Dyra grafikkort får spelare att överväga molntjänster

Permalänk
Medlem

Vettiga frågor i undersökningen och är inte förvånad hur svaren sett ut.

Tycker det är synd att PC spelande håller på bli mer och mer utav en lyxgrejj än vardagsmat, iofs är inte konsollpriserna sådär jättelåga heller men iaf någorlunda rimliga än idag men framtida priser på spel kan nog ändra på situationen.

Får hoppas på Intel lyckas då varken Nvidia eller AMD har visat nån form av intresse att ändra på status quo idagsläget, säkert kunde dom men varför skulle dom göra det när grafikkorten säljer iallafall pga. alla dessa dumma köpare med mera pengar än vett.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skribent
Skrivet av viller2:

Att du köpte en dator för 22k för 10 år sedan tyder ju på att du har och är beredd att lägga pengar på datorer. Nu är vi i ett entusiastforum så det är kanske inte så förvånande, men för de flesta "casual gamers" och framför allt kanske yngre personer med lägre inkomst är nog detta ganska extremt.

Jag har inga problem med att ett 5090 kostar 35k. Mitt problem är att det inte längre finns några vettiga instegskort. I praktiken är väl det minsta man kommer under med ett 5060 Ti vilket fortfarande kostar över 5k. Även kompenserat för inflation och valutakurser är detta ganska mycket pengar, åtminstone om man har datorspel som en "sidohobby" och inte en livsstil.

Ja alltså, jag kan inte annat än säga att jag tillhör den mer entusiastiska sidan och aktivt prioriterar datorhobbyn framför andra aktiviteter. Nu har jag inte den fetaste inkomsten som student med deltidsjobb, men om man skippar hämtmat, biobesök och annat smått går det faktiskt att lösa ekonomiskt ändå. Det handlar helt enkelt om vad man värderar mest.

Andra stycket håller jag delvis med om. Det har absolut blivit svårare att komma över prisvärda instegsmaskiner – i alla fall om man stirrar sig blind på Nvidia som enda alternativ och ska bygga eget. Men det finns andra vägar: ett Intel Arc B580 kostar runt 3 500 kronor och presterar mer än tillräckligt för 1080p-gaming, både inom e-sport och mer krävande titlar.

Och som jag nämnde i tidigare inlägg går det att hitta färdigbyggda system till riktigt bra priser under kampanjer. Jag har vänner som plockat upp datorer med i5:or och grafikkort i RTX 60-klassen för mellan 8 – 10 000 kronor under olika Black Week-erbjudanden genom åren. Visst, det är ofta färdiga lösningar i form av HP-maskiner, men de gör jobbet.

Just 60-serien är rätt intressant att titta på. Visst, priserna har gått upp något – men ärligt talat inte så dramatiskt som vissa vill få det till. Jag köpte exempelvis ett GTX 460 1 GB runt 2010 för drygt 2 200 kronor. Om man räknar på inflation motsvarar det närmare 3 000 kronor idag – och då är inte dollarkurs eller andra marknadsfaktorer inräknade. I det perspektivet är ett Arc A580 för 3 500 kronor ett rätt rimligt köp med betydligt mer prestanda per krona än vad man fick då.

Och även på Nvidias sida är det inte helt orimligt. Det går exempelvis att köpa ett RTX 5060 Ti för runt 4 300 kronor, vilket är ungefär 300 kronor mer än lanseringspriset för ett RTX 2060. Så visst, det har blivit dyrare – men inte på ett sätt som gör det helt omöjligt att bygga vettiga system i budgetsegmentet. Bara man är lite taktisk och har is i magen vid rätt tillfälle.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Doctor Satan:

Jag har ett 2070 super och vill uppgradera. Jag är sugen på ett rx 9070 xt då jag förstått att amd's drivrutiner ska passa bättre när jag väl byter från Windows till Linux. Men de är dyra. Jag har nu testat GeForce Now Ultimate i några dagar och kan säga att det funkar förvånansvärt bra. Har testat både på min stationära och min Steamdeck, och jag har endast fått ett fåtal uppkopplingsproblem över wifi med steamdecken.
Problemen kommer väl om internet ligger nere och om det spelet man vill spela inte finns på tjänsten. Dyraste versionen av gfn är också en hel del pengar men det är ett bra alternativ.

Att internet ligger ner är väl ändå i praktiken ett totalt icke-problem idag?

Däremot är det fortfarande lite väl många titlar som inte finns på GFNow. Frågan är varför man väljer att inte tillgängliggöra ett Steam/Epic/XboxLive spel på GFNow? Är det en teknisk eller ekonomisk fråga (har ingen aning själv, vore kul att få ett svar).

Sen vad det gäller Linux-stöd. Då du redan har ett 2000-serie kort, prova att köra Linux på det för att "känna" hur bra/dåligt det fungerar. Linux-stödet för Nvidias GPUer har förbättrats enormt senaste åren, majoriteten av de saker folk lyft fram med t.ex. Wayland är rätt mycket lösta när man använder de open-source drivers Nvidia själv släppte 2024. Enda problemet är att dessa bara stödjer Turing (2000-serien) eller senare.

Skrivet av Fjädernylle:

Jag kommer aldrig att fatta cloud gaming. Först jagar vi latens i skärmar, möss och annat.

Sen ringer vi quakeservern med modem.

Om du testat och upplever problem med latens, för fysiken säger att det kommer bli högre latens, så är det tydligen inte för dig.

Har visat Geforce Now för ett gäng kollegor. Givet att de alla är "gamers" var lite förvånande hur få som kände till GFNow. Alla regerade rätt mycket på samma sätt: "du menar att det här inte körs lokalt på din dator, utan i molnet?".

Förutom priset finns en annan gigantiskt fördel med GFNow (eller motsvarande), man slipper massa brölande fläktar som pumpar in värme i rummet när man spelar. GFNow appen är tillräckligt "lätt" att köra för att en MBP kan lämna fläkten i "idle" när man kör.

Appen har väldigt bra stöd för t.ex. handkontrollers. Så om högre latens är ett problem är det normalt ändå ett icke-problem i spel som fungerar väl med handkontroll, de brukar inte kräva velociraptor-reflexer ändå...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Däremot är det fortfarande lite väl många titlar som inte finns på GFNow. Frågan är varför man väljer att inte tillgängliggöra ett Steam/Epic/XboxLive spel på GFNow? Är det en teknisk eller ekonomisk fråga (har ingen aning själv, vore kul att få ett svar).

Sen vad det gäller Linux-stöd. Då du redan har ett 2000-serie kort, prova att köra Linux på det för att "känna" hur bra/dåligt det fungerar. Linux-stödet för Nvidias GPUer har förbättrats enormt senaste åren, majoriteten av de saker folk lyft fram med t.ex. Wayland är rätt mycket lösta när man använder de open-source drivers Nvidia själv släppte 2024. Enda problemet är att dessa bara stödjer Turing (2000-serien) eller senare.

Om du testat och upplever problem med latens, för fysiken säger att det kommer bli högre latens, så är det tydligen inte för dig.

Har visat Geforce Now för ett gäng kollegor. Givet att de alla är "gamers" var lite förvånande hur få som kände till GFNow. Alla regerade rätt mycket på samma sätt: "du menar att det här inte körs lokalt på din dator, utan i molnet?".

Förutom priset finns en annan gigantiskt fördel med GFNow (eller motsvarande), man slipper massa brölande fläktar som pumpar in värme i rummet när man spelar. GFNow appen är tillräckligt "lätt" att köra för att en MBP kan lämna fläkten i "idle" när man kör.

Appen har väldigt bra stöd för t.ex. handkontrollers. Så om högre latens är ett problem är det normalt ändå ett icke-problem i spel som fungerar väl med handkontroll, de brukar inte kräva velociraptor-reflexer ändå...

Jag har nog stött på rätt få gamers som haft problem med ”brölande” kylning, och i dom fall det är ett problem så sätter man enheten på annan plats eller byter kylning.

Men du har rätt, folk som spelar spel där responsen spelar roll (villet utgör en betydande del av moderna lir) har problem med streaming av spel.

Men visst, det kan se helt felfritt ut nör man tittar på det från sidan eller prövar en stund på en tom bana.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fjädernylle:

Jag har nog stött på rätt få gamers som haft problem med ”brölande” kylning, och i dom fall det är ett problem så sätter man enheten på annan plats eller byter kylning.

Men du har rätt, folk som spelar spel där responsen spelar roll (villet utgör en betydande del av moderna lir) har problem med streaming av spel.

Men visst, det kan se helt felfritt ut nör man tittar på det från sidan eller prövar en stund på en tom bana.

Det funkar extremt bra med kabel och bra internet.

Kör GFN, Moonlight också.

GFN är life saver ngl, latency är typ inte ett problem utanför shooters som Fortnite, CS etc.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Den finns ju eller menar du native utan synca?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Blir komponenterna för dyra i framtiden, så tror nog att jag hellre slutar med datorspelandet innan jag går över till någon molntjänst. Provade ett 4X-spel genom Google Stadia för några år sedan och även där var fördröjningen alldeles för påfrestande. Alltså ett turbaserat strategispel, där det finns 0 behov av snabbhet och precision. Men ändå var det så pass enerverande att jag övergav skiten på bara några minuter. Kudos till de som kan förbise sånt, men det kan inte jag. Trycker jag på musknappen ska inte min hjärna hinna märka att det inte skett på skärmen ännu. Hualigen.

Jag har nog provat de flesta molnstreaming tjänster och alla är rent ut sagt skit förutom geforce now.
Geforce now känner jag av 0 fördröjning och fungerar otroligt bra
Nvidia är de enda som har gjort en streamingtjänst som fungerar bra

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fjädernylle:

Allt är relativt. Grabbens speldator har vattenkylning på en 7800X3D+4070Ti i ett rätt premium-chassi med bra luftflöde. För att vara en gaming-rig är det en hyfsat tyst lösning, men det är definitivt inte tyst när man väl vant sig vid att nära 100 % av tiden inte höra fläktar överhuvudtaget

Vad det gäller latens på GFNow är den knappast beroende av antalet spelare mer än lokalt spelade. Snarare är den mindre beroende då din spelare lär med stor sannolikhet vara den med snabbaste/lägsta latens från GFNow-datacenter till servern. Det som tillkommer är, förutsatt att du själv sitter på vettig internetansluning, är en hyfsat konstant ökning av latens för din-dator-till-GFServern. Sitter man på fiber bör det handla om några enstaka ms.

Skrivet av tvelander:

https://i.imgur.com/AE3WLc7.png
Den finns ju eller menar du native utan synca?

Menar att man tyvärr inte får tillgång till hela sitt spelbibliotek. Vissa steam/epic/etc spel som du har på ditt konto är tyvärr inte tillgängliga på GFNow.

Som exempel: spelar just nu Last Of Us: part 1, ett spel som rent tekniskt skulle fungera hur bra som helst på en tjänst som GFNow samtidigt som det är ökänt för att ha höga krav på mängd VRAM och RAM. Av någon anledning finns inte detta på GFNow. Frågan är om det är för Nvidia tar (för mycket) betalt för GFNow av publisher eller om det finns andra anledningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Molntjänster skulle jag nog aldrig överväga att byta till, i så falla skulle jag nog välja att enbart köra konsol eller (en mindre kraftfull) PC. Kör både konsol (PS5) och PC idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått det är det en fråga om licenser.
En del utgivare vill sälja streamingrättigheter till andra streamingplattformar för spel - och då kan man väl få mer betalt om man säljer exklusiva streamingrättigheter.
Det här tror jag är hela grejen.
Eller då att utgivarna inte är helt säkra på hur de vill göra med streamingutvecklingen och intar en avvaktande hållning tills de kommit på.

Det låter ju väldans märkligt att de ska kunna styra var jag renderar spelet om jag väl köpt det. I know.
Men ja, spelen installeras ju i förväg på nvidias servrar för att vara redo när man som användare loggar in. Så nvidia behöver väl nån form av licens/godkännande att installera instanser av spel från alla utgivare för att kunna göra såhär.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

När hela Steambiblioteket går att köra via moln i bra grafik möjligtvis.
Dock är väl halva grejen med PC att man kan ändra inställningar som man vill och modda spel så vet inte.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte ändå behövt datorn till annat hade det varit väldigt svårt att motivera den bara för spelande. För priset av en PS5 får man bara grafikkortet till en dator, sen ska det vara alla andra komponenter utöver det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte mycket, men det jag spelar funkar väldigt dåligt eller inte alls på GFN.

Så jag hoppas innerligt att det inte drar ifrån allt för mycket i pris, jag kör numera 1080p igen efter en stint med 1440p och OLED. Så som tur är behövs inga monster grafikkort för att få den respons och flyt som jag vill ha

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Jomen, visst får man ju svar efter hur man frågar.
En halv månadslön är nog smärtgränsen för de flesta, jag tycker det vore bra om folk som kör interaktiv film går över till strömmning.
Laggfritt kommer det docka aldrig vara, inte ens lokalt är det ju det.
Spel görs dock inte som förr då det är pengar som är viktigare än popularitet idag.
Den nischade hobbyn har blivit mainstream.

Edit: 4070 Ti som den mest prisvärda GPU'n just nu? Folk är dårar.

Skrivet av Bobiri:

Det är inte dyrt att bygga dator. Dock tar folk för givet att de ska ha tillgång till det absolut bästa.

Alla behöver inte ett x3d chip eller 5090.

Exempel https://komponentkoll.se/bygg/vYmBR

Fixade listan åt dig:
1440p: https://komponentkoll.se/bygg/acRPN
1080p: https://komponentkoll.se/bygg/xwxZN

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tittat på det här med Geforce Now. Man kan alltså få RTX 4080-prestanda, inkl. RT, PT och DLSS i ett halvår för 1300kr för spel man äger i Steam.
Det låter ju lite för bra, i teorin kan man ju ta det i flera år istället för ett fysiskt kort. Ni som har provat, är det verkligen detsamma som att ha en 4080 fysiskt? Eller vad skiljer sig?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Min uppgraderingscykel har varit mer kopplad till att möta specesen för rekommendationer till spel jag velat spela.
Såhär har det sett ut ungefär.
Doom 3 (2004)
Skyrim (2011)
Doom (2016)
Borderlands 3 / Outer Worlds (2019)

Hade velat uppgradera till Doom Dark Ages men har inte råd

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vore även intressant att veta hur många som lagt planerna på is för att de inte vill betala dessa hutlösa summor.

Skrivet av srgb:

Är inte det de 57% som nämns?

Citat:

57% of gamers have been blocked from buying a GPU due to price hikes or scalping, and 43% have delayed or canceled purchases due to other life expenses like rent and bills.

Första siffran, 57%, inkluderar även de har råkat ut för att inte kunna utföra ett köp på grund av brist på tillgång. Det betyder ju inte att man inte har kunnat köpa en GPU vid ett senare tillfälle. 43% har antingen skjutit planerna eller lagt det på is helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Alltså visst, det är inte småpengar att lägga närmare 10 000 kronor på ett grafikkort – i mitt fall ett RX 9070 XT till lanseringspris. Men samtidigt tycker jag att det är rätt billigt sett till vad man faktiskt får. Mitt resonemang är att jag sannolikt kommer använda kortet i två till tre år, och slår jag ut kostnaden över den perioden blir det småpengar i det stora hela – särskilt med tanke på att jag använder prylen i princip dagligen i varierande omfattning.

För att sätta det i perspektiv: grafikkortet kostade mindre än vad jag betalar i hyra, inklusive el, under en given månad. Det var billigare än en säsong värt av utrustning för en hockeymålvakt. Jag har dessutom väninnor som rider, och när jag hör vad ett par vinterskor (deras egna alltså, inte hästens) kostar, då känns helt plötsligt mitt köp som ett fynd.

När jag tittar på vad andra hobbies, intressen eller sporter kostar att utöva, då känns 8 000 – 10 000 kronor vartannat eller vart tredje år inte alls orimligt. Till och med en helt ny dator för 25 000 – 30 000 kronor var tredje till femte år blir enligt mig inte något att höja ögonbrynen över – särskilt för något man använder i stort sett varje dag.

Så sant allt har med intresse och prioriteringar, vissa lägger hutlöst mycket pengar på hästar, alla möjliga typer av fordon resor, cigg snus m.m

Dyra engångs kostnader med datorer så väldigt svårt att kunna motivera för sig själv generellt talat.

Det finns verkligen en anledning varför micro transaktioner och subscription modeller blivit så populärt då 100+100+100 kr osv inte blir lika kännbart som flera 1000 läppar på en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt är relativt. Grabbens speldator har vattenkylning på en 7800X3D+4070Ti i ett rätt premium-chassi med bra luftflöde. För att vara en gaming-rig är det en hyfsat tyst lösning, men det är definitivt inte tyst när man väl vant sig vid att nära 100 % av tiden inte höra fläktar överhuvudtaget

Vad det gäller latens på GFNow är den knappast beroende av antalet spelare mer än lokalt spelade. Snarare är den mindre beroende då din spelare lär med stor sannolikhet vara den med snabbaste/lägsta latens från GFNow-datacenter till servern. Det som tillkommer är, förutsatt att du själv sitter på vettig internetansluning, är en hyfsat konstant ökning av latens för din-dator-till-GFServern. Sitter man på fiber bör det handla om några enstaka ms.

Menar att man tyvärr inte får tillgång till hela sitt spelbibliotek. Vissa steam/epic/etc spel som du har på ditt konto är tyvärr inte tillgängliga på GFNow.

Som exempel: spelar just nu Last Of Us: part 1, ett spel som rent tekniskt skulle fungera hur bra som helst på en tjänst som GFNow samtidigt som det är ökänt för att ha höga krav på mängd VRAM och RAM. Av någon anledning finns inte detta på GFNow. Frågan är om det är för Nvidia tar (för mycket) betalt för GFNow av publisher eller om det finns andra anledningar.

Nej jag menar självfallet inte mängden spelare på servern.

Men visst, det är supermånga spel som inte lider nämnvärt av extra 18-40+ ms i ping.

Dom spelen där det spelar roll, där spelar det däremot en jävla roll.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag har aldrig tittat på det här med Geforce Now. Man kan alltså få RTX 4080-prestanda, inkl. RT, PT och DLSS i ett halvår för 1300kr för spel man äger i Steam.
Det låter ju lite för bra, i teorin kan man ju ta det i flera år istället för ett fysiskt kort. Ni som har provat, är det verkligen detsamma som att ha en 4080 fysiskt? Eller vad skiljer sig?

Jag har aldrig spelat med ett fysiskt 4080 så det kan jag inte säga säkert. Jag blev imponerad över hur väl nya spel som Oblivion Remaster och Dune Awakening flyter på på högsta inställningar. Har inte testat i 4K dock. Jag tror att det som avgör om det känns som ett fysiskt kort eller inte är ens internetuppkoppling. Jag sitter på 250/250 och det har funkat utmärkt. Får man kass uppkoppling så kan bildkvaliteten bli sämre (har hänt mig en gång, då blev allting suddigt och laggade i några sekunder), och i värsta fall fryser spelet tills att uppkopplingen blir bra igen. Det har bara hänt när jag kört över wifi.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Jag tackar för tipset. Det blir kanske till att jag testar att köra Linux för att se hur det funkar. Jag har varit sugen länge. Och internet är ju i stort sett alltid uppe... Och ligger det nere har man nog större problem än att man inte kan spela sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Satan:

Jag har aldrig spelat med ett fysiskt 4080 så det kan jag inte säga säkert. Jag blev imponerad över hur väl nya spel som Oblivion Remaster och Dune Awakening flyter på på högsta inställningar. Har inte testat i 4K dock. Jag tror att det som avgör om det känns som ett fysiskt kort eller inte är ens internetuppkoppling. Jag sitter på 250/250 och det har funkat utmärkt. Får man kass uppkoppling så kan bildkvaliteten bli sämre (har hänt mig en gång, då blev allting suddigt och laggade i några sekunder), och i värsta fall fryser spelet tills att uppkopplingen blir bra igen. Det har bara hänt när jag kört över wifi.

Tack för info. Ska nog ta och testa för att se vad alla Nvidia-nördar pratar om

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fjädernylle:

Nej jag menar självfallet inte mängden spelare på servern.

Men visst, det är supermånga spel som inte lider nämnvärt av extra 18-40+ ms i ping.

Dom spelen där det spelar roll, där spelar det däremot en jävla roll.

Det jag ställer mig frågande till är om det verkligen ligger på 18-40+ ms? Testade nu precis, GFNow hävdar att latensen mot server pendlar mellan 5-6 ms. Det är då via en USB-dongel som i sig lär lägga på ~1 ms.

5-6 ms är fortfarande mer än 0, så det är absolut extra latens!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utmärkt lösning för mig och min umgängeskrets, alla har 5-7 år gamla datorer som klarar av grundläggande e-sportspel som CS, Dota, LoL osv där man ändå drar ner grafiken för att få en fördel ingame. Detta är spelen alla nöter vecka in vecka ut när det väl spelas

Och att då kombinera det med molntjänst när man ska lira singelplayerspel i någon vecka är perfekt istället för att hosta upp 15,000 SEK för ett grafikkort där man gibbar ngt singelplayer spel i 7 timmar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för info. Ska nog ta och testa för att se vad alla Nvidia-nördar pratar om

Prestandamässigt har jag varit helt nöjd med GFN de månader jag testat. Rent prestandamässigt iaf.
Även över wifi. Har inte testat något i 4K däremot.

En annan fördel med GFN är att de andra speltjänsternas spel också kan synkas in i samma gränssnitt.
Och så slipper man launcher updates och även att hämta speluppdateringar. Det är ju redan på plats när man drar igång GFN.
Tar ingen diskplats hemma heller.

Meeeen. Det är långt ifrån alla spel som stödjs här. Efter nå halvårs användande så är det väl den delen som känns av mest.

Och så får du inte spela hur mycket du vill. 100 timmar i månaden. Räcker och blir över för min del - men passar såklart inte alla.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Alltså visst, det är inte småpengar att lägga närmare 10 000 kronor på ett grafikkort – i mitt fall ett RX 9070 XT till lanseringspris. Men samtidigt tycker jag att det är rätt billigt sett till vad man faktiskt får. Mitt resonemang är att jag sannolikt kommer använda kortet i två till tre år, och slår jag ut kostnaden över den perioden blir det småpengar i det stora hela – särskilt med tanke på att jag använder prylen i princip dagligen i varierande omfattning.

För att sätta det i perspektiv: grafikkortet kostade mindre än vad jag betalar i hyra, inklusive el, under en given månad. Det var billigare än en säsong värt av utrustning för en hockeymålvakt. Jag har dessutom väninnor som rider, och när jag hör vad ett par vinterskor (deras egna alltså, inte hästens) kostar, då känns helt plötsligt mitt köp som ett fynd.

När jag tittar på vad andra hobbies, intressen eller sporter kostar att utöva, då känns 8 000 – 10 000 kronor vartannat eller vart tredje år inte alls orimligt. Till och med en helt ny dator för 25 000 – 30 000 kronor var tredje till femte år blir enligt mig inte något att höja ögonbrynen över – särskilt för något man använder i stort sett varje dag.

Problemet är prisutvecklingen.
Sedan 2012 har topp-grafikkort haft en genomsnittlig inflation på ca 18-20% årligen (En prisökning på totalt ca 850%).
Mellansegments-korten som du pratar om har haft en genomsnittlig årlig inflation på ca 13-14% (En total prisökning på ca 500%).

Dollarn har sedan dess haft en genomsnittlig årlig inflation på ca 2,25-2,75% (Totalt ca 40%)..

Om detta fortsätter 5 år till kan ett topp-kort kosta runt 7000 USD och mellansegmentskorten runt 1800 USD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är ju som husmarknaden. gör det för dyrt att äga så människor tvingar hyra, dyrt. roffa åt sig som faaaan kan dom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Mm jag sålde datorn och spelar på min TVs inbyggda molntjänster, testade NVIDIA GeForce now, men dom har speltid på 100h i månaden vilket suger stenhårt.
Så det fick bli boosteroid istället utan speltid begränsning och till 1/3 av priset för samma kvalitet (isch).

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag kommer aldrig att fatta cloud gaming. Först jagar vi latens i skärmar, möss och annat.

Sen ringer vi quakeservern med modem.

Jag vet inte nu, men med tiden har väl eftersläp blivit bättre idag?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Grafikkort är trots allt bara en hobbypryl så jag valde helt enkelt att köpa en billigare modell än jag tänkt från början.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1