Kivra satsar på egen e-legitimation

Permalänk
Melding Plague

Kivra satsar på egen e-legitimation

KivraID ska ha samma tillitsnivå som BankID och väntas bli tillgänglig i början av 2026.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en... lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli populärt bland kriminella?

Illa nog att de flesta butiker inte ens kan hantera fotolegitimation via BankID idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ännu en... lol

Skrivet av walkir:

Illa nog att de flesta butiker inte ens kan hantera fotolegitimation via BankID idag.

Förhoppningen jag försöker hålla fast vid är att med fler godkända alternativ så kanske det kommer en gemensam verifieringslösning som alla kan fungera med och att i slutänden alla fungerar överallt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kivra köpte upp startup:en TruID nyligen och sade upp alla kundkontrakt de hade. Udda beslut med tanke på att de nu lanserar samma sak fast med nytt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förhoppningen jag försöker hålla fast vid är att med fler godkända alternativ så kanske det kommer en gemensam verifieringslösning som alla kan fungera med och att i slutänden alla fungerar överallt.

Plastkort für Alle!

Hittills är det onödigt krångligt för personer med svenskt personnummer, fast utan svenskt medborgarskap att ansöka om och få använda dessa digitala handlingar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det är precis det som kommer

Ömsesidigt erkännande blir obligatoriskt för elektroniska id-kort som uppfyller vissa tillitsnivåer

och

en e-legitimation som utfärdats i en medlemsstat är giltig och erkänd i alla andra medlemsstater

fast artikeln borde länkat till https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eudi-regula... som gäller den kommande plånbokslösningen, det nya är att det blir obligatoriskt för medlemsländer att införa, tidigare eIDAS var valfritt att hoppa på.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Vi hör nästan dagligen om hur kriminella nätverk infiltrerar samhällsfunktioner. De bedriver skolor, vårdcentraler och moskéer.
Vad vet vi om Kivras ägare. De kan sälja sin verksamhet till Ryssland eller Saudi Arabien vilken dag som helst.
Då kan ägaren plundra samtliga användares bankkonton och skicka till utlandet.
Nej, det är STATEN Sverige, som är skyldig till att få fram ett säkert digitala ID nu, inte riskkapitalister!

Permalänk
Medlem

Jag litar inte ens på Kivra för post... Kan knappt vänta på att BankID ska bytas ut mot något statligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Nej, det är STATEN Sverige, som är skyldig till att få fram ett säkert digitala ID nu, inte riskkapitalister!

Precis så \o/

Samma sak med digitala tjänster som medborgarna använder för att nyttja samhällsfunktioner så som t.ex vård och skola och barnomsorg.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen...

Mer info om hur det går för den statliga e-legitimationen här.

TL;DR: Digg.se höll i det, förra året beslutades det att polismyndigheten som ändå hanterar alla pass ska ta över arbetet.

"Polismyndigheten ska informera Regeringskansliet löpande om hur arbetet går och redovisa uppdraget senast den 2 november 2026. E-legitimationen ska vara redo att utfärdas vid denna tidpunkt."

Permalänk
Medlem

Sjukt att det ens tillåts att privata aktörer tillhandahåller legitimationer för de som vill, det borde ju självklart vara en statlig sak att utfärda sådant och ingen privat.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli lika stökigt som parkeringsappar?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara ta bort allt utom bank id. Vill bara använda bank id överallt, lätt sveriges bästa uppfinning i modern tid. Använder tjänsten varje dag och till 99% av gångerna helt felfritt

Permalänk
Medlem

extremt jätte jätte jätte DÅLIG idé.
Snart har vi 50 tjänster för BankID, vilket betyder att chansen att minst EN blir hackad är 100% pga. human error och girighet, och så är vi helt fucked, BYE BYE alla mina pengar på bank-kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag litar inte ens på Kivra för post...

Varför inte?

Permalänk
Medlem

Fy fan. Ännu ett sätt att lura folk att skaffa digital brevlåda. Bojkotta Kivra! Säg upp skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför inte?

De sade i sin reklam när de startade upp att man skulle få digital post om man anmälde det. Det stod ingenting om att de anmälde vidare automatiskt till företag. Jag ville ju bara ha ett par saker via kivra och inte allt. Så jag kollade typ en gång och tog emot det jag skulle (app fanns inte eller jag hade inte iaf). Sen trillade det in inkassobrev för det var de enda fakturorna som faktiskt dök upp fysiskt. Sen dess har jag bojkottat Kivra.

Fakturor kör jag mer eller mindre via efaktura eller autogiro om de inte stödjer. Så idag har jag ingen nytta av liknande tjänster heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Fy fan. Ännu ett sätt att lura folk att skaffa digital brevlåda. Bojkotta Kivra! Säg upp skiten!

Varför gillar du inte digital brevlåda?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför gillar du inte digital brevlåda?

Jag kan egentligen inte svara för den du citerade, men oviljan brukar bottna i att den drivs av en privat aktör.

Personligen anser jag att staten skall administrera digitaliseringen även kring den personliga postlådan.
Varför inte bara vidareutveckla tjänsten "min myndighetspost" till att även kunna ta emot digitalt material från andra aktörer?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag litar inte ens på Kivra för post... Kan knappt vänta på att BankID ska bytas ut mot något statligt.

Jag litar inte på staten. Tar hellre något friare alternativ, helst open source och att man själv äger krypteringsnyckeln. Ingen annan ska kunna se mina data förutom vid just det tillfället jag tillåter det och endast de data jag vill dela med mig.

Samma sak gällande digitala brevlådor. De ska inte ägas och drivas av staten eller privata aktörer. Det ska vara min egen som jag äger och driver själv där alla data lagras lokalt hos mig.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att så länge det offentliga fumlar så finns det utrymme för privata alternativ. Bevis på att det offentliga fumlar gällande digitalisering saknas inte direkt. Transportstyrelsen, Skolplattformen, Journalsystemet i region Västra Götaland, plattformen för nationella prov and the list goes on and on..

Hoppas verkligen att polisen lyckas prestera något nu tills hösten -26.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det är intressant att ni tycker skattemedel ska ta höjd för privata aktörer, alltså att dessa slipper anslutnings-, utvecklings- och förvaltningskostnader? För att se till att din Inet-avbetalning från Qliro betalas i tid.

Kivra och Billo är ansluta Mina meddelanden:
"Du kan få digital post från de offentliga aktörer som är anslutna som avsändare till tjänsten Mina meddelanden. Det är namnet på den myndighetsgemensamma infrastrukturen för säker digital post." https://www.digg.se/for-privatpersoner/digital-post-for-dig-s...

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk

Vad bra, då kan man ha bankid på sig själv och kivra-id på sin äldre släkting.

Slipper jag flera telefoner när jag ska hjälpa äldre släktingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Vad bra, då kan man ha bankid på sig själv och kivra-id på sin äldre släkting.

Slipper jag flera telefoner när jag ska hjälpa äldre släktingar.

Är det bankärenden som det möjligen kan handla om så kan du garanterat glömma det upplägget för det kommer bankerna aldrig genomföra frivilligt. Att någon konkurrerande tjänst kommer att kunna användas i deras bank-appar och hemsidor. Glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Vi hör nästan dagligen om hur kriminella nätverk infiltrerar samhällsfunktioner. De bedriver skolor, vårdcentraler och moskéer.
Vad vet vi om Kivras ägare. De kan sälja sin verksamhet till Ryssland eller Saudi Arabien vilken dag som helst.
Då kan ägaren plundra samtliga användares bankkonton och skicka till utlandet.

Ändå så sitter vi här med BankID.
Kan ju lika väl hända med det. Bättre med statligt som du säger.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ja, statligt med anonymiseringsfunktion är det bästa. Kivra kommer jag inte ens ta i med tång. BankID är en nödvändighet idag men när det statliga kommer så säger jag upp det omedelbart. Privata företag ska inte ha den makten.

Vi måste sträva efter att samhällskritiska funktioner ska drivas av staten.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Var också i de tankarna men när jag sett våran postservice bli sämre och sämre för varje år valde jag ändå Kivra tillslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är det bankärenden som det möjligen kan handla om så kan du garanterat glömma det upplägget för det kommer bankerna aldrig genomföra frivilligt. Att någon konkurrerande tjänst kommer att kunna användas i deras bank-appar och hemsidor. Glöm det.

Förhoppningsvis kommer de heller aldrig tvingas till det. Möjligen kan jag tänka mig att ett statligt digitalt id kan få den rättigheten, men privata tjänster? Aldrig i livet.

Sen är användningen av någon annans bankid,etc diskutabelt. Klarar en släkting inte av att sköta det själv så skaffar man fullmakter.

Permalänk
Medlem

Kivra behöver betala för varje inloggning eller signering till den bank som utfärdat deras certifikat. Även om de säkert har fått en bättre deal än vad mindre bolag som mitt får så är det naturligt att man till slut vill utmana och lägga motsvarande kostnad på annat. Exempelvis en egen lösning.