Automatisk växling av ljudenhet windows 11

Permalänk

Automatisk växling av ljudenhet windows 11

Jag har ett par högtalare inkopplade som standardljudenhet, och som används till det mesta förutom spel. Till spel använder jag hörlurar.

En grej, som borde vara enkel att fixa - men jag inte ser nån uppenbar lösning på i windows är:
Att få windows att automatiskt växla till hörlurarna, när de slås på och sedan automatiskt tillbaka till högtalarna när de stängs av.

Antingen är det som med HDR i windows (att man tvingas till tredjeparts hemmakodade lösningar som sköter det), eller så har jag missat något uppenbart som ligger rakt under näsan, så jag frågar här.

Har ni någon bra/enkel lösning på detta?

Permalänk
Medlem

Vad är det för hörlurar och hur ansluts dom? Frågar för att när jag slår på mina bt-lurar så kopplar Windows automatiskt över till dom.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Vad är det för hörlurar och hur ansluts dom? Frågar för att när jag slår på mina bt-lurar så kopplar Windows automatiskt över till dom.

Det är ett par Turtle Beach, som kopplas via 2.4ghz usb-"dongel" trådlöst. De har dock BT också, men ljudkvalitet och latens blir sämre (märks ganska tydligt när jag kör dem via BT till telefonen). Ska dock testa hur det beter sig när jag köra via BT till datorn när jag är hemma igen.

Permalänk

Dra ur usb donglen en gång så brukar d n byta till senaste anslutna enhet automagiskt.

Gör iaf för mig och varit en funktion iaf sen release av win 10 troligen ännu tidigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Länge sen nu men körde med ett program som hette AudioSwitcher, där kunde man binda knappar och växla enheter.
https://audioswit.ch/er
https://apps.microsoft.com/detail/9n71nh5h6t7k?hl=en-US&gl=US

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc