Ojämnt mottaget ljud i mitt headsetm från enskild extern mikrofon

Permalänk
Medlem

Ojämnt mottaget ljud i mitt headsetm från enskild extern mikrofon

Jag har något väldigt konstigt beteende med mina Logitech Pro X headset. I sällsynta fall kan ljudet vara ojämnt från en specifik mikrofon i en ström. T.ex om jag kollar på en stream så har jag mer ljud på högra sidan från streamerns mikrofon. Men allt annat ljud på streamen har jämn nivå, inklusive från andra personers mikrofoner i streamerns ljudström.

Det är verkligen förbryllande och jag kan inte hitta någonting om detta alls på internet.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Jag har något väldigt konstigt beteende med mina Logitech Pro X headset. I sällsynta fall kan ljudet vara ojämnt från en specifik mikrofon i en ström. T.ex om jag kollar på en stream så har jag mer ljud på högra sidan från streamerns mikrofon. Men allt annat ljud på streamen har jämn nivå, inklusive från andra personers mikrofoner i streamerns ljudström.

Det är verkligen förbryllande och jag kan inte hitta någonting om detta alls på internet.

skulle säga att det troligen är personen du kollar på som har en microfon som bara har en ljudkanal (generellt de flesta förutom specifikt stereo microfoner).

när du streamar kan du till t.ex. twitch kan du oftast i mjukvaran man strömmar med välja att kopiera mickingångens enda kanal till både höger och vänster kanal såden hörs i bägge kanalerna men gör man inte det så kommer micken bara höras i en av dem.

så skulle inte tro att problemet är på din sida utan en fråga om hur den personen satt upp sin mjukvara att strömma med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att det troligen är personen du kollar på som har en microfon som bara har en ljudkanal (generellt de flesta förutom specifikt stereo microfoner).

när du streamar kan du till t.ex. twitch kan du oftast i mjukvaran man strömmar med välja att kopiera mickingångens enda kanal till både höger och vänster kanal såden hörs i bägge kanalerna men gör man inte det så kommer micken bara höras i en av dem.

så skulle inte tro att problemet är på din sida utan en fråga om hur den personen satt upp sin mjukvara att strömma med.

Men hur kommer det sig att ingen annan hör det? När jag frågar säger alla att det är normalt för dem.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Men hur kommer det sig att ingen annan hör det? När jag frågar säger alla att det är normalt för dem.

om det bara är du som har så och ingen av de andra tittarna har jag inga idéer.

potentiellt någon EQ inställning eller nån "virtuellt surround" funktion lurarna har som orsakar det

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Någon koppling till surroundfunktionen i hörlurarna tror jag absolut också på. Går de att ställa in att köra vanlig stereo så testa det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Någon koppling till surroundfunktionen i hörlurarna tror jag absolut också på. Går de att ställa in att köra vanlig stereo så testa det.

Det går säkert ändra i Logitechs mjukvara. Men om jag kör stereo/mono eller vad man nu ska ändra till, hur påverkar det surround i spel osv?