Snabbkoll: Har du köpt Switch 2?

Permalänk
Medlem

Nope, inte till det priset och utan OLED tack men nejtack!

Permalänk
Hjälpsam

Lite väl dyrt för att få några nya banor till Mario Kart tyvärr.

Är helt obryd om förbättrad prestanda eller grafik till en ny konsol, bara sugen på fler banor. Om man ska ha AAA titlar med ögongodis så har jag en stationär dator.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det blir en när lite fler spel släpps, stationär konsol mestadels för min del.

Det är sorgligt att se alla dessa surtöntar gnälla på priset (vilket ni gör oavsett om det gäller grafikkort, mjölken på Ica eller en P-bot) att ni inte blir trötta...?

Att day 1 släppa ett spelbibliotek på 20 titlar har inte hänt i historien av varken Xbox, Playstation eller Nintendo.

men gnälla går ju alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roXer:

Var köpte du ifrån?
Frakt?

https://store.nintendo.ie (Irland)

Fraktfritt om man beställer för över €24.99!

Räkna däremot att få betala ~100 SEK i "växlingsavgift" beroende på vilken bank du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, och avvaktar tills dess att det kommer några spel som faktiskt intresserar mig, t.ex. ett nytt Zelda.

Tycker f.ö. detta är den märkligaste konsol-releasen någonsin från Nintendo när det kommer till tillgängliga spel vid launch. Bara 10 spel varav hälften är uppdaterade/remakes av redan existerande spel? Inte ens ett bog standard Mario-spel finns att köpa...

Samma här, jag kommer invänta nästa 3D eller 2D-Mario, vad nu Nintendo bestämmer sig för att göra. Kanske blir köp lagom till augusti. Priserna i Sverige behöver "komma ner på jorden" också, helst under 6000 kr vill jag se.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Nej, avvaktar tidigast tills nästa stora Zelda-titel kommer. Frågan är om man vågar tro på att en OLED modell hinner komma innan när spelet lanseras? Tog fyra år mellan första tills OLED kom men frågan är om man orkar vänta så länge. Lär bli ett köp oavsett om den kommer eller inte, Zelda spoilers måste undvikas.

Känner också att min Switch OLED måste användas mer först 2 år på nacken bara för tillfället.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Om några år när priset sänkts och biblioteket växt, kanske.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Nej, är inte ens intresserad av den. Har inget att erbjuda som intresserar mig, plus lite andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://store.nintendo.ie (Irland)

Fraktfritt om man beställer för över €24.99!

Räkna däremot att få betala ~100 SEK i "växlingsavgift" beroende på vilken bank du har.

Tack! <3

Permalänk
Medlem

Jag väntar dock på Steam Deck 2 när den väl anländer

Permalänk
Medlem

Blir en Switch 2 för dotterns skulle men vi har inte bråttom. Dessutom är det sommar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derifier:

Hur menar du här? Switch 2 har väl spelkassetter precis som första switchen?

Vissa spel som man köper i fysisk form innehåller bara en spelkod för att ladda ner spelet, och inte en kassett. Trodde det var alla men efter lite research så är det tydligen bara vissa.

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamero:

Vissa spel som man köper i fysisk form innehåller bara en spelkod för att ladda ner spelet, och inte en kassett. Trodde det var alla men efter lite research så är det tydligen bara vissa.

Aha! Jag tror att många missförstår vad game-key card faktiskt är.

Till switch 1 släpptes vissa spel som bara koder i fodralet som man fick skriva in i eShop och sen var de förbrukade; inget andrahandsvärde alls. Detta låter som situationen du beskriver.

Till switch 2 är det faktiskt lite bättre, där vissa spel är game-key cards, som har autentiseringskoden på en spelkassett; du måste ladda ner spelet, men kassetten är vad som behövs för att spela det. Då kan du alltså sälja vidare kassetten och någon annan kan ladda ner det och spela det, medan du inte längre kommer kunna det.

Hade det varit bättre att ha alla spel direkt på kassetten bara? Absolut! Men jag tror att detta ändå är en bättre lösning än den lösa koden i förpackningen som förbrukas av första köparen. Å andra sidan verkar det som att game-key cards är billigare att tillverka, så det kan säkert bli ett incitament för utgivare att lägga spelen på såna istället för vanliga kassetter :/

Förtydligande om att inte alla spel till S2 är game-key cards
Visa signatur

The board is a mirror of the mind of the players as the moments pass.

Permalänk

Yes det blev bundle från Tyskland. Fortfarande rätt dyr men har inget nintendo sen 64 och kidsen älskar Mario

Permalänk
Medlem

Nej, spela gör man på dator.

Permalänk

Försökte men den blev stulen på vägen hit

En påse med krimskrams till poolen var allt som fanns i den lådan. Fan så arg jag blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Om några år när priset sänkts och biblioteket växt, kanske.

Priserna sjunker ju sällan på Nintendos grejor. Switch 1 ville ju snarare upp i pris. Vill man köpa i Sverige så är det nog läge att vänta men för vi som importerat tror jag nog inte priserna kommer röra sig neråt, nånsin. Sen behöver man ju inte panikköpa om man inte tycker spelutbudet är tillräckligt, men själv resonerade jag att om jag ändå vill ha Switch 2 så kan jag lika gärna köpa den direkt för samma pengar som om 4 år.

Skrivet av roXer:

Man kan handla från tyska sidan också. Handlar man från Irland så måste man se till att välja EU-ström-adaptern. Den är alltid standard på tyska sidan. I övrigt spelar det nog ingen roll, skickas från samma lager och allt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lidodido:

Priserna sjunker ju sällan på Nintendos grejor. Switch 1 ville ju snarare upp i pris. Vill man köpa i Sverige så är det nog läge att vänta men för vi som importerat tror jag nog inte priserna kommer röra sig neråt, nånsin. Sen behöver man ju inte panikköpa om man inte tycker spelutbudet är tillräckligt, men själv resonerade jag att om jag ändå vill ha Switch 2 så kan jag lika gärna köpa den direkt för samma pengar som om 4 år.

Man kan handla från tyska sidan också. Handlar man från Irland så måste man se till att välja EU-ström-adaptern. Den är alltid standard på tyska sidan. I övrigt spelar det nog ingen roll, skickas från samma lager och allt

Var inte helt säker på när det blir en Switch 2, men kom till samma slutsats som du: tänker man köpa en enhet kan man lika gärna göra det nu.

Får se hur snabbt/ofta lagret fylls på, den är nu "out of stock" hos Nintendo Irland/Tyskland (och rimligen då alla deras EU-butiker om det är samma lager). Är det någon som vet/hört något från Nintendo kring nivån på produktion? Försäljningen har ju, för att uttrycka det milt, gått rätt bra initialt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kunnat tänka mig att betala en bit över 1000 kr bara för Mario Kart, det har en speciell plats i vår familj och vi har spelat det regelbundet i många, många år. Men här räcker det inte med 1000 kr, man måste lägga 6900 kr, och det går inte direkt att säga att spelet ser så extremt mycket bättre ut heller. I jämförelse med Mario Kart 8 med enormt antal banor så ser det inte ut som den stjärna som det hade behövt vara, särskilt inte för de pengarna, iallafall inte för oss.

Visst lär de släppa fler spel, men Nintendo är rätt långsamma när det gäller nya titlar, särskilt från sin egen katalog. Och ärligt talat har vi nog vuxit ifrån dem vid det här laget.

Jag gillar inte att känna mig lurad, och i det här fallet hade jag gjort det, särskilt med tanke på hur giriga Nintendo har framstått de senaste åren.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag hade nog kunnat tänka mig att betala en bit över 1000 kr bara för Mario Kart, det har en speciell plats i vår familj och vi har spelat det regelbundet i många, många år. Men här räcker det inte med 1000 kr, man måste lägga 6900 kr, och det går inte direkt att säga att spelet ser så extremt mycket bättre ut heller. I jämförelse med Mario Kart 8 med enormt antal banor så ser det inte ut som den stjärna som det hade behövt vara, särskilt inte för de pengarna, iallafall inte för oss.

Visst lär de släppa fler spel, men Nintendo är rätt långsamma när det gäller nya titlar, särskilt från sin egen katalog. Och ärligt talat har vi nog vuxit ifrån dem vid det här laget.

Jag gillar inte att känna mig lurad, och i det här fallet hade jag gjort det, särskilt med tanke på hur giriga Nintendo har framstått de senaste åren.

Mario Kart World har väl fler kombinationer av banor än Mario Kart 8 har? Och helt klart är världen mycket mer detaljerad än 8.

Permalänk
Medlem

7000kr, vilken barnfamilj har råd med det på riktigt? Vi siktar in oss på Sw1 för 4000. Vi kommer bara spela dockat, massor av spel och barnen är bara precis så gamla att tv spel börjat bli kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Köpt på releasedagen Nintendos utbud av spel är ett väldigt trevligt komplement till pc-spelandet. Efter 8 år så har switch1 känts väldigt trött, så det var det mer än dags för lite ny hårdvara.. Plus i kanten för nintendo som faktiskt har releaser där hårdvaran existerar i sådana mängder att går att köpa i butik utan förbokning.
(Sen ett lika stort minus för Bergsala)

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Mario Kart World har väl fler kombinationer av banor än Mario Kart 8 har? Och helt klart är världen mycket mer detaljerad än 8.

Mario Kart 8 har väl strax under 50 banor i grundspelet, och ytterligare ungefär lika många från Booster Course Pass, vilket ger totalt 96 banor. Utan att gräva alltför djupt verkar Mario Kart World ha omkring 32 dedikerade banor. Vissa menar att den "öppna världen" mellan banorna också kan användas som banor, men om vi ska vara ärliga är det inte riktigt samma sak som en noggrant designad racingbana.

Det är förstås möjligt att Mario Kart World kommer att få DLC med fler banor, så även om det är intressant att jämföra spelen är det kanske inte helt rättvist i nuläget. En annan intressant aspekt är vad Mario Kart World kommer att kosta totalt med alla DLC jämfört med Mario Kart 8 Deluxe inklusive Booster Course Pass med tanke på att utgångspriset för Mario Kart World är ca 900!! kr.

De recensioner jag har sett hittills säger att grafiken är bättre, men att man hade förväntat sig mer av Switch 2. Steget mellan Switch 1 och 2 är visserligen större än mellan Wii U och Switch 1, men baserat på Mario Kart World känns det fortfarande inte som ett riktigt stort kliv.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Plus i kanten för nintendo som faktiskt har releaser där hårdvaran existerar i sådana mängder att går att köpa i butik utan förbokning.
(Sen ett lika stort minus för Bergsala)

Ska bli intressant att se hur mycket man faktiskt sålt, kan ju vara så att efterfrågan varit mindre än förväntat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Mario Kart 8 har väl strax under 50 banor i grundspelet, och ytterligare ungefär lika många från Booster Course Pass, vilket ger totalt 96 banor. Utan att gräva alltför djupt verkar Mario Kart World ha omkring 32 dedikerade banor. Vissa menar att den "öppna världen" mellan banorna också kan användas som banor, men om vi ska vara ärliga är det inte riktigt samma sak som en noggrant designad racingbana.

Det är förstås möjligt att Mario Kart World kommer att få DLC med fler banor, så även om det är intressant att jämföra spelen är det kanske inte helt rättvist i nuläget. En annan intressant aspekt är vad Mario Kart World kommer att kosta totalt med alla DLC jämfört med Mario Kart 8 Deluxe inklusive Booster Course Pass med tanke på att utgångspriset för Mario Kart World är ca 900!! kr.

Men saken är ju att de kommer ju få fler banor med tiden. Du kan ju inte förvänta dig 96 banor vid släppet i ett open world format.

Köper du Switch 2 inkl Mario från något annat EU land så blir det väl bara runt 5500 kr istället för 7500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Men saken är ju att de kommer ju få fler banor med tiden. Du kan ju inte förvänta dig 96 banor vid släppet i ett open world format.

Köper du Switch 2 inkl Mario från något annat EU land så blir det väl bara runt 5500 kr istället för 7500 kr.

Kommer du ihåg detta citatet?

Skrivet av srgb:

Allt jag gjorde var att motbevisa påståendet, dessutom skrev jag:

Skrivet av Neon:

Det är förstås möjligt att Mario Kart World kommer att få DLC med fler banor, så även om det är intressant att jämföra spelen är det kanske inte helt rättvist i nuläget.

Angående priset, Mario Kart må vara värt det svenska priset för vår del men absolut inte 5500 kr. Blir det någon Switch 2 här så lär det bli en begagnad om X antal år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja. Har dock inte öppnat den än då vare sig Mario (plattform), Zelda eller Metroid har kommit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

7000kr, vilken barnfamilj har råd med det på riktigt? Vi siktar in oss på Sw1 för 4000.

Switch 2 går på 5100 SEK (5650 med Mario Kart World) ute i Europa.

Själv hade jag inte köpt en gammal Switch till överpris idag. Switch gick på under 2500 SEK i Japan vid lanseringen i mars 2017.

Sen fungerar handkontroller, joycons m.m. till Switch 1 även fint på Switch 2. Det är annars där den stora dolda kostnaden ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

7000kr, vilken barnfamilj har råd med det på riktigt?

Väldigt många barnfamiljer har råd med det.
Hur fattiga tror du folk är egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Väldigt många barnfamiljer har råd med det.
Hur fattiga tror du folk är egentligen?

Datainjenjör, det tro fan att just du inte anser att 7000kr är några pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |