Vilket webbhotell för en musiker?

Permalänk
Medlem

Vilket webbhotell för en musiker?

Hej Sweclockers!

Efter många år utan egen hemsida är det dags att rätta till den bristen. Tanken är att ha en samlad plats för kommunikation, information och försäljning (visst känns det konstigt att behöva specificera vad en hemsida är?!). Sociala medier har sin plats men herregud vad trött man blir på dem.

Vilken tjänst är det som gäller idag? Jag är ute efter hyfsat enkel skötsel/admin, möjlighet att helt styra utseendet helt, både dynamiskt blogg-flöde och mer statiska sidor samt en liten butik för försäljning av digital musik (möjligen fysiska utgåvor i framtiden).

All hjälp och alla råd uppskattas stort! Jag har en försummad WordPress-blogg i träda någonstans men i övrigt har jag inte varit inkopplad på området sedan ca 2005.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Skrivet av kboman:

Hej Sweclockers!

Efter många år utan egen hemsida är det dags att rätta till den bristen. Tanken är att ha en samlad plats för kommunikation, information och försäljning (visst känns det konstigt att behöva specificera vad en hemsida är?!). Sociala medier har sin plats men herregud vad trött man blir på dem.

Vilken tjänst är det som gäller idag? Jag är ute efter hyfsat enkel skötsel/admin, möjlighet att helt styra utseendet helt, både dynamiskt blogg-flöde och mer statiska sidor samt en liten butik för försäljning av digital musik (möjligen fysiska utgåvor i framtiden).

All hjälp och alla råd uppskattas stort! Jag har en försummad WordPress-blogg i träda någonstans men i övrigt har jag inte varit inkopplad på området sedan ca 2005.

Vill du sköta sidan och eventuellt drifta den själv, eller bara designa den och hantera innehållet? Squarespace är populära i den senare kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vill du sköta sidan och eventuellt drifta den själv, eller bara designa den och hantera innehållet? Squarespace är populära i den senare kategorin.

Jag är inte supernervös över att sköta det mesta själv. Har kollat på M3s genomgång men den är lite gammal nu och allmänt lite svår att dra slutsatser av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Jag är inte supernervös över att sköta det mesta själv. Har kollat på M3s genomgång men den är lite gammal nu och allmänt lite svår att dra slutsatser av.

Låter som squarespace skulle passa dig perfekt.

Permalänk
Medlem

Hyr man en VPS från Amazon eller liknande får man full kontroll – man får SSH-access. WordPress är väl nästan standard idag, på gott och ont. Allt beror på vilken kunskap man har.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hyr man en VPS från Amazon eller liknande får man full kontroll – man får SSH-access. WordPress är väl nästan standard idag, på gott och ont. Allt beror på vilken kunskap man har.

Förstod inte mycket av det där 😆

Jag tar inte i Amazon med tång för övrigt. Antar att jag är ute efter en svensk värd där man plonkar ner sin hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Förstod inte mycket av det där 😆

Jag tar inte i Amazon med tång för övrigt. Antar att jag är ute efter en svensk värd där man plonkar ner sin hemsida.

Det finns säkert VPS-leverantörer i Sverige, men de är extremt dyra.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Denna sida är av musiker för musiker som säljer direkt.
Oklart om egen hemsida här, men det är mycket bra ställe där jag handlar musik.

https://bandcamp.com/

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Denna sida är av musiker för musiker som säljer direkt.
Oklart om egen hemsida här, men det är mycket bra ställe där jag handlar musik.

https://bandcamp.com/

Har varit på BC länge men vill också ha en egen plats som jag sköter själv utan mellanhänder. Också fint att ha om någon random investerare stänger ner Bandcamp för att number go up går lite för långsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det finns säkert VPS-leverantörer i Sverige, men de är extremt dyra.

Kan du förklara vad det är?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kboman:

VPS = Virtual Private Server.
Du betalar någon för att de driftar en maskin åt dig; ser till att Internetanslutning och ström fungerar, och så sköter du själv allt från operativsystemet och uppåt; oftast någon Linuxvariant med databasserver, webbserver och de ramverk som behövs.
Det är inte jättesvårt, men har du inte sysslat med serversystem tidigare är det lite av en tröskel att ta sig över.

Snäppet över det är webbhotell, där du får en färdig CMS (Content Management System), oftast WordPress, som du själv kan konfigurera och anpassa till dina behov.

Och sen finns som sagt leverantörer av helhetslösningar som exempelvis Squarespace, som jag nämnde tidigare, där du själv bestämmer över designen, men de har färdiga "legobitar" för exempelvis webshop, betalningshantering, integration med bokförings- och faktureringssystem, medialagring och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Har varit på BC länge men vill också ha en egen plats som jag sköter själv utan mellanhänder. Också fint att ha om någon random investerare stänger ner Bandcamp för att number go up går lite för långsamt.

Distrokid kan också hjälpa med hemsida men är annars för att släppa musik.

Jag kör både distrokid och bandcamp. Fast har inte gjort nån hemsida än. Har en YT kanal som är tänkt att fungera som plattform.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Distrokid kan också hjälpa med hemsida men är annars för att släppa musik.

Jag kör både distrokid och bandcamp. Fast har inte gjort nån hemsida än. Har en YT kanal som är tänkt att fungera som plattform.

Har inte använt DK för mitt eget material än men det är väl dags, suck. Får undersöka närmare vad de erbjuder. Samma med YT, inte gjort något vettigt med kanalen sedan 2017-ish... Det blir så sjukt spretigt och det är delvis därför jag försöker samla så mycket jag kan på ett ställe under samma tak. Inte lätt för den som jobbar, pluggar och har familj samtidigt 😆

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

VPS = Virtual Private Server.
Du betalar någon för att de driftar en maskin åt dig; ser till att Internetanslutning och ström fungerar, och så sköter du själv allt från operativsystemet och uppåt; oftast någon Linuxvariant med databasserver, webbserver och de ramverk som behövs.
Det är inte jättesvårt, men har du inte sysslat med serversystem tidigare är det lite av en tröskel att ta sig över.

Snäppet över det är webbhotell, där du får en färdig CMS (Content Management System), oftast WordPress, som du själv kan konfigurera och anpassa till dina behov.

Och sen finns som sagt leverantörer av helhetslösningar som exempelvis Squarespace, som jag nämnde tidigare, där du själv bestämmer över designen, men de har färdiga "legobitar" för exempelvis webshop, betalningshantering, integration med bokförings- och faktureringssystem, medialagring och så vidare.

Låter som att mellanalternativet är det jag är ute efter, med inslag av alternativ tre med webshop och design.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Vad är en VPS?

VPS står för Virtuell Privat Server. Det är en dator på internet som du kan hyra och styra helt själv.

Även om den inte står hemma hos dig, fungerar den som en vanlig dator. Du kan logga in med SSH, installera program, skapa hemsidor, lagra filer och mycket mer.

Vad använder man en VPS till?

En VPS kan användas till många saker, till exempel:

* Hålla igång en hemsida eller blogg, till exempel WordPress
* Köra en egen e-postserver
* Lagra filer, som en egen molntjänst
* Ha en spelserver, till exempel för Minecraft
* Utveckla och testa program
* Köra VPN för säkrare surf
* Automatisera saker, till exempel backup eller schemalagda script

Varför använda VPS istället för ett vanligt webbhotell?

* Du har full kontroll och bestämmer själv vad som installeras
* Du kan anpassa systemet helt efter dina behov
* Det är ofta billigt, från cirka 30 till 100 kronor per månad
* Du lär dig mer om hur servrar och Linux fungerar

Visa signatur