Microsoft släpper fettfritt Windows 11-gränssnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

jojo.. dock går det inte spela gamepass, uplay, epicgames och andra "game launcher"
det är bara steam, och det är inte alltid så lätt att få alla spel fungera felfritt.

Epic och GOG fungerar fint via Heroic till exempel, men det finns såklart exempel som fungerar sämre

Permalänk
Medlem

Mycket nyfiken på vad detta innebär i praktiken gällande minnes etc hantering samt processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ligger nog en hel del i det! Själv kör jag främst äldre bärbart där minne alltid är en bristvara.

Har aldrig förstått vitsen med att cacha en massa services och program som jag inte tänkt använda de kommande månaderna.

Windows 11 cachar gärna allt som Microsoft anses vara nödvändigt, såsom Edge, Office etc.

Oanvänt RAM är ju helt bortkastat! Men jag håller med om att Microsoft är lite väl frikostig och prioriterar sin egen dynga.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Epic och GOG fungerar fint via Heroic till exempel, men det finns såklart exempel som fungerar sämre

Men det är lite janky även med heroic. Den uppdateras med discovery, då och då tvingas iaf jag logga in igen (vilket är en pina med långa unika lösenord och MFA), interfacet är rätt meh osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oanvänt RAM är ju helt bortkastat! Men jag håller med om att Microsoft är lite väl frikostig och prioriterar sin egen dynga.

Jo, håller med om att det är bortkastat om det aldrig används. Men kör Photoshop och Lightroom på samma maskin som kräver sin beskärda del. Då känns det som slöseri om Microsoft tvingar in sin bloat som i sin tur tvingar datorn att skapa en swapfil på >25GB!

Det finns många minnesläckor från Windows i sig, där bästa skyddet är att helt enkelt undvika deras egna skräp så långt som möjligt.

Vi pratar även om en laptop från 2019 i mitt fall som har en standbytid på över en vecka genom att undvika extra bloat samt Modern Standby (S0).

Min hypermoderna jobbdator från Lenovo dör suger ur batteriet över en natt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I många fall är det ju tvärtom, man vill att applikationer ska cacha och använda primärminne. Och har man gott om RAM så är ju det inte superkritiskt att "spara" på primärminnet.

"Den enes bloat den andres GOAT" eller hur man nu säger...

Skrivet av walkir:

Ligger nog en hel del i det! Själv kör jag främst äldre bärbart där minne alltid är en bristvara.

Har aldrig förstått vitsen med att cacha en massa services och program som jag inte tänkt använda de kommande månaderna.

Windows 11 cachar gärna allt som Microsoft anses vara nödvändigt, såsom Edge, Office etc.

Jo precis, unused RAM is wasted RAM. att chrome använder 6gb med mina 5 fönster och 35 tabbar är inget problem med mig med 32gb ram på "surfburken".

men samtidigt har man bara 2gb ram så har man bara 2gig ram. och tar då windblows upp 1,5 gb av dom är det trångt...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, håller med om att det är bortkastat om det aldrig används. Men kör Photoshop och Lightroom på samma maskin som kräver sin beskärda del. Då känns det som slöseri om Microsoft tvingar in sin bloat som i sin tur tvingar datorn att skapa en swapfil på >25GB!

Det finns många minnesläckor från Windows i sig, där bästa skyddet är att helt enkelt undvika deras egna skräp så långt som möjligt.

Vi pratar även om en laptop från 2019 i mitt fall som har en standbytid på över en vecka genom att undvika extra bloat samt Modern Standby (S0).

Min hypermoderna jobbdator från Lenovo dör suger ur batteriet över en natt!

Ja, fick en Mac m4 max pro på nytt jobb i våras och damn..aldrig mer windows workstations säger jag bara. Sleep som fungerar?! Bra wifi? Ljudlös? Bra batteritid? Ja tack! Känner mig något frälst ska erkännas men är så trött på windowsdyngan ärligt talat. MacOS är inte perfekt heller ska dock sägas.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

MacOS är inte perfekt heller ska dock sägas.

”Annoys me the least” som någon jag träffade sa för tjugo år sen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, fick en Mac m4 max pro på nytt jobb i våras och damn..aldrig mer windows workstations säger jag bara. Sleep som fungerar?! Bra wifi? Ljudlös? Bra batteritid? Ja tack! Känner mig något frälst ska erkännas men är så trött på windowsdyngan ärligt talat. MacOS är inte perfekt heller ska dock sägas.

Jo, jag har en något enklare MacBook Pro 14 M1 Pro privat, men även den är betydligt trevligare än jobbdatorn (Lenovo Thinkpad T14 Gen 5).

MacOS har jag svårt att använda utan Rectangle och OnyX (tänk TweakUI).

Kör även GNU/Linux här i form av Ubuntu 24.04 LTS.

Windows är det enda OS:et som krävt extrem handpåläggning för att fungera som jag vill. Dock har det efter allt blod, svett och tårar gett mig en upplevelse som är lika lättdriven och energieffektiv som min tweakade Linux-installation. Tack vare störst programutbud, så finns det alltid något som håller mig kvar i Windows.

Tråkigt nog så har Windows fortfarande inte en chans mot MacOS. Bortsett från programmen ovan, så kan jag inte få mer prestanda ut från OS:et. MacOS levererar redan maximalt med prestanda out-of-the-box!

Edit:
Hoppas fortfarande på att Microsoft möljliggör Boot Camp på Apple Silicon. Det hade troligtvis gett deras ARM64-satsning en enorm boost!

Permalänk
Medlem

Skoj. Blir intressant när det kommer ut lite faktiska test. (både av denna windows version och z2e)

Permalänk
Medlem

Kan bli en perfekt maskin!

Game Pass är för oss det billigaste och mest givande sättet att spela. Day 1 spel och dessutom alla program från spelburkarna man är van vid. Lägg där till Xbox kontroller känslan och 4K120Hz så är det Game Over för SteamOS.

Kan MS få ihop ett slimmat och effektivt spelfönster så har dom flest fördelar. Tyvärr lite tvek på det senare med tanke på deras andra varianter...

Permalänk
Medlem

Jag läste "felfritt" och tänkte: hur i helvete har dom lyckats med det!?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Game Pass är för oss det billigaste och mest givande sättet att spela. Day 1 spel och dessutom alla program från spelburkarna man är van vid. Lägg där till Xbox kontroller känslan och 4K120Hz så är det Game Over för SteamOS.

Du kanske har missat att SteamOS redan går att installera på ROG Ally/ROG Ally X?

Dvs fördelen med specifik Xbox-hårdvara är redan obefintlig.

Sen är väl just Game Pass det dyraste sättet att spela på för oss som redan har en stor backlogg med spel på Steam, GOG, Epic Games etc.

Kör själv med Xbox som konsol, men ser inget värde med Game Pass, då jag ofta håller mig till 2-3 spel/år samt enbart kör singleplayer (Diablo IV inräknat).

Ser gärna att Windows 11 blir lika bra på bärbara spelkonsoler som på Xbox One/Series, men tyvärr har Microsoft en vana av att överge tredjepartshårdvara utan förvarning.

Troligtvis är det just SteamOS som håller liv i dessa enheter om 4-5 år när Microsoft hittat på något annat att låsa in sina användare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kanske har missat att SteamOS redan går att installera på ROG Ally/ROG Ally X?

Dvs fördelen med specifik Xbox-hårdvara är redan obefintlig.

Sen är väl just Game Pass det dyraste sättet att spela på för oss som redan har en stor backlogg med spel på Steam, GOG, Epic Games etc.

Det är ju just det - SteamOS tappar sina fördelar om MS får detta att funka. Räcker med att dom kommer nära i batteritid så är det en stor vinst. Särskilt om man redan kör Windows på sina PC där hemma. Default kör man game-mode för familjen men när dom behöver andra bekanta program så går det också.

Vore även snyggt med automatiskt game-mode när man startar sin kontroller. Xbox-konsolen? Den döda hästen får vila i frid.

Hmm, har du lagt pengar på en stor(!) backlogg men bara spelar 2-3 spel om året så låter även det dyrt och faktiskt inte helt genomtänkt?

Game Pass är inte för alla men för dom som vill ha ett fräscht bibliotek att testa/spela/dela. En hel del stora day 1 är med. Krävs inte många köp av hyffsat nya spel för att det ska bli billigast så.

Permalänk
Medlem

om den inte blir svindyr kommer det bli ett köp av denna

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah:

Jag läste "felfritt" och tänkte: hur i helvete har dom lyckats med det!?

Jag också sen insåg jag fettfritt och tänkte vad i helvete är ett fettfritt windows?!?!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Att MS skulle byta ut all gammal legacy code i W11 finns inte på kartan. Såväl NT kernel som Win32 vågar de inte röra då ingen riktigt förstår hur det funkar och dokumentationen är obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag också sen insåg jag fettfritt och tänkte vad i helvete är ett fettfritt windows?!?!

Det är väl fett... felstavat kanske?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Fri från fett, dvs Windows "light" en lättare version av Windows med fokus på spel, tycker det är ganska självklar marknadsföring =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vem vill ha asymmetriska thumb sticks!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vem vill ha asymmetriska thumb sticks!?

funkar på pro controllern till switch och xbox controllern

du vill ju ha huvud-knapparna symmetriskt med vänsta sticken

Permalänk
Medlem

En rent generell fråga angående styrspakar på konsoler likt denna. Hur jävliga är de att öppna för att byta styrspakar? Xbox-kontroller är lite vresiga första gången sedan går det rätt snabbt.

Svarar mig själv ...: https://m.youtube.com/watch?v=-JjKTydkvb0
Så rätt simpelt. Iallafall på gamla ROG Ally.

Permalänk
Medlem

”Fettfritt?
Inte ”felfritt”?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

funkar på pro controllern till switch och xbox controllern

du vill ju ha huvud-knapparna symmetriskt med vänsta sticken

Jag tycker inte det funkar på xbox controllern, vill hellre ha dom symmetriskt som på PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

”Fettfritt?
Inte ”felfritt”?

Hänger heller inte med på vad som menas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hänger heller inte med på vad som menas.

Jag antar fri från bloatware? Men på svenska?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag antar fri från bloatware? Men på svenska?

Ibland måste man hålla sig till den engelska termerna. Fattade heller inget först.