Permalänk
Medlem

ASUS NUC 14pro och Kodi

Jag har sedan en tid skaffat en Asus NUC 14pro Ultra 7 155h med integrerad Intel Arc GPU, RAM 2x32 Gb.
Märkligt är att den klarar inte av att köra Kodi DXVA (HWaccelererad) deinterlaced för film/video via PVR enigma2
typ alla kanaler som sänds 1080i, då stannar bilden och det blir svart om en stund, ljudet funkar. Stänger man av DXVA
så går det, men då blir filmen/videon interlaced, (ränder vid rörelse)
Har 2 äldre Intel NUC en i5 5250U och en i5 4250U båda klarar detta. Har någon här erfarenhet av detta med
nya Intel arc?

Permalänk
Medlem

Funderar på om den CPU:n som sitter i har hårdvarustöd för det.
Är inte hjätte insatt i detta alls.
Men vet att NAS tillverkarna Synology o qnap bland annat uppgraderade sina intel CPU:er i någon modell för ett några år sedan. Men vet att den nya de satte in då var ju bättre men saknade något vist stöd som gjorde att de blev igentligen mycket sämre på video uppspelning i Plex bland annat.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Funderar på om den CPU:n som sitter i har hårdvarustöd för det.
Är inte hjätte insatt i detta alls.
Men vet att NAS tillverkarna Synology o qnap bland annat uppgraderade sina intel CPU:er i någon modell för ett några år sedan. Men vet att den nya de satte in då var ju bättre men saknade något vist stöd som gjorde att de blev igentligen mycket sämre på video uppspelning i Plex bland annat.

Enligt medföljande spec ska den integrerade grafiken Intel Arc stödja full HW acceleration för all form av video decodning inkl deinterlace (avflätning) där även DXVA2 nämns i specen. Har sett i Kodis forum att fler haft samma problem både med viss Radeon grafik och just den ASUS NUC jag har. Jag får väl kontakta Kodi. Fungerar klockrent i NUC:arna med den äldre integrerade grafiken.
Kan tillägga att jag kör Windows 11 i den nya och Windows 10 i de äldre, kan ju ev vara ett Windowsproblem.