Beg dator och Banksäkerhet

Permalänk
Medlem

Beg dator och Banksäkerhet

Funderar på att köpa en begagnad Mac från refurbed, radera och installera om systemet men vågar man sedan logga in på banken med datorn?

Med tanke på alla bedrägerier och phishing bli man fundersam, även om man installerar om allt mjukvarumässigt kan man inte veta hårdvarumässigt veta vad som hänt med en begagnad dator. Med tanke på att personsökare kunde manipuleras med sprängämnen utan att upptäckas skulle säkert någon kunnat installera någon hårdvara i datorn för att kunna fjärrstyra eller övervaka en dator även om all mjukvara är återställd?

Har funderat på att fråga bankerna hur de ser på saken med att använda en beg dator, vad jag vet finns inget förbud eller rekommendation mot att logga in på banker från exempelvis ett internetcafé, brukar väl stå att man ska stänga ner webbläsaren efteråt men har inte sett något mer än så.

Hur tänker ni som är kunniga med datorer kring att använda en begagnad dator till banken. Att man kan köpa en begagnad Mac mini 2018 för 2.400:- istället för en ny Mac mini för cirka 8.000:- är bara värt pengarna om man vet att det är säkert.

Refubed säger sig ha gått igenom datorn, vad nu det innebär.

Skulle ni själva logga in på er bank med en begagnad dator eller på Internetcafe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iApple:

Funderar på att köpa en begagnad Mac från refurbed, radera och installera om systemet men vågar man sedan logga in på banken med datorn?

Med tanke på alla bedrägerier och phishing bli man fundersam, även om man installerar om allt mjukvarumässigt kan man inte veta hårdvarumässigt veta vad som hänt med en begagnad dator. Med tanke på att personsökare kunde manipuleras med sprängämnen utan att upptäckas skulle säkert någon kunnat installera någon hårdvara i datorn för att kunna fjärrstyra eller övervaka en dator även om all mjukvara är återställd?

Har funderat på att fråga bankerna hur de ser på saken med att använda en beg dator, vad jag vet finns inget förbud eller rekommendation mot att logga in på banker från exempelvis ett internetcafé, brukar väl stå att man ska stänga ner webbläsaren efteråt men har inte sett något mer än så.

Hur tänker ni som är kunniga med datorer kring att använda en begagnad dator till banken. Att man kan köpa en begagnad Mac mini 2018 för 2.400:- istället för en ny Mac mini för cirka 8.000:- är bara värt pengarna om man vet att det är säkert.

Refubed säger sig ha gått igenom datorn, vad nu det innebär.

Skulle ni själva logga in på er bank med en begagnad dator eller på Internetcafe?

Ja, på båda, då man ändå använder mobilt bank-id. Jag har bara köpt beggade bärbara datorer de senaste 10 år. Jag har aldrig känt mig osäker med beggade datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte varit särskilt orolig om jag vore du.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Risken att någon skulle ha orken att installera hårdvara i en begagnad dator som är så avancerad att den kör kod i sig själv (dvs en separat dator som överlever en formatering av hosten), sälja den till ett second hand-företag och sedan hoppas på att någon köper den för att kunna stjäla några tusenlappar - den risken är så liten att du borde oroa dig mer för att bli överkörd av bussen på en promenad.

Permalänk
Medlem

Ok låter som risken är liten då, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iApple:

Att man kan köpa en begagnad Mac mini 2018 för 2.400:- istället för en ny Mac mini för cirka 8.000:- är bara värt pengarna om man vet att det är säkert.

Gör dig själv en enorm tjänst och köp inte en Intel-baserad Mac Mini! Köp en Mac Mini M1 eller senare. Intel-baserade Mac Mini får inga nya OS-uppdateringar, plus att M1 är så sjukt mycket bättre prestandamässigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det finns kända fall där underättelsetjänster installerat spionprylar i helt nya apparater. Men det, liksom explosiva personsökare, är avancerade underrättelseoperationer riktade mot specifika personer.

Att någon skulle hålla på och modifiera en slumpmässig dator som köps av någon okänd person är mindre sannolikt.
Men, är man orolig för den minimala risken skall man komma ihåg att den finns även för nya datorer.

Så antingen så undviker du all elektronik - den kan ju ha manipulerats av någon, vid något tillfälle, i något okänt syfte.
Eller så konstaterar du att den risken är så liten att den inte är värd att bekymra sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Gör dig själv en enorm tjänst och köp inte en Intel-baserad Mac Mini! Köp en Mac Mini M1 eller senare. Intel-baserade Mac Mini får inga nya OS-uppdateringar, plus att M1 är så sjukt mycket bättre prestandamässigt.

Så är det och speciellt bankerna kräver att uppdatera oftare vilket gör datorn snabbare blir oanvändbar, såg att en begagnad Mac Mini M1 endast är cirka tusen kronor dyrare än Mac mini 2018 så den är säkert ett bättre val.