Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Skön inställning, woho…

Under juni månad har det faktiskt tillkommit många nya titlar med FSR 4 stöd. Uppe i ~70 titlar nu.

Jag är främst bara besviken på hur långsamt FSR4 utrullningen går och har gått hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jag är främst bara besviken på hur långsamt FSR4 utrullningen går och har gått hittills.

Troligtvis är dessa en viss sorts "hack" då spelen i sig inte har inbyggt stöd (det lär väl börja komma det med i nyare titlar), så AMD behöver la koda/testa alla för att kunna trygga att det lirar.

Vi vanliga som inte har miljarder ridande på stabila drivrutiner kan ju testa det där programmet som kan forcera in FSR4 på allt möjligt, minnet brister dock för mig nu kring namnet. Fungerar finfint för mig både i CP2077, Baldur's Gate 3, bland annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det viktigaste är att alla nya releaser som har uppskalning skickas med FSR 4. Sen är ju uppdateringar av äldre spel också viktigt men där kanske inte uppskalning behövs lika mycket ändå.

Håller de uppe tempot från nu till årets slut så kommer det finnas ganska brett stöd för FSR 4. Tyvärr kommer det aldrig nå ikapp DLSS men det viktigaste är återigen att nya spel alltid har FSR 4 redo.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Du var inte med på FSR3-tiden? 😏😂 Där talar vi om långsam utrullning. Jämfört med det verkar AMD göra det mer ordentligt denna gång med FSR4! 👍
Men ja, stödet är definitivt där det brister gentemot DLSS.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

FSR4 i äldre spel vore väldigt trevlig, men det är inte alls så viktigt som det är att det finns i nya spel och det blir mindre viktigt ju mer tid det går då vi uppgraderar vilket gör att äldre spel flyter på bra utan det.
Mycket är nog att vi vill ha det i äldre spel mer än att vi behöver det.
Sen behöver spelen bara uppgraderas till FSR3.1 tror jag det är för att spelen ska få FSR4 genom drivrutinerna.
Här klandrar jag AMD för att inte ligga på devs/hjälpa till mer än dom gjort. För det hette när FSR kom att det skulle vara lätt att implementera för devs.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En undran, hur kollar du om du har FSR4 eller inte? För det sätter du på och av i Adrnalin, inte i spelet.
Om du inte använder optiscaler förstås. Då ser du det direkt.

Jag försökte via spelet i Last of Us 1, så mitt fel där.
optiscaler har jag inte lyckats med alls i Cyberpunk 2077, blir bara krasch.

Men, men det kommer ju nya spel, nån gång kommer även jag smaka på FSR4:as sötma...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Men, men det kommer ju nya spel, nån gång kommer även jag smaka på FSR4:as sötma...

Sätt FSR i spelet, tryck på Alt + R. Där ser du om FSR4 är igång.

Optiscaler funkar skitbra för mig i Cyberpunk och andra spel. Det är värt att lära sig göra rätt. Finns bra guider på youtube. Gå annars med i deras Discord. 👍
https://discord.com/invite/2JDHx6kcXB

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

För mig kraschar inte Cyberpunk om jag väljer Xess i spelmenyn och FSR4 i optiscaler. Om jag däremot väljer fsr även i spelmenyn så kraschar det. Värt att prova.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

För mig kraschar inte Cyberpunk om jag väljer Xess i spelmenyn och FSR4 i optiscaler. Om jag däremot väljer fsr även i spelmenyn så kraschar det. Värt att prova.

Ska testa idag, det blir 5:e gången med crash re-install

Ska fan avinstallera hela spelet den här gången om den crashar igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Håller tummarna, för mig funkar det då iaf.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Hur har det gått?
Funkar eller inte, var tar du information ifrån?
För vad jag minns så bara installerade jag och boom så funkade det.

Jag använder denna OptiScaler_v0.7.7-pre9_Daria
Glöm inte att ta den senaste amdxcffx64.dll från C:\Windows\System32\ och kopiera till där du har filerna från Optiscaler innan du installerar.
Den är den senaste FSR4 filen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får en jäkla lag spike med massa grafikartefakter i ett par sekunder sen kickar FSR 4 igång. Måste dock köra från XeSS till FSR 4 annars händer inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick idag artefakter när jag startade datorn, med ett undervoltat 9070 XT Reaper.

Kortet tål inte undervoltning allt för länge. Ju högre jag undervoltar, desto snabbare kraschar Adrenalin.

Har kört med -85Mv i en månad utan problem, tills nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Fick idag artefakter när jag startade datorn, med ett undervoltat 9070 XT Reaper.

Kortet tål inte undervoltning allt för länge. Ju högre jag undervoltar, desto snabbare kraschar Adrenalin.

Har kört med -85Mv i en månad utan problem, tills nu.

-85 är en ganska kraftig UV dock så det är inte så konstigt. Bara att sänka lite och försöka igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

FSR4 i StarWars Outlaws fungerar riktigt bra. Har inte sett några artefakter eller så som sticker ut. Iallafall inte runtomkring spelaren och närmiljön vilket jag har synat mest. I 1440p blir Kays hår lite risigt men uppskalat till 4K så ser det bra ut.

Får revidera mitt inlägg. Jag har ju stirrat runt karaktären och vad som händer runtomkring den. Men igår när jag spelade så såg jag något i ögonvrån. Massa svarta utsmetningar längs bildens ytterkanter.
Jag har spelat i 21:9 läget på en 16:9 skärm, för att jag tyckte 21:9 känns mer som Star Wars. Men dom svarta fälten ovan och under bilden ballade verkligen ut vid rörelse.
Problemen försvann helt när jag ställde om till 16:9 läget.

Permalänk
Medlem

Amds fine wine.
Bra prestanda boost med nya drivrutiner.

Måste vara ikapp 5080 snart.

https://www.pcguide.com/news/amds-fine-wine-reputation-contin...

Permalänk
Medlem

Testade GTA Enhanced igår med nya updaten. FSR 4 funkar nu och ser riktigt bra ut (som alltid). Noterade också märkbart högre FPS än innan. Svårt att säga om de har optimerat CPU använding eller GPU men jag kunde få allt från 10-40 mer FPS än tidigare. Riktigt trevligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter flera dagar av felsökning och problem som inte visade sig ha med grafikkortet att göra har jag äntligen fått igång mitt 9070 XT. Jag har inte haft ett Radeon-kort sedan det stod "ATI" på dem (Radeon HD 4850, 2008?), så det är lite spännande.

Körde DDU, stängde av datorn och bytte ut mitt 3060 Ti mot 9070:t vilket verkar ha fungerat bra. Prestandan är som den borde och inga problem med krascher eller liknande, så inget "skräp" efter Nvidia verkar ligga kvar.

Det enda problemet jag har är att i Cyberpunk kraschar det då och då om man kör Path Tracing. Detta verkar vara ett känt problem? Det kanske är lika bra att vänta till FSR4 Redstone innan man försöker spela det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Gött med det stora lyftet i CS2, var verkligen inte bra tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, rätt mycket snabbare nu i en del spel. 👍
Kommer nog fler ökningar framöver.
Riktigt nyfiken på Redstone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar man drivrutinen? Jag har 25.6.1 och det står ”Up to date - last checked: 2025-07-04”

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Hur uppdaterar man drivrutinen? Jag har 25.6.1 och det står ”Up to date - last checked: 2025-07-04”

Genom adrenalin får du bara en drivrutin i månaden.

Vill du ha optional får man ladda ner dem manuellt.

https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-not...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Returnerade 9070 XT efter mycket strul

Hej.

Jag införskaffade ett Asus Prime 9070 XT och visst det var mycket snabbare i tex 3dmark än mitt asus 3080 TUF som har hängt med i snart 4år. Det som ändå fick mig att returnera kortet var att jag i princip höll mer på att försöka få ett jämnt flyt i nästan alla spel, än att kunna njuta av spelandet. Det kunde börja med att spelen flöt på bra, men plötsligt utan någon anledning sjönk prestandan och man kunde se att kortet bara drog omkring 100w även fast kortet ej var varmt och cpu var inte heller belastat. Testade åtskilliga gånger avinstallera och ominstallera drivrutiner med DDU. Testade undervolta och att dra ner powerlimit osv, men det verkar helt klart som att Nvidia har ett mer fungerande system som inte kräver handpåläggning för att kunna spela utan större problem. Sen att man ej kan låsa ett Radeon kort till en viss frekvens är välidgt konstigt. För mig är detta som gör undervoltande med Nvidiakort helt suveränt, då man slipper oroa sig för att kortet fluktuerar med varierande klockfrekvenser och spänningar vilka kan leda till ett sågande som kan upplevas som ojämnt flyt i spel. Vet nån ifall det finns något sätt att låsa klockfrekvenserna samt spänningen på AMD-kort?

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Hej.

Jag införskaffade ett Asus Prime 9070 XT och visst det var mycket snabbare i tex 3dmark än mitt asus 3080 TUF som har hängt med i snart 4år. Det som ändå fick mig att returnera kortet var att jag i princip höll mer på att försöka få ett jämnt flyt i nästan alla spel, än att kunna njuta av spelandet. Det kunde börja med att spelen flöt på bra, men plötsligt utan någon anledning sjönk prestandan och man kunde se att kortet bara drog omkring 100w även fast kortet ej var varmt och cpu var inte heller belastat. Testade åtskilliga gånger avinstallera och ominstallera drivrutiner med DDU. Testade undervolta och att dra ner powerlimit osv, men det verkar helt klart som att Nvidia har ett mer fungerande system som inte kräver handpåläggning för att kunna spela utan större problem. Sen att man ej kan låsa ett Radeon kort till en viss frekvens är välidgt konstigt. För mig är detta som gör undervoltande med Nvidiakort helt suveränt, då man slipper oroa sig för att kortet fluktuerar med varierande klockfrekvenser och spänningar vilka kan leda till ett sågande som kan upplevas som ojämnt flyt i spel. Vet nån ifall det finns något sätt att låsa klockfrekvenserna samt spänningen på AMD-kort?

Vad märkligt och trist att det blev så för dig. Vad har du mer för delar i ditt system?
Det första jag märkte när jag bytte från ett 3070TI till mitt 9070XT vad den otroligt jämna frameraten.
Så märkligt det blev så för dig.

Vill du ställa klockfrekvenserna så gör du nog det lättast genom att underklocka och dra ner core till du hittar vad du vill ha under press.
Spänning vet jag faktiskt inte, har inte provat eller sett någon göra det.
Men den justerar sig efter behov när du ställer in kortet enligt ovan så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FSR4 fungerar i 300+ spel nu 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Som sagts innan (typ), AMD borde anställa dessa som konsulter att fixa FSR4 implementationen lite snabbt.

Det är lätt att tycka det. Men det funkar inte så. Det optiscaler gör är en extern lösning.
D v s filer läggs till och måste ställas in manuellt.
Jag tvivlar på att dom ansvariga kan ändra AMDs mjukvara bättre/snabbare än AMDs anställda kan.
Hade det bara varit en fil som lades till/ändrades i spelets katalog hade jag hållit med dig.
Poängen är ju att det bara ska fungera utan handpåläggning från oss.
Däremot vore det klädsamt av AMD att uppdatera oss om varför det går så trögt för dom när det folk på fritiden kan göra vad dom inte gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Produkt: ASUS Radeon RX 9070 XT Prime OC
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B0DSG52H7D/
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14364979
Pris: 7990 kr

Finns även 10+ hos Elgiganten och möjlighet att "boka" hos Webhallen för samma pris.
Riktigt svalt och tyst kort imo.

Då var vi nere på MSRP, samma pris jag gav vid release.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Då var vi nere på MSRP, samma pris jag gav vid release.

Mycket bra pris!!
Jag lyckades kapa ett, i stort sätt, oanvänd asus prime oc 9070 xt för 7500 förra månaden. Och måste säga att det är värt pengarna, även om det skulle kosta 8500. FSR4 är mycket bättre än vad jag väntade mig.

Något högljud när man maxar spel med 4k. När den går över 2000RPM så är den rätt högljud måste jag säga, men då den har dual bios så kan man switcha till quiet mode, och då når fläkten ca 1600rpm som max, i utbyte mot något högre temps, såklart.

På quiet mode såg jag hotspot nå 90, memory runt 95. Hynix memory har jag på min. Dem som säljs nya nu har nog med stor sannolikhet Samsung memory, och dem ska gå svalare, men något långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KyyyleN:

Mycket bra pris!!
Jag lyckades kapa ett, i stort sätt, oanvänd asus prime oc 9070 xt för 7500 förra månaden. Och måste säga att det är värt pengarna, även om det skulle kosta 8500. FSR4 är mycket bättre än vad jag väntade mig.

Något högljud när man maxar spel med 4k. När den går över 2000RPM så är den rätt högljud måste jag säga, men då den har dual bios så kan man switcha till quiet mode, och då når fläkten ca 1600rpm som max, i utbyte mot något högre temps, såklart.

På quiet mode såg jag hotspot nå 90, memory runt 95. Hynix memory har jag på min. Dem som säljs nya nu har nog med stor sannolikhet Samsung memory, och dem ska gå svalare, men något långsammare.

Jag skulle aldrig nöjt mig med dom temperaturerna och ljudet.
Och det gjorde jag inte heller. Bytte pasta och satte på 2st 120mm istället för stockfläktar. Sänkte hotspot med 30c i vissa spel.
Ingen temp når 90c. Tyst är det med.

Visa signatur