Hjälp mig tänka inför köp av lågbudget dator både på kort och lång sikt
Hej, behöver hjälp att tänka lite.
Situationen är nu:
Grabben spelar roblox och rocket league på datorn, som är en gammal laptop med Intel i7-5600u Intel i7-5600U processor som ju inte är mycket att hänga i julgranen vad gäller grafikprestanda, men det har fungerat hittills.
Men, det behövs köpas en ny dator snart och grabben har sparat.
Situationen om något/några år:
Det kommer förmodligen spelas mer krävande spel (hur krävande vet jag inte men det kan ju eskalera fort)
Det kommer vara möjligt att ha sparat ihop mer pengar ifall det finns en tydlig plan framåt.
Då det kommer finnas begränsat med pengar för köp i närtid (ca 6-7000) så ser jag två vägar framåt.
1) Köpa allt inom rådande budget (vilket väl får bli någon CPU med integrerad grafik, jag tittar bland på ryzen 8600G eller en intel 14400). Om något år så finns det pengar sparat till bättre skärm, headset, mm, eller något annat. Eller så köper man ett nytt grafikkort om några år.
Eller
2) Köpa billigaste Nvidia GT 710/730 och en lite kraftfullare CPU jämfört med valet i alternativ 1 och hoppas att det blir en sådan rejäl boost i hastighet att det ändå upplevs som "helt magiskt" i väntan på ett ännu bättre grafikkort om några år. Inser att ett 730 är ju väldigt förlegat, men tanken är att det ska bli pengar över till en bättre CPU.
Alternativ 1 känns ju som att man kastar lite pengar i sjön på integrerad grafik som sedan ändå inte används, och man får en lite sämre CPU...
Men alternativ 2 blir ju jobbigt om 730 är för kasst i förhållande till vad man hade hoppats på och man måste göra en ny investering ganska snart igen på ett nytt grafikkort.
I mina kalkyler har jag räknat på 32 GB ram för att ha så att det räcker länge och 1 TB M2 lagring
Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på?
Hur hade ni gjort?