Tips & Råd kring arkitektur för server

Permalänk
Medlem

Tips & Råd kring arkitektur för server

Jag behöver bygga en server för att förkovra mig i virtualisering och Kubernetes. Om inget väldigt oförutsett händer ska jag köra XCP-ng och Talos Linux, men jag lyckas inte landa i huruvida jag ska köpa mig (1) en stor burk [typ: 16 kärnor och 80GB RAM] eller (2) fem stycken mindre burkar [4 kärnor + 16GB RAM].

Det ska inte köra något superdriftkritiskt i klustret, så jag är inte sugen på att lägga tiotusentals kronor på enterprise grade-hårdvara. Däremot ska system sättas upp och driftas som om det vore ett affärskritiskt system, m.a.p. konfiguration, monitorering, osv. Framförallt ska ingen data lagras i det här systemet. Jag har en dedikerad lagringsmaskin som kommer provisionera lagring till klustret.

Den främsta anledningen till att jag velar mellan alternativen är att jag ser följande för och nackdelar:

Stor burk

• Om jag vill använda beräkningskraften på ett centraliserat sätt (i.e. inte köra Kubernetes eller massor med små VM:ar) är en stor burk en förutsättning.

• En stor burk borde vara mer strömsnål än fem små burkar, givet samma beräkningskraft.

Liten burk

• En stor burk -> Går den sönder faller allt. Fem små burkar möjliggör för riktig distribuering. Mha TailScale skulle man till och med kunna köra någon burk på annan ort.

• Det finns en möjlighet att byta ut burkar allt eftersom. Kan börja med fem billiga NUCar och sluta med tio 4U-servrar.

Ett förslag på hur "en stork burk" skulle kunna se ut:

https://www.inet.se/lista/pcajd/xcp-ng-server

Det är svårt att hitta en NUC vars pris x5 ger i närheten av samma prestanda...

Hur tänker ni? Vad har ni gjort själva?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt hitta bättre begagnat än att betala nypris för homelabb-burkar.

Permalänk
Medlem

Ska du leka med 5 fysiska servrar för att inte ha "1 server som pajjar -> allt krashar" så är väl rPi det enda financiellt gångbara. Inte bara sett till inköpskostnad utan också driftkostnad; billigaste alternativet är 5 begagnade datorer, men de kommer sannolikt sluka (relativt) ström i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hade nog försökt hitta bättre begagnat än att betala nypris för homelabb-burkar.

Jag är mer benägen att betala ~30 000 SEK än att lägga åtskilliga timmar på att hitta vettig hårdvara begagnat. Möjligen om det dyker upp något på PS Auction, men det gör sällan det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ska du leka med 5 fysiska servrar för att inte ha "1 server som pajjar -> allt krashar" så är väl rPi det enda financiellt gångbara. Inte bara sett till inköpskostnad utan också driftkostnad; billigaste alternativet är 5 begagnade datorer, men de kommer sannolikt sluka (relativt) ström i jämförelse.

Jag tror inte jag kommer vilja lägga tid på att krångla med ARM, så RPi går bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tror inte jag kommer vilja lägga tid på att krångla med ARM, så RPi går bort.

Då är det begagnat skräp för inga pengar och hög elkostnad, eller ha tur att hitta några minidatorer som ett företag ska kasta ut typ lenovo thinkcentre. De kostar ~4k nya så 20k så har du 5 sådana. De ligger lyckligtvis lite lägre i elförbrukning.

Alternativt 5 laptops, borde vara enklare att hitta och med låg strömförbrukning.

Permalänk

Jag skulle kolla på begagnad server hårdvara än köpa nytt konsumt grejer. Har du en budget på 20k skulle jag försökt hitta två likadana servrar och spara en på hyllan. Kolla av tradera, blocket eller sidor som https://www.bargainhardware.co.uk/ eller https://insidesystems.com/