Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Kivra satsar på egen e-legitimation

Permalänk
Medlem

Det finns EU Login, gratis för både användare och företag.

BankID's omsättning 2024: 537MSEK, inte nog med att BankID kostar för företag, är det sjukt att ett privat företag är garant för svenska identitetshandlingar på internet.

Kivra kan ju glömma att jag installerar deras id för att att komma åt brevlådan, även om jag gillar tanken att bara delge begränsad information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad har det med konkurrens att göra? det du föreslår kan redan lösas på många olika sätt idag om man nu vill det, helt utan att en ny ID app behövs.
Hittills har jag bara hört massor med åsikter från folk som känns hjärntvättade till att tycka att "konkurrens är bra, alltid" utan att ha några riktiga argument till varför konkurrens i dethär specifika fallet skulle vara bra

Eh? Say vaddå?
ohh jag struntar högaktligen i din åsikt i frågan, det här har mer med innovation och vad som skulle kunna hända att göra mer än existerar med blabla resultat och funktioner.

Om det blir bra eller dåligt är ju en funktion av utförandet. Det hoppas jag på att du är medveten om.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av roy79:

Undrar hur kivra eller klarna ska verifiera identitet och koppla till sin id tjänst.
Bankid kräver trots allt verifiering på legitimation på kontor eller via online. Kivra och klarna slipper det idag eftersom de har låtit bankerna utföra denna kontroll med bankid.

Förmodligen likadant som Freja+, dvs du skannar ditt pass eller nationellt ID-kort med telefonen.

Skrivet av Swednick:

Kivra är lite halvskurkigt företag som jag inte gärna är beroende av. Att man är beroende av bankerna är illa nog, men där har vi finnansinspektionen och en ganska stram lagstiftning i ryggen. Det har vi inte allts på samma sätt mot Kivra, som gör lite som de vill. Kommer jag att skaffa "KivraID"? Aldrig i skogen.
Det här hade vart väldigt enkelt om staten gick till bankerna (som äger BankID) och sa "Hej, vi tänkte ta över BankID från er. Har ni något emot det?"
Jag tror faktiskt bankerna inte skulle tycka det var ett dugg besvärligt att bli av med Finansiell ID-Teknik BID AB (D.v.s. BankID), eftersom de inte gör någon vinst och ska inte göra någon vinst heller. Det är inte syftet. Omsättningen är lite drygt en halv miljon, så det är i princip en halv person som är verksam i bolaget.

Inte gör någon vinst? Du får nog kolla igen, BankID tar betalt för varje transaktion och de hade en omsättning på 537Mkr och nettoresultat på 82Mkr förra året. Så tror definitivt inte att bankerna vill lämna över BankID.

Går väldigt lätt att avläsa från den här tråden att det inte är så många här som är så insatta på e-legitimationer, men det är ett allmänt problem. Många har tagit upp att konkurrens är bra, vilket jag håller med om, men tycker även att det bör finnas ett statligt alternativ. Det som många dock verkar missa är hur sårbart samhället är om vi bara skulle ha en aktör som BankID. Idag är vi väldigt beroende av just BankID och de har redan blivit utsatta för massiva DDoS-attacker vid flera tillfällen. Skulle deras system ge vika och totalhaverera utan att vi har några alternativ till dem... Ja, då sitter vi ganska djupt i skiten. Så personligen välkomnar jag att det tillkommer fler aktörer.

Dock så tror jag att hur vi använder BankID, FrejaID, KivraID osv. ändras ganska drastiskt med införandet av eIDAS 2.0 förordningen och den digitala plånboken när den väl kommer, men det är en annan historia det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Eh? Say vaddå?
ohh jag struntar högaktligen i din åsikt i frågan, det här har mer med innovation och vad som skulle kunna hända att göra mer än existerar med blabla resultat och funktioner.

Om det blir bra eller dåligt är ju en funktion av utförandet. Det hoppas jag på att du är medveten om.

"say vadå" say vadå? det du föreslog kan redan lösas med eller utan bank-ID kivra-ID eller annan ID app, vad sa du say vadå till?

sen skrev du "Jag hade gärna sett lite konkurens, det är bra stuff.
Tror inte på konceptet "en tjänst to rule them all" 3-4 däremot låter som good shit"
så till min fråga igen, hur är konkurrens i dethär fallet bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

så till min fråga igen, hur är konkurrens i dethär fallet bra?

[quote postid="20897098" userid="269270" name="Jocke83"]
[/quote

Vad var otydligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Vad var otydligt?

Påståendet om att konkurrens blir "bra eller dåligt beroende på utförandet."
Det känns juh isåfall som att du inte förstår vad ordet konkurrens betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Påståendet om att konkurrens blir "bra eller dåligt beroende på utförandet."
Det känns juh isåfall som att du inte förstår vad ordet konkurrens betyder.

På vilket sätt då?
Just nu existerar alt A.
Hur i sjuttons namn kan man kommentera A+B om B inte existerar??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

På vilket sätt då?
Just nu existerar alt A.
Hur i sjuttons namn kan man kommentera A+B om B inte existerar??

?? Det är dock inte vad konkurrens betyder, "Konkurrens är två eller fler parters strävan efter att uppnå ett mål som inte kan delas, vilket innebär att framgång för en part är till nackdel för övriga parter" Dvs. det har ingenting med "en funktion av utförandet" att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

När du jämför med något får du nog utveckla resonemanget lite mer än att bara konstatera att det inte fungerar. Jag vet inte ens vad det är du syftar på, vad är det som inte fungerar med privatägda skolor eller vården?

Betygsinflationen i friskolorna är rätt väldokumenterad.
Besparingar som drabbar eleverna ger lägre kunskapsnivåer och det kompenserar skolorna med högre betygssättning för att locka in fler elever.
Vinst och aktieutdelningarna skall hållas höga till varje pris.

Vården slösar enormt med trasiga ramavtal för material där pengar flyttas ut ur vårdens kassa.
Stora delar av personalen har låga löner i förhållande till den utbildningsnivå de har och långa arbetstider. Hyrbemanningspersonal håller vården som gisslan och suger ut enorma summor i arvode. Pengar som egentligen borde gå till heltidsanställda sköterskor och läkare.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

?? Det är dock inte vad konkurrens betyder, "Konkurrens är två eller fler parters strävan efter att uppnå ett mål som inte kan delas, vilket innebär att framgång för en part är till nackdel för övriga parter" Dvs. det har ingenting med "en funktion av utförandet" att göra

Och vad är det som säger att något inte kan delas? Varför skulle kivra bara ha ett inloggnings sätt? "en funktion av utförandet"

Och på vilket sätt är det en nackdel för Bank-ID? "en funktion av utförandet"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Folk vet inte om detta eller skiter i det. En på jobbet har bankid på alla sina släktingar och köpte en telefon som tydligen klarar av att köra android i olika "sandboxar" så han kan ha det.

Det är väll nu kriget om id kanske startar? Ditt lokala ica kanske snart kan ge dig ett "ica id".

Sådär hade jag behövt göra på mina föräldrar men litar inte alls på android så skiter nog i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Och vad är det som säger att något inte kan delas? Varför skulle kivra bara ha ett inloggnings sätt? "en funktion av utförandet"

Och på vilket sätt är det en nackdel för Bank-ID? "en funktion av utförandet"

jag tror inte du fattar själv vad du pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag tror inte du fattar själv vad du pratar om

Det är ju du som argumenterar emot faktat "allt är relativt" eller som jag uttryckt det lite mer "matematiskt" "en FUNKTION av utförandet".

Det är vad man designar det till att vara. - ett 3e sätt att säga exakt samma sak.

Personligen tycker jag dina försök är fåniga, men ändå så fortsätter du... Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att funka i: Höganäs (bonnhåla) - Staden som gud glömde.

Här finns allt du inte behöver -
det du behöver finns inte i affärerna.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Hade typ alla fakturor på Kivra men tröttnade på deras värdelösa app, och betalning som var helt värdelös (man fick verifiera sig typ 3 gånger för betala 1 räkning). Tror det blivit bättre som tur är men herregud vad rörigt det var.

Har allt på e-faktura istället nu så enda som kommer till kivra är typ myndighetspost och sådant, så det är väl ok.

Sen är det väl bra att någon försöker utmana bank-id, att ha bara 1 verifikation och funkar inte det så är man utelåst överallt är inte optimalt

Permalänk
Medlem

Kivra klagar på BankID fast det finns relativt stora alternativ som Freja+ vilket Kivra inte ens erbjuder att använda?
Konkurrens kan vara bra, men har svårt att se att Kivras ID skulle vara någon större konkurrent till BankID som det ser ut idag. Troligtvis mer de "mindre" ssom idag erbjuder Freja som kanske kommer börja snegla åt Kivra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hade typ alla fakturor på Kivra men tröttnade på deras värdelösa app, och betalning som var helt värdelös (man fick verifiera sig typ 3 gånger för betala 1 räkning). Tror det blivit bättre som tur är men herregud vad rörigt det var.

Har allt på e-faktura istället nu så enda som kommer till kivra är typ myndighetspost och sådant, så det är väl ok.

Ja, det är bättre nu, men höll på att bli galen där ett tag. Testa att byta till Billo, men det var inte så mycket härligare heller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Sådär hade jag behövt göra på mina föräldrar men litar inte alls på android så skiter nog i det.

Jag litar inte på något företags stora produkter men idag måste man nästan ha en smartphone. Iofsig ett "behov" vi tagit emot med öppna armar.

Dessutom finns det egentligen bara 2 stora, apple och google och båda är ungefär likadana på det mesta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen är det väl bra att någon försöker utmana bank-id, att ha bara 1 verifikation och funkar inte det så är man utelåst överallt är inte optimalt

Är det inte hos kivra man måste låta ett tredjeparts-företag tillgång till ditt konto som de sedan kan kolla igenom allt och sådant innan man får betala? Har ett svagt minne att det var så.

Permalänk
Medlem

Imponerande hur många trådar här på SC som fullständigt spårar ur nu för tiden. Kul att läsa men känns som att man hamnat i gubbgnäll.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Torpedvägg:

Vi hör nästan dagligen om hur kriminella nätverk infiltrerar samhällsfunktioner. De bedriver skolor, vårdcentraler och moskéer.
Vad vet vi om Kivras ägare. De kan sälja sin verksamhet till Ryssland eller Saudi Arabien vilken dag som helst.
Då kan ägaren plundra samtliga användares bankkonton och skicka till utlandet.
Nej, det är STATEN Sverige, som är skyldig till att få fram ett säkert digitala ID nu, inte riskkapitalister!

Skrivet av Kasken:

Precis så \o/

Samma sak med digitala tjänster som medborgarna använder för att nyttja samhällsfunktioner så som t.ex vård och skola och barnomsorg.

Skrivet av tintinj:

Sjukt att det ens tillåts att privata aktörer tillhandahåller legitimationer för de som vill, det borde ju självklart vara en statlig sak att utfärda sådant och ingen privat.

Skrivet av Jagers:

extremt jätte jätte jätte DÅLIG idé.
Snart har vi 50 tjänster för BankID, vilket betyder att chansen att minst EN blir hackad är 100% pga. human error och girighet, och så är vi helt fucked, BYE BYE alla mina pengar på bank-kontot

Skrivet av Rebben:

Ja, statligt med anonymiseringsfunktion är det bästa. Kivra kommer jag inte ens ta i med tång. BankID är en nödvändighet idag men när det statliga kommer så säger jag upp det omedelbart. Privata företag ska inte ha den makten.

Vi måste sträva efter att samhällskritiska funktioner ska drivas av staten.

Dold text

Oavsett om man vill ha ett statligt alternativ, så är det i alla fall bättre med fler än ett alternativ. Det är även positivt att någon aktör faktiskt försöker att göra förbättringar. Det minskar även sårbarheten för om Bankid ligger nere.

Jag tror inte man ska utgå från att staten är mest kompetent eller mest lämplig att hantera id-tjänster, däremot är det bra att regelverket kring tjänsterna hålls uppdaterat. Att tjänsterna säljs till utlandet får inte ske hursomhelst, eftersom det nyligen har införts krav på godkännande av staten för utländska investeringar i kritiskt verksamhet.

I sammanhanget bör det påminnas om hur staten tidigare har hanterat känsliga uppgifter:

Citat:

Uppgifterna gjordes därmed tillgängliga för obehöriga. Transportstyrelsen bröt mot såväl sina egna riktlinjer som personuppgiftslagen, offentlighets- och sekretesslagen och säkerhetsskyddslagen. Detta skedde trots att Transportstyrelsen är en av de svenska myndigheter som anses vara speciellt kompetenta inom säkerhetsskydd och som fått ansvar av SÄPO att hantera hemliga uppgifter och även kunna undervisa, ge råd till andra och idka tillsyn. Outsourcingen till IBM skedde trots att Säkerhetspolisen den 25 november 2015 hade varnat för det och rekommenderat Transportstyrelsen att avbryta den.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandl...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik11:
Dold text

Oavsett om man vill ha ett statligt alternativ, så är det i alla fall bättre med fler än ett alternativ. Det är även positivt att någon aktör faktiskt försöker att göra förbättringar. Det minskar även sårbarheten för om Bankid ligger nere.

Jag tror inte man ska utgå från att staten är mest kompetent eller mest lämplig att hantera id-tjänster, däremot är det bra att regelverket kring tjänsterna hålls uppdaterat. Att tjänsterna säljs till utlandet får inte ske hursomhelst, eftersom det nyligen har införts krav på godkännande av staten för utländska investeringar i kritiskt verksamhet.

I sammanhanget bör det påminnas om hur staten tidigare har hanterat känsliga uppgifter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandl...

Exakt. Man behöver inte inbilla sig att människor blir ärliga, kompetenta och tar sitt arbete på allvar bara för att de har en offentlig anställning. Om kontrollfunktionerna "inte fungerar" får man laga dem, för det finns inget annat sätt att hålla ordning. Oavsett om systemen drivs offentligt eller privat kommer de vara sårbara för korruption och idioti.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Personligen tycker jag dina försök är fåniga, men ändå så fortsätter du... Lycka till!

imho. det var du som sa "ohh jag struntar högaktligen i din åsikt i frågan" ..... är la ändå du som fortsätter, jag svarar eftersom jag bryr mig om folks åsikter

Permalänk
Medlem

Dags att bli av med Kivra då. Privata aktörer ska inte få leka ID-aktörer, öppnar bara upp för korruption och säkerhetsproblem då man mer än ofta hellre söker profit än avancerade och säkra lösningar.

Statlig identifikation skall ligga på staten, ingen annan.

Vill heller inte behöva ha 12 olika lösningar för identifikation när det väl beger sig och varenda riskkapitalist ser id-mammon hägra ute i buskarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Plastkort für Alle!

Hittills är det onödigt krångligt för personer med svenskt personnummer, fast utan svenskt medborgarskap att ansöka om och få använda dessa digitala handlingar.

Jag inväntar dagen det går att ha alla plastkort samlade i en lösning.
Som det är nu behöver jag lämna över ett etui med sex stycken kort till länsman vid kontroll.

Detta är ändå inte ens hälften av alla kort som jag måste ha för att kunna leva och arbeta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på denna xkcd.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag inväntar dagen det går att ha alla plastkort samlade i en lösning.

Det är väl egentligen vad Apple/Samsung/Google Wallet lyckats med relativt bra?

Är inte så kortberoende privat, utan främst körkort som det inte finns någon bra lösning för. Sen vill jag ha ett fysiskt SL-kort (lokaltrafik), då vi är flera som samsas om kortet. Passet får oftast stanna hemma så länge jag enbart rör mig inom Norden.

Även lite svårt att ersätta kort som är framtagna för fysisk säkert. Exempelvis måste mitt passerkort på jobbet bäras synligt när jag vistas i lokalerna. Jobbdatorn i sig har även ett fysisk smartcard i kreditkortsformat.

Mer onödiga medlemskort och biljetter som passar bäst digitalt.

Sen tycker jag att det hade varit smidigt om alla mina Authenticator-appar kunde samlas som en del i min Wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror du har missförstått det lite i så fall.Det finns en standard som de behöver förhålla sig till.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det mesta av all privatisering har varit problematisk. Svart på vitt kan jag inte räkna upp många saker som har blivit bättre sen privatiseringen påbörjades, snarare tvärtom. Hoppas staten kan fixa något och hålla i det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

imho. det var du som sa "ohh jag struntar högaktligen i din åsikt i frågan" ..... är la ändå du som fortsätter, jag svarar eftersom jag bryr mig om folks åsikter

Du har faktiskt en poäng i det, att det krävs 2 för att dansa tango

Visa signatur