Konkurrensverket skriver av ärende om Switch 2-pris

Permalänk
Melding Plague

Konkurrensverket skriver av ärende om Switch 2-pris

Trots flera anmälningar av Bergsala och återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köp från Tyskland eller direkt från Nintendo istället.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Köp från Tyskland eller direkt från Nintendo istället.

Beställde från nintendo store irland, skickades från tyskland!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Risken är väl med ett MSRP som ligger för högt att ÅF tar det som en riktmärke oavsett omvärldens priser. Själv köper jag helst den här typen av produkter i butik eller svensk e-handel med tanke på garanti-hantering, och då hamnar man ju i den här prisfällan oavsett. Jag kan tro att många andra tänker likadant och då kortsluter det ju lite av konkurrensen från EU som ju fungerar för andra typer av pryttlar och hade kunnat hjälpa till att vrida priserna rätt.

Permalänk
Medlem

"Elgiganten, NetOnNet, Power och Webhallen"

Då vet vi vilka företag man ska undvika i Sverige

Ångrar inte en sekund att jag beställde Nintendo Switch 2 + Mario Kart World från Nintendo Irland och sparade över 1800 SEK.

Permalänk
Medlem

Ja vid framtida köp kommer jag inte att köpa Switch 2 från en svensk butik iaf. Med så stor skillnad i pris så blir det ett lätt val.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk

Då gör man som i vanlig ordning enklast i att rösta med plånboken om konkurrensverket är så handlingsförlamade. Hade nog "råkat" spontanköpa switch 2 om det varit ett rimligt pris i Sverige, nu köper jag ingen alls istället då hela cirkusen gett mig kräksmak i mun, inte nog med all annan greedflation som är överallt i samhället... Har flera kompisar som var lite halvsugna på switch 2 i ett tidigt skede men likt en själv helt tappade suget, vi är förstås alla småbarnsfarsor i 35-årsåldern och spelande ligger inte på priolistan, trots att det låg som nummer 1 förr i tiden, både sömn och mat offrades för att köra LAN med polarna. Att mecka med utlandsköp och annat dylikt är ett tillräckligt litet hinder för att inte orka ta tag i det. Livet utanför gaming blir allt mer lockande, har man blivit gammal och tråkig kanske?

Permalänk
Medlem

Så förklaringen är med andra ord att det är kartellbildning på elektronik i Sverige.
Vad skulle annars anledningen vara att det är så mycket dyrare exklusive skatter och moms?

Permalänk
Medlem

“Gör ni något olagligt?”
”Nej”
”Ok då lägger vi ner utredningen.”

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte hur juridiken här ser ut. Men upplägget ser märkligt ut.

"I anmälan lyftes det att Bergsalas prispåslag riskerar att påverka hela marknaden negativt och begränsa konsumenternas valfrihet."

Har jag förstått det här så är det bergsalas prispåslag som kritiseras.

Sen säger återförsäljarna då:
"De angav att priserna satts självständigt utifrån faktorer som inköpspris, valutakurs, skatt och transportkostnader."

Ja. Återförsäljarna kan själva styra slutpriserna.
Men det var väl inte den delen som kritiserades - utan att bergsalas påslag var för saltat baserat på sin dominerande ställning?

Eller har jag missförstått frågan som konsumentverket ställt? Eller månne deras svar?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Så förklaringen är med andra ord att det är kartellbildning på elektronik i Sverige.
Vad skulle annars anledningen vara att det är så mycket dyrare exklusive skatter och moms?

Inte bara i Sverige utan alla länder som Bergsala är distributör för.

Permalänk

Det kan väl mycket väl vara så att återförsäljarna sköter sin prissättning korrekt mot varandra och konsument men det spelar ingen roll om Bergsala har satt ett högt inköpspris från start. Eller är det något jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Hade nog "råkat" spontanköpa switch 2 om det varit ett rimligt pris i Sverige...

Gör ett spontanköp härifrån istället:
https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2

Fri expressfrakt via DHL samt en snygg Mario-kartong på köpet

Permalänk
Medlem

Problemet här är ju att anmälan inte är ÅF emellan eller inom Sverige, right?

Alla ÅF kan ju ta 7500:- utan kartell.
Bergsala, dom är ju importör, vem ska dom jämföras med?

Det som har hänt här är ju att -någonting- i den -svenska- kedjan har drivit upp priset cirkus 2000kr mer än i Europa.

Men vad är det då för lagstiftning som gäller?

Självfallet kommer svenska konkurrensverket inte hitta några oegentligheter sålänge man bara tittar på Sverige i detta.

Sen är jag ENORMT trött på uttalandet att Bergsala inte har med att göra vilka priser svenska ÅF sätter. Återigen, det enda det visar på är att dom inte blandar sig i en eventuell svensk kartellbildning mellan ÅF.
Men! Om Bergsala sätter deistributionpriset 2000 sek över vad distributionen i EU gör, då är det ju dom som trissat upp priset.

Jag ser följande frågeställningar :
1) man måste ta reda på om det är Bergsala eller ÅF som lägger på dessa 2000 sek. Innan man det det så går det öht inte att gå vidare
2) När (1) är utrett så måste man då ta reda på vilken lagstiftning som går att appplicera på detta på EU nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

2) När (1) är utrett så måste man då ta reda på vilken lagstiftning som går att appplicera på detta på EU nivå

Då inget verkar hindra varor från att flöda fritt inom EU tror jag inte det finns någon tillämplig EU-lagstiftning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jahapp, trist för svenska butiker då. Blir bara att gynna Frankrike/Tyskland/Irland istället

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Inte förvånad…

Permalänk
Medlem

Då är alltså verkligheten att elektronikskatten och Copyswede-avgiften uppgår till cirka 2000 kronor på en Switch 2-enhet. Det kan absolut inte vara girighet.

(Sarkasm givetvis)

Permalänk
Medlem

Vadå "skriver av"? Så uppenbart att något är fuffens så det finns inte??

Permalänk

Måste amazon.se använda Bergsala?
Om inte så är det ju helt klart något för konkurrensverket att kolla på

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

Ja, kartongen var en trevlig överraskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

Beställde också från Irland, fick switchen vid lunchtid på releasedagen samt att grabben älskade mario lådan. Enda nackdelen samma som din var att en del av hatten saknades, hade varit ett fint urklipp annars 🙂

Visa signatur

Fractal North XL | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI | Kingston Fury Beast RGB 32GB / 6000MHz / DDR5 / CL30 | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ProArt LC 420 | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC 16GB | Kingston Fury Renegade M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Det var ju väntat att dom skulle lägga ner, fan va ruttet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Då gör man som i vanlig ordning enklast i att rösta med plånboken om konkurrensverket är så handlingsförlamade.

Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte hur juridiken här ser ut. Men upplägget ser märkligt ut.

"I anmälan lyftes det att Bergsalas prispåslag riskerar att påverka hela marknaden negativt och begränsa konsumenternas valfrihet."

Har jag förstått det här så är det bergsalas prispåslag som kritiseras.

Sen säger återförsäljarna då:
"De angav att priserna satts självständigt utifrån faktorer som inköpspris, valutakurs, skatt och transportkostnader."

Ja. Återförsäljarna kan själva styra slutpriserna.
Men det var väl inte den delen som kritiserades - utan att bergsalas påslag var för saltat baserat på sin dominerande ställning?

Eller har jag missförstått frågan som konsumentverket ställt? Eller månne deras svar?

Jag tror mer att slutsatsen bör vara att detta var ett klagomål som man på förhand kunde ana att konkurrensverket sannolikt inte har mycket att säga till om.

Väldigt mycket tyder på att det är importören Bergsala som tar ut större marginaler än kunderna hade önskat sig, inte att det är någon som satt konkurrensen ur spel.

Det bästa är då istället att, om man nu ska köpa just Switch 2, att köpa från butiker som inte har med Bergsala att göra, som Nintendos egna europeiska butiker, Amazon Tyskland/Frankrike, m.fl.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRKL:

Beställde också från Irland, fick switchen vid lunchtid på releasedagen samt att grabben älskade mario lådan. Enda nackdelen samma som din var att en del av hatten saknades, hade varit ett fint urklipp annars 🙂

Ni får beställa mer därifrån! Köpte bärväskan för €24.99 och fick då den lilla lådan. Där är hela hatten med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Då inget verkar hindra varor från att flöda fritt inom EU tror jag inte det finns någon tillämplig EU-lagstiftning.

När svenska åf märker att deras switch 2 lager bara tar upp värdefull plats kommer nog priserna gå mer åt tyskarnas.

Jag skulle själv köpa en ny cirkulationspump. Svensk åf tar 3000kr och tysk ca 1800kr. Tyvärr ingen som skickade till sverige. Funderade på paket forwarder men orkade inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag tror mest att det lutar mot att Bergsala har goda marginaler, vilket ju isf inte kräver något fuffens.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag skulle själv köpa en ny cirkulationspump. Svensk åf tar 3000kr och tysk ca 1800kr. Tyvärr ingen som skickade till sverige. Funderade på paket forwarder men orkade inte.

Minisemester till Berlin kostar bra bit under 10k ink hotell i säg 2 nätter

Permalänk
Medlem

Det som borde skett är att games gick samman och köpte annonsplatser för att informera ”icke gamers” om hur mycket billigare EU import är.

Permalänk

Var i Polen rätt nyligen, konstaterade att jag kunde flyga dit, äta en väldigt trevlig lunch, köpa en switch 2, flyga hem igen. Billigare än att köpa en switch 2 i Sverige.

Jag övervägde att köpa en, men insåg att min nuvarande switch varit utlånad i över ett år och jag har inte saknat den