WCCFTech är inne på så pekar ändå dessa siffror på att 9000-seriens frånvaro från senaste Steam HWSurvey nog inte är så konstigt. Det är trots allt en 92/8 split här. Sen mäter Jon Peddie Research och Steam HWSurvey två rätt olika saker (en skeppade kretsar till OEMs, den andra total install-base av GPUer hos de som använder Steam).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När man ser dessa siffror får man ju tänka på att RX 9070 serien lanserades i slutet av Q1. Samt tror verkligen folk att AMD sätter tillverkarnas individuella priser? Dvs. Att Sapphire tar 13K 9700 XT för ett kort medan Powercolor tar 9200 kr för sin modell 97000 XT och det är AMD som sätter denna skillnad...?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Detta kanske är till följd av en slug smutskastningskampanj av Nvidia men jag har, prissättningen åsido, inte känt någon tilltro till AMDs mjukvaruteam.

Nvidia har enstaka buggar, men i det stora hela är det bara att installera och köra. De vänner jag har som har eller haft AMD GPUer senaste generationerna har haft en massa strul. Det är främsta skälet att jag inte vill ha deras GPUer även om jag är en fanboy på CPU-sidan nuförtiden.

Det beror ju på vilket OS man kör. Nvidia på Windows? Javisst, men kör du Linux så är det en annan historia. Det går att få att fungera med varierande grad av krångel och buggar, men har du AMD så är det mer plug-n-play än Windows.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

5070 Ti är i allmänhet ca 1500kr dyrare, så prestanda/pris är väldigt jämförbara. Avvikelser finns åt båda hållen. Till exempel presterar Black Ops 6 ca 30-40% bättre på 9070 XT enligt Hardware Unboxed.

Samtliga tester med ray tracing avslaget får vi anta? att det skulle smälta är nog större risk på ett kort med dubbla strömbudgeten men visst är kontakten lite av ett misslyckande. Inte tillräckligt för att köpa ett tydligt sämre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

50-100% ? var då ?

Titlar med tung ray- och path tracing. Black Myth och Half Life 2 RTX är väl två exempel där AMD inte ens är med i leken och det kommer knappast utvecklas till deras favör när RT och PT blir vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vilken kollar du på i så fall? Swec och Techpowerup visar på betydligt mer än 25%.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3080-vs-AMD-...

Beror verkligen helt klart på var man kollar

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NodCommander:

Det beror ju på vilket OS man kör. Nvidia på Windows? Javisst, men kör du Linux så är det en annan historia. Det går att få att fungera med varierande grad av krångel och buggar, men har du AMD så är det mer plug-n-play än Windows.

För 5-10 år sedan, kanske och sannolikt för de som kör rullande distro. Men sen AI-hypen tog fart har Nvidia miljarder, ca 60 miljarder 2024, anledningar att säkerställa absolut top-notch stöd för deras GPUer på Linux.

Visst, fokus är inte på att koda runt buggar i Proton, men jag har väldigt svårt att se var det inte är "plug-n-play" med Nvidia under Linux idag.

Ska i.o.f.s. nämna att jag enbart kör Ubuntu LTS , vilket är den distro Nvidia baserar sin egen Tegra-optimerade Linux plattform på.

När det kommer till att jobba med CUDA är det idag definitivt lättare att komma igång med det på Linux än på Windows. Och det är knappast svårt att få igång det på Windows...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Du käkar ju upp deras bullshit. Av erfarenhet det senaste tre åren med både Nvidia och amd så är drivrutinerna och mjukvaran I allmänt mycket sämre hos Nvidia.

Dåliga amd drivers må ha varit en grej för 10-15 år sedan. Men idag? Knappast. Mycket stabila och en mjukvara som är väldigt bra.

Jag hade enorma problem med mitt 9070 xt i början. Bytte från 3070 och trots att jag körde ddu i samband med bytet (vilket ska plocka bort alla gamla Nvidia drivrutiner) så hade jag krascher konstant. Tills jag installerade om Windows. Inte en enda krasch sedan dess. Så jag är villig att hålla med om att drivrutinerna från amd i dagsläget funkar klockrent. De som upplever problem skulle kunna ha någon gammal Nvidia drivrutin som ligger och stör.

Jag fick mitt till 7990:- i samband med lanseringen och hade de följt 5070ti's prisuppdateringar och lagt sig 2500-3000:- under så hade de sålt alla kort de hunnit med att tillverka. För jag har verkligen inte haft något att klaga på alls sen jag fick det att funka som det ska. Nästan så att jag känt att 7990:- är för billigt för ett så bra kort och skulle aldrig få för mig att betala flera tusen kronor mer för ett 5070ti.