Dyra grafikkort får spelare att överväga molntjänster

Permalänk
Medlem

Långsiktigt är prisutvecklingen dålig då det påverkar budget möjligheterna, men just nu känns det inte så farligt då 1080p/1440p fortfarande är den dominanta upplösningen, i kombination med hur trista (och dyra) AAA spelen är idag och möjligheten att använda DLSS/FSR i nödläge.

Mitt 6.5 år gamla RTX 2080 kör allt jag är intresserad av i 1440p utan problem.

Många lägger nog ett lite för stort fokus på att köra 4k240hz med allt maxxat och sedan undrar varför det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag kommer aldrig att fatta cloud gaming. Först jagar vi latens i skärmar, möss och annat.

Sen ringer vi quakeservern med modem.

Har du provat cloud gaming? Jag har ett 3080 och jag använde GFN (4080) innan dess. Om man inte spelar CS och behöver typ noll i latens så tycker jag det funkar utmärkt. I alla RPG-spel och dylikt så är min egen dator snarare en nedgradering i jämförelse. Monster Hunter var t.ex en trevligare upplevelse i molnet än i min egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har aldrig tittat på det här med Geforce Now. Man kan alltså få RTX 4080-prestanda, inkl. RT, PT och DLSS i ett halvår för 1300kr för spel man äger i Steam.
Det låter ju lite för bra, i teorin kan man ju ta det i flera år istället för ett fysiskt kort. Ni som har provat, är det verkligen detsamma som att ha en 4080 fysiskt? Eller vad skiljer sig?

Jag har ett 3080 nu och jag upplever att jag hade bättre prestande med GFN. Nackdelen för mig ligger i att det i princip inte går att spela med mods i GFN. Mods från steam workshop behöver laddas ned varje gång man startar ett spel som har sådana och mods utifrån är helt omöjliga. Förutom det, och att man ibland blir utslängd lite fort om man går och gör sig en macka, så har jag bara bra saker att säga om GFN.

Permalänk
Medlem

Tycker det ofta blir ett västerländskt perspektiv i sådana här artiklar. Det är många som bor i övriga delar som inte har råd överhuvudtaget som också är med och röstar i sådana här undersökningar tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det jag ställer mig frågande till är om det verkligen ligger på 18-40+ ms? Testade nu precis, GFNow hävdar att latensen mot server pendlar mellan 5-6 ms. Det är då via en USB-dongel som i sig lär lägga på ~1 ms.

5-6 ms är fortfarande mer än 0, så det är absolut extra latens!

Nja, jag litar mer på dom oberoende testerna än vad jag litar på leverantören.

Permalänk
Medlem

Sen angående dyra datorer, nu har jag bara lagt grejor in låda, hyfsat billiga alternativ, skulle säga att det är en okej 1080p/1440p dator, tillkommer mus, tangentbord headset och windows:

Permalänk

Betalade 2017 då hutlösa 4999 kr för mitt GTX 1080

Detta skulle enligt SCB idag motsvara ca 6500 kr
Men idag kostar ett RTX 5080 13-14K om de ens finns i lager.

Dvs motsvarande "dubbla" priset för ett kort i 80 serien, inte konstigt att nvidia gör sina miljard vinster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Alltså visst, det är inte småpengar att lägga närmare 10 000 kronor på ett grafikkort – i mitt fall ett RX 9070 XT till lanseringspris. Men samtidigt tycker jag att det är rätt billigt sett till vad man faktiskt får. Mitt resonemang är att jag sannolikt kommer använda kortet i två till tre år, och slår jag ut kostnaden över den perioden blir det småpengar i det stora hela – särskilt med tanke på att jag använder prylen i princip dagligen i varierande omfattning.

För att sätta det i perspektiv: grafikkortet kostade mindre än vad jag betalar i hyra, inklusive el, under en given månad. Det var billigare än en säsong värt av utrustning för en hockeymålvakt. Jag har dessutom väninnor som rider, och när jag hör vad ett par vinterskor (deras egna alltså, inte hästens) kostar, då känns helt plötsligt mitt köp som ett fynd.

När jag tittar på vad andra hobbies, intressen eller sporter kostar att utöva, då känns 8 000 – 10 000 kronor vartannat eller vart tredje år inte alls orimligt. Till och med en helt ny dator för 25 000 – 30 000 kronor var tredje till femte år blir enligt mig inte något att höja ögonbrynen över – särskilt för något man använder i stort sett varje dag.

Vill man prata om billigt och dyrt, då bör man rimligtvis sätta det i relation till sig själv tidigare - inte helt bortkopplade hobbyn.

För 15 år sedan köpte jag ett GTX580 för ca 6000 SEK.
För 9 år sedan köpte jag ett GTX1080Ti för 7000 SEK.
Idag köper jag en RTX5080 för 17 000 SEK. Ett RTX5070TI för 12 500 SEK.

På 10 års tid har priserna nästan tredubblats för topend-korten. 10 år, som ska motsvara ca 20% inflation.

Den bittra sanningen är att spelandet har blivit otroligt dyrt senaste 10 åren, utanför alla logiska ursäkter som inflation. Det kan inte anses billigt mer alls, varken i relation till vad det har kostat, eller vad tillverkningskostnaderna är idag.

Vill man ändå sätta det i relation till andra hobbyn - då är det mest lämpligt att relatera till relevanta, liknande hobbyn såsom konsoler. Grafikkorten har gått från att kosta lika mycket som en konsol till att kosta 2-3 gånger kostnaden av en konsol.

Dessa två perspektiv är de enda rimliga perspektiv i mina ögon; I relation till vad det brukar kosta/kan kosta/kostar jämte utvecklingskostand, samt dess alternativ inom samma område såsom konsoler. Man kan även lägga till i relation till snittlöner - då det ändå är det som avgör om något är "objektivt" billigt eller dyrt.

Börjar man jämföra med helt orelaterade hobbies kan man få till vilken synvinkel som helst;
Har man som hobby att köpa BluRay-filmer till sin kollektion är det svindyrt.
Har man som hobby att samla på gamla handtillverkade klockor a lá Rolex, då är det inte så dyrt mer.

Till sist kan man alltid försöka definiera en hobby som billig eller dyr baserat på den genomsnittliga kostnaden gentemot en svensk medianlön. Från att ha gått från ca 15-20% av en medianlön, till att kosta 50-55% av en medianlön kan man absolut säga att det är en hobby som var relativt billig till att ha blivit ganska dyr.

I slutändan har vi ändå sett en prisökning på ca 200% på grafikkort på ca 10 år, och det kan inte anses vara "fortfarande billigt" eftersom den gemene svensken skulle behöva lägga en halv månadslön på bara grafikkortet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

Det er sikkert 13-14 åringer (57%) og da er det jo naturlig at de ikke har penger( foreldere). Men for de som har en jobb og har interesse for pc og pc spilling så er det alldri noe problem - for hva skjer hver gang nivida kommer med nytt grafikkort? da skal alle ha nytt skjermkort uansett om de koster 20-30.000 så denne artikelen som det blir vist til holde ikke vann.

Så du menar att bara för att man har ett jobb har man råd med ett grafikkort för 15k? Du behöver inte direkt leva lyxliv för att du har ett jobb. Finns det 2st inkomster (2st heltidsjobb) i samma hushåll, ja då är det en annan femma. Men det är löjligt med alla som säger "du har ett jobb, du har råd".

Grafikkortspriserna är åt helvete atm. Om jag skulle få råd med ett grafikkort skulle jag inte lägga ett öre mer än 4k.

Skrivet av Yatagarasu:

Alltså visst, det är inte småpengar att lägga närmare 10 000 kronor på ett grafikkort – i mitt fall ett RX 9070 XT till lanseringspris. Men samtidigt tycker jag att det är rätt billigt sett till vad man faktiskt får. Mitt resonemang är att jag sannolikt kommer använda kortet i två till tre år, och slår jag ut kostnaden över den perioden blir det småpengar i det stora hela – särskilt med tanke på att jag använder prylen i princip dagligen i varierande omfattning.

För att sätta det i perspektiv: grafikkortet kostade mindre än vad jag betalar i hyra, inklusive el, under en given månad. Det var billigare än en säsong värt av utrustning för en hockeymålvakt. Jag har dessutom väninnor som rider, och när jag hör vad ett par vinterskor (deras egna alltså, inte hästens) kostar, då känns helt plötsligt mitt köp som ett fynd.

När jag tittar på vad andra hobbies, intressen eller sporter kostar att utöva, då känns 8 000 – 10 000 kronor vartannat eller vart tredje år inte alls orimligt. Till och med en helt ny dator för 25 000 – 30 000 kronor var tredje till femte år blir enligt mig inte något att höja ögonbrynen över – särskilt för något man använder i stort sett varje dag.

Skrivet av Mithras:

Vill man ändå sätta det i relation till andra hobbyn - då är det mest lämpligt att relatera till relevanta, liknande hobbyn såsom konsoler. Grafikkorten har gått från att kosta lika mycket som en konsol till att kosta 2-3 gånger kostnaden av en konsol.

This.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det blir i slutändan en fråga om prioritering, särskilt om man har flera intressen som drar i plånboken samtidigt. Själv satt jag och velade mellan att köpa en kompaktkamera eller ett grafikkort som “årets stora inköp”. Valet föll till slut på det tidigare nämnda RX 9070 XT, efter noggrant övervägande. Mobilkameran duger gott till mitt behov, och jag insåg att jag sannolikt får ut mer nöje per krona av ett nytt grafikkort.

Men jag står fast vid det jag skrev i ett andra inlägg: det behöver inte kosta så mycket – särskilt om man kan tänka sig att sänka kravbilden, invänta kampanjer och är öppen för OEM-system. Det går att hitta helt okej datorer för 10 – 12 000 kronor med vettiga specifikationer. En polare lyckades till exempel knipa en laptop med R7 7435HS och RTX 4070 för 11 500 kronor under en kampanj förra veckan.

Jo så är det. Man kan köpa en billigare kamera, eller en X100VI, och frågar man en foto-entusiast så säger dom så klart att en billigare kamera inte alls duger och att X100VI ger betydligt mer glädje till hobbyn. Som du säger räcker en mobil långt.

Just med grafikkort har det dock blivit en sån inflation. Som du säger kan man klara sig långt på en billigare dator, men för mig blev triggern Borderlands systemkrav. 4070 mobile kommer inte ens nära ett riktigt 4070, så där kan man glömma BL4: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4070-mobile...

Har själv ett RTX2080Ti. Vann det i en tävling och tänkte att nu har jag grafikkort som räcker i 10 år, men det når ju inte ens upp till MINIMUM-kraven för BL4. Witcher 4 lär jag få glömma också (eller ja, säkert spelbart men kommer det vara snyggt?). Man kanske inte alltid kan ha fetaste och senaste och räkna med att vara på topp, men just med gaming känns det som att det håller på bli all or nothing.

Permalänk
Medlem

Ett molntjänst företag gör en egen undersökning och kommer fram till att fler överväger att använda just molntjänster.
Sjukt trött på reklam som låtsas vara artiklar och undersökningar.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Mithras:

Vill man prata om billigt och dyrt, då bör man rimligtvis sätta det i relation till sig själv tidigare - inte helt bortkopplade hobbyn.

På 10 års tid har priserna nästan tredubblats för topend-korten. 10 år, som ska motsvara ca 20% inflation.

Den bittra sanningen är att spelandet har blivit otroligt dyrt senaste 10 åren, utanför alla logiska ursäkter som inflation. Det kan inte anses billigt mer alls, varken i relation till vad det har kostat, eller vad tillverkningskostnaderna är idag.

Dessa två perspektiv är de enda rimliga perspektiv i mina ögon; I relation till vad det brukar kosta/kan kosta/kostar jämte utvecklingskostand, samt dess alternativ inom samma område såsom konsoler. Man kan även lägga till i relation till snittlöner - då det ändå är det som avgör om något är "objektivt" billigt eller dyrt.

Börjar man jämföra med helt orelaterade hobbies kan man få till vilken synvinkel som helst;
Har man som hobby att samla på gamla handtillverkade klockor a lá Rolex, då är det inte så dyrt mer.

Till sist kan man alltid försöka definiera en hobby som billig eller dyr baserat på den genomsnittliga kostnaden gentemot en svensk medianlön. Från att ha gått från ca 15-20% av en medianlön, till att kosta 50-55% av en medianlön kan man absolut säga att det är en hobby som var relativt billig till att ha blivit ganska dyr.

I slutändan har vi ändå sett en prisökning på ca 200% på grafikkort på ca 10 år, och det kan inte anses vara "fortfarande billigt" eftersom den gemene svensken skulle behöva lägga en halv månadslön på bara grafikkortet.

Om man strikt ska förhålla sig till just grafikkort:
Ja, det har blivit dyrare. Men inte så pass mycket dyrare som folk skriker sig hesa över – i alla fall när vi pratar om konsumentklassen (d.v.s. 60- och 70-serien) av Nvidias grafikkort. Det är också värt att poängtera att inflationen ligger en bra bit över 20 procent; utgår man från 2010 som basår är ökningen närmare 40 procent (någonstans mellan 37–39 procent beroende på källa – 37,39 % enligt SCB).

Lägg därtill att TSMC:s tillverkningskostnader har ökat kraftigt, särskilt för de nyare tillverkningsnoderna – det är knappast en överraskning att vi ser högre priser även i 60- och 70-serien. Och även om många verkar tro att Nvidia badar i övervinster, ligger deras vinstmarginal på konsumentgrafikkretsar mig veterligen runt 27 procent. Skulle de sänka den till exempelvis 10 procent, skulle ett grafikkort som idag kostar 12 500 kronor ändå landa på drygt 10 800 kronor. Inte direkt någon dramatisk skillnad för slutkunden. Att 80-klassen (eller Titan / 90-korten) är svindyra är inte heller något nytt – det har alltid varit en premie på dessa och är därför inte direkt relevant i sammanhanget.

Sen har vi även våra svenska förhållanden att räkna med: historiskt svag krona, lågkonjunktur, hög arbetslöshet och en lång period av kraftig inflation. Lägg därtill ökade transportkostnader från Asien – även om det förbättrats något sedan pandemin, är vi långt ifrån de fraktpriser vi hade tidigare. Och det här är utöver återförsäljarledets redan tunna marginaler, som ofta ligger mellan 2 och 7 procent på komponenter. Nvidias marknadsmakt och TSMC:s roll är såklart den kanske största faktorn, men det är bara toppen av isberget. För svenska kunder är det här ett komplext problem med många lager – inte bara ett girigt företag i toppen. Och det är synd att den nyanseringen ofta försvinner i debatten.

Jag drog paralleller med andra hobbies som ligger nära till hands utifrån vad folk i min bekantskapskrets lägger pengar på för att skapa perspektiv: kosttillskott för gym och bodybuilding, hästridning, fotografering, hockey, musikskapande, möbelsnickeri – helt vanliga svenska fritidssysselsättningar, med andra ord. Och i samtliga fall har jag, sett över tid, den billigaste hobbyn med datorer. Det gäller även när man räknar in kringutrustning, och oavsett vilket år man kollar på.

Ser jag bara till mina egna teknikrelaterade intressen – fotografering, drönarflygning, datorer och spel – eller till och med Warhammer och TCG om vi kliver utanför teknikbubblan lite, så är samtliga andra intressen betydligt mer kostsamma i längden. Det enda jag kan komma på som faktiskt varit billigare, det är spelkonsoler – det här är inga galna specialintressen. Och det är ändå viktigt att sätta saker i perspektiv, att bara kolla på saker i ett vakuum är tämligen meningslöst.

Dold text
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om man strikt ska förhålla sig till just grafikkort:
Ja, det har blivit dyrare. Men inte så pass mycket dyrare som folk skriker sig hesa över – i alla fall när vi pratar om konsumentklassen (d.v.s. 60- och 70-serien) av Nvidias grafikkort. Det är också värt att poängtera att inflationen ligger en bra bit över 20 procent; utgår man från 2010 som basår är ökningen närmare 40 procent (någonstans mellan 37–39 procent beroende på källa – 37,39 % enligt SCB).

Lägg därtill att TSMC:s tillverkningskostnader har ökat kraftigt, särskilt för de nyare tillverkningsnoderna – det är knappast en överraskning att vi ser högre priser även i 60- och 70-serien. Och även om många verkar tro att Nvidia badar i övervinster, ligger deras vinstmarginal på konsumentgrafikkretsar mig veterligen runt 27 procent. Skulle de sänka den till exempelvis 10 procent, skulle ett grafikkort som idag kostar 12 500 kronor ändå landa på drygt 10 800 kronor. Inte direkt någon dramatisk skillnad för slutkunden. Att 80-klassen (eller Titan / 90-korten) är svindyra är inte heller något nytt – det har alltid varit en premie på dessa och är därför inte direkt relevant i sammanhanget.

Sen har vi även våra svenska förhållanden att räkna med: historiskt svag krona, lågkonjunktur, hög arbetslöshet och en lång period av kraftig inflation. Lägg därtill ökade transportkostnader från Asien – även om det förbättrats något sedan pandemin, är vi långt ifrån de fraktpriser vi hade tidigare. Och det här är utöver återförsäljarledets redan tunna marginaler, som ofta ligger mellan 2 och 7 procent på komponenter. Nvidias marknadsmakt och TSMC:s roll är såklart den kanske största faktorn, men det är bara toppen av isberget. För svenska kunder är det här ett komplext problem med många lager – inte bara ett girigt företag i toppen. Och det är synd att den nyanseringen ofta försvinner i debatten.

Jag drog paralleller med andra hobbies som ligger nära till hands utifrån vad folk i min bekantskapskrets lägger pengar på för att skapa perspektiv: kosttillskott för gym och bodybuilding, hästridning, fotografering, hockey, musikskapande, möbelsnickeri – helt vanliga svenska fritidssysselsättningar, med andra ord. Och i samtliga fall har jag, sett över tid, den billigaste hobbyn med datorer. Det gäller även när man räknar in kringutrustning, och oavsett vilket år man kollar på.

Ser jag bara till mina egna teknikrelaterade intressen – fotografering, drönarflygning, datorer och spel – eller till och med Warhammer och TCG om vi kliver utanför teknikbubblan lite, så är samtliga andra intressen betydligt mer kostsamma i längden. Det enda jag kan komma på som faktiskt varit billigare, det är spelkonsoler – det här är inga galna specialintressen. Och det är ändå viktigt att sätta saker i perspektiv, att bara kolla på saker i ett vakuum är tämligen meningslöst.

Dold text

Jag håller med om att nyanseringen är viktig att ha och att samtliga faktorer måste räknas in.

Det jag menar är just det; oavsett hur mycket du räknar med TSMC's ökade kostnader, transportkostnader, kronans försvagning mm. så förklarar det inte alls ökningen i pris på 3-4x senaste 10 åren.

Nvidias vinstmarginal är över 50% idag och låg runt 10% år 2006-2016. Från 2016 till idag har den gått från 10% till 50%. Där har du den största förklaringen. Sen får man själv avgöra vad man tycker är "girigt".

Det är dock en annan diskussion och inte riktigt relevant till just denna diskussion/tråd; Prisökningen har gjort att spelandet på PC har gått från att vara en relativt billig hobby till en relativt dyr sådan. Återigen med referens till dess kostnad gentemot medianlön. Det är just därför som denna artikel finns, och därför folk börjar överväga molnen.

Sedan är perspektiv viktigt självklart - men då får de vara relevanta. Att jämföra grafikkort och spelande med t.ex. hur mycket det kostar att samla klockor är meningslöst.

En personlig anekdot: Själv köpte jag 3080Ti för 14 000 SEK och tycket det var i dyraste laget. Jag har skippat både 4000-serien och 5000-serien just för att priset för 80-serien är löjligt dyra. Jag hade gärna uppgraderat varje generation ifall priset hade varit mer rimligt. Inte för att jag inte har råd - för att jag inte anser min hobby vara så viktig för den inkrementella förbättringen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

9070XT och 5070Ti kostar <10K och PS5 Pro kostar ca 9K. Obetydlig skillnad.

Samma Pro överträffas grafiskt av 9060XT 16GB för "bara" strax över 4K.

Gemene svensken köper förövrigt inte grafikkort i den här klassen så den biten känns inte relevant.

Överlag går utvecklingen långsammare idag (både på mjukvaru-sidan och hårdvaru-sidan) så dagens inköp håller längre idag än vad de gjorde förr. Dagens AI-uppskalning kan även ses som en livslängds-förlängare som dessutom har potential att bli bättre med tiden.

Så näe, så fasligt dyrt är inte PC gaming. Och det är absolut inte påväg att bli en lyxprodukt såsom många gör gällande. Bara man släpper den extremt obegripliga "toppkort, måste ha toppkort"-hysterin så.

Med det inte sagt att det inte blivit dyrare i kronor. Men det har paprika och purjolök oxå så det är inte så att PC-komponenter sticker ut till den grad att det blivit ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Just 60-serien är rätt intressant att titta på. Visst, priserna har gått upp något – men ärligt talat inte så dramatiskt som vissa vill få det till. Jag köpte exempelvis ett GTX 460 1 GB runt 2010 för drygt 2 200 kronor. Om man räknar på inflation motsvarar det närmare 3 000 kronor idag – och då är inte dollarkurs eller andra marknadsfaktorer inräknade. I det perspektivet är ett Arc A580 för 3 500 kronor ett rätt rimligt köp med betydligt mer prestanda per krona än vad man fick då.

Det är väl klart dollarkursen är inräknad, då dollarn låg närmare 6.5:- år 2010 när du köpte kortet. Hade dollarn legat runt 11 spänn så hade kortet automatiskt varit 70% dyrare.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Sist jag köpte dyraste var ett 2080 ti i precis fel tillfälle. Å andra sidan är det kortet fortfarande i användning av grabben och är helt tillräckligt. Det blir inte mycket pengar per år om man slår ut det.

Vad gäller spel online, att får bort laggen hade varit gjort om det vore möjligt. Jag har provat ett par olika och visst funkar de men knappt för competitive gaming. Grabbens gamla kort presterar bättre...

Som många andra uppgraderar jag när jag behöver och det ger en effekt. Ofta xx70 ti versionen. Det får sen hålla i tre år. På senare tid verkar det kunna ökas till fyra år med tanke på att det inte längre blir så mycket rå prestanda i de nyare versionerna. FG och annat är väl kul men inget som avgör köp. Det går att ha sina prylar väldigt länge och ändå gå att använda för att ha kul. Att oja sig över priset på xx90-serien är lyxproblem. Problemen med instegskorten är att de knappt ger en förbättring mellan generationer längre och ändå blir det dyrare.

I förhållande till motocross som kostar ett halvt 5070 ti i månaden så är det en billig hobby men allt är relativt.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk

9060

9060 duger till mycket. Sluta följa nvidia som en sekt. Jag har 6700xt och det duger väl till 1440.
9060 är bättre än 6700xt.... Kasta bluffen om path tracing aka ray tracing. Så ska ni se att det går att spela spel med bra fps utan nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Urk, ännu ett ”egentligen är det inte så dyrt om man jämför med andra svindyra hobbies”-inlägg

Fast datorspelande har inga andra kringkostnader utöver ström för några tior per månad. Jag vågar lova att du knappt kan hitta någon annan hobby som är lika billig. Skulle möjligen vara läsning då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast datorspelande har inga andra kringkostnader utöver ström för några tior per månad. Jag vågar lova att du knappt kan hitta någon annan hobby som är lika billig. Skulle möjligen vara läsning då.

Ja, fast det går ju inte att jämföra datorhobbyn med t.ex. bilar och båtar m.m. Det är ju som att jämföra äpplen med kaviar eller tryffel. Dom är helt enkelt inte likvärdiga och därför inte jämförbara, enligt mitt tycke iallafall.

Ska man prompt jämföra dessa så ska det snarare handla om prisutvecklingens storlek. Jag gissar att det är få hobbys som gått upp med 300-400% (grafikkorten främst) inom en 10 års period. Men jag kan ju ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, fast det går ju inte att jämföra datorhobbyn med t.ex. bilar och båtar m.m. Det är ju som att jämföra äpplen med kaviar eller tryffel. Dom är helt enkelt inte likvärdiga och därför inte jämförbara, enligt mitt tycke iallafall..

Fast jag jämför inte bara med bilar och båtar utan med alla andra hobbys. Ja, det kostar massa pengar att köpa datorn. Men datorn behåller sitt värde hyfsat iaf, och det krävs inga extra omkostnader i form av resor, mat, anmälningsavgifter etc.

Eller för att sätta lite siffror på det. Dator för 25k som 3 år senare säljs för 7k innebär en månadskostnad på 500 kronor. Hur många lägger mindre pengar än så på en hobby? Vad kostar ett gymkort idag? Vad kostar det att spela fotboll? Vad kostar ett mobilabonnemang med avbetalning på en lite bättre mobiltelefon? Vad kostar det med längdskidåkning om man 2-3 gånger per vinter besöker annat än sitt lokala spår? Vad kostar fiske med utrustning, fiskekort och resor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Well snart kostar nya spel 1000kr också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att man gått och blivit en retrogamer, eller ja, flera.

Köper i princip inte nya spel till PC längre, Stellar Blade(som jag redan hade på PS5) blev ett undantag för mig, ENBART p.g.a. hur otroligt väloptimerad spelet är och flyter som dröm på äldre hårdvara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag kommer aldrig att fatta cloud gaming. Först jagar vi latens i skärmar, möss och annat.

Sen ringer vi quakeservern med modem.

2 ms är väl inte så farligt. rekordet till en half-life server för mig är nåt på 10 då alltså multiplayer. gfn är rappare än alla multiplayer spel. kör med eu-northwest server så kanske blir 4ms i kiruna men folk spelar ju multiplayer med pengar som insats med slöare. fast lite sugigt med typ 250kr mån för rtx 4080 när det borde vara 5080 men bättre än min rx6400 pappersvikt.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast jag jämför inte bara med bilar och båtar utan med alla andra hobbys. Ja, det kostar massa pengar att köpa datorn. Men datorn behåller sitt värde hyfsat iaf, och det krävs inga extra omkostnader i form av resor, mat, anmälningsavgifter etc.

Eller för att sätta lite siffror på det. Dator för 25k som 3 år senare säljs för 7k innebär en månadskostnad på 500 kronor. Hur många lägger mindre pengar än så på en hobby? Vad kostar ett gymkort idag? Vad kostar det att spela fotboll? Vad kostar ett mobilabonnemang med avbetalning på en lite bättre mobiltelefon? Vad kostar det med längdskidåkning om man 2-3 gånger per vinter besöker annat än sitt lokala spår? Vad kostar fiske med utrustning, fiskekort och resor?

Kanske inte specifikt du, men många som resonerar som du tar upp hobbys som bilar, båtar m.m. som inte ens är jämförbara. Du jämför ju också med med andra saker här som inte riktigt är jämförbara, tycker jag. Det finns gott om hobbys som inte behöver kosta så mycket (per månad om man vill räkna så) och är betydligt mer jämförbara, så som: film, musik (lyssna), böcker, ljud (utrustning) m.m. Men egentligen ligger det största problemet med datorhobbyn i den prisökningen (på främst grafikkort) som skett på relativt kort tid. Det i relation till att folks inkomster inte har ökat i närheten av samma takt gör ju att det känns extra surt.

T.ex. så köpte jag mitt 980ti för 7500:- och motsvarande kort idag (5090) (högsta kortet i serien) kostar från ca 26 000:- och uppåt. Det är ju ingen dålig ökning på den tiden. Visst, dom flesta kanske egentligen inte behöver ett 5090, men det känns ju lite tråkigt att man har gått från att ha det "bästa" till att få nöja sig med ett mellankort i bästa fall, för samma pris.

Permalänk
Medlem

Taskigt mot barn, ungdomar, fattiga & sjuka med onödigt höga priser, undrar om det är det faktiska priser pga produktionskostnader eller nåt tillverkarna känner de vill ta även om de hade gått med vinst med halverade priser, det är synd att ocker lagar inte används så mycket. någon tech journalist borde gräva i ämnet.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Körde GFN ett tag men det stöder långt ifrån alla spel, och den tjänsten ska även bli dyrare eller begränsad. Dessutom måste du ha en okej dator för att det ens ska fungera väl, helst ett RTX kort. Slänger hellre ihop en halvduglig dator själv, vilket jag har gjort, för 4000-5000kr. Känns lite fel att nvidia ska sälja grafikkort för 10,000kr och har du inte råd får du streama från dom istället.

Ser ut ungefär såhär

CPU: AMD Ryzen 5 3600

GRAFIKKORT: GeForce RTX 3060 Ti

CHASSI: Fractal Design Define R2

MODERKORT: ASUS PRIME B550M-A

RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen

SSD: Kingston NV3 M.2 1TB

NÄTAGGREGAT: Corsair CX750

CPU-KYLARE: ID-Cooling SE-214-XT BLACK

Man måste definitivt inte ha en helt ok dator för GFN med tanke på att jag kan köra GFN direkt från min Samsung TV och det fungerar alldeles utmärkt och blir en konsol-liknande upplevelse. Visst, absolut inget du kör snabba shooters med, men långt ifrån alla kör FPS och gillar helt andra typer av spel.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Sen angående dyra datorer, nu har jag bara lagt grejor in låda, hyfsat billiga alternativ, skulle säga att det är en okej 1080p/1440p dator, tillkommer mus, tangentbord headset och windows:
https://komponentkoll.se/bild/XmhCR.png

Inte för att racka ned på ditt bygge, det ser tämligen bra ut

Men jämför man då med t ex GFN så är det ca 2000:-/år för att få:
4k (rtx 4080 just nu)
upp till 240 fps
RTX
DLSS 3
Reflex

Samt att de uppgraderar hårdvaran allt eftersom och jag kan t ex ladda ned GFN appen direkt i min Samsung tv, koppla in handkontroll och/eller mus+keyboard och köra direkt. Och har man inte tid att spela eller vill ta en paus kan man ju pausa abonnemanget och därmed ingen kostnad alls under den tiden

Absolut är inte GFN för alla, speciellt inte om snabba FPS är det primära man vill spela och om man har reflexerna som en tonåring. Men om den ligger på 16-30 (beroende på spel/server/stöd för Reflex) är i alla fall mina reflexer låååångt ifrån ungdomens glansdagar ^^ Men tror många har Google Stadia i minnet när de tänker på Cloud-gaming eller en erfarenhet från andra tjänster som är flera år gamla.

Edit:
Som någon skrev tidigare, en Steam Deck för att spela sina gamla/äldre titlar och sedan aktivera GFN när det kommer något nytt man vill spela... så förstår jag varför så många överväger andra alternativ idag.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Taskigt mot barn, ungdomar, fattiga & sjuka med onödigt höga priser, undrar om det är det faktiska priser pga produktionskostnader eller nåt tillverkarna känner de vill ta även om de hade gått med vinst med halverade priser, det är synd att ocker lagar inte används så mycket. någon tech journalist borde gräva i ämnet.

Ockerlagen är inte tillämplig här. Det finns ingen i beroendeställning som utnyttjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

T.ex. så köpte jag mitt 980ti för 7500:- och motsvarande kort idag (5090) (högsta kortet i serien) kostar från ca 26 000:- och uppåt. Det är ju ingen dålig ökning på den tiden. Visst, dom flesta kanske egentligen inte behöver ett 5090, men det känns ju lite tråkigt att man har gått från att ha det "bästa" till att få nöja sig med ett mellankort i bästa fall, för samma pris.

Fast dagens mellankort med vissa undantag duger oerhört långt. Vad du talar om är alltså ren FOMO. Vad som är intressant är ju inte vad kortets namn utan hur väl det presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast dagens mellankort med vissa undantag duger oerhört långt. Vad du talar om är alltså ren FOMO. Vad som är intressant är ju inte vad kortets namn utan hur väl det presterar.

Jag skulle inte säga att det är FOMO alls. Spelen kräver mer och mer, och väldigt många spel släpps dåligt optimerade, så att man behöver relativt mycket kraft för att driva dom på ett bra sätt. Sen beror det ju helt på vad man vill spela och i vilken upplösning. Vill man kunna spela dom senaste och mest krävande AAA spelen så kan mycket väl ett mellankort inte räcka till. Spelar i 1440p i dagsläget (med vad som var ett "övre" mellankort för ett par generationer sen) och vill ju helst inte behöva gå ner till 1080p igen. Kräver absolut inte att kunna spela i 4K/60+ fps med ultra inställningar (som knappt ett 5090 klarar i vissa fall), är nöjd så länge det går att spela i 1440p utan att behöva köra allt med låga inställningar och uppskalning m.m.

Sen tycker jag verkligen att det är passande och intressant att jämföra kort som tillhör samma segment (d.v.s. toppkorten i det här fallet). Utvecklingen går ju framåt för varje generation och korten blir mer kraftfulla (i dom flesta fallen), det skulle ju vara ganska meningslöst med nya generationer om det inte var fallet. Men tyvärr så har ju priserna skenat väldigt mycket dom senaste generationerna, speciellt i dom övre segmenten.