Nintendo bannar Switch 2-konsoler som kör Mig Flash

Permalänk
Melding Plague

Nintendo bannar Switch 2-konsoler som kör Mig Flash

Se upp om du tänkte spela backuper av dina egna Switch-spel på Switch 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, undrar om detta kommer göra det möjligt att snappa upp begandade enheter lite billigare =p

Så länge lokal multiplayer i till exempel Mario kart fortfarande fungerar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Intressant, undrar om detta kommer göra det möjligt att snappa upp begandade enheter lite billigare =p

Så länge lokal multiplayer i till exempel Mario kart fortfarande fungerar!

Det som händer är nog att en ersättare beställs från tex Amazon och att den bannade enheten åker på retur.

Så se upp med öppnade lådor och icke matchande serienummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det som händer är nog att en ersättare beställs från tex Amazon och att den bannade enheten åker på retur.

Var precis min tanke också. Kommer bara sluta med att någon annan stackare får hem en bannad konsol och någon återförsäljare kommer inte acceptera retur pga att de tror att det är den senare beställaren som gjort det. Kommer vara väldigt risky att köpa Switch 2 som fyndvara.

Permalänk
Medlem

Nintendo verkar vara lika tondöva som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Japp inget nytt på den fronten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Man kommer inte ens kunna se om den är öppnad då Switch 2 lådan inte har någon plombering.

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort av Nintendo enligt mig.

Tror inte det är många som använder Mig Flash Dumper om jag ska vara ärlig. Sen öppnar väl inte Mig Flash heller upp för Homebrew?

Ska bli intressant att höra hur Nintendo upptäcker att någon använder Mig Flash samt om de kan se exakt vilket spel som dumpats. Någon typ av unik nyckel finns för varje spel, så det innan gick att få guldmynt för varje unik fysisk utgåva.

Är inte så insatt i hur väl Switch-spel går att modda, men folk som fuskar online bör bli bannade!

Älskar Homebrew och möjligheten att själv ta kontroll över mina enheter. Har även kört med Flash-kort sedan GBC-tiden.

Med tanka på de upprörda känslorna, så känns det som att många här skaffat Mig Switch redan?

Kanske dags att flasha min gamla Switch OG nu däremot, då det inte är möjligt att ha tre enheter länkade. Har en RCM JIG sedan långt tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man kommer inte ens kunna se om den är öppnad då Switch 2 lådan inte har någon plombering.

Min var plomberad, men kanske bara gäller Mario Kart World bundle?

Permalänk
Medlem

Bra att Nintendo bannar pirater!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så banna folk online som fuskar i spel är nu plötsligt tondövt?

De kan fortfarande använda konsolen. Bara inte tillsammans med folk online som INTE fuskar.

Eller du kanske missade den vinkeln i melodin?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skrivet av walkir:

Min var plomberad, men kanske bara gäller Mario Kart World bundle?

Min var också plomberad, alla ex ska vara plomberade. Däremot kan vissa exemplar ha trasig plombering, vilket det finns artiklar om på grund av fabrikationsfel i plasten som används.

Skrivet av talonmas:

Så banna folk online som fuskar i spel är nu plötsligt tondövt?

De kan fortfarande använda konsolen. Bara inte tillsammans med folk online som INTE fuskar.

Eller du kanske missade den vinkeln i melodin?

Men de fuskar ju inte online de spelar privat/pirat kopior enligt nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Min var också plomberad, alla ex ska vara plomberade. Däremot kan vissa exemplar ha trasig plombering, vilket det finns artiklar om på grund av fabrikationsfel i plasten som används.

Min ena plombering var faktiskt halvtrasig med ett veck på mitten, men ej bruten.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med emulering av gamla utdöda plattformar men har inget till övers för folk som piratar nya plattformar. Vänta åtminstone nått år efter sista spelet släppts till enheten. Switch 2 är precis ny och Switch 1 är fortfarande definitivt i liv med nya spel som lär komma minst ett par år framåt.

Jag är bara glad att de inte brickar dem helt. Det vore jag emot då man bör kunna spela sina fysiska spel man äger oavsett. Jag undrar hur det är med game key spel om den är bannad från online dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inga problem med emulering av gamla utdöda plattformar men har inget till övers för folk som piratar nya plattformar. Vänta åtminstone nått år efter sista spelet släppts till enheten. Switch 2 är precis ny och Switch 1 är fortfarande definitivt i liv med nya spel som lär komma minst ett par år framåt.

Jag är bara glad att de inte brickar dem helt. Det vore jag emot då man bör kunna spela sina fysiska spel man äger oavsett. Jag undrar hur det är med game key spel om den är bannad från online dock.

Min ståndpunkt också.

Switch'en kommer bli en grym emuleringsmaskin.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pekka:

Ja, stackars Nintendo, med så lite sålda spel och enheter så behöver de verkligen banna privatkopierare och eventuella pirater, annars blir det konkurs direkt...

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Well tvivlar extremt starkt på att andra återförsäljare än amazon kommer acceptera retur på grund av detta, så lär inte direkt påvärka antal bannade enheter på marknaden här.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Min ståndpunkt också.

Switch'en kommer bli en grym emuleringsmaskin.

Om man vill emulera, är det inte bättre att gå på en Lenovo Legion GO eller Rog Ally z1 extreme? Man blir inte bannad, och de kan emulera switch spel utan några som helst problem om man vill spela dem.

Jag har Rog Ally, med Bazzite OS installerat, den fungerar helt perfekt för både steamspel och emulerade konsolspel.

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptewn:

Om man vill emulera, är det inte bättre att gå på en Lenovo Legion GO eller Rog Ally z1 extreme? Man blir inte bannad, och de kan emulera switch spel utan några som helst problem om man vill spela dem.

Jag har Rog Ally, med Bazzite OS installerat, den fungerar helt perfekt för både steamspel och emulerade konsolspel.

Då måste man ju köpa en till enhet. Tänkte för oss som redan har en Switch hemma sedan tidigare.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Ja, stackars Nintendo, med så lite sålda spel och enheter så behöver de verkligen banna privatkopierare och eventuella pirater, annars blir det konkurs direkt...

Nu är ju inte varenda spel till Nintendos konsoler utvecklade av Nintendo. Jag tycker det är rätt att banna konsoler som används till att pirata spel. Är man intresserad av att spela ett spel får man vara beredd att betala de som gjort spelet. Har man inga pengar finns det gått om gratisspel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Stackars Switch2 pirater som har råd med en leksak för 7500sek men inte spelkasetter för en 500ing. 😪

Permalänk
Medlem

Finns som sagt ingen anledning att köpa en så lågt specad konsol. Allra minst från Nintendo. Allt roligt med spelen görs emulerat och moddat på pc ändå.

Skrivet av henkiii:

Stackars Switch2 pirater som har råd med en leksak för 7500sek men inte spelkasetter för en 500ing. 😪

*1000ing

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Finns som sagt ingen anledning att köpa en så lågt specad konsol. Allra minst från Nintendo. Allt roligt med spelen görs emulerat och moddat på pc ändå.

*1000ing

Fortfarande enbart Switch 1-spel som går att pirata köra som backup. I många fall pratar vi om spel för under hundralappen såvida det är något spel från Nintendo själva.

Permalänk
Medlem

Är inte en MIG till för att man lägger in sina egna spel, men samlar de unika nycklarna som behövs för spelen på en kassett så man slipper kånka runt på samtliga spel?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är inte en MIG till för att man lägger in sina egna spel, men samlar de unika nycklarna som behövs för spelen på en kassett så man slipper kånka runt på samtliga spel?

Du kan köra både egna och pirat på den. Verkar som att alla blir bannade just nu, så Switch 2 verkar kolla något extra som Nintendo kan se att man använder den. På vanliga Switch verkar folk ha kunnat köra med sina egna backuper och unika nycklar på spelen. Medan de som kör pirat och går online så klart blivit bannade.

I en perfekt värld så vill man ju bara göra det lätt för sig och ha med sig egna spel med egna backuper, men man skulle ju kunna köpa, göra backup och sedan sälja spelet. Så blir någon som stackare som köpt en äkta kopia bannad.

Permalänk
Medlem

Gud förbjude att folk vill utnyttja sin lagliga rätt till privatkopiering och skapa dumpar av sina spel.

Var princip det första jag gjorde på min PSP när jag köpte/köper ett nytt spel. Drar ner UMD'n på sticka och spelar därifrån. Mycket smidigare än att bära en massa skivor med sig, på resande fot.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Butiken borde kanske häfta ihop locket som plombereing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Läste du ens artikeln? Det är inte pirater de bannade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Läste du ens artikeln? Det är inte pirater de bannade..

säger de ja.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Tror inte de i första hand är ute efter folk som köper alla sina spel och backup:ar, det är en olycklig sidoeffekt...

Men switchen kör ju mig veterligen i princip bara switch-spel (förvånande), så förutom privat backup, eller piratande fyller denna "Mig Flash" ingen större funktion. Då är en full "jailbreak" mer flexibel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|