"Otillräckliga grafikkort kan vara tillräckliga"

Permalänk
Melding Plague

"Otillräckliga grafikkort kan vara tillräckliga"

Vad menas egentligen med otillräcklig prestanda? För vem, och varför?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Länken till diagram är ogiltig, råkar vara ett red. Prefix i urlen

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Välj en skärm med 1080p, stäng av RT och genast har du massor med fps i stort alla spel.
Vi väljer hur själva hur ont det ska göra i plånboken.

Marknaden suger och har gjort det länge nu. Men ovan gäller oavsett.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Välj en skärm med 1080p, stäng av RT och genast har du massor med fps i stort alla spel.
Vi väljer hur själva hur ont det ska göra i plånboken.

Marknaden suger och har gjort det länge nu. Men ovan gäller oavsett.

Jobbigt med spel som börjar kräva RT dock :/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kör sällan allt på max. Motionblur stängs av extra fort.

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst rimlig anledning över huvud taget att spela i upplösningar norr om 1080p, inga som helst.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte särskilt svårt egentligen.
Man har tre val, antingen anpassar man inställningarna efter sin hårdvara eller så köper man nytt om det inte duger.
Funkar inte alternativ ett och två får man ta nummer tre och det är att låta bli att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

Finns ingen som helst rimlig anledning över huvud taget att spela i upplösningar norr om 1080p, inga som helst.

Konstigt.
Jag ser en massa extra pixlar/detaljer och mycket bättre klarhet i detaljer när jag spelar i 4K. Är det inbillning menar du?

Permalänk
Medlem

Om man drar till skogs så kan överleva i ett gryt där man håller sig till stenålderskost. Förresten, hur långa var snören nu igen? Jag har glömt. 🤔
Det finns heller ingen som helst anledning till någonting överhuvudtaget egentligen, om man väljer att de det så.

Men fattar att det här är ett sätt att försöka rättfärdiga existensen av budgetgrafikkort som samtidigt kostar 4000:- och ger halva prestandan av grafikkort som borde kosta 4000 kr, just med anledning att det ska finnas något att skriva om överhuvudtaget.

Man hade också kunnat sammanfatta det med att det är okey att nöja sig med det man redan har och samtidigt nöja sig med att utvecklingen avstannar och civilisationen går under. Jag menar, man kan ju alltid dra till skogs när andan faller på? 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

Börjar dyka upp nya skärmar som kan köra 1080p i dubbla FPS och 4k i andra scenarior som typ skrivbordet och webbläsare, äldre titlar osv.

https://www.inet.se/produkt/2226674/dell-27-alienware-aw2725q...

Tror det är framtiden att ha skärmar som kan växla beroende på hur krävande det blir.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Börjar dyka upp nya skärmar som kan köra 1080p i dubbla FPS och 4k i andra scenarior som typ skrivbordet och webbläsare, äldre titlar osv.

https://www.inet.se/produkt/2226674/dell-27-alienware-aw2725q...

Tror det är framtiden att ha skärmar som kan växla beroende på hur krävande det blir.

Precis som en CRT då? Hjulet är återuppfunnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Konstigt.
Jag ser en massa extra pixlar/detaljer och mycket bättre klarhet i detaljer när jag spelar i 4K. Är det inbillning menar du?

Skojade lite, sorry Självklart kan hög upplösning förstärka inlevelsen och ge det där lilla extra för ett spel man redan tycker är fantastiskt men det kommer aldrig rädda ett spel man inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

Inte? 1080p på min 43" skärm ser ut som skräp, så ditt påstående är ärligt talat bara fel å Inget annat =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inställningar går alltid att justera, 8 gb-korten har absolut en marknad, men inte för de priser som begärs. xx60-klasskorten borde ha minst 12 gb vid det här laget för att utnyttja de finesser som Nvidia gör reklam för.

Tycker han beskriver det hela rätt bra:

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Precis som en CRT då? Hjulet är återuppfunnet!

Japp, ska investera i en sådan skärm som nästa, men tror det blir QD-OLED panel

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

Skojade lite, sorry Självklart kan hög upplösning förstärka inlevelsen och ge det där lilla extra för ett spel man redan tycker är fantastiskt men det kommer aldrig rädda ett spel man inte gillar.

Ja. Jag började fundera på om det var en snurr på 'våra ögon inte kan se mer än 24Hz' men det lät så uppriktigt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jobbigt med spel som börjar kräva RT dock :/

De flesta spel som kräver RT använder det för att göra beräkningar man kan göra enklare med RT i stället för traditionella beräkningar och det kräver inte speciellt mycket RT-prestanda för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Konstigt.

Jag tycker även man märker skillnad på 1080p och 1440p.
Klart 4K är väl bättre visuellt.
Men 1440p är mindre krävande.

1440p kan vara en okej mellanväg.
Åtminstone så länge det inte finns kort med RTX 5090+ prestanda under 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ja. Jag började fundera på om det var en snurr på 'våra ögon inte kan se mer än 24Hz' men det lät så uppriktigt xD

Våra ögon ser inte mer än 2 miljoner pixlar!

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men fattar att det här är ett sätt att försöka rättfärdiga existensen av budgetgrafikkort som samtidigt kostar 4000:- och ger halva prestandan av grafikkort som borde kosta 4000 kr, just med anledning att det ska finnas något att skriva om överhuvudtaget.

Hej! Min kommentar handlar om hur, och varför, vi kan anse att en produkt är otillräcklig. Existensberättigande, det får marknaden avgöra.

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste sättet att få bra jämförelse på prestanda gällande grafikkort/spel vore om speltillverkarna följde en fastställd standard som allt annat i samhället.
Det är SPELEN som felar, inte grafikkorten. Sätt en standard för hur ett spel ska vara utformat, så blir det grafikkorten som får visa färg. I dag påvisar ett test av grafikkort bara vilka spel som lirar bra med vilka drivrutiner, inte vilka kort som presterar bäst över hela linjen.

Vilka kort som presterar bra eller dåligt är också individuellt vem som köper det och vad de är avsett för.
Jag spelar inte, alltså lägger jag inte 25' + på ett grafikkort, oavsett vilket resultat det får i ett speltest.

Alla grafikkortstester hänvisar till spel och vänder sig mot spelare, vi andra får gissa fritt hur det kan prestera vida annan användning.
Så det enda som påvisas i era grafikkortstester är hur ett visst kort fungerar med vissa drivrutiner i ett spel, drivrutiner som i många fall är specialdesignade för ett visst varumärke eller vissa populära spel.
Ett BRA utvecklat spel bör funka på alla likvärdiga grafikkort.
Annars kan ni nöja er med att hänvisa vilka kort som är bäst för spel med AMD resp. Nvdia kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det absolut enklaste sättet att få bra jämförelse på prestanda gällande grafikkort/spel vore om speltillverkarna följde en fastställd standard som allt annat i samhället.
Det är SPELEN som felar, inte grafikkorten. Sätt en standard för hur ett spel ska vara utformat, så blir det grafikkorten som får visa färg. I dag påvisar ett test av grafikkort bara vilka spel som lirar bra med vilka drivrutiner, inte vilka kort som presterar bäst över hela linjen.

Vilka kort som presterar bra eller dåligt är också individuellt vem som köper det och vad de är avsett för.
Jag spelar inte, alltså lägger jag inte 25' + på ett grafikkort, oavsett vilket resultat det får i ett speltest.

Alla grafikkortstester hänvisar till spel och vänder sig mot spelare, vi andra får gissa fritt hur det kan prestera vida annan användning.
Så det enda som påvisas i era grafikkortstester är hur ett visst kort fungerar med vissa drivrutiner i ett spel, drivrutiner som i många fall är specialdesignade för ett visst varumärke eller vissa populära spel.
Ett BRA utvecklat spel bör funka på alla likvärdiga grafikkort.
Annars kan ni nöja er med att hänvisa vilka kort som är bäst för spel med AMD resp. Nvdia kort..

Men om du vill ha prestandatester som testar annat än spel så kanske en rätt spelfokuserad site inte är stället att leta på. Vill du veta hur de fungerar i diverse arbetsrelaterade laster så kan du gå till tex Phoronix.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Som vanligt för kort artikel.

Det avrundas när man räknar med att nu börjar det.

Jag läser gärna längre och mycket mer det get generellt är bra skrivet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

ganska otydlig text. men tolkar det som att man inte behöver ha det bästa. och jaoo det är sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det finns heller ingen som helst anledning till någonting överhuvudtaget egentligen, om man väljer att de det så.

Dagens sanning! 🙃
Ingenting är heller viktigare än man gör det.
Man väljer helt enkelt vad man vill snöa in på och tycker är viktigt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av FX9:

Som vanligt för kort artikel.

Det avrundas när man räknar med att nu börjar det.

Jag läser gärna längre och mycket mer det get generellt är bra skrivet.

Halloj! Krönikor, eller Kommentar som vi nu kallar det, är sällan längre än så här. Dock vet jag nu att du gärna hade sett en fördjupande renodlad artikel om ämnet

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med RTX 4060 och spelar lite äldre spel i 1440p utan att klaga. Så visst har dessa kort en plats på marknaden. Mitt kort kostade dock runt 3300kr på rea.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Krönikor, eller Kommentar som vi nu kallar det, är sällan längre än så här. Dock vet jag nu att du gärna hade sett en fördjupande renodlad artikel om ämnet

Som jag ser det så är artiklar baserade på objektiva fakta med en åsikt uppepå. En krönika är för saker som inte går att ha fakta på i lika stor utsträckning utan är mera/endast baserat på åsikter.

Även jag skulle uppskatta längre krönikor. Gärna mera anekdoter från era erfarenheter och upplevelser. Hur var det tidigare? Var det verkligen billigare förut? Ställde man lägre/andra krav då?
Det behöver inte vara ”korrekt” utan får gärna vara mera personligt (imho).

Jag uppskattar krönikor oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Som jag ser det så är artiklar baserade på objektiva fakta med en åsikt uppepå. En krönika är för saker som inte går att ha fakta på i lika stor utsträckning utan är mera/endast baserat på åsikter.

Även jag skulle uppskatta längre krönikor. Gärna mera anekdoter från era erfarenheter och upplevelser. Hur var det tidigare? Var det verkligen billigare förut? Ställde man lägre/andra krav då?
Det behöver inte vara ”korrekt” utan får gärna vara mera personligt (imho).

Jag uppskattar krönikor oavsett

Tummen på spiken.
Mer spekulerande, mer erfarenheter och egna upplevelser och kanske (hör och häpna) lite mer känslor

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Grymt bra artikel.
Angående strofen ang bilar; saame, never plan on owning one.
En tangent pga '..men bilprat kanske vore intressant, vadvetJag..'

'The best science podcast isnt what you think - acollierastro', youtube
It's.. CarTalk?!
..Vill köra bil och lyssna på cartalk med folk i bilen nån gång, för körkort har man oavsett..

Länkat artikeln till en polare som kanske föredrar sina it-artiklar på svenska, ty han är nog en sån.
Han har en färdigköpt burk, didnt even try to talk him out of it, he codes c++ for moneys.

Hej!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.