Permalänk

Råd ang. PC-bygge

Hej Sweclockers!

Nygammal medlem som nu är tillbaka igen. Var cirka 15 år sedan jag senast byggde mig en egen PC och har kört enklare laptops de senaste åren. Men nu har jag äntligen bestämt mig för att haka på PC-spelandet igen och tänkte bygga en setup under min semester.
Har suttit och knåpat ihop en konfiguration via rean som Inet.se kör just nu och jag känner mig endå rätt nöjd överlag, men då jag inte följt komponenternas utveckling under x antal år så undrar jag om någon vänlig SweClockare skulle kunna kika över delarna jag valt ut?
- Kommer dessa att lira fint ihop eller är jag helt ute och cyklar?
- Om inte, vad hade ni bytt ut?
Är ingen jätte avancerad spelare men vill väll kunna hänga med någorlunda om man skulle vilja och det är 1080p som gäller med min nuvarande skärm.
Notera att jag tänkt köra med ett Fractal Design Pop Silent chassi som beställs från annat håll än Inet.
Min budget ligger på runt 16000:- och känns hittills bra då den trotts allt hamnade en bra bit under!

https://www.inet.se/lista/GxxdD/mouseterpiece-s-pc-bygge

Fractal Design Pop Silent:
https://www.fractal-design.com/products/cases/pop/pop-silent/...

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort för 16 000 kr. Vad har du för Hz på skärmen?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Så här hade jag gjort för 16 000 kr. Vad har du för Hz på skärmen?

https://komponentkoll.se/bild/iwkUJ.png

Okej, intressant! Är Radeon att föredra mot nVidia idag? Och är 8GB VRAM för lite i dagens läge?

Jag har en Philips Envia 24” som kan köras på 180Hz max via Displayport om jag minns rätt.

16 000 (+/-) är väll smärtgränsen för komponenterna, men det får gärna bli lägre förstås. Men om prestandan är såpass mycket bättre och framtidssäkrare så är det helt klart värt det.

Såg nu att Inet även har rea på några Radeon RX 9070 med 16GB VRAM och även lite billigare, är de likvärdiga mot den du la till?

https://www.inet.se/kampanj/9926/inet-weeks-grafikkort-moderk...

Permalänk

Tanken är väll att få ihop en någorlunda budget-PC att börja med och ev. uppgradera längre fram om några år, ifall det skulle behövas. Vill främst att de delar som är jobbigast att byta ut är någorlunda framtidssäkrade, så som moderkort psu och chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mouseterpiece:

Okej, intressant! Är Radeon att föredra mot nVidia idag? Och är 8GB VRAM för lite i dagens läge?

Jag har en Philips Envia 24” som kan köras på 180Hz max via Displayport om jag minns rätt.

16 000 (+/-) är väll smärtgränsen för komponenterna, men det får gärna bli lägre förstås. Men om prestandan är såpass mycket bättre och framtidssäkrare så är det helt klart värt det.

Såg nu att Inet även har rea på några Radeon RX 9070 med 16GB VRAM och även lite billigare, är de likvärdiga mot den du la till?

8 GB VRAM är riktigt snålt idag och för lite för många modernare spel.

9070 XT snittade 177 FPS i speltesterna TechPowerUp gjorde i 1080p så matchas bra med en skärm som är på 180 Hz.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt...

9070 XT känns mer prisvärt än 9070 när prisskillnaden är så liten tycker jag.

Moderkortet, chassit och nätaggregatet jag valt är riktigt bra och gör det lätt att uppgradera datorn i framtiden.

Permalänk

Okej, nice! Blir till att tänka om lite då… Känns av ännu mer nu hur länge jag varit borta från PC-världen! Stort tack för tipsen, skall grotta ner mig nu. Speciellt ang. AMD och deras GPU:er.

Permalänk
Medlem

8gb vram räcker till 1080p i 99.999% av alla titlar, problemen kan uppstå i en nära framtid dock, därför är många emot 8gb vram.
grafikkortsmarknaden är totalt skräp sedan crypto-boomen som drev upp priserna med typ 69000% och då såg nvidia ett läge att kapitalisera ännu mer och alla andra hakade såklart på, därav är intel/AMD mycket bättre för prestanda per krona, nvidia är herren om du är ute efter specifika funktioner, tex. raytracing som fortf. är mycket bättre på nvidia korten.
Jag tror du skulle bli mycket nöjdare med 9070/9070 XT, bättre pris, bättre prestanda och mer framtidssäkert, 16gb vram etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

raytracing som fortf. är mycket bättre på nvidia korten.

Vet inte om jag skulle säga att NVIDIA är MYCKET bättre på RT längre. 5070 Ti var i snitt 13 % snabbare än 9070 XT i RT i 1080p enligt speltesterna TechPowerUp gjorde.

Det billigaste 5070 Ti-kortet som går att köpa just nu är även drygt 19 % dyrare än det billigaste 9070 XT-kortet som går att köpa.

Permalänk
Medlem

Ett 9070 XT har typ dubbelt så bra prestanda som 4060 Ti.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle säga att NVIDIA är MYCKET bättre på RT längre. 5070 Ti var i snitt 13 % snabbare än 9070 XT i RT i 1080p enligt speltesterna TechPowerUp gjorde.

Det billigaste 5070 Ti-kortet som går att köpa just nu är även drygt 19 % dyrare än det billigaste 9070 XT-kortet som går att köpa.

https://www.sweclockers.com/test/41251-radeon-rx-9060-xt-pris...

jo, jag skulle säga att dem fortf. är mycket bättre, hela listan är
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
AMD
Nvidia
Nvidia
Nvidia
varav deras 4070 fortfarande slår AMD's nyaste och värsta kort i raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

https://www.sweclockers.com/test/41251-radeon-rx-9060-xt-pris...

jo, jag skulle säga att dem fortf. är mycket bättre, hela listan är
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
Nvidia
AMD
Nvidia
Nvidia
Nvidia
varav deras 4070 fortfarande slår AMD's nyaste och värsta kort i raytracing.

Vad snackar du om?

överlag så är ett 9070 xt mer eller mindre indentiskt med ett 5070 ti

Samt jämför vi sätt till prestanda med RT per krona så är AMD 9060 xt och 9070 xt BÄTTRE än motsvarande Nvidia iom gröna lagets högre prislapp

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Alright! Tack för alla era svar, känner åtminstonde lite klokare nu! Valde mest RTX 4060 Ti pga. Inet’s rea och att prissänkningen var rätt stor från ursprungspriset. Kommer definitivt att överväga ett RX 9070 XT som alternativ, men tycker ändå priset känns rätt högt även om det kanske är värt trotts allt.

Permalänk

Hur står sig t.ex. en RX 7800 XT 16 GB idag, är det något att ha? Förstår att ett en 9070 bör vara vassare men försöker bara bilda mig en uppfattning.

https://www.inet.se/produkt/5414017/asus-radeon-rx-7800-xt-16...

Permalänk
Medlem

Hur står sig t.ex. en RX 7800 XT 16 GB idag, är det något att ha? Förstår att ett en 9070 bör vara vassare men försöker bara bilda mig en uppfattning.

5 290 kr är ett mycket bra pris för 7800 XT. Den stora nackdelen med 7800 XT är att du inte får den senaste FSR-versionen som är ganska mycket bättre. Prestandan per krona är dock utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad snackar du om?

överlag så är ett 9070 xt mer eller mindre indentiskt med ett 5070 ti
https://tpucdn.com/review/sapphire-radeon-rx-9060-xt-pulse-oc/images/relative-performance-rt-1920-1080.png

Samt jämför vi sätt till prestanda med RT per krona så är AMD 9060 xt och 9070 xt BÄTTRE än motsvarande Nvidia iom gröna lagets högre prislapp

vad jag snackar om är att nvidia fortf. ligger mycket före när det kommer till raytracing, oavsett priserna på korten, thats it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad jag snackar om är att nvidia fortf. ligger mycket före när det kommer till raytracing, oavsett priserna på korten, thats it.

Kollade du ens på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

I vissa titlar presterar 5070 Ti långt över 9070 XT i RT, så visst, spelar du ENDAST typ Black Myth, Cyberpunk och Indiana Jones så blir skillnaderna större: https://youtu.be/YOyioXeWlig?t=1402
Men som norrby nämner skiljer det sig inte inte alls mycket totalt sett på RT prestanda om man bortser från dessa ändå ganska få titlar.

Permalänk
Medlem

Kollade du ens på bilden?

kollade NI på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kollade NI på bilden?

Jag tror ingen håller med om att 164 % relative performance är mycket bättre än 162 % om vi jämför 5070 Ti och 9070 XT. Så förklara vad du menar.

Permalänk
Medlem

Jag tror ingen håller med om att 164 % relative performance är mycket bättre än 162 % om vi jämför 5070 Ti och 9070 XT. Så förklara vad du menar.

Vad jag menar är att på bilden du refererar till så syns RTX 3080 över dem flesta nyare AMD korten, ETT KORT FRÅN TVÅ GENERATIONER SEDAN, och i min egna länk syns RTX 4070 toppa ALLA AMD kort i ungeffär hälften av titlarna.
om mitt påstående att nvidia har mycket bättre RT är fel så vet jag inte vad erat problem är, försöker ni ragebaita mig eller är ni fanboys?

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/41297-basta-grafikkortsko...
Här har du en bra länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vad jag menar är att på bilden du refererar till så syns RTX 3080 över dem flesta nyare AMD korten, ETT KORT FRÅN TVÅ GENERATIONER SEDAN, och i min egna länk syns RTX 4070 toppa ALLA AMD kort i ungeffär hälften av titlarna.
om mitt påstående att nvidia har mycket bättre RT är fel så vet jag inte vad erat problem är, försöker ni ragebaita mig eller är ni fanboys?

Fast de relevanta korten att köpa idag i den här prisklassen är ju 9070 XT för AMD och 5070 Ti för NVIDIA så det är väl dessa som bör jämföras?

Permalänk
Medlem

Fast de relevanta korten att köpa idag i den här prisklassen är ju 9070 XT för AMD och 5070 Ti för NVIDIA så det är väl dessa som bör jämföras?

varför då? om jag jättegärna vill ha raytracing så går jag väl inte på budget/mest relevans, då tittar jag på det som presterar bäst i raytracing och lägger antagligen till pengar i min budget för att kunna få bra raytracing med tanke på hur tungt det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

varför då? om jag jättegärna vill ha raytracing så går jag väl inte på budget/mest relevans, då tittar jag på det som presterar bäst i raytracing och lägger antagligen till pengar i min budget för att kunna få bra raytracing med tanke på hur tungt det är

Så vilket NVIDIA-bygge ger bättre RT-prestanda för 16 000 kr då? För det är ju där TS vill lägga sig.

Permalänk

5 290 kr är ett mycket bra pris för 7800 XT. Den stora nackdelen med 7800 XT är att du inte får den senaste FSR-versionen som är ganska mycket bättre. Prestandan per krona är dock utmärkt.

Okej, börjar luta mer och mer åt 7800 XT faktiskt pga priset, men velat endå mellan den och 9070 just nu. Men vad innebär FSR? Googlade lite men förstår inte helt.

Permalänk
Medlem

Okej, börjar luta mer och mer åt 7800 XT faktiskt pga priset, men velat endå mellan den och 9070 just nu. Men vad innebär FSR? Googlade lite men förstår inte helt.

FSR är AMD's version på DLSS, dvs. upscaling, ditt spel renderar i en lägre upplösning säg 720p (som är lättare att drivas av GPU'n) och scale'as sedan upp till den upplösning du valt i spelet, exempelvis 1440p.

Så kör du native 1440p säger vi att du får ut 60 fps och med DLSS/FSR aktiverat så får du ut, säg 90fps eller 120fps.
Det beror helt på inställningarna du valt på DLSS/FSR, det går oftast att ställa in om man vill prioritera quality, performance, balanced, osv.

Dethär är den superförenklade förklaringen.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

FSR är AMD's version på DLSS, dvs. upscaling, ditt spel renderar i en lägre upplösning säg 720p (som är lättare att drivas av GPU'n) och scale'as sedan upp till den upplösning du valt i spelet, exempelvis 1440p.

Så kör du native 1440p säger vi att du får ut 60 fps och med DLSS/FSR aktiverat så får du ut, säg 90fps eller 120fps.
Det beror helt på inställningarna du valt på DLSS/FSR, det går oftast att ställa in om man vill prioritera quality, performance, balanced, osv.

Dethär är den superförenklade förklaringen.

Nice, tack! Jag förstår hur du menar, grymt förklarat!
Har läst på lite smått om FSR och då främst om FSR3 vs FSR4 och den senare är helt klart mer intressant just för framtidssäkringen så att säga. Jag kommer ju från att inte ha haft en stationär rig på mer än 15 år så all ny teknik idag kommer antagligen vara mind blowing för min del.

Jag klickade trotts det hem ett RX 7600 XT 16GB igår, mest p.g.a. att det verkade vara en väldigt bra deal men också för att Inets lagersaldo sjönk otroligt snabbt under kvällen och jag knep det sista exemplaret.
Men idag har jag läst på lite om det nyare RX 9060 XT 16 GB och med min nya kunskap om FSR4 så känns det lite lockande att nyttja ångerrätten och byta till den istället. Sparar också en slant vilket inte är helt fel beroende på tillverkare.
Men hur står sig de olika tillverkarna mellan varandra även om det handlar om samma grundkort?

Min fråga nu är helt enkelt om ni tycker det är klokt att göra ett byte eller om jag lugnt kan behålla mitt RX 7600 XT 16GB? Känner just nu att jag troligen kommer behålla den då mitt kunskapsglapp från de senaste 15 åren känns överväldigande. Det är även främst över semestern om ett par veckor som jag har tid till själva bygget med och skallen känns rätt utmattad för tillfället av all ny info. 1440p är också orelevant för min del då jag inte planerar att byta ut min 1080p skärm som jag är supernöjd med.

Vill även passa på att tacka alla som bidragit med tips etc. i den här tråden!

Permalänk
Medlem

7600 XT är väl ett väldigt dåligt köpt? Mycket sämre än 9060 XT.

Permalänk
Medlem

Nice, tack! Jag förstår hur du menar, grymt förklarat!
Har läst på lite smått om FSR och då främst om FSR3 vs FSR4 och den senare är helt klart mer intressant just för framtidssäkringen så att säga. Jag kommer ju från att inte ha haft en stationär rig på mer än 15 år så all ny teknik idag kommer antagligen vara mind blowing för min del.

Jag klickade trotts det hem ett RX 7600 XT 16GB igår, mest p.g.a. att det verkade vara en väldigt bra deal men också för att Inets lagersaldo sjönk otroligt snabbt under kvällen och jag knep det sista exemplaret.
Men idag har jag läst på lite om det nyare RX 9060 XT 16 GB och med min nya kunskap om FSR4 så känns det lite lockande att nyttja ångerrätten och byta till den istället. Sparar också en slant vilket inte är helt fel beroende på tillverkare.
Men hur står sig de olika tillverkarna mellan varandra även om det handlar om samma grundkort?

Min fråga nu är helt enkelt om ni tycker det är klokt att göra ett byte eller om jag lugnt kan behålla mitt RX 7600 XT 16GB? Känner just nu att jag troligen kommer behålla den då mitt kunskapsglapp från de senaste 15 åren känns överväldigande. Det är även främst över semestern om ett par veckor som jag har tid till själva bygget med och skallen känns rätt utmattad för tillfället av all ny info. 1440p är också orelevant för min del då jag inte planerar att byta ut min 1080p skärm som jag är supernöjd med.

Vill även passa på att tacka alla som bidragit med tips etc. i den här tråden!

Skulle definitivt kört på 9060 XT istället om du vill ha ett billigt bygge. Så här skulle ett billigare bygge kunna se ut men fortfarande med mycket bra uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk

Skulle definitivt kört på 9060 XT istället om du vill ha ett billigt bygge. Så här skulle ett billigare bygge kunna se ut men fortfarande med mycket bra uppgraderingsmöjligheter.

https://komponentkoll.se/bild/trKSA.png

UPDATE: Ifall någon, av någon anledning, skulle vara intresserad i hur allting slutade så slog jag till och har beställt hem följande komponenter till mitt bygge:

Velade mellan massa olika komponenter/konfigurationer och var nära att överskrida budgeten rätt rejält då jag tänkte att det var värt att investera i t.ex. dyrare processor. Slut notan landande hur som helst på omkring 14800:- (vissa delar köptes via en vän) vilket känns riktigt gött med tanke på min satta budget!
- Lämnade tillbaka 7800 XT kortet och beställde hem 9060 XT vilket sparade mig ca 800 spänn samt lär ge bättre prestanda!
- Var sugen på ett 7800X3D men efter råd av en vän så blev det 9700X då den ska kunna överklockas och hamna på ungefär samma fast för nästan halva kostnaden! Där av valde jag även AIO som kylning, dels ifall jag väljer att överklocka framöver men även för jag tycker det ser snyggt ut.
- Vissa komponenter som t.ex. PSU ville jag inte snåla med heller så körde det säkra kortet och tog lite bättre grejer helt enkelt.
Hoppas bygget blir smidigt och fint, väntar på några leveranser men kommer nog ha allting lagom tills semestern börjar!

Mycket bra tips i den här tråden, har varit matnyttigt för min del och känner mig tryggare och mer uppdaterad idag. Tack till alla som hjälpt till! Särskillt tack till Alastor Moody!