Dyra grafikkort får spelare att överväga molntjänster

Permalänk
Melding Plague

Dyra grafikkort får spelare att överväga molntjänster

57 procent har tvingats lägga köpplaner på is på grund av höga priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore även intressant att veta hur många som lagt planerna på is för att de inte vill betala dessa hutlösa summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vore även intressant att veta hur många som lagt planerna på is för att de inte vill betala dessa hutlösa summor.

Är inte det de 57% som nämns?

Permalänk

Jag har ett 2070 super och vill uppgradera. Jag är sugen på ett rx 9070 xt då jag förstått att amd's drivrutiner ska passa bättre när jag väl byter från Windows till Linux. Men de är dyra. Jag har nu testat GeForce Now Ultimate i några dagar och kan säga att det funkar förvånansvärt bra. Har testat både på min stationära och min Steamdeck, och jag har endast fått ett fåtal uppkopplingsproblem över wifi med steamdecken.
Problemen kommer väl om internet ligger nere och om det spelet man vill spela inte finns på tjänsten. Dyraste versionen av gfn är också en hel del pengar men det är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt bärga mig till att se frugans min nästa år när jag tar upp ämnet "nytt grafikkort - 8000kr". 1440p gaming är fan inte billigt idag. Förmodligen läggs pengarna hellre på switch 2 vid det tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

"Tvingats"

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

"Tvingats"

Ja man måste nog lägga till ”indirekt”, där. 😉

Permalänk
Medlem

Det är inte dyrt att bygga dator. Dock tar folk för givet att de ska ha tillgång till det absolut bästa.

Alla behöver inte ett x3d chip eller 5090.

Exempel https://komponentkoll.se/bygg/vYmBR

Permalänk
Skribent

~ Tankar kring PC-kostnad ~

Alltså visst, det är inte småpengar att lägga närmare 10 000 kronor på ett grafikkort – i mitt fall ett RX 9070 XT till lanseringspris. Men samtidigt tycker jag att det är rätt billigt sett till vad man faktiskt får. Mitt resonemang är att jag sannolikt kommer använda kortet i två till tre år, och slår jag ut kostnaden över den perioden blir det småpengar i det stora hela – särskilt med tanke på att jag använder prylen i princip dagligen i varierande omfattning.

För att sätta det i perspektiv: grafikkortet kostade mindre än vad jag betalar i hyra, inklusive el, under en given månad. Det var billigare än en säsong värt av utrustning för en hockeymålvakt. Jag har dessutom väninnor som rider, och när jag hör vad ett par vinterskor (deras egna alltså, inte hästens) kostar, då känns helt plötsligt mitt köp som ett fynd.

När jag tittar på vad andra hobbies, intressen eller sporter kostar att utöva, då känns 8 000 – 10 000 kronor vartannat eller vart tredje år inte alls orimligt. Till och med en helt ny dator för 25 000 – 30 000 kronor var tredje till femte år blir enligt mig inte något att höja ögonbrynen över – särskilt för något man använder i stort sett varje dag.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Priserna har gått ner lite åtminstone. Sett flera kort under lanseringspriset. Antagligen för kronan stärkts en aning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Alltså visst, det är inte småpengar att lägga närmare 10 000 kronor på ett grafikkort – i mitt fall ett RX 9070 XT till lanseringspris. Men samtidigt tycker jag att det är rätt billigt sett till vad man faktiskt får. Mitt resonemang är att jag sannolikt kommer använda kortet i två till tre år, och slår jag ut kostnaden över den perioden blir det småpengar i det stora hela – särskilt med tanke på att jag använder prylen i princip dagligen i varierande omfattning.

För att sätta det i perspektiv: grafikkortet kostade mindre än vad jag betalar i hyra, inklusive el, under en given månad. Det var billigare än en säsong värt av utrustning för en hockeymålvakt. Jag har dessutom väninnor som rider, och när jag hör vad ett par vinterskor (deras egna alltså, inte hästens) kostar, då känns helt plötsligt mitt köp som ett fynd.

När jag tittar på vad andra hobbies, intressen eller sporter kostar att utöva, då känns 8 000 – 10 000 kronor vartannat eller vart tredje år inte alls orimligt. Till och med en helt ny dator för 25 000 – 30 000 kronor var tredje till femte år blir enligt mig inte något att höja ögonbrynen över – särskilt för något man använder i stort sett varje dag.

Urk, ännu ett ”egentligen är det inte så dyrt om man jämför med andra svindyra hobbies”-inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Satan:

Jag har ett 2070 super och vill uppgradera. Jag är sugen på ett rx 9070 xt då jag förstått att amd's drivrutiner ska passa bättre när jag väl byter från Windows till Linux. Men de är dyra. Jag har nu testat GeForce Now Ultimate i några dagar och kan säga att det funkar förvånansvärt bra. Har testat både på min stationära och min Steamdeck, och jag har endast fått ett fåtal uppkopplingsproblem över wifi med steamdecken.
Problemen kommer väl om internet ligger nere och om det spelet man vill spela inte finns på tjänsten. Dyraste versionen av gfn är också en hel del pengar men det är ett bra alternativ.

Har också helt gått över till Geforce Now, startar en prenumeration ibland om det är något nytt jag vill lira. Eller så kör jag gamla spel på steam decken. Fördröjningen är inget problem, jag är 30+ och samma reaktionstid som en 79-åring. Jag vill bara spela, lösa problem och brottas med teknik gör jag på jobbet 8h om dagen.

Kan inte motivera en ny spelburk för 20-30k när jag bara spelar 1-3h i veckan, prioriterar annat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad över dessa siffror.

Även jag har testat Geforce Now, dock av ändra själ. Men det funkar mycket bättre än vad jag förväntade mig. Trodde fördröjningen skulle vara ett problem, men icke.

Kanske ansluter denna denna statistik någon gång framöver, men inte än

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig att fatta cloud gaming. Först jagar vi latens i skärmar, möss och annat.

Sen ringer vi quakeservern med modem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja skjuta över en del av "skulden" på spelutvecklarna. Det känns, åtminstone för mig, rätt absurt att fokuset så ofta ska ligga på att pressa grafiken uppåt hela tiden, när slutresultaten (nu för tiden) bara ger en "mikroskopisk" förändring av spelupplevelsen.

Det hela känns för mig personligen bara så himla meningslöst, när jag lätt kan spela spel från 2009-2012 och tycka att grafiken är "perfekt tillfredsställande" inget skäl att "höja ribban" i något visuellt avseende alls.

Så de nyaste grafiklösningarna erbjuder eg bara "Money for Nothing", annat än det faktum att spelutvecklare hakar på & minimikraven hela tiden höjs

Permalänk
Skribent
Skrivet av viller2:

Urk, ännu ett ”egentligen är det inte så dyrt om man jämför med andra svindyra hobbies”-inlägg

Det är inte gratis med nöjen och aktiviteter – oavsett vad det handlar om, så fort det kräver någon form av materiella prylar. Om man inte gillar att göra lergubbar eller tälja pinnar mot stenar, vill säga. Moder natur har ju trots allt ett rätt generöst utbud av med lågkostnadsalternativ, många gånger även helt gratis

Men "rätten" till billig elektronik – och i förlängningen grafikkort – är en rätt meningslös utgångspunkt för diskussion. Det har gått att bygga en fullt fungerande speldator för 10 000 – 12 000 kronor i över ett årtionde, så länge man är nöjd med en upplevelse i nivå med dagens konsoler. Vill man ha extra så får man helt enkelt vara beredd att hosta upp slantarna. Så har det alltid varit, och det är knappast något nytt.

Som referens betalade jag närmare 22 000 kronor anno 2016 för en dator med i7 6700K, 32 GB 2133 MT/s RAM och dubbla GTX 1070 Founders Edition när de lanserades. Det blev ungefär samma kostnad som ett GTX 1080, men med bättre prestanda i spel som hade stöd för SLI – därför föll valet dit. Poängen är: det har alltid kostat att ligga på den övre sidan av entusiastsegmentet.

Att ett RX 9070 (XT) eller RTX 5070 (Ti) ligger norr om 7 500 kronor är inget konstigt enligt min mening. Tar man med i beräkningen inflationen sedan åtta år tillbaka, TSMC:s ökade kostnader för wafer-produktion och hur mycket dyrare moderna minneskretsar är att både tillverka och köpa in – ja, då framstår det snarare som rimligt. Det är ett långt led av tillverkning, utveckling och logistik, och krasst sett är marginalerna på spelgrafikkort inte alls så stora som många verkar tro.

Fixade fetfinger-skrivningar.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja fy fan vad tråkigt det har blivit. gaming är väl "snart" än rikemans hobby.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd

"You will own nothing"
Känns som den onda planen är på väg även inom gaming.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Jag sålde min stationära monsterdator (4090) för lite över ett år sen, och gick helt över till GFN. Har inte tittat tillbaks sen dess.
Det funkar för bra helt enkelt, och riktigt smidigt med eftersom det funkar i princip på vilken enhet som helst. Vart som helst.
Ren svart magi hur bra det funkar faktiskt.

Permalänk

Det er sikkert 13-14 åringer (57%) og da er det jo naturlig at de ikke har penger( foreldere). Men for de som har en jobb og har interesse for pc og pc spilling så er det alldri noe problem - for hva skjer hver gang nivida kommer med nytt grafikkort? da skal alle ha nytt skjermkort uansett om de koster 20-30.000 så denne artikelen som det blir vist til holde ikke vann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag kommer aldrig att fatta cloud gaming. Först jagar vi latens i skärmar, möss och annat.

Sen ringer vi quakeservern med modem.

Ungefär såhär tror jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Förstår din tanke. Har en hustru som haft häst de sista 30 åren. Det kostar många pengar varje månad, stallhyra, foder, specialfoder, nya skor till hästen var 6:e vecka, trailer, skor och kläder till den som rider, täcken till hästen osv. Men samhället har blivit dyrare och kanske lite för snabbt. Tänkte uppgradera från mitt GTX 1060 till ett RX 9070 XT. 1060 är min sons gamla grafikkort. Sist jag köpte var ett GTX 970 för 3600kr. Så slår man ut det över tid så är det ju inget att tala om. Men det är just priset du skall hosta upp med när du köper som tar lite emot. 8500kr är ändå en hel del pengar för många att lägga upp. Vist kan man spara några månader och sen köpa men som många andra så har vi andra utgifter som går före, vilket gör att det där impulsköpet eller nu kommer en ny generation med kort och då skall jag uppgradera. Det tar emot.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Men sen är det ju bara datorn för 30k. Ska du ha nån glädje av den prestandan behöver du en skärm för 10-15k, rätt dyr kringutrustning, en skön stol osv, plus att man ska köpa/prenumerera på spel. Den där tusenlappen per månad man lägger bara på själva datorn blir fort bra mycket mer än så.

Sen kan jag ändå hålla med om att det går att räkna hem, om man har 1-2 000kr per månad att lägga på samma, enda nöje. Problemet bli väl när man resonerar likadant med foto, hockey, bilen, robotgräsklipparen (för att hinna med alla hobbys), så är man fort uppe i 10 000 / månad istället. Då gäller det att börja fundera på vilken hobby som ska få den investeringsvilja, och vilka man ska hålla nere till kanske 2-300/månad.

Den nivån räcker dock inte när det gäller PC-gaming numera, när systemkraven för Borderlands 4 säger bara ett grafikkort för 8 000 kr.

Gäller nog att passa sig från att fråga entusiaster när man ger sig in i nya hobbys. Fort har man hamnar på reddit där dom säger att naturligtvis måste du lägga 1500 i månaden, det är inte så dyrt jämfört med andra hobbys! Och då sitter man där. Men det är ju upp till var och en var man lägger ribban, men då är det också naturligt att folk börjar klaga när det i princip är lönlöst att försöka komma undan billigare

Permalänk
Medlem

Jag har nu helt gått över till AMD blev billigare och jag har bra 4k prestanda så jag är nöjd . Sista kapet var rx 7900 xtx sen snurrar fint och är tyst.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Körde GFN ett tag men det stöder långt ifrån alla spel, och den tjänsten ska även bli dyrare eller begränsad. Dessutom måste du ha en okej dator för att det ens ska fungera väl, helst ett RTX kort. Slänger hellre ihop en halvduglig dator själv, vilket jag har gjort, för 4000-5000kr. Känns lite fel att nvidia ska sälja grafikkort för 10,000kr och har du inte råd får du streama från dom istället.

Ser ut ungefär såhär

CPU: AMD Ryzen 5 3600

GRAFIKKORT: GeForce RTX 3060 Ti

CHASSI: Fractal Design Define R2

MODERKORT: ASUS PRIME B550M-A

RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen

SSD: Kingston NV3 M.2 1TB

NÄTAGGREGAT: Corsair CX750

CPU-KYLARE: ID-Cooling SE-214-XT BLACK

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skribent
Skrivet av NightFred:

Förstår din tanke. Har en hustru som haft häst de sista 30 åren. Det kostar många pengar varje månad, stallhyra, foder, specialfoder, nya skor till hästen var 6:e vecka, trailer, skor och kläder till den som rider, täcken till hästen osv. Men samhället har blivit dyrare och kanske lite för snabbt. Tänkte uppgradera från mitt GTX 1060 till ett RX 9070 XT. 1060 är min sons gamla grafikkort. Sist jag köpte var ett GTX 970 för 3600kr. Så slår man ut det över tid så är det ju inget att tala om. Men det är just priset du skall hosta upp med när du köper som tar lite emot. 8500kr är ändå en hel del pengar för många att lägga upp. Vist kan man spara några månader och sen köpa men som många andra så har vi andra utgifter som går före, vilket gör att det där impulsköpet eller nu kommer en ny generation med kort och då skall jag uppgradera. Det tar emot.

Skrivet av Lidodido:

Men sen är det ju bara datorn för 30k. Ska du ha nån glädje av den prestandan behöver du en skärm för 10-15k, rätt dyr kringutrustning, en skön stol osv, plus att man ska köpa/prenumerera på spel. Den där tusenlappen per månad man lägger bara på själva datorn blir fort bra mycket mer än så.

Sen kan jag ändå hålla med om att det går att räkna hem, om man har 1-2 000kr per månad att lägga på samma, enda nöje. Problemet bli väl när man resonerar likadant med foto, hockey, bilen, robotgräsklipparen (för att hinna med alla hobbys), så är man fort uppe i 10 000 / månad istället. Då gäller det att börja fundera på vilken hobby som ska få den investeringsvilja, och vilka man ska hålla nere till kanske 2-300/månad.

Den nivån räcker dock inte när det gäller PC-gaming numera, när systemkraven för Borderlands 4 säger bara ett grafikkort för 8 000 kr.

Gäller nog att passa sig från att fråga entusiaster när man ger sig in i nya hobbys. Fort har man hamnar på reddit där dom säger att naturligtvis måste du lägga 1500 i månaden, det är inte så dyrt jämfört med andra hobbys! Och då sitter man där. Men det är ju upp till var och en var man lägger ribban, men då är det också naturligt att folk börjar klaga när det i princip är lönlöst att försöka komma undan billigare

Det blir i slutändan en fråga om prioritering, särskilt om man har flera intressen som drar i plånboken samtidigt. Själv satt jag och velade mellan att köpa en kompaktkamera eller ett grafikkort som “årets stora inköp”. Valet föll till slut på det tidigare nämnda RX 9070 XT, efter noggrant övervägande. Mobilkameran duger gott till mitt behov, och jag insåg att jag sannolikt får ut mer nöje per krona av ett nytt grafikkort.

Men jag står fast vid det jag skrev i ett andra inlägg: det behöver inte kosta så mycket – särskilt om man kan tänka sig att sänka kravbilden, invänta kampanjer och är öppen för OEM-system. Det går att hitta helt okej datorer för 10 – 12 000 kronor med vettiga specifikationer. En polare lyckades till exempel knipa en laptop med R7 7435HS och RTX 4070 för 11 500 kronor under en kampanj förra veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir komponenterna för dyra i framtiden, så tror nog att jag hellre slutar med datorspelandet innan jag går över till någon molntjänst. Provade ett 4X-spel genom Google Stadia för några år sedan och även där var fördröjningen alldeles för påfrestande. Alltså ett turbaserat strategispel, där det finns 0 behov av snabbhet och precision. Men ändå var det så pass enerverande att jag övergav skiten på bara några minuter. Kudos till de som kan förbise sånt, men det kan inte jag. Trycker jag på musknappen ska inte min hjärna hinna märka att det inte skett på skärmen ännu. Hualigen.

särskrivning
Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som referens betalade jag närmare 22 000 kronor anno 2016 för en dator med i7 6700K, 32 GB 2133 MT/s RAM och dubbla GTX 1070 Founders Edition när de lanserades. Det blev ungefär samma kostnad som ett GTX 1080, men med bättre prestanda i spel som hade stöd för SLI – därför föll valet dit. Poängen är: det har alltid kostat att ligga på den övre sidan av entusiastsegmentet.

Att du köpte en dator för 22k för 10 år sedan tyder ju på att du har och är beredd att lägga pengar på datorer. Nu är vi i ett entusiastforum så det är kanske inte så förvånande, men för de flesta "casual gamers" och framför allt kanske yngre personer med lägre inkomst är nog detta ganska extremt.

Jag har inga problem med att ett 5090 kostar 35k. Mitt problem är att det inte längre finns några vettiga instegskort. I praktiken är väl det minsta man kommer under med ett 5060 Ti vilket fortfarande kostar över 5k. Även kompenserat för inflation och valutakurser är detta ganska mycket pengar, åtminstone om man har datorspel som en "sidohobby" och inte en livsstil.

Permalänk
Medlem

Blir det för dyrt blir det konsol för spelande.

Om de över 50% som överväger cloud gaming gör slag i saken så kan man lätt gissa vad som kommer hända med de tjänsterna - köer, sämre prestanda, högre priser, reklam.

Permalänk
Medlem

Är så himla glad att jag nöjer mig med att inte behöva spela de senaste spelen maxade utan medium/high går utmärkt tycker jag. Sen föredrar jag äldre spel, men visst, för spelutveckling som jag också håller på med, så vore det kul att kunna plocka på sig ett kort med lite mer vram och kräm. Hoppas verkligen att nästa år bjuder på något spännande, inte bara prestanda men på priset också.