Veckans fråga: Lägsta spelbara FPS?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Lägsta spelbara FPS?

Blir du åksjuk under 144 FPS, eller tycker du att allt över 30 är "good enough"?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen med n64, så 18fps är fullt spelbart i mina ögon, sålänge det är stabil frame pacing.
Är idag lite jarring de första fem minutrarna men man vänjer sig rätt snabbt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Nuförtiden? 57 fps.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilket spel det är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Beror helt på vilket spel det är.

Ja, detta.
60 fps i MS Flight Sim är i regel väldigt bra, det är bara vid snabbare kamerarörelser det känns av.
60 fps i ett FPS-spel tycker jag inte alls funkar numer, minimum är väl kanske 90 fps ungefär. Men om jag kört med 140+ ett tag upplevs 100 som halvkasst flyt, så man vänjer sig ju också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på typen av spel, men generellt skulle jag säga >20 fps med kontroller och >40 fps med mus så länge som bildfrekvensen är relativt stabil.

Permalänk
Medlem

Beror på spel, skulle jag spela kompetitivt så är nog minimi 120 fps att föredra men kör jag single player spel så dips till runt 30~40 fps är acceptabelt förrän jag går in och sänker grafiken.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

Tetris ger nog en stor glädje på bara några få fps kan jag tänka mig. Till ett upplevelsespel på playstachön så räcker det nog med 30 för mig. FPS-spel så godtar jag inte under 100 i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Beror på spel och framförallt att det är konstant fps utan djupa dalar.

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på spel.
Vissa custom games i WC3 t.ex går ju ner till 0.1FPS vilket är ospelbart men man kan klara sig på 10FPS

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Håller helt klart det beror på spelet, men roterar/styr man kameran med musen (FPS eller tredjeperson) så känner jag numer att 60fps är absoluta smärtgränsen så röstade på det!
... men har hellre ett minimum runt 80-100, och ser allra helst spelet är uppe i ungefär vad skärmen klarar av mest hela tiden. (så 144-165hz idag)
(*edit* med nån form av adaptive sync )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det beror fullständigt på spel OCH skärmteknik.

Med en CRT så är de flesta spel fullt spelbara i 30-40 fps. Har till och med retrospel som jag njuter av i 25-30 fps, på original hårdvara.

På LCD skärmar går 50-60fps an, så länge det inte är för mycket action, men bara om någon slags adaptive-sync teknik används. Utan adaptive sync så är ALLA spel helt ospelbara för mig under 85-90 fps.

OLED kan jag inte uttala mig om ännu.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

50 FPS går att spela i men egentligen är nog 60 smärtgränsen för mig.

Permalänk

Det går med 30 fps i de flesta fall, men jag föredrar 60 fps – även i turordningsbaserade spel. Det ger bättre flyt, snabbare respons när man klickar runt i menyerna och gör det man annars gör i spelet.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så skulle jag säga 60 fps men efter att jag spelade igenom Bloodborne på PS5 med stabil 30 fps så kan jag konstatera att det är minimum, förutsatt att frame pacingen inte svajar. Det är dock om jag inte har något annat val.

Permalänk
Medlem

I FPS vill jag ha 120+ iaf men i övrigt är 30-60 bra

Permalänk
Medlem

Jag har blivit bortskämd med åren.
När det begav sig acceptarade jag att köra Quake runt 15 ~TPS.
Nu är allt under 45-60 oacceptabelt

Permalänk
Medlem

Dune: Awakening har varit nere i så lågt som 20fps när jag är vid min bas, (2070), det känns att man har en föråldrad gpu och behöver skaffa nytt.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

90

Visa signatur
Permalänk
Medlem

30fps med 100% stabil framtime är bra nog om det passar spelet, annars 60fps med stabil frametime.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk

Minst 90 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller helt klart det beror på spelet, men roterar/styr man kameran med musen (FPS eller tredjeperson) så känner jag numer att 60fps är absoluta smärtgränsen så röstade på det!
... men har hellre ett minimum runt 80-100, och ser allra helst spelet är uppe i ungefär vad skärmen klarar av mest hela tiden. (så 144-165hz idag)
(*edit* med nån form av adaptive sync )

Håller helt med. Hade gärna sett ett omröstningsalternativ på 90 fps. Nu avstod jag min röst.

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra skriver håller jag med om att det beror väldigt på spel.
Jag har spelat Civilization V på en äldre Intel Macbook med typ 15-20 fps. Jag blev mer irriterad på att datorn blev varm och väsnades än på den låga frekvensen.
FPS spelade jag mest runt millennieskiftet, typ Goldeneye 64, Perfect Dark och sedan Unreal Tournament på PC. Provade lite Overwatch med min bror för ett par år sedan men blev inte direkt fast.
Sen vet jag att jag inte är speciellt kräsen när det gäller frekvens, då jag inser att min enda skärm som har högre än 60 Hz (en 144 Hz äldre Asus 24-tummare jag fick gratis av någon som uppgraderat) står inkopplad i min NUC som begränsar användningen till 60 Hz ändå.
Min handhållna Legion Go som egentligen har stöd för 120 Hz är också mest inkopplad till en 32-tummare som har max 60 Hz.
Betydligt viktigare med låg input lag tycker jag. Mario Kart 64 på äldre LCD-TV med hög fördröjning p.g.a. omvandlingen från SCART till digital tar helt klart bort en del av spelglädjen. RTS som t.ex. Starcraft spelar jag helst med under 10 ms input lag om möjligt, så all "bildförbättring" slås av det första jag gör om jag kopplar datorn till en ny TV.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Saknar oxå 90-100 valet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Det har stor betydelse vad för spel det gäller. Men låt säga att de spel där det har större betydelse, typ fps och liknande, där måste det vara 60fps som lägst för jag ska tycka det känns trevligt. Men gärna högre såklart. FPS är viktigare än eye candy för mig. Måste jag så får jag justera ner settings lite för att få en högre fps.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Vilken preferens man har handlar mer om bildning än antalet bildrutor. Anledning är att folk i allmänhet föreställer sig att de spelat på 30fps när renderingstiderna varit helt åt helvete. Och att det i själva verket kanske rört sig om motsvarande 10fps. Så när du ställer frågan om 30fps är acceptabelt exempelvis så kommer typ alla som svarar mena olika saker. Därför blir den här sortens frågeställningar helt meningslös.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Såklart stor skilldnad på vad för typ av spel, snabbt skjutspel eller typ civilization, med överlag går det att köra om det håller sig runt 60 även om jag föredrar och ställer in för 150~

Vad som är betydligt viktigare för mig är field of view, får jag inte dra upp fov till 90-100 så blir jag lite smått illamående, av med skygglapparna för fan

Men ska man böi åksjuk på riktigt så är det bara dra igång med virtual reality, jävlar vad häftigt men det böir en slags åksjuka som ligger kvar hela dagen för mig, var klart värt half lige alyx dock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

I min begynnelse försökte man optimera spelen för att komma upp i åtminstone 20 fps, hade man 30 brydde man sig inte.

De flesta spelen jag har spelat har därför haft inställningar som ger fps kring 30, skulle nog säga att allt över 20 är spelbart för mig, in a pinch.

Spelsmak och teknikutveckling har gjort att många spel nu körs i 150-200fps, men jag märker ingen skillnad på dessa när jag kör skärmen i 60 vs 120hz hur jag än bär mig åt.

Någonstans innan 60 verkar alltså vara "perfekt-gränsen" för mina ögon, vilket ju är tur - jag spar en förmögenhet.

Permalänk
Medlem

Minns att jag tyckte att allt över 5 FPS var spelbart. Det viktiga var att inte muspekaren också gick i 5 FPS, vilket jag tror kunde hända när CPUn var flaskhalsen i systemet. Jag tror att jag även idag skulle kunna spela många turordningsbaserade spel i 5 FPS, så länge just muspekaren inte påverkas.

Permalänk
Musikälskare

100

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?