Hjälp att välja rätt laptop för studier – fokus på Adobe-program (Photoshop, Illustrator, Premiere Pro m.m.)

Permalänk

Hjälp att välja rätt laptop för studier – fokus på Adobe-program (Photoshop, Illustrator, Premiere Pro m.m.)

Hej!

Jag behöver köpa en ny bärbar dator inför studier där jag kommer arbeta mycket med kreativa program från Adobe – framför allt:

Photoshop

Illustrator

InDesign

Premiere Pro

After Effects

Det är viktigt att datorn klarar dessa program utan att sega ner sig, även när man arbetar med tyngre projekt i t.ex. video eller grafik.

Jag är student, så priset spelar förstås en viss roll – men jag vill hellre lägga lite mer och få något som håller i längden och fungerar bra till ändamålet.

Vad tror ni jag bör prioritera i specifikationerna?
Exempelvis:

RAM?

Processor (Intel/AMD)?

Grafikkort (krävs dedikerat eller räcker integrerat)?

SSD och skärmtyp?

Tips på specifika modeller (gärna under 20 000 kr) uppskattas jättemycket!
Det får gärna vara en modell som är lätt att bära runt, men prestanda är viktigast.

Tack på förhand för all input

Permalänk
Snusfri

För dessa uppgifter skulle jag helt klart kolla på en MacBook M4
Apple MacBook Air (2025) - 15,3" för 19990kr.
Apple MacBook Air (2025) - 13,6" för 16990kr.

Vill du ha en större skärm och lite mer otymplig, men ändå lätt att bära med sig eller en lite mindre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte föreslå en specifik modell eller vilka komponenter du behöver. Men mycket Ram och gärna ett dedikerat grafikkort för snabbare är ju att rekommendera skulle jag säga.
Och skulle gissa att du i alla fall vill ha en bra skärm och kanske även pekkänslig ?

En del tillverkare (till exempel de här nedan) har serier gjorda för criatörer. Dock kan de ju med ha ett något prispåslag bara för just det.

https://www.asus.com/se/proart/
https://www.msi.com/Content-Creation
Mac pro ?

Edit: både asus och appel brukar kunna har rabatter på Mecenat. Och speciellt runt skolstarterna 😉

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av THB:

För dessa uppgifter skulle jag helt klart kolla på en MacBook M4
Apple MacBook Air (2025) - 15,3" för 19990kr.
Apple MacBook Air (2025) - 13,6" för 16990kr.

Vill du ha en större skärm och lite mer otymplig, men ändå lätt att bära med sig eller en lite mindre.

Jag har kikat på MacBook Air (2025), men jag är personligen inte så förtjust i macOS – det funkar inte riktigt för mitt arbetssätt. Jag klarar heller inte av 60Hz-skärmar då jag jobbar mycket med visuellt material, så en Windows-laptop med minst 120Hz är nog mer rätt för mig.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Zenbook? Finns med oled-skärm runt 20000.

Permalänk
Medlem

En bättre begagnad Asus Zephyrus g14/g16 skulle nog okså kunna passa dig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.