Veckans fråga: Lägsta spelbara FPS?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att jag behöver 200fps, men där tycker jag att det börjar bli riktigt bra och med MFG är jag där i varenda spel som stödjer det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

30-60 fps I konsolformat eller spel som inte ska vara snabba på något vis.

På PC eller även skjutare på konsol: 60+ fps.

Multiplayer games som kräver flow / reaktionstid vilket tar typ 90 av min speltid: 90+ fps

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

För shooters, runt 85 fps.

På CRT-tiden brukade jag spela med 85 Hz på skärmen, så att gå över till platta skärmar och max 60 fps kändes tyvärr som en nedgradering på den punkten i många år. Skönt att högre uppdateringsfrekvens är standard numera.

Permalänk
Medlem

Det beror på vi Fps och andra spel med hög hastighet skulle jag säga över 60. För spel som är långsamma räcker över 30. Men helt har jag 240 som är max på min skärm, för att det ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag valde alternativet 60.

Däremot så stör jag mig mer på dippar från 60fps än en konstant lägre fps.
Föredrar alla dagar i veckan 50 eller tom 45 fps konstant, än 60fps med dippar ner till 50 eller 45.
Det behöver inte nödvändigtvis bero på dålig hårdvara utan många gånger är det bara dåliga releaser från utvecklare.

Permalänk
Medlem

Folk klagar på att 30 fps är ospelbart, men att filmer fortfarande visas i 24 fps är det ingen som reagerar på.
Själv stör jag mig ganska mycket på panoreringar där det oftast är väldigt tydligt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Eftersom ökat ändå inte kan uppfatta fler än 24 bilder per sekund så tycker jag 30 fps räcker.

Antar du trollar, men ögat kan absolut uppfatta mer än 24 bilder per sekund.
24 bilder per sekund är mer undre gränsen för att att något ska uppfattas som en kontinuerlig rörelse, istället för massa enstaka bilder efter varandra, men det finns massor av faktorer utöver det som påverkar hur rörelsen upplevs som gör att man har nytta av fler frames. Speciellt när man faktiskt ska kontrollera spelet själv.

Skrivet av Ulayo:

Folk klagar på att 30 fps är ospelbart, men att filmer fortfarande visas i 24 fps är det ingen som reagerar på.

Jorå, folk reagerar på 24hz i filmer: det är ingen slump att interpolation är en grej.
24 hz är ju mer ett medvetet stilval nuförtiden. Vi är så intränade på den låga frameraten, så att när det flyter bättre i 30-60fps så ser det mer ut som TV eller teater och upplevs på något bakvänt sätt som "billigare" och mindre filmiskt.

Och det är en annan sak att bara passivt titta på filmmaterial med inbyggd motionblur i 24/30 fps, än att kontrollera en karaktär/kamera som uppdateras i 24/30fps.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Betydligt viktigare med låg input lag tycker jag.

Högre bildfrekvens ger väl också lägre ”input lag”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Tycker det beror på vilket spel det är. Ett first person shooter hade inte gått att spela på 30 fps, men clair obscur på ps5 ligger väl där nånstans och kändes helt ok.

För fps vill jag ha runt 80+

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vilket spel det är. I storybaserade spel eller simulatorer går det ofta att spela i 50–60 FPS utan att det känns jobbigt. Men går det under 50 FPS börjar det bli lite ansträngande för ögonen, tycker jag. Jag brukar också låsa FPS efter skärmens uppdateringsfrekvens (Hz), eftersom jag inte vill att FPS ska flyta fritt - det kan leda till negativ frametime istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Själv stör jag mig ganska mycket på panoreringar där det oftast är väldigt tydligt.

Det är skillnad på interaktivt material där man själv styr.
Mot att se på film/video där dina rörelser inte påverkar handlingen.

Med det sagt så kan jag också ibland störa mig på film/video.
Som panoreringar är väl tydligaste exemplet.
Men har förekommit filmer med snabba rörelser i scenen som upplevs hackigt också.

Jag har ingen förkärlek till 23,976 FPS.

Hade det kommit något liknande Blu Ray, fast med skivor som rymmer ännu mer så hade jag inte sagt nej till filmer i 80 FPS eller 128 FPS eller något sådant.

Nackdelen är ju främst att det blir mycket mer data att strömma/lagra samt mer att decoda.
Det sista drabbar väl främst enklare enheter likt Raspberry Pi eller dylikt.

Som i
https://www.sweclockers.com/artikel/41227-tv-guiden-special-v...

Där kan man se
LG G5 (2025) - (55, 65, 77, 83") – 165 Hz

Om LG kan sälja TV med 165 Hz i 2025 så borde det åtminstone rent tekniskt vara möjligt att efter 2025 lansera någon form av video format/standard som använder högre än 60 FPS för film.

Men troligtvis så skulle 99,9% inte bry sig om högre FPS och bitrate och dylikt i film.
Får de Netflix och chill så är väl allt bättre än VHS-kvalité tillräckligt för de flesta.

Permalänk
Medlem

60

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad som ska renderas/kamera/etc.

Men absolut minst 50-60 är väl bra, gärna 100-120+ om det är action.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det är skillnad på interaktivt material där man själv styr.
Mot att se på film/video där dina rörelser inte påverkar handlingen.

Med det sagt så kan jag också ibland störa mig på film/video.
Som panoreringar är väl tydligaste exemplet.
Men har förekommit filmer med snabba rörelser i scenen som upplevs hackigt också.

Jag har ingen förkärlek till 23,976 FPS.

Hade det kommit något liknande Blu Ray, fast med skivor som rymmer ännu mer så hade jag inte sagt nej till filmer i 80 FPS eller 128 FPS eller något sådant.

Nackdelen är ju främst att det blir mycket mer data att strömma/lagra samt mer att decoda.
Det sista drabbar väl främst enklare enheter likt Raspberry Pi eller dylikt.

Som i
https://www.sweclockers.com/artikel/41227-tv-guiden-special-v...

Där kan man se
LG G5 (2025) - (55, 65, 77, 83") – 165 Hz

Om LG kan sälja TV med 165 Hz i 2025 så borde det åtminstone rent tekniskt vara möjligt att efter 2025 lansera någon form av video format/standard som använder högre än 60 FPS för film.

Men troligtvis så skulle 99,9% inte bry sig om högre FPS och bitrate och dylikt i film.
Får de Netflix och chill så är väl allt bättre än VHS-kvalité tillräckligt för de flesta.

Problemet med hackiga panoreringar och liknande har inte så mycket med bilduppdateringen att göra som med dagens tv-apparater och datorskärmar. Alla platta skärmar lider av s.k. sample and hold, vilket betyder varje bildruta visas oavbrutet fram till nästa bildruta dyker upp.

I gamla biosalonger med riktiga projektorer samt på äldre tjockskärmar/-tv:ar blinkar bilden vilket passar bättre med hur människans syn fungerar. Gamla bioprojektorer blinkade i typ 72hz även om filmen bara var 24 bilder per sekund vilket gjorde att panoreringar inte upplevdes som lika hackiga.

Finns tekniker som efterliknar detta blinkeri genom att stoppa in svarta bilder mellan faktiska bildrutor, eller genom att snabbt blinka med bakgrundsbelysningen. BFI bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

1. Filmer har naturlig rörelseoskärpa i varje frame som gör att bilden uppfattas som i rörelse. Det har inte spel.

2. Låg fps skapar mer input lag. I film är det inget problem.

3. Folk är så vana vid 24hz i film att mer ser ut som tv sändningar.

Permalänk
Medlem

30-59 funkar (så länge som det är "flytande", VRR-synkat), men hellre 60+ och helst 120.

Men över 120 kan jag nog inte påstå att jag märker någon skillnad (har en 240 Hz-skärm).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

90

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

På min datorskärm, beroende på spel och på min tv (OLED) så är 60 det lägsta jag klarar av.

Permalänk
Medlem

Beror helt på spel.

Spel som Final Fantasy X som går i 30FPS har jag inte haft problem med. Det är relativt fasta kameravinklar och turordningsbaserat.

Medan 60 är minsta i de flesta spel. Speciellt med kontroll.

Runt 100 eller mer är önskvärt i vissa snabba spel. Speciellt med mus och tangentbord.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Spel som kräver fps är trams; riktiga spel prövar spelarens strategiska förmåga. Som heroes 3 eller Mechabellum.

Endast strategiska spel som heroes 3 är också trams då, tacka vet jag spel som prövar både strategisk förmåga och fingerfärdighet som Solomons key.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Du jämför två helt olika tekniker, ungefär som att jämföra äppeljuce med gaffeltruckar.
Ärligt talat trodde jag att alla visste det idag, år 2025.

Orkar inte förklara skillnaden då det är enkelt att upplysa sig själv.

OT.
Det beror på spelet.
Enkelt turbaserat 2d spel kräver inga höga fps direkt.
För modernare spel är 60 fps minimum för min del.
Jag spelar mest PoE2 i 4k och ligger runt 70-80 fps så det är helt klart nära, men ändå en bit över, minimum.
I fps spel är +120 fps helt klart att föredra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte stött på något som flytit bättre än när jag hade en CRT skärm och spelade cs1.6 på den för massa år sedan, det spelet har ett tak på 100fps. Tror det är mer input lag än faktisk fps/skärm hz som spelar roll, speciellt i fps spel där man styr kameran med musen. Har inte testat de absolut nyaste skärmarna som finns idag men de 240hz skärmarna jag testat från några år bakåt upplever jag inte som lika instant som den setup jag hade för många år sen för cs.

Permalänk
Medlem

Kan inte SweC köra lite fler blindtester med FPS-cap där testpersonerna får ange subjektiv upplevelse (”spelbart”, ”icke spelbart”). Testa olika FPS från 30 till 144 (eller högre).

Skulle vara kul att se statistik när spelaren inte har en FPS counter i hörnet av skärmen.

Inget fel med subjektiva åsikter, men det är också intressant med en äpplen mot äpplen jämförelse

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlfonsTuborg:

Problemet med hackiga panoreringar och liknande har inte så mycket med bilduppdateringen att göra som med dagens tv-apparater och datorskärmar. Alla platta skärmar lider av s.k. sample and hold, vilket betyder varje bildruta visas oavbrutet fram till nästa bildruta dyker upp.

I gamla biosalonger med riktiga projektorer samt på äldre tjockskärmar/-tv:ar blinkar bilden vilket passar bättre med hur människans syn fungerar. Gamla bioprojektorer blinkade i typ 72hz även om filmen bara var 24 bilder per sekund vilket gjorde att panoreringar inte upplevdes som lika hackiga.

Finns tekniker som efterliknar detta blinkeri genom att stoppa in svarta bilder mellan faktiska bildrutor, eller genom att snabbt blinka med bakgrundsbelysningen. BFI bland annat.

CRT skärmar sveper pixlarna rad för rad tills den kommer till botten och sen i det lagret på insidan av skärmen håller kvar ljuset en liten stund tills det blir "överskrivet" av nästa bild.
De uppdaterar inte hela bilden på en gång.

Problemet med "blinkeri" är att det kan uppfattas som flimmer.

Men oavsett om man kör sample and hold eller BFI så är ju generellt högre Hz/FPS bättre.

Säg om du hade haft 1000 FPS.
Så med sample and hold så behöver du en 1000 Hz skärm, eller med BFI så hade du behövt en 2000 Hz skärm om du fortfarande ska visa alla bilder.

Eller om du skulle ha 10 FPS och då en 10 eller 20Hz skärm.

1000/2000 Hz ger jämnare uppdateringar än 10/20 Hz.

Olika tekniker har olika för och nackdelar.

Men BFI är inget magiskt piller som gör att du kan ta dig igenom en Powerpoint presentation på halva tiden.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en bra pc så har hög fps, men förr hade jag inte samma förutsättningar och spelade då många moderna titlar med runt 15-25 fps på lägsta inställningar. Ett sånt spel var ARK där jag spelade över 200 timmar så. Det funkar men är mer skonsamt för hjärnan med högre fps enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag spelade Breath of The Wild med 30FPS och jag tyckte att det var plågsamt. Spelade den tills jag blev klar ändå. Spelade Cyberpunk på ps5 med en ostadig 60FPS performance mode och tyckte också att det var plågsamt.
Så för mig är det 60 stabilt för third person spel oxh över 60 för FPS.
När jag spelar Rainbow Six Siege vill jag 200FPS, ingen lag och low ping för att spelet är redan frustrerande när allt rullar på!

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Beror på spel, skulle generellt säga runt 90 fps. Men det gick inte att rösta på, så blev 120 fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag kan nog definitivt spela igenom ett spel i 25fps men 30 är på något vis en gyllene standard om jag inte ska spela "seriöst". Ska jag spela seriöst vill jag gärna ha iaf nära 100 fps

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Gammal i gamet så kan spela mellan 30 och 60 om spelet är bra men föredrar 75 och uppåt. Sen vet jag inte om jag verkligen känner skillnad över 80

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Vanligtvis så skulle jag säga 60 fps men efter att jag spelade igenom Bloodborne på PS5 med stabil 30 fps så kan jag konstatera att det är minimum, förutsatt att frame pacingen inte svajar. Det är dock om jag inte har något annat val.

Vill också spela det men avskyr 30 fps, brukar säga att det är ospelbart då. Souls spel i 30 fps måste varit extremt svårt