Nintendo Switch 1/2 Surround?

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch 1/2 Surround?

Hej

Har varit och googlat litegrann om Switchen och dess stöd för surround och tydligen stödjer bara den (och Switch 2 för tillfället) bara Linear PCM 5.1.

Jag har en Samsung HW-Q900T Soundbar med extra högtalare bak. När jag ändrar till Surround på Switch 1 och 2 så står det att den inte hittar högtalarna MEN på båda Switch konsolerna så spelar den upp rätt ljud i alla högtalare FÖRUTOM center-högtalaren. Från Subwoofern och center-högtalaren kommer det bara ett grumligt ljud, tänk er typ att man är under vatten.

Detta får mig också att tro att Soundbaren typ försöker simulera 5.1 från Stereo. Märks tydligt i spel där dialog saknas (Zelda t ex) och ljud från bakhögtalarna låter på "fel" ställen.

Soundbaren stödjer eARC men TVn stödjer HDMI ARC. Tror jag har en LG B6 OLED TV. Hyffsat gammal. Har ändrat alla inställningar nånsin men ingenting får den att antingen känna igen högtalarna eller få med ALLT ljud som ska va med.

Hur fan löser man detta? Är det uppgradering av TV som gäller? Köpa converter? Köpa nytt surroundsystem+reciever för att Soundbaren inte klarar av alla format?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch måste vara ansluten direkt till din soundbar eftersom det inte går att skicka mer än 2.0 PCM via ARC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nintendo Switch måste vara ansluten direkt till din soundbar eftersom det inte går att skicka mer än 2.0 PCM via ARC.

Det är den! Setup är :

Hdmi kabel från eARC-porten i Soundbar till ARC-port i TVn.
HDMI kabel från Switch till en av HDMI-Portarna i Soundbaren (den har två portar utöver eARC-porten)

Eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetoll:

Det är den! Setup är :

Hdmi kabel från eARC-porten i Soundbar till ARC-port i TVn.
HDMI kabel från Switch till en av HDMI-Portarna i Soundbaren (den har två portar utöver eARC-porten)

Eller har jag missat nåt?

Då har du anslutit den rätt! Börja med att dra ur HDMI-kabeln ur både Switch och din soundbar. När du ansluter dom igen så gör dom en ny handskakning och om du har tur så löser det problemet.

Visa signatur

press nu1mlock