Testresultat från Nvidias Arm-processor läcker

Permalänk
Melding Plague

Testresultat från Nvidias Arm-processor läcker

Nvidias nya Arm-baserade N1X har dykt upp i Geekbench och imponerar med över 3 000 poäng i enkeltrådad prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Nvidia och deras sätt, men de har helt klart duktiga ingenjörer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Ja detta är helt klart spännande. Undra om ARM kommer ta över helt och hur gör AMD och Intel då?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kommer ihåg den tiden när Nvidia inte kunde säga en mening utan att nämna Tegra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Trevligt. Kommer ihåg den tiden när Nvidia inte kunde säga en mening utan att nämna Tegra.

År 2030: Kommer ihåg den tiden när Nvidia inte kunde säga en mening utan att nämna AI. 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad läcker testresultatet? Vatten?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja detta är helt klart spännande. Undra om ARM kommer ta över helt och hur gör AMD och Intel då?

Ångrar att de var sena på bollen?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

kan nån förklara vad det är för cpu? e den för servrar eller? enligt artikeln får dem det att låta som att nvidia har gjort CPU'er i flera år
vad är den till för?

Permalänk
Medlem

De utvecklar ju redan sin egen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Med linux kan nog detta vara en trevlig SOC, även om jag hade föredragit något som var mer FOOS vänligt än Nvidia...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det blir någon ARM revolution utan det lär ta lång tid för x86 att gå bort. AMD är dock också i processen att tillverka ARM-chip enligt 'läckor', men visst finns det mer konkurrens där.

Skrivet av Jagers:

kan nån förklara vad det är för cpu? e den för servrar eller? enligt artikeln får dem det att låta som att nvidia har gjort CPU'er i flera år
vad är den till för?

Man får väl anta för laptops/mobila enheter som alla andra ARM chip den konkurrerar med (är ej direkt några topp-klass server specs). Det ska ju också ha stark integrerad grafik, som en "apu" (vad AMD kallar deras). Men visst kan de besluta att också ha det eller något liknande i stationär form.

Edit: Enligt Computerbase så är "N1" designad för laptops medan "N1X" för desktop datorer. Men de är i alla fall för konsumenter, inte företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Jag tror inte det blir någon ARM revolution utan det lär ta lång tid för x86 att gå bort.

Varför inte? Givetvis kommer x86 finnas kvar längre än, men om Arm blir snabbare, effektivare och kanske till och med billigare kommer det väl vara dem man vill ha? Ingen saknar väl x86 för Mac?

Permalänk
Medlem

Hoppas prestandan hamnar närmare Apple när den lanseras.

Permalänk
Medlem

Så länge ARM på Windows får inte riktig mjukvarustöd från tredje part kommer det aldrig ta över Intel och AMD. Apple har lyckat bra på den fronten.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Varför inte? Givetvis kommer x86 finnas kvar längre än, men om Arm blir snabbare, effektivare och kanske till och med billigare kommer det väl vara dem man vill ha? Ingen saknar väl x86 för Mac?

Jag tror inte att x86 försvinner inom överskådlig tid, men ser verkligen fram emot att ARM blir ett fullvärdigt alternativ för Windows, med bra utbud av bärbara datorer, samt att viktiga applikationer kommer i ARM-version.

Jag sysslar mycket med musik, och led i många år när jag körde musikprogram på bärbara Windows-datorer. För att det över huvud taget skulle fungera fick man stänga av alla energisparfunktioner, med följden att fläkten gick hela tiden, och batteriet räckte högst en timme. Samtidigt kunde en vanlig ipad köra (visserligen något enklare) musikappar utan att svettas.

Så när Apple lanserade M1-processorn tog jag steget över till Mac för mobilt musikskapande. Billigaste Macbook Air klarar mina musikprogram (Ableton Live, Bitwig Studio och massor av plugins från Arturia, Softube, Izotope med flera) galant utan att knappt bli varm. Skillnaden är stor jämfört med bärbara Windows-datorer som kostar dubbelt så mycket, typ Thinkpad X1 Carbon med i7-processor, som jag fortfarande använder i jobbet.

Nu är jag ingen större vän av MacOS, utan fortsätter köra Windows på stationär dator för musikskapande och spel. Så jag skulle gärna se en framtid där Windows på bärbar ARM-hårdvara får prestanda som motsvarar åtminstone en Macbook Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Man får väl anta för laptops/mobila enheter som alla andra ARM chip den konkurrerar med (är ej direkt några topp-klass server specs). Det ska ju också ha stark integrerad grafik, som en "apu" (vad AMD kallar deras). Men visst kan de besluta att också ha det eller något liknande i stationär form.

Edit: Enligt Computerbase så är "N1" designad för laptops medan "N1X" för desktop datorer. Men de är i alla fall för konsumenter, inte företag.

jag har aldrig hört talas om en nvidia cpu i laptops/desktops som är gjord för "gaming" medmera ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag har aldrig hört talas om en nvidia cpu i laptops/desktops som är gjord för "gaming" medmera ??

Hittills har väl användningen av Nvidias cpu:er för gaming varit begränsad till Nvidia Shield och Nintendo Switch, men ARM-revolutionen för Windows står ju förhoppningsvis runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag gillar inte Nvidia och deras sätt, men de har helt klart duktiga ingenjörer.

Jäkla dilemma dock när alla plötsligt sitter med 50 miljoner i aktier, jobbar de lika mycket eller anställer man en kollega med baslön för samma uppgift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Nej jag menar inte andra Nvidia processorer, detta är ju deras första av detta slag, utan jag menar exempelvis de som nämns i artikeln och Qualcomms likvärdiga. Fast ha i tanke att detta är bara "läckor" och officiellt har Nvidia ännu inte gått ut med något, så detaljer får vi reda på när de 'avtäcks'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Hittills har väl användningen av Nvidias cpu:er för gaming varit begränsad till Nvidia Shield och Nintendo Switch, men ARM-revolutionen för Windows står ju förhoppningsvis runt hörnet.

Så det är dem man menar i artikeln när man pratar om att "Nvidia inte bara går förbi Qualcomm, utan även på allvar börjar utmana AMD:s och Intels toppmodeller" ?

Permalänk
Medlem

Undra vad de bjuder på i GPU delen av SOC:n. Och bandbredd till minnet?

Edit: Vissa verkar tro att N1X är samma/snarlik "GB10 Superchip". 256 bit (LPDDR5X) och 6144 Blackwell kärnor i då fall. Inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad är den till för?

Sen 2008, har suttit i lite allt möjligt. Infotainment i bilar, Nintendo switch och Nvidia Shield är väl de mest kända.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tegra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jäkla dilemma dock när alla plötsligt sitter med 50 miljoner i aktier, jobbar de lika mycket eller anställer man en kollega med baslön för samma uppgift...

I Kalifornien räcker väl 50 miljoner kr nätt och jämnt till en koja, så det är lugnt.

Permalänk
Datavetare

Strikt taget har Nvidia inte utvecklat en egen CPU. Det som används i N1X är en kombination av Arm Cortex X925 och Arm Cortex A725 (10 st av varje), d.v.s. standard ARM64-kärnor från Arm.

Det Arm gjort med Cortex X925, kodnamn "Blackhawk", var att göra rätt mycket det Apple gjort med M-serien. En "inga kompromisser ARM64 design med huvudfokus på prestanda".

På flera punkter lyckades Arm över förväntan, Cortex X925 har perf/Hz i nivå mellan Apple M3 och M4. Det man inte hade möjlighet att fixa i första vändan var att också kunna klocka hyfsat högt.

Cortex X925 presterar i närheten av Apple M3 samt AMD/Intels snabbaste laptop CPUer, det trots att X925 inte ens når 4 GHz i peak-frekvens.

Den årliga uppdatering av Arms Cortex A/X bör komma de närmaste veckorna. Det man nämnt är att efterföljaren till Cortex X925 bör kunna klockas till ~4,5 GHz. Även om IPC-ökningen då är 0 % (senaste 10 åren har Arm konsekvent legat på >10 % IPC-ökning per år för toppmodellen) så skulle man då ha världens näst snabbaste CPU-kärna efter M4 (når man "normal" IPC-ökning matchar alt. slår man även M4).

GPU-mässigt ska N1X ha ungefär 4070 prestanda. Vi lär få exakta siffror relativt snart, det är sagt att denna krets ska finnas för leverans i juli.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jagers:

Så det är dem man menar i artikeln när man pratar om att "Nvidia inte bara går förbi Qualcomm, utan även på allvar börjar utmana AMD:s och Intels toppmodeller" ?

Qualcomm prioriterar uppenbarligen fortfarande mobiler rätt mycket över Windows-laptops. Bara ca ett halvår efter att man lanserade Snapdragon X, baserad på Oryon 1, släppte man Snapdragon 8 Elite baserad på Oryon 2.

Var hyfsat stor IPC-ökning mellan Oryon 1 och 2, så trots att den senare bara finns i mobiler är det Qualcomms klart snabbaste CPU. I GB6 når den ~3100 poäng.

Först i början av 2026 verkar de komma en ny uppdatering för Windows-laptops. Oryon 3 ska tydligen användas både för mobiler och till en uppdaterad Snapdragon X. Utöver det ska man tydligen också börja licensiera Oryon-designen för de som bygger server-plattformar (verkar som Qualcomm själv inte kommer göra en färdig server-plattform).

Det som lär refereras i artikeln är att även Nvidia kommer finnas med bland de som tillverkare CPU/GPU-systemkretsar avsedda för Windows. Qualcomm hade under flera år exklusivitet på ARM64 baserade Windows-system, det ska ha tagit slut förra året.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut och det är tydligt att deras ARM-arkitektur börjar nå hög prestanda. Samtidigt kan det vara värt att hålla ett öga på mindre aktörer också. En bonde på Gotland arbetar med en egen ARM-baserad processor, med fokus på energieffektivitet och enkel kylning. Projektet är fortfarande under utveckling, långt till en första lansering. Det är alltid intressant att se hur innovation kan komma även från mindre håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Ser lovande ut och det är tydligt att deras ARM-arkitektur börjar nå hög prestanda. Samtidigt kan det vara värt att hålla ett öga på mindre aktörer också. En bonde på Gotland arbetar med en egen ARM-baserad processor, med fokus på energieffektivitet och enkel kylning. Projektet är fortfarande under utveckling, långt till en första lansering. Det är alltid intressant att se hur innovation kan komma även från mindre håll.

Finns det mer information om denna bonde och vad han försöker åstadkomma?

Permalänk
Medlem

Shield Ultra kanske?

Permalänk
Medlem

SOC-baserade datorer imponerar onekligen men det är tråkigt att de inte kan uppgraderas eller anpassas till olika ändamål i efterhand.

Det vore kul med en revamp av komponentbaserade datorer. Moderkort där RAM, GPU och CPU är oberoende uppgraderbara men minnet är gemensamt. All ström går via USB-C, använd powerbank som UPS till din stationära, fem usb-c-trådar till grafikkretsen och allt får plats i en skolåda. Fläktar är valfria.

Känns som de x86-baserade ATX-klumpedunsarna vi har i dag sjunger på sista versen, de har blivit alldeles för dyra och det börjar verkligen kännas att de är frånsprungna. Mina x86-datorer är de enda som märkbart värmer rummet när de är igång, och den ena ger till och med ett väsande ljud ifrån sig när den har något att göra. 1800-tal!

Permalänk
Medlem

Även om ARM har bra resultat i specifika tester i specifika scenarion finns det ett stort problem med ARM i överlag.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Windows_ARM_games

Alla ARM spel bortsett från World of Warcraft är usla mobilspel byggda runt microtransactions. Ingen utvecklar varken spel eller spelmotorer för ARM. Vem skulle köpa en dator man inte kan spela på? Hopp om att spel får stöd i framtiden? Njuta av lite Candy Crush "gaming"?