Permalänk

Inkopplad mick - Dator startar inte

Detta var det mest konstigaste hittills jag varit med om.

Jag har nyligen införskaffat en "Sennheiser Profile" mick som i början kopplades in via USB-C men då USB-C ingångarna får konstant ström och det buggade när jag försökte stänga av detta i BIOS så valde jag att skaffa en adapter till USB-A. Vilket fall som helst, ibland när jag behöver starta om datorn så vägrar datorn starta helt. Datorn startar och skärmen lyser svagt fast endast svart, inga loggor eller någonting. Startar om, samma igen..startar om igen, samma igen. Först när jag drar ur micken så startar datorn. Detta har skett vid flera tillfällen nu och så fort micken kopplas ur så startar datorn.

Varför sker detta?

Permalänk
Rekordmedlem

En gissning är att det kan handla om strömkrav, usb c kan kanske mata mer än usb a och nån skyddskrets kanske aktiveras och stänger av moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gissar lite.

och som ovan är inne på.

kan ha att göra med att strömmatningen via usb-a är för lågt begränsad.

usb-a har jag för mig bara pratar typ 200mA utan handskakning och sedan 500-1000mA efter handskakning beroende på version av usb-a porten.

vet inte alls vad usb-c skickar utan handskakning men inte omöjligt att det är högre redan utan handskakningen och att den vill ha denna potentiellt högre strömtillgång redan från början annars så kan den ha problem att starta upp som den ska.

så mina misstankar är att du potentiellt får fixa din usb-c port och skippa adaptern eller leva med att ha den urdragen medans du startar datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att det kan handla om strömkrav, usb c kan kanske mata mer än usb a och nån skyddskrets kanske aktiveras och stänger av moderkortet.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Gissar lite.

och som ovan är inne på.

kan ha att göra med att strömmatningen via usb-a är för lågt begränsad.

usb-a har jag för mig bara pratar typ 200mA utan handskakning och sedan 500-1000mA efter handskakning beroende på version av usb-a porten.

vet inte alls vad usb-c skickar utan handskakning men inte omöjligt att det är högre redan utan handskakningen och att den vill ha denna potentiellt högre strömtillgång redan från början annars så kan den ha problem att starta upp som den ska.

så mina misstankar är att du potentiellt får fixa din usb-c port och skippa adaptern eller leva med att ha den urdragen medans du startar datorn.

Intressant, låter högst logiskt. I början råkade jag ha den inkopplad på USB-C som var märkt DP, antar att detta agerar som någon form av Dispaly Port fast för USB-C? Tror buggen även skedde då. Bytte sedan då till vanlig USB-A ingång, vanlig hastighet om man säger så, fortsatte bugga. Nu har jag kopplat in den i en USB-C ingång som har "blixt" symbolen så jag antar att det står för "laddnings funktion" och klarar därför mer kräm och rätt form också. Rätt novis inom området som ni säkert förstår.

Inte lyckats få fram buggen än men det lär väl komma i sådana fall. Nu lyser dock lampan på micken konstant även om datorn är av men det får jag leva med helt enkelt. LED's håller ju länge

Permalänk
Skrivet av Skillerns:

Intressant, låter högst logiskt. I början råkade jag ha den inkopplad på USB-C som var märkt DP, antar att detta agerar som någon form av Dispaly Port fast för USB-C? Tror buggen även skedde då. Bytte sedan då till vanlig USB-A ingång, vanlig hastighet om man säger så, fortsatte bugga. Nu har jag kopplat in den i en USB-C ingång som har "blixt" symbolen så jag antar att det står för "laddnings funktion" och klarar därför mer kräm och rätt form också. Rätt novis inom området som ni säkert förstår.

Inte lyckats få fram buggen än men det lär väl komma i sådana fall. Nu lyser dock lampan på micken konstant även om datorn är av men det får jag leva med helt enkelt. LED's håller ju länge

blixten är ikon för Thunderbolt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Enligt Asus/ROG’s hemsida verkar det vara någon funktion för Wattage Watcher, kanske är en kombo med Thunderbolt och annan funktion då. Med det sagt så känns det inte riktigt som rätt ingång för micken där heller. Kanske borde använda micken i 10GB uttagen för USB-A 🤔

Har Rog Strix X870-F Gaming Wifi som moderkort.