Lenovo Thinkpad L14 Gen 1 Ryzen 4770 Problem!

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad L14 Gen 1 Ryzen 4770 Problem!

Hej!

Köpte för ett tag sen en "defekt" laptop ifrån Tradera, säljaren påstod att fläkten var högljudd ibland. Men fläkten lever ett helt eget liv, det låter som att det är glappkontakt så den startar och stängs av flera gånger i sekunden. Problemet försvinner om man flexar lite på datorn. Jag fick bort fläktens beteende genom att sätta lite tryck på fläktkontakten mot moderkortet.

Men jag verkar inte få någon kontakt med fläkten alls, den visar aldrig hur fort den snurrar, datorn går upp i 70c (som verkar vara thermal max för denna, läste att det skulle vara 90c?). Ibland stängs datorn bara av.

Kan det vara ett fel på moderkortet? En spricka i någon ledningsbana? Kan en sista utväg vara att baka moderkortet i ugnen? Har gjort detta förut med lyckat resultat på en PS3a.

Jag har provat rätt mycket, ibland kan den vara stabil över en längre tid. Ibland kan den crasha med låst dator eller svartskärm.
Den kom med Windows 11. Provade med Windows 10, verkade fungera bra ibörjan. Hade långa spelsessioner utan problem. Känns som att en eventuell uppdatering ställer till det. Hur ska jag gå vidare i min felsökning? Hur utesluter jag mjukvaru och maskinvaru-problem?

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080