Microsoft vill jag ska betala ett codec?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Ja de kräver adress rader om man ska köpa codec

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Det ska bara vara att starta om!

Om det fortfarande inte fungerar så föreslår jag VLC eller PotPlayer:

https://www.videolan.org/
https://potplayer.daum.net/

VLC "bara funkar" medans PotPlayer är min personliga favorit.

Edir:
Min personliga åsikt är att Microsoft krånglat till stödet kring codec i och med Windows 8 och senare. Tidigare fungerade valfritt codec-pack i hela Windows, men i och med UWP-appar och annat, så saknas codec-stöd ofta i "moderna" appar.

Helt galet att behöva ha fyra (x86/x64 x 2) uppsättningar av allt i datorn.

Tack får pröva igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Ett tips är att testa något som det inte står "Microsoft" på.

Varför inte Shortcut?
https://shotcut.org/

Valfritt program som använder FFmpeg framför Microsofts egna sörja är ofta att föredra

Tack får testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Var har jag "struntat i 90% av alla svar? Vad hade jag för alternativ inte betala? Inget annat funkade?

Jag skrev tack i mitt första inlägg eller hur?

Vet inte om det löst sig, filmen verkar mer hackig slö på dator än på telefonen där den flyter utan lagg

Folk har frågar vad du använder för telefon att filma med, vilken codec det gäller och vilken programvara du använder för att redigera för att kunna ge ett bra svar på dina frågor.

Det enda du svarat är att det inte fungerar som vanligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarM:

Folk har frågar vad du använder för telefon att filma med, vilken codec det gäller och vilken programvara du använder för att redigera för att kunna ge ett bra svar på dina frågor.

Det enda du svarat är att det inte fungerar som vanligt

Spelar ingen roll vilken telefon jag använt när det fungerat i 2 år

Troligtvis har Microsoft med uppdateringar gjort så jag måste betala för att använda codec

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ozeroun:

Spelar ingen roll vilken telefon jag använt när det fungerat i 2 år

Troligtvis har Microsoft med uppdateringar gjort så jag måste betala för att använda codec

Nej, de har inte gått från gratis Codex till betal över en dag.

Berätta exakt vad det är för filformat och kodning på filen i Windows. Detta kan du se genom att högerklicka på filen och läsa ut metadata.

Troligen är det ett kombinationsfel.

Om du berättar så kommer du få en lösning. Jag kan absolut spela upp filer på min maskin utan att ha köpt ett extra codex. Det gäller nog de flesta.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Black(1)cat:

Tror att du har ett multifel som påverkar att allt verkar surt.
1. Apple äger rättiheterna till sina codex som dom kör i sina produkter(Oftast genom systerbolag som ägare)
2. När du för över en fil (Iphone) så taggar den med codexskydd (Apple) och när Windows läser informationen är den skyddad och kan bara spelas upp utan bild.
3. W10 har fortfarande kvar ett tillägg som som läser HEIF detta tillägget hjälper till att läsa alla Apple tillägg Som använder (advanced chapter and meta information) typ .m4b och videochapter.
4. Om du kör W11 och Windows Defender är det inte ovanligt att du får en konflikt av information, höger klicka på filen och kolla om du har en säkerhetsruta längst ner på menyn som säger att filen kommer från okänd källa,klicka att den är okej. Nu högerklickar du igen och väljer vilket program som du vill använda för att köra filen(Obs välj bara denna gången) så om det inte funkar så får du frågan vid nästa försök utan att redigera i filsystemet.
5. Du vill inte gärna säga vad för program du redigera med? Men det är troligtvis gammalt som gatan för i praktiken alla nya har alla Apple codex idag för dom har blivit gratis sen Apple insåg att dom skjuter sig själv i foten om deras system alltid kräver extra kostnader att använda med ett undantag(Fristående codex) att bara köpa codex kostar men blir gratis i programlicens eller som insticksmodul i tex VLC.
Själv använder jag Aiseesoft Video Converter Ultimate för allt Apple till Windows bästa programmet jag någonsin använt och praktiskt kan göra lite redigering i orginalformat direkt i programmet och konvertera ut det som valfritt.

1. Jag har android telefon inte apple
2. Fungerat i 2 år flytta filer från telefon
3. Kör W10 funkade tydligen inte för mig
4. Kör inte W11
5. Innan jag köpte codec fick jag samma fel oavsett när jag skulle behandla filen på dator, jag såg inte granskningsbilden på filen. Så fort jag installerade codec kom den tillbaka

Tack för förslag på Aiseesoft Video Converter får testa det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, de har inte gått från gratis Codex till betal över en dag.

Berätta exakt vad det är för filformat och kodning på filen i Windows. Detta kan du se genom att högerklicka på filen och läsa ut metadata.

Troligen är det ett kombinationsfel.

Om du berättar så kommer du få en lösning. Jag kan absolut spela upp filer på min maskin utan att ha köpt ett extra codex. Det gäller nog de flesta.

Det är vanlig MP4 fil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Vilket program rör det sig om?

Alla

Prövade det nya redigering idag precis samma lagg pga HEVC videotillägget med annat jag använt i flera år

Permalänk
Avstängd

Med HEVC videotillägget blir filen obrukbar, bara laggar segar ner i mediaspelare och redigerare

Går det byta codec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Med HEVC videotillägget blir filen obrukbar, bara laggar segar ner i mediaspelare och redigerare

Går det byta codec?

Ja, på 2 sätt.

Importera den från telefonen i ett annat formet.
Eller
Koda om den med t.ex. Handbrake (eller annat verktyg)

Men om du kodar om den kommer du tappa kvalitet, vilket kanske inte är önskvärt.

Du svarade aldrig på frågan vilken dator du har. Den kanske inte är kraftfull nog att redigera HEVC filer

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Som jag varit inne på tidigare, så använder Windows 10 numera Media Foundation API för Codecs i UWP-appar, Web Apps, Edge m.m.

För stillbilder används Windows Imaging Component (WIC) på liknande sätt.

I traditionella Win32-applikationer så fixar programmen ofta allt mer eller mindre själva utan externa beroenden.

Själv har jag VP9, AV1 och HEVC codecs (alla helt gratis) från Microsoft i Windows 10. Detta främst så att inte systemet havererar totalt, då även Settings använder dessa codecs.

Annars kör jag DOpus, PotPlayer och HoneyView för all mediavisning samt Lightroom, Photoshop och DaVinci Resolve för redigering.

Det ger mig ett väldigt stabilt system som är helt oberoende av Microsofts (av mig oönskade) codecs.

Enligt mig är även de traditionella Win32-applikationerna ofta långt bättre prestanda än allt "modernt" i Windows 10. Speciellt på datorer som har ett antal år på nacken.

Kan tillägga att DaVinci Resolve kan redigera 4k-videos på en potatis, då det är möjligt att använda aggressiva proxy-inställningar. Dvs jobba lågupplöst men rendera ut 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Går det byta codec?

Om du svarar på frågan som ställts vilken app du spelar in videon med så är det lättare att hjälpa dig byta codec.

På min samsungtelefons kamera-app kan jag välja i inställningar om jag vill filma i hevc eller i h264

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Ja, på 2 sätt.

Importera den från telefonen i ett annat formet.
Eller
Koda om den med t.ex. Handbrake (eller annat verktyg)

Men om du kodar om den kommer du tappa kvalitet, vilket kanske inte är önskvärt.

Du svarade aldrig på frågan vilken dator du har. Den kanske inte är kraftfull nog att redigera HEVC filer

Hur då importera från MP4 till annat format? Fungerat 2 år tidigare?

Det har inte varit problem med dator i 2 år tidigare heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Du har fått minst 2 svar tidigare i denna tråd hur du importerar i ett annat format än HEVC.

MP4 säger inget om vilket format det är. En MP4-fil kan vara både HEVC eller nått annat format.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Med den logiken så har du inget problem heller.
Huruvida det fungerade i 20 år eller 10 sekunder spelar ingen roll när man ger sig på att lösa ett problem. Det viktiga är väl att få det att fungera igen? Om du vägrar bistå med den information folk frågar efter, vilken de behöver för att kunna hjälpa dig (helt frivilligt dessutom) så kommer man aldrig fram till en lösning.

tl;dr
Du behöver släppa att det fungerat tidigare. Det fungerar inte nu, det är det enda som spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Går det byta codec?

Kan du använda videofiler som du tidigare har flyttat från mobil till dator?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Tror att du har ett multifel som påverkar att allt verkar surt.
1. Apple äger rättiheterna till sina codex som dom kör i sina produkter(Oftast genom systerbolag som ägare)

Detta är helt irrelevant eftersom det inte är några iPhone inblandade, men detta är inte sant. Apple har inte haft några egna video-codecar på decennier. Microsoft själva äger väsentligt fler patent i de standardiserade codecarna än vad Apple gör, och den överlägset största ägaren av patent i HEVC (vad iPhone använder idag) är Samsung. Samsung är inte ett dotterbolag till Apple, om nu någon trodde det.

Citat:

2. När du för över en fil (Iphone) så taggar den med codexskydd (Apple) och när Windows läser informationen är den skyddad och kan bara spelas upp utan bild.

Va? iPhone använder antingen H.265/HEVC eller H.264/AVC beroende på hur du ställt in den. Detta är ingen "tagg", det är så filen är komprimerad.

Citat:

Själv använder jag Aiseesoft Video Converter Ultimate för allt Apple till Windows bästa programmet jag någonsin använt och praktiskt kan göra lite redigering i orginalformat direkt i programmet och konvertera ut det som valfritt.

Jag undrade precis vad det här var för inlägg, men nu förstår jag - lite reklam. OK, kul.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

mp4 är ett filformat som kan innehålla olika saker.

Det kan ha video, ljud och subtitles.
Det kan vara flera olika videospår i en och samma mp4-fil. Det kan vara olika ljudspår och olika subtitles.

Dold text

Dessa olika saker kan vara i olika format.

Videon kan vara i olika format:

MPEG-H Part 2 (H.265/HEVC)
MPEG-4 Part 10 (H.264/AVC)
MPEG-4 Part 2
AV1
MPEG-2
MPEG-1

Ljudet kan vara i olika format:

Advanced Audio Coding (AAC)
Audio Lossless Coding (ALS)
Scalable Lossless Coding (SLS)
MP3
MPEG-1 Audio Layer II (MP2),
MPEG-1 Audio Layer I (MP1),
CELP, HVXC (speech)
TwinVQ
Text To Speech Interface (TTSI)
Structured Audio Orchestra Language (SAOL)
Apple Lossless
Free Lossless Audio Codec
Opus

Subtitles kan vara i MPEG-4 Timed Text.

Dold text

Vad vill jag ha sagt med detta? En del format (video codecs) kräver modernare hårdvara.

H264 kräver hyfsat modern dator/telefon.
H265 OPTIMALAST med minst grafikkort geforce 1000-serien eller motsvarande hårdvara/enheter.
AV1 OPTIMALAST med minst grafikkort geforce 3000-serien eller motsvarande hårdvara/enheter till exempel Iphone 15 Pro.

Det finns också processorer som kan decoda/encoda dessa format med varierande resultat.

Dold text

Vi kan omöjligt hjälpa dig om vi inte vet all info.

1. vilken codec hade videofilerna som fungerade.
2. vilken codec har icke fungerande videofiler
3. vad filmar du med för mjukvara och hårdvara
4. vad redigerar du med med för mjukvara och hårdvara
5. fps/bitrate/upplösning på de fungerande videofilerna
6. fps/bitrate/upplösning på de icke fungerande videofilerna

Dold text

När vi har fått tillräcklig info så kan vi ge dig lösningsförslag.

Enklaste lösningen är att ändra tillbaka till den gamla codecen(och alla andra inställningar såsom upplösning och fps)

En annan lösning är att köpa en dator som klarar av att redigera dina nya videoformat. Till exempel en dator med geforce 5090 och amd 9950x3d och 256gb ram osv - då klarar du att redigera det mesta.

Tredje kan vara den där lösningen i tråden hära med nå program som löste det genom att rendera i lägre kvalité.

En fjärde lösning kan vara använda grafikkort i molnet som sköter rendering/uppspelning.

Dold text

När du testat ett lösningsförslag kan du ge feedback i tråden på hur det gick och eventuellt få ytterligare hjälp och lösningsförslag.

Ja vi vet att det har fungerat i 2 år så det behöver ej nämnas nå mer.

Dold text
Permalänk
Medlem
  • MP4 är en container

• H.264 resp. H.265 (HEVC) är codecs

Sen har även varje codec stöd för ett stort antal egenskaper såsom bitrate, upplösning etc.

Då har vi inte ens börjat diskutera ljud

Dessa egenskaper påverkar i sin tur om datorn kan erbjuda hårdvarustöd eller inte.

Har suttit med Handbrake många ggr tidigare bara för att få till det perfekta formatet.

Då trådskaparen inte kunnat ge oss mer exakt info om filen i sig, så kan vi bara fortsätta med vår gissningslek.

Edit:
Jag kan spela upp HEVC-material i 4k@24fps på min laptop med en "klen" Intel UHD Graphics 620 iGPU genom PotPlayer utan framedrops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:
  • MP4 är en container

• H.264 resp. H.265 (HEVC) är codecs

Sen har även varje codec stöd för ett stort antal egenskaper såsom bitrate, upplösning etc.

Då har vi inte ens börjat diskutera ljud

Dessa egenskaper påverkar i sin tur om datorn kan erbjuda hårdvarustöd eller inte.

Har suttit med Handbrake många ggr tidigare bara för att få till det perfekta formatet.

Då trådskaparen inte kunnat ge oss mer exakt info om filen i sig, så kan vi bara fortsätta med vår gissningslek.

Edit:
Jag kan spela upp HEVC-material i 4k@24fps på min laptop med en "klen" Intel UHD Graphics 620 iGPU genom PotPlayer utan framedrops.

Jag har gett svar

Det har funkat perfekt i 2 års tid, nu har ett codec förstört allt

Får samma resultat oavsett mediaspelare eller redigerare program jag använder, så laggar det

Jag hade tinget lagg i 2 års tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag har gett svar

Får samma resultat oavsett mediaspelare eller redigerare program jag använder, så laggar det

Funkar gamla filer bra fortfarande?
Då har något ändrats, och du behöver kolla saker som folk har pratat om i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag hade inget lagg i 2 års tid

Laggandet kan dock bero på att Windows i sig blivit mer krävande. Speciellt om du kör Windows 10 22H2 med ständiga "förbättringar". Microsoft har aldrig slutat peta på den releasen.

Även en uppdaterad grafikdrivrutin kan ställa till det ordentligt.

Har du testar med PotPlayer eller VLC?

Permalänk
Medlem

Testat MPC-BE?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Laggandet kan dock bero på att Windows i sig blivit mer krävande. Speciellt om du kör Windows 10 22H2 med ständiga "förbättringar". Microsoft har aldrig slutat peta på den releasen.

Även en uppdaterad grafikdrivrutin kan ställa till det ordentligt.

Har du testar med PotPlayer eller VLC?

Har aldrig gillat VLC hade inga problem oavsett media spelare innan

Blir samma sak med PotPlayer

Codec förstör allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Funkar gamla filer bra fortfarande?
Då har något ändrats, och du behöver kolla saker som folk har pratat om i tråden.

Jag har bara prövat "nya"

Flyttat över en mindre och en större fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Detta måste ju vara en trolltråd. Ges väldigt lite information och 2 ggr i samma inlägg nämns att det fungerat i 2 år. Men okej låt oss fortsätta försöka hjälpa.

Skrivet av Ozeroun:

Ser inte ut så på android

Jag antar (i brist på information) att du har en undermålig dator och vill ändra tillbaka codec som jag antar har ändrats från h.264 till h.265.

För att kunna kan visa nån bild på hur du ställer in codec vore det jättesnällt om du skriver vilken tillverkare och modell och vilken version av android du kör så kanske vi kan visa nån bild på hur du ställer in codec.

Till exempel Samsung S23 android version 16.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larrxi:

Detta måste ju vara en trolltråd. Ges väldigt lite information och 2 ggr i samma inlägg nämns att det fungerat i 2 år. Men okej låt oss fortsätta försöka hjälpa.

Jag antar (i brist på information) att du har en undermålig dator och vill ändra tillbaka codec som jag antar har ändrats från h.264 till h.265.

För att kunna kan visa nån bild på hur du ställer in codec vore det jättesnällt om du skriver vilken tillverkare och modell och vilken version av android du kör så kanske vi kan visa nån bild på hur du ställer in codec.

Till exempel Samsung S23 android version 16.

Vadå vara trolltråd? Varför din attityd?

Vadå "undermåtlig dator"? Funkade utan problem för 1 månad sedan

Jag har aldrig ställt in något "codec"

Det har funkat i 2 år med samma inställningar på telefonen filma flytta över till dator, spela upp redigerar, nu förstör en codec allt med laggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag har bara prövat "nya"

Flyttat över en mindre och en större fil

Kan mycket väl vara en "snäll" uppdatering som bytt från H.264 till H.265 (HEVC) som standard på din mobil.

Ang. VLC, så ogillar jag också det programmet... men det är perfekt för just felsökning, då det klarar av "allt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Vadå vara trolltråd? Varför din attityd?

Vadå "undermåtlig dator"? Funkade utan problem för 1 månad sedan

Jag har aldrig ställt in något "codec"

Det har funkat i 2 år med samma inställningar på telefonen filma flytta över till dator, spela upp redigerar, nu förstör en codec allt med laggar

Du svarar inte på några direkta frågor. Vad är det för telefon och vilket program använder du på den? Vi tappade en hel del tid för att folk antog att det var en iPhone (för det är ett känt problem att den spelar in i HEVC med vissa inställningar). Du säger inte vilket program du använder utan säger bara "spelar ingen roll". Du vill inte prova VLC. Det spelar definitivt roll om du använder VLC eller något av programmen som använder Windows inbyggda avkodningsrutiner. Vi vet inte vilken dator du har. Min gissning - baserad på väldigt lite information - är att din telefon har börjat spela in i H.265/HEVC från att tidigare ha använt något annat, och att det är lite för tufft för din dator att koda av.

En codec - förkortning för coder/decoder - är en uppsättning regler för att beskriva hur en film eller ljudfil lagrats. Nyare codecs kan bevare en bättre kvalitet utan att filstorleken blir större, men då kräver de mer av datorn. Modernare processorer och grafikkort har också ofta speciell hårdvara för att spela upp filmer i vissa format, ofta extremt specifikt för vilka inställningar man använt. Min gissning - igen, jag kan inte göra mycket mer än att gissa - är att programmet du spelar in med nu använder något annorlunda inställningar än tidigare.

Ju mer information du ger oss, desto bättre kan vi hjälpa till, men just nu är det väldigt svårt.

Visa signatur

5900X | 6700XT