AMD: Nya Threadripper dubbelt så snabb som Xeon

Permalänk
Melding Plague

AMD: Nya Threadripper dubbelt så snabb som Xeon

Företaget har släppt interna testresultat för Threadripper Pro 9995WX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma chiplets kommer nog till PC, så alltid kul att se vart vi är på väg

Men jag hoppades nog på 12C per chiplet, så det verkar inte komma denna generation heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men jag hoppades nog på 12C per chiplet, så det verkar inte komma denna generation heller

Samma chiplets finns väl redan till PC? Det är Zen 5, samma som redan används i resten av 9000-serien.

Permalänk

Vad kostar den? Mer än 150 000kr? Och sedan vettig hårdvara därtill. Det bli dyrt.
Om man istället lägger dessa pengar på en hamburgare, herre j-vlar vilken god hamburgare man kan få, det räcker nog även åt lite pommes vid sidan av.

Nå det intressanta är att det idag finns bra hårdvara att köpa, denna tillhör bland det mest extrema desktoparna, men det går köpa enklare i typ alla prisklasser. När det gäller Threadripper så kanske en 32 core är mer intressant för fler, en komplett sådan vettig balanserad desktop skulle nog landa på över 100 000kr, men det är bra mycket billigare än den tråden handlar om.

Permalänk

Det måste vara genant för Intel att "kopian" AMD har snabbare processorer än "originalet". Det är ju Intels X86-plattform i grunden.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Well det är zen5 så kommer verkligen inte ske, men ryktas att zen 6 blir 12 kärnor samt 32 kärnor per chiplets för zen 6c

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad kostar den? Mer än 150 000kr? Och sedan vettig hårdvara därtill. Det bli dyrt.
Om man istället lägger dessa pengar på en hamburgare, herre j-vlar vilken god hamburgare man kan få, det räcker nog även åt lite pommes vid sidan av.

Nå det intressanta är att det idag finns bra hårdvara att köpa, denna tillhör bland det mest extrema desktoparna, men det går köpa enklare i typ alla prisklasser. När det gäller Threadripper så kanske en 32 core är mer intressant för fler, en komplett sådan vettig balanserad desktop skulle nog landa på över 100 000kr, men det är bra mycket billigare än den tråden handlar om.

Well är småpotatis för stora företag som dessa är riktade mot

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det måste vara genant för Intel att "kopian" AMD har snabbare processorer än "originalet". Det är ju Intels X86-plattform i grunden.

I grunden ja, men 64 bit extension är ju AMD som tog fram. Så de har allt hängt med ett tag när det kommer till x86/64 cpu utveckling

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Skrivet av talonmas:

I grunden ja, men 64 bit extension är ju AMD som tog fram. Så de har allt hängt med ett tag när det kommer till x86/64 cpu utveckling

Ja precis, vad gäller x86-64 (aka amd64 aka x64) så är ju läget det omvända; AMD tog fram "originalet" och Intel är "kopian", i den mån man kan tala om "kopior" när det handlar om korslicensiering.
(Det måste ju ha varit lite genant om något, att en så pass stor och central grej som 64bit-utökningen av x86 var något Intel bara fick nyttja på licens.)

Och det har ju handlat om avtal om licensiering och korslicensiering hela vägen tillbaka till början vad jag förstår. Om jag inte är fel ute började detta upplägg mellan Intel och AMD i och med att IBM krävde att det fanns flera x86-leverantörer att vända sig till för att Intel skulle få affären att leverera processorer till IBM PC och Intel behövde då minst en till tillverkare av kompatibla processorer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis, vad gäller x86-64 (aka amd64 aka x64) så är ju läget det omvända; AMD tog fram "originalet" och Intel är "kopian", i den mån man kan tala om "kopior" när det handlar om korslicensiering.
(Det måste ju ha varit lite genant om något, att en så pass stor och central grej som 64bit-utökningen av x86 var något Intel bara fick nyttja på licens.)

Intel satsade istället på att utveckla en ny 64-bitars arkitektur, IA-64, som inte alls var kompatibel med x86. Bland alla episka misslyckanden genom historien, måste detta onekligen varit ett av dem. Bara timmar efter Intel avslöjade namnet på den nya processorn, Itanium, myntades "Itanic". Dagen efter avslöjar AMD, med vad man kan tänka sig är världens största troll-face, att de har 64-bitars utökningar till x86 vilka är bakåtkompatibla med 32-bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samma chiplets finns väl redan till PC? Det är Zen 5, samma som redan används i resten av 9000-serien.

Skrivet av norrby89:

Well det är zen5 så kommer verkligen inte ske, men ryktas att zen 6 blir 12 kärnor samt 32 kärnor per chiplets för zen 6c

Well är småpotatis för stora företag som dessa är riktade mot

Jag måste ha levt under en sten, jag trodde detta var Zen6 och trodde att Zen5 fortfarande var 5nm… sorry! Då är detta ju inget speciellt, bara en epyc med lite högre TDP…

Permalänk
Medlem

Är inte Threadripper dyrare? Oavsett så är den sexig.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag måste ha levt under en sten, jag trodde detta var Zen6 och trodde att Zen5 fortfarande var 5nm… sorry! Då är detta ju inget speciellt, bara en epyc med lite högre TDP…

Aah ja nej zen6 är fortfarande mer än ett år bort =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Threadripper är nästan alltid ett derivat av nuvarande EPYC-serie. De brukar alltid komma en stund efter de andra i samma generation också.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Intel satsade istället på att utveckla en ny 64-bitars arkitektur, IA-64, som inte alls var kompatibel med x86. Bland alla episka misslyckanden genom historien, måste detta onekligen varit ett av dem. Bara timmar efter Intel avslöjade namnet på den nya processorn, Itanium, myntades "Itanic". Dagen efter avslöjar AMD, med vad man kan tänka sig är världens största troll-face, att de har 64-bitars utökningar till x86 vilka är bakåtkompatibla med 32-bitar.

Itanium var ett långvarigt joint venture med HP inriktat på rätt specifika serverapplikationer (gjordes iofs några halvhjärtade workstations mest för utveckling om jag minns rätt). Kantades av en del problem, förseningar och ökande kostnadsmassa som tillsammans med en troligtvis för nischad marknad stjälpte arkitekturen. Typ för dyrt, för sent + för dålig tillgänglighet.

Permalänk
Medlem

Tja om min budget-AI inte ljuger så är Xeon:en 60c/120t mot 9995:ans 96c/192t, 9995:an flera hundra Mhz snabbare (vid full last? vem vet), mer cache totalt och som grädde på moset kan den köra minnena snabbare så... utan att veta ett jota om arkitekturen så ska den vara rejält snabbare bara pga. det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Itanium var ett långvarigt joint venture med HP inriktat på rätt specifika serverapplikationer (gjordes iofs några halvhjärtade workstations mest för utveckling om jag minns rätt). Kantades av en del problem, förseningar och ökande kostnadsmassa som tillsammans med en troligtvis för nischad marknad stjälpte arkitekturen. Typ för dyrt, för sent + för dålig tillgänglighet.

Mjo, Itanium var menad att ersätta den åldrande PA-RISC-arkitekturen som HP hade.

Det stora problemet, om jag minns rätt, var att Itanium la ett stort ansvar på kompilatorerna, att de skulle optimera koden väl för att kunna exekveras parallellt och inte flaskhalsa den nya "VLIW"-tekniken. I praktiken fungerade inte detta något vidare, visade det sig, så prestandan var bristande. Förutom det uppenbara problemet att Itanium var helt inkompatibel med x86 och därför krävde nya applikationer, såklart.

Förutom HP's egna HP-UX som var "standard" för plattformen fanns även en port av Windows NT vilket jag tyckte var rätt häftigt då det begav sig. Jag såg en workstation på ett företag med NT som var en utvärderingsplattform för ett företag, det var en rätt ball maskin, och väldigt dyr.

HP drev det hela vidare i bra många år dock - det är inte alltför länge sedan Intel begravde Itanium för gott - 2021 har jag för mig?

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns som att du har ett patologiskt behov att skriva inlägg på precis allt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

I texten står det att «den har samma antal kärnor, cacheminne” osv. Syftar det på Intel processorn det pratades om i stycket innan eller AMD föregångaren?
Kan vara smart att gå igenom det man skrivit och se om det man skrivit är oklart eller tvetydigt och kolla syftningar.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt en ny praktiskt taget oanvänd itanium maskin här hemma.

Ingen aning vad jag ska göra än med den

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har faktiskt en ny praktiskt taget oanvänd itanium maskin här hemma.

Ingen aning vad jag ska göra än med den

Installera Gentoo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jo, det är sant men en del av planen verkade vara att börja på serversidan och därefter successivt närma sig konsumentsidan.

Permalänk
Medlem

En sån här skulle man kört XMrig på! Undra vad den benchmarkar? Är det denna vi ser här?

https://xmrig.com/benchmark?cpu=AMD+Eng+Sample%3A+100-0000015... verkar vara 512 trådar på denna... Så nej. Det verkar vara någon ypergrym EPYC på G?