Vinn nätagg från Seasonic

Veckans fråga: Varför uppgraderar du datorn?

Permalänk
Medlem

För att det är en hobby, så inte helt rationellt utan en vilja att prova på "det senaste" fast det sällan är nödvändigt
(skulle kunna leva med min "sämsta" dator, inga problem)

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar för att det är roligt att hålla på och dona med datorn, inte så mycket för att jag måste. Som senast efter att jag köpt en vit AIO fick jag för mig att jag ville ha allting vitt. Köpte lite vita kablar och fläktar och chassi. Men det gick så där på grund av att jag var så kåt på 9070 XT och skulle prompt ha den på släpp-dagen. Försökte beställa vit sådan, men hann inte och det skulle dröja dryga månaden innan de kom in igen, så det blev en svart

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Typ alla alternativ. Bygger/byter delar åt familj och vänner så mättar behovet av att hantera dator hårdvara från mer än mina egna delar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Hatar mig själv

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppgraderar bara om jag måste ha bättre prestanda.
3080 fungerar fint för det mesta men jag har dock börjat snegla på 5070Ti men kommer nog att vänta något år till och uppgradera senare.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Pengar.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Senaste bygget var för att den gamla burken inte hade Windows 11 stöd (i5-6600K) och att jag ville ha möjlighet att använda AV1 encoder för mina YouTube videos (RTX 4070 Super).

Innan i5-6600K så hade jag en Core 2 Quad Q6600 som slukade ganska mycket ström. Hela datorn drog drygt 100 watt idle.

Gjorde om min gamla dator med i5-6600K till en NAS istället med TrueNAS Scale. Inhandlade ett 8-portars HBA kort (LSI 9300-8i) kort. Det kortet plus de fyra SATA portarna på moderkortet gjorde att jag kunde använda 12 diskar totalt. Tog ur grafikkortet och använde processorns grafik istället för att spara lite ström

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar vid behov, när man börjar få kompromissa med grafik-inställningarna i spel för att få ett bra flyt. Då är det dags att uppgradera. Tills dess att CPU'n blir flaskhals, då köper jag allting nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Uppgraderar först och främst för prestanda men endast när komponent/erna jag har stånkar och stönar eller går sönder. En ny gpu t.ex måste åtminstone ha dubbla prestandan och vara prisvärd. Kör oftast low/midrange xx60 och där är det sömnigt värre sen flera år tillbaka

Permalänk
Medlem

I vissa spel märks det ju ganska snabbt om man har dålig/gammal hårdvara.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Nu senast blev det för att Microsoft tyckte att jag hade för gammal hårdvara för Win11...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Tittar jag tillbaka i tiden blir svaret ungefär "varje gång jag går under 100 fps i Escape from Tarkov". Sämre optimerat spel får man leta efter!

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda. Tyst och strömsnål är datorn redan. Vill ha 60 fps på det mesta, annars är det dags att köpa nytt.

Om något går söder kanske jag överväger att uppgradera också. Det beror på hur gammal datorn är och nuvarande ekonomi.

Helst skulle jag nog vilja slänga hela datorn och köpa nytt istället för att felsöka.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden uppgraderar jag när jag får en bra deal. Köpte processorn billigt som drop via Inet-stream, grafikkortet "billigt" till MSRP osv. Antagligen blir nästa uppgradering processor, moderkort, minne när jag lyckas haffa en processor till pangpris.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

"För att jag fått löneökning" borde finnas som alternativ.

Permalänk
Medlem

sitter just nu och funderar på om man ska uppgradera 2600x 6700xt till en 5700 x3d och nytt grafikkort eller bara köpa ny pc istället..

Permalänk
Medlem

Oftast handlar det om att öka på lagringsutrymme. Eller att få datorn tystare. Jag har hittills aldrig tex bytt processor för att snabba upp, någon gång har jag utökat RAM.

Vill jag ha något signifikant bättre blir det ny dator.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tittar jag tillbaka i tiden blir svaret ungefär "varje gång jag går under 100 fps i Escape from Tarkov". Sämre optimerat spel får man leta efter!

Arma 3 vill ha ett snack med dig! 100 fps? Nu snackar vi ~20 fps om uppdraget innehåller ett större antal AI och tunga skript.

Har uppgraderat fyra gånger sedan Arma 3 släpptes, med underliggande förhoppningen att nu då, nu ska väl eländet orka pumpa dubbelt så mycket framerate när hårdvaran är 100% bättre. Men nä.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av underd0g76:

Arma 3 vill ha ett snack med dig! 100 fps? Nu snackar vi ~20 fps om uppdraget innehåller ett större antal AI och tunga skript.

Har uppgraderat fyra gånger sedan Arma 3 släpptes, med underliggande förhoppningen att nu då, nu ska väl eländet orka pumpa dubbelt så mycket framerate när hårdvaran är 100% bättre. Men nä.

Det finns vissa spel där det är bäst att bara bränna ner hela kodbasen och börja om på en ny kula, snarare än fortsätta putsa

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar framförallt då den trådlösa tekniken i datorn är för gammal. Har man köpt en modern router och datorn är mindre än 4 år gammal, så är en USB-sticka med senaste WIFI-teknik ett måste. Detsamma gäller Bluetooth.
Då det finns mindre än 16 GB RAM-minne i datorn, brukar jag investera i mer internminne.

Permalänk
Medlem

Det jag gör skulle förmodligen kunna köras på en äldre Intel 4690 och nåt GTX 970 🤣
Men sen är det ju kul också.
Nu när barnen börjat bli lite äldre vill de ha in mig och spela lite oftare också, så man får väl offra sig.

Och inte att förglömma, när man blir äldre så ser man sämre så man behöver större och fler skärmar 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

När den gamla datorn inte längre klarar av att köra de program/spel jag vill köra med acceptabel prestanda.

När den gamla hårdvaran går sönder så att jag ändå måste köpa nytt.

Permalänk
Medlem

oftast uppgraderar jag för att få bra flyt i spel förut körde jag hedt segmentet så behövde man i stort sett bara uppgradera grafikkort med jämna mellanrum. Resten av datorn när det blivit riktigt generations-byte med massa nytt.
Nu har det blivit ganska ointressant med för dåliga moderkort, för lite nytt, mest bara mellanserie & välja på, det gamla hedt segmentet har i stort sett helt försvunnit eller blivit server-priser på.
Ser fram mot någon ersättare till m.2 som tar för mycket plats på dagens moderkort, & cxl i någon ny variant så man kan bygga en minnes-pool på servern & använda till alla datorer.
Så nu e det mest server-grejer som e intressant men ack så dyrt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Främst för att få bättre prestanda. När man känner att gamla burken inte riktigt orkar längre så är det dags att bygga nytt. Uppgradering är sällan relevant för mig, då jag "uppgraderar" med 5+ års mellanrum eller nåt sånt. Och då har det oftast kommit en ny generation (processorer/moderkort etc) så att man måste bygga nytt. Annars skulle det kanske kunna ske en uppgradering om nån komponent går sönder, men det sker i regel inte (för mig iallafall), innan det är dags att bygga nytt.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med där @Libra-75.
för ca 20 år sen när man precis blivit vuxen köpte man nytt efter 3-4år pga att jag inte hade råd med hedt.
När jag väl försökte bygga hedt har det hållt ut längre med både mobo och cpu främst.
Min förra build höll i ca 12år (då var det endast mobot och cpu samt en HDD som inte hade gett upp än).
Köpte ett helt nytt system nu i mars när jag fyllde 41 och jag tycker om Intel generellt framför AMD men genom hístorien har jag haft 50%/50% tror jag. Man köper det som är bäst i tiden just då.
Hoppas innerligt att 16kärnor, 64GB ram, 5st m2 platser räcker i åtminstone 10 år framåt utan behov att byta ut det.
Sen kommer troligtvis PSU, grafikkort ge upp på vägen.
Men att fått uppleva geforce4 TI4400 med snabba AGP 8x sen vidare till geforce 6600 GT med directx9 stöd sent 90, tidigt 2000.
Sen hade man ett ATI kort men kommer inte ihåg det modellnamnet, sen när 900 gtx serien kom och jag köpte ett 980 som jag tyckte då var det dyraste grafikkort någonsin man hade köpt.
Några år senare blev det ett 1080 ti, ett jättelyft från 980 men 1000 serien saknade ändå det nya DLSS som kom senare i 2000-serien. Nu har jag ett 5080 och grafikkortet kostade 1/3 av datorn i sig, man tror man har varit med om mycket prissvängningar genom åren, men det kommer väl inte att sluta här?

Visa signatur

Ny på g: asus x870e crosshair hero \ amd 9950x3d \ asus rtx 5080 tuf oc \ corsair dominator titanium 6ghz cl30 \ samsung 9100 pro 2tb \ lian li hydroshift tl 360 \ lian li edge 1300w platinum \ lian li pc-o11 dynamic evo svart.
Old:i7 5930k@4.2ghz / arctic liquid freezer 2 280mm / 32gb corsair ddr4 / asus x99-delux / asus gtx rog strix 1080 ti / corsair hx1000i.

Permalänk
Medlem

För den klarar inte av att göra det jag vill.

Permalänk
Medlem

Senaste uppgraderingen gick jag från en i7 3930K med 16GB RAM och ett Radeon R9 290x.

Var flera faktorer som spelade in:
Planerade att gå från 2x1080P till 1x 3440x1440 och 1x 1440P. Sen så hade jag börjat programmera ganska mycket, leka med Unity och Blender. Det tog musten ur datorn och jag kände att då var det dags.
R9 5900X, 64GB samt ett RTX3080 och överdimensionerad nätdel. Fördel att gå från SATA till M2 SSD etc.
Ganska många generationer mellan där.

Jag snålade inget på kylning etc, då tanken var att bygga så tyst dator som möjligt och där känner jag att det vart fullträff!
Corsair 5000D chassie med 10x 120mm Silent wing fläktar, varav 6st i push/pull på en 360 AIO. Valet av processor var naturligtvis prestanda, men även kylmöjligheter där jag tänkte angående 2x CCD för 8 kärnor, med 2 låsta gör att det blir inte lika mycket värme på samma yta.
Det blev fullträff, fläktprofiler med 400rpm inflöde och 500rpm på kylaren, som sedan stegrar beroende på temp över 60grader. Har byggt flushfunktion över 70 grader, det har aldrig nåts.
Så nöjd.

Permalänk
Medlem

Komplicerad fråga det här. För att jag hade inbrott och blev av med två Macbook, typ 5 st PC laptops, en HTPC, en NAS/Server och en desktop-PC efter att polisen slagit sönder ytterdörren för att något fyllo trodde jag var död när jag inte svarade i telefonen på en timme. Hyresvärden vägrade laga dörren ordentligt så jag hade inbrott en gång till och blev av med resten samt en laptop jag lånat för stunden. Efter detta satt jag 11 mån på kåken för narkotikabrott så hyresvärden slängde resten av mitt bohag då jag inte hade råd att magasinera dem.

Hade inget annat val än att uppgradera egentligen.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Datorer och hårdvara ära av intresse

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor