Halverad GPU-användning i Lossless Scaling 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju frame generation på samma vis som DLSS, FSR och XeSS också erbjuder, så det får samma nackdel som när man kör frame generation via dem. Som absolut minimum blir det en bildruta extra fördröjning, pga att den stoppar in extra bildrutor före den senast renderade bildrutan, istället för att bara visa den senaste direkt.
I praktiken tillkommer mer fördröjning för att den måste göra själva jobbet att interpolera också.

Med högre ursprungs-FPS märks latensen av mindre, men å andra sidan blir det mindre viktigt att få högre FPS.

Edit: Förtydligade lite.

Är fortfarande en relativt tydlig ökning av input latency

"Testing at a baseline 40 FPS and 28.47 ms latency, LSFG 2's 80 FPS came with a whopping 54.31 ms latency compared to LSFG 3's 80 FPS running at just 41.70 latency. Still about a ~10 ms increase in input lag when enabling the feature at 40-smoothed-to-80 FPS, but if frame pacing is kept consistent that should still be a much more playable experience."

För att jämföra mot Nvidias ditto

Som man ser varierar just latency kraftigt mellan spel dock...

Edit
Dock hittar jag inget test med 40fps baseline och 2x fg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är fortfarande en relativt tydlig ökning av input latency

"Testing at a baseline 40 FPS and 28.47 ms latency, LSFG 2's 80 FPS came with a whopping 54.31 ms latency compared to LSFG 3's 80 FPS running at just 41.70 latency. Still about a ~10 ms increase in input lag when enabling the feature at 40-smoothed-to-80 FPS, but if frame pacing is kept consistent that should still be a much more playable experience."

För att jämföra mot Nvidias ditto
[...]

Jo, jag försökte inte säga något om huruvida det var mycket eller inte, bara att det alltid ökar på latensen en aning.

Men det där ser väl ändå rätt bra ut relativt sett? 41.7 ms vid 40 -> 80 fps medan Nvidia hamnar på 38.7 ms när det har 96 fps före FG (83 fps efter overhead). Det är ju dubbel start-framerate, så man kan ju förvänta sig att latensen bör vara klart lägre (men inte riktigt hälften).

Fast AW2 har rätt hög latency i sig, så det kanske är ett orättvist test. Det syns ju att Outlaws har lägre latens när man jämför de två; typ 14% högre FPS och klart mer än 14% lägre latens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag försökte inte säga något om huruvida det var mycket eller inte, bara att det alltid ökar på latensen en aning.

Men det där ser väl ändå rätt bra ut relativt sett? 41.7 ms vid 40 -> 80 fps medan Nvidia hamnar på 38.7 ms när det har 96 fps före FG (83 fps efter overhead). Det är ju dubbel start-framerate, så man kan ju förvänta sig att latensen bör vara klart lägre (men inte riktigt hälften).

Fast AW2 har rätt hög latency i sig, så det kanske är ett orättvist test. Det syns ju att Outlaws har lägre latens när man jämför de två; typ 14% högre FPS och klart mer än 14% lägre latens.

Ja verkar vara väldigt spel beroende så frågan blir, i vilket spel testade de lossless scaling, inte hittat det 🤔
Isåfall går det att få en vettigare jämförelse

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Är detta användbart för iGPU, exempelvis steam deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Är detta användbart för iGPU, exempelvis steam deck?

Inget Linux stöd finns eller kommer komma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Jag läste för ett tag sedan att man kunde ha ett 2:a grafikkort dedikerat till uppskalning, samt att med optiscaler går det köra FSR4 på RDNA3, dock med sämre FPS än FSR 3.1 men bättre bildkvalle och bättre FPS än native.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag läste för ett tag sedan att man kunde ha ett 2:a grafikkort dedikerat till uppskalning, samt att med optiscaler går det köra FSR4 på RDNA3, dock med sämre FPS än FSR 3.1 men bättre bildkvalle och bättre FPS än native.

Skiljer ca 30fps mellan fsr 3.1 och där på 7900 xtx i 4k enligt det testet jag sett. Man fick ut runt 55fps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Inget Linux stöd finns eller kommer komma.

Kanske lite för definitivt uttalande, det finns inget planerat stöd för Linux i Lossless Scaling än men det går att lösa FG med FSR i SteamOS genom Decky: https://github.com/xXJSONDeruloXx/Decky-Framegen

Skulle också förvåna mig mycket om Valve inte redan arbetar på liknande stöd direkt i SteamOS.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kanske lite för definitivt uttalande, det finns inget planerat stöd för Linux i Lossless Scaling än men det går att lösa FG med FSR i SteamOS genom Decky: https://github.com/xXJSONDeruloXx/Decky-Framegen

Skulle också förvåna mig mycket om Valve inte redan arbetar på liknande stöd direkt i SteamOS.

Och jag bara nämnde att LosslesScaling inte stödjer Linux och enligt Steams forum har 0 planer på att göra det...Har inte nämnt något om FG på Linux generellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Och jag bara nämnde att LosslesScaling inte stödjer Linux och enligt Steams forum har 0 planer på att göra det...Har inte nämnt något om FG på Linux generellt.

Precis, inga planer på det än. Efterfrågan finns så jag tror att det är en tidsfråga.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Inga förbättringar kring input lag?
Jag köpte detta programmet för sådär ett år sedan men använde det bara en gång, i respons kändes det exakt som att spela på en 60hz skärm med vsync igång..

jag har det också men har inte heller varit speciellt imponerad av det.

typ kräver ju att man ska ha en bra framerate från början för att det ska äns vara tolererbart typ drar man inte runt spelet på typ minst >70-90fps från början cappad framegenerering till 144fps så känns det hela väldigt hackigt och ryckigt även med fakeframes.

och notera att 70-90fps är med lossless scaling aktivt som hugger av ~20 riktiga FPS pga den extra gpu lasten på mitt 3070ti.

så utan lossless igång måste man typ ändå dra runt spelet i typ ~90-110fps vilket i det läget ändå känns som att man kan lika gärna skippa det då iaf jag anser 90fps är mer än spelbart...

Skrivet av wingman92:

Älskar programmet när de inte finns något inbyggt, använder det i farming sim 25

varför inte bara använda den inbyggda framegenereringen? vill minnas att spelet stödjer både DLSS (med rtx 40xx/50xx gpu)och FSR framegen med alla gpuer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Precis, det har sedan lanseringen sagts att man ska undvika FG i spel som kräver snabba reaktioner.

Precis igen, i det fiktiva exemplet blir det 60 fps på skärmen med motsvarande 1/60 = 16,6 ms latens utan FG (vi bortser från övrig systemlatens för exemplet). Med FG blir det ~100 fps på skärmen med 1/50 = 20 ms latens.
Detta är anledningen till att det också föreslås att använda FG om man redan har minst 60 fps. Ju högre riktiga fps, desto mindre märkbar blir den försämrade latensen.

Edit tillägg: som Daniel Owen beskriver det är FG en "win more" feature. Om man har låga fps kan FG aldrig (än så länge?) göra en dålig upplevelse bra. Om man däremot redan sitter på, säg 140 fps, kan man slå på det och få fint ~240 fps flyt som känns som 120 fps (dvs en skillnad man knappast märker av). Trevligt för de som sitter på dagens 4k 240 Hz skärmar t.ex.

Tack för svar. Då verkar det ju mer ämnat för att få grafiken att flyta bättre, inte "gameplayet". Då är det nog väldigt, väldigt sällan något jag ens kommer övervägaatt slå på.

Permalänk
Medlem

Provade detta med mitt gamla 1070 i POE2. FPSen blev sämre med stuttering hur jag än ställde in det.
Så funkade inte så bra med min urgamla hårdvara

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Provade detta med mitt gamla 1070 i POE2. FPSen blev sämre med stuttering hur jag än ställde in det.
Så funkade inte så bra med min urgamla hårdvara

Testa att göra /clear i chatten för att rensa den. Inte särskilt intuitivt men jag sitter på ett 4070 och upplevde mycket oförklarlig stuttering och detta enkla grepp löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag läste för ett tag sedan att man kunde ha ett 2:a grafikkort dedikerat till uppskalning, samt att med optiscaler går det köra FSR4 på RDNA3, dock med sämre FPS än FSR 3.1 men bättre bildkvalle och bättre FPS än native.

Det går att välja i lossless scaling att använda en annan gpu till de genererade framesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det går att välja i lossless scaling att använda en annan gpu till de genererade framesen.

Låter som det kommer öka latensen rätt så avsevärt mycket mer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det går att välja i lossless scaling att använda en annan gpu till de genererade framesen.

Undrar om det går och duger med en iGPU? Hade varit rätt sweet.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Låter som det kommer öka latensen rätt så avsevärt mycket mer.

Hm, varför? Att skicka över ett par bildrutor till en annan CPU går väl på under en millisekund, sedan är huvud-GPU:n helt fri och slipper ta tid på att jobba med uppskalning. Jag skulle tro att det minskar latensen mot att köra allt på samma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Undrar om det går och duger med en iGPU? Hade varit rätt sweet.

Har för mig Daniel Owen testar det i sin lossless video, funkar sådär dessvärre. Lite mer kraft verkar krävas generellt.

Permalänk
Medlem

Najs! Men de (eh, han?) får gärna innovera mer på frame-gen fronten. Ofta man läser foruminlägg där folk vill likställa det med DLSS/FSR bara för att man får ju ut lika många bildrutor, men det ser inte lika bra ut. Antar de fortfarande saknar geometri/rörelsedata från spelet och bara interpolerar på samma sätt som teveapparater gjort i decennier. Imho är nivån för låg.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-frame-generatio...

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, varför? Att skicka över ett par bildrutor till en annan CPU går väl på under en millisekund, sedan är huvud-GPU:n helt fri och slipper ta tid på att jobba med uppskalning. Jag skulle tro att det minskar latensen mot att köra allt på samma.

Det beror väl på hur det görs tänker jag. Om GPU0 behöver skicka en renderad frame till GPU1 som ska generera nästa, skicka tillbaka till GPU0 så den kan integrera den genererade framen i sin buffer så, i alla fall som jag tänker, så lär det öka latensen.

Däremot om GPUerna kan agera i parallell, där bilden sammanställs någon annanstans så att GPU0 slipper vänta på att få den generade framen, så lär inte latensen påverkas så mycket.

Men, jag är ingen expert inom området, så om jag tänker fel får ni gärna rätta.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag kör en 4K / 240 hz med ett 5090. Finns ju i princip inga spel som orkar drivas i 240 FPS i 4K.
Men har ~100 FPS i de flesta spel, då är frame gen riktigt trevligt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Undrar om det går och duger med en iGPU? Hade varit rätt sweet.

Jag har provat och det är ingen höjdare

Permalänk
Medlem

Det fungerar, men precis som med annan framegen så blir inte lagget bättre för att man får fler frames på skärmen.

Har testat med RTX 2060 mobile på en laptop och där kan Lossless scaling komma till nytta beroende på vilken typ av spel man spelar.
Har också testat det på RTX 4080 med 1080p skärm bara för att se hur många frames man kan få och det var mååånga haha! Lekstuga...

Kul med utveckling

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har det också men har inte heller varit speciellt imponerad av det.

typ kräver ju att man ska ha en bra framerate från början för att det ska äns vara tolererbart typ drar man inte runt spelet på typ minst >70-90fps från början cappad framegenerering till 144fps så känns det hela väldigt hackigt och ryckigt även med fakeframes.

och notera att 70-90fps är med lossless scaling aktivt som hugger av ~20 riktiga FPS pga den extra gpu lasten på mitt 3070ti.

så utan lossless igång måste man typ ändå dra runt spelet i typ ~90-110fps vilket i det läget ändå känns som att man kan lika gärna skippa det då iaf jag anser 90fps är mer än spelbart...

varför inte bara använda den inbyggda framegenereringen? vill minnas att spelet stödjer både DLSS (med rtx 40xx/50xx gpu)och FSR framegen med alla gpuer

Anledningen är att spelet stödjer bara FSR Framegen och jag gillar inte den tekniken alls, blir bara suddigt och den tvingar att du måste använda fsr scaling vilket inte ser bra ut, jag har tvingat in DLSS 4 med appen, och det ser riktigt bra ut och använder Lossless istället, tycker även att lossless FG ser bättre ut än FSR FG. "mera stabil bild med FG, med FSR FG så är det mera strul med bilden"

Samma i Gray zone warfare, deras FSR FG är kattskit, spelet blir suddigt och blir inge mera flyt i bilden fast det står att du har 120 fps, med Lossless FG Så ser det ut som att du har 120fps, stor skillnad på både bild flyt och kvaliteten.

Dock är inte Lossless FG perfekt, i FArmingsim 25 för mig så får programet panik när du går in i menyerna och stänger av sig och laggar spelet, har FG på hotkey så jag stänger av det när jag är i menyerrna och gör saker, sen när jag är klar och bara kör så slår jag på LS FG igen inte perfekt men för mig iallefall så funkar LS FG så mycket bättre än FSR FG.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Allt för att hitta på nånting som RX/RTX delarna av GPU'erna kan pyssla med då prestandan är för usel för "riktig" raytracing.
Inte förrän vi får kombinerade RT med TMU/ROP's så får vi se en bättre utveckling.

Du behöver ett par-tre serverrack fullmatade med GPUer för "riktig" raytracing.

Så spelkort måste trolla med knäna, enda sättet. Men kanske om 5-10 år med mer AI-uppskalning/filtrering/andra tricks...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|