Permalänk

Internet slutar funka

Under de senaste dagarna har jag lagt märke till att internet lite då och då stängs av helt omotiverat för att sedan funka igen, inte ofta men det hände.

Idag däremot när jag startade datorn så funkade det men försvann och var borta i minst 2 timmar, sen kom det tillbaks och var igång i typ 30 min och sen försvann det igen och kom tillbaks och försvann igen efter ett tag och nu verkar det inte gå igång igen.

Det står att min Ethernet kabel inte är isatt men det är den visst och eftersom det har funkat och jag inte har rört kabeln så ska den ju vara det. Bakpå datorn där ingången är så brukar det blinka en grön lampa när det funkar, men ingen lampa nu, jag har startat om datorn, startat om nätverkskortet, pluggat in och ut kabeln utan resultat, har dock inte provat att starta om routern, ska prova imorgon, men tror inte det hjälper.

Vad kan ha hänt egentligen? Glappt i kabeln trotts att jag inte rört den?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har du någon annan kabel att testa med? Det är första steget för att utesluta kabelbrott, andra alternativ skulle vara om de håller på och ändrar på utrustningen på andra sidan av kabeln eller att det är nå kabelbrott mellan dig och utrustningen men det är svårt att lista ut själv.

Eller nu kanske jag missförstod, det är mellan datorn och din router bara som problemet är? Inte mellan routern och internet uttaget? Isåfall, fungerar internet från routern över exempelvis wifi? Isåfall kan du ju vara säker på att det är fel på antingen kabeln, nätverks porten i datorn eller på routern som har problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Har du någon annan kabel att testa med? Det är första steget för att utesluta kabelbrott, andra alternativ skulle vara om de håller på och ändrar på utrustningen på andra sidan av kabeln eller att det är nå kabelbrott mellan dig och utrustningen men det är svårt att lista ut själv.

Eller nu kanske jag missförstod, det är mellan datorn och din router bara som problemet är? Inte mellan routern och internet uttaget? Isåfall, fungerar internet från routern över exempelvis wifi? Isåfall kan du ju vara säker på att det är fel på antingen kabeln, nätverks porten i datorn eller på routern som har problem.

Nej jag har ju inte det.

Mellan datorn och routern

Wifi tycks funka då mobiler och annat tycks funka via det.

Men hur kan problem i ingången uppstå utan att man har gjort något? Sen har junkabeln funkat tidigare idag, kan en kabel gå sönder även om man inte har gjort något? Om det nu skulle vara ingången därbakom det är fel på, måste jag då köpa ett nytt moderkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Nej jag har ju inte det.

Mellan datorn och routern

Wifi tycks funka då mobiler och annat tycks funka via det.

Men hur kan problem i ingången uppstå utan att man har gjort något? Sen har junkabeln funkat tidigare idag, kan en kabel gå sönder även om man inte har gjort något? Om det nu skulle vara ingången därbakom det är fel på, måste jag då köpa ett nytt moderkort?

Det finns separata nätverkskort så om det är porten som är trasig så finns det andra lösningar utöver att byta ut hela moderkortet. Då du nämner att det varit sporadiskt problem så kan det ju vara så att den har nått problem i kabeln men har bara gradvis blivit sämre med tiden. Det är inte direkt vanligt att kablar skulle gå sönder utan att någon/något rört de men skulle inte säga omöjligt. Hur är kabeln dragen? Går den igenom väggen eller nått sånt? Finns det risk för skadedjur som käkar på kabeln kanske?

Du kan även testa att byta port som kabeln är ansluten till på routern ifall problemet är där, självklart starta om routern med, oavsett så skulle jag rekommendera en ny kabel att testa med om det inte hjälper och du inte kan se några tydliga fysiska problem med den någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Det finns separata nätverkskort så om det är porten som är trasig så finns det andra lösningar utöver att byta ut hela moderkortet. Då du nämner att det varit sporadiskt problem så kan det ju vara så att den har nått problem i kabeln men har bara gradvis blivit sämre med tiden. Det är inte direkt vanligt att kablar skulle gå sönder utan att någon/något rört de men skulle inte säga omöjligt. Hur är kabeln dragen? Går den igenom väggen eller nått sånt? Finns det risk för skadedjur som käkar på kabeln kanske?

Du kan även testa att byta port som kabeln är ansluten till på routern ifall problemet är där, självklart starta om routern med, oavsett så skulle jag rekommendera en ny kabel att testa med om det inte hjälper och du inte kan se några tydliga fysiska problem med den någonstans.

Kabelnns väg från min dator till routern är inte den bästa, den går igenom garderoben i datorrummet och genom väggen in i garderoben i rummet där routern står och vid närmare undersökning utav kabeln så är det en skada på kabeln, eller inte en liten skada heller såg jag, plasten runt själva trådarna har typ nästan helt skalats av, högst troligt orsakat utav garderobsdörren, när man ska stänga dörren, så där har jag nog boven i dramat.

Vad ska jag ha för kabel? Räcker det om man bara säger ”Ethernet kabel” till personalen? Har för mig att man måste ha twistade kablar, stämmer det?

Vi leker lite med tanken och säger att det inte är kabeln som är felet och jag måste köpa nätverkskort, nätverkskortet ska väl monteras på en utav PCI portarna idatorn antar jag? Problemet är att jag har ett etc 4090 sittandes där med och den tar upp många portar och jag är osäker på om det får plats nå mer, hur stora är dessa nätverkskort? Är de smala och korta så kan det funka

Visa signatur

Permalänk

Sorry för stavfel och möjligtvis ett och annat fel ord här och där, skriver från mobilen, är inte att skriva längre texter på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vid närmare undersökning utav kabeln så är det en skada på kabeln, eller inte en liten skada heller såg jag, plasten runt själva trådarna har typ nästan helt skalats av, högst troligt orsakat utav garderobsdörren, när man ska stänga dörren, så där har jag nog boven i dramat.

Där har du nog problemet ja.

Skrivet av mangemani:

Vad ska jag ha för kabel? Räcker det om man bara säger ”Ethernet kabel” till personalen? Har för mig att man måste ha twistade kablar, stämmer det?

Japp, ethernet, cat6 eller cat6a

Skrivet av mangemani:

Vi leker lite med tanken och säger att det inte är kabeln som är felet och jag måste köpa nätverkskort, nätverkskortet ska väl monteras på en utav PCI portarna idatorn antar jag? Problemet är att jag har ett etc 4090 sittandes där med och den tar upp många portar och jag är osäker på om det får plats nå mer, hur stora är dessa nätverkskort? Är de smala och korta så kan det funka

De är tunna och korta. Kräver en PCI-plats. Men jag tror inte du behöver köpa nytt, börja med kabeln.
(Finns även externa; USB-C > RJ45. Vet dock inte hur bra dessa fungerar.)

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Där har du nog problemet ja.

Japp, ethernet, cat6 eller cat6a

De är tunna och korta. Kräver en PCI-plats. Men jag tror inte du behöver köpa nytt, börja med kabeln.
(Finns även externa; USB-C > RJ45. Vet dock inte hur bra dessa fungerar.)

Jag startade om routern, testade att byta port på routern och passade även på att fixa iordning sladden lite(rätade ut den och tejpad tillbaks överdraget bäst det gick) och då funkade internet igen, men det märks klart och tydligt att det är sladden som är boven då internet stängs av och sätts på så fort jag rör lite för mycket på sladden.

Ny sladd ska köpas, får stå ut med detta tills dess.

Vilka fysiska butiker säljer Ethernet kablar som passar? Sladden ska dras, ja minst 10 meter, så helst butiker som säljer 10+ meter kablar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Jag startade om routern, testade att byta port på routern och passade även på att fixa iordning sladden lite(rätade ut den och tejpad tillbaks överdraget bäst det gick) och då funkade internet igen, men det märks klart och tydligt att det är sladden som är boven då internet stängs av och sätts på så fort jag rör lite för mycket på sladden.

Vilka fysiska butiker säljer Ethernet kablar som passar? Sladden ska dras, ja minst 10 meter, så helst butiker som säljer 10+ meter kablar

Clas Ohlson, Kjell, biltema eller vilken hårdvaru butik som helst, Power, Elgiganten o.s.v

Men rekommenderar Nördic, de tar inte samma överpriser som övriga gör. Måste det verkligen vara en fysisk butik?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter är Cat6 UTP (UTP står för Unshielded Twisted Pair) det finns en hel del variationer som FTP (Foiled Twisted Pair) och STP (Shielded Twisted Pair) men det är inget du behöver. Nätverkskablar säljs typ lite överallt och de är inte direkt dyra, som Bael listade ovanför min kommentar så för 10 meters kabel så bör du förvänta dig att de kostar runt 100 - 150 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

https://www.maxgaming.se/sv/natverkskabel/10-meter-cat6-utp-n...

https://www.teknikdelar.se/produkt/ugreen-ethernet-natverkska...

Permalänk
Medlem

När jag tappade en kniv på kabeln här hemma så köpte jag via amazon vart absolut billigast, 5 månader sedan o kabeln funkar fortfarande trots att utseendemässigt så ser den ut att härstamma från innan Sovjets fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241