Vad tycker du om SweClockers utmärkelser?

Permalänk
Medlem

Ser mestadels bra ut men kommer alltid tycka att "Toppklass" för en GPU som helt missar målet, lider av falsk marknadsföring och är överdrivet dyr känns extremt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Något sen till den här tråden. . .

I min mening så räcker tre st.

Toppklass

Bra produkt

Undvik.

Edit
Det blir för många underkategorier annars.

Om man ska ha 5 steg:
Toppklass
Bra/Utmärkt
OK
Missar målet
Undvik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Ser mestadels bra ut men kommer alltid tycka att "Toppklass" för en GPU som helt missar målet, lider av falsk marknadsföring och är överdrivet dyr känns extremt missvisande.

Om jag inte missade något när jag scrollade igenom recensionerna så var RTX 3080 det senaste grafikkortet som fick Toppklass.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur ni gör. Konflikten kommer kvarstå om topptier är värt prislappen.

5090 är ju topklass, men är det värt 35k? Tveksamt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Spelar ingen roll hur ni gör. Konflikten kommer kvarstå om topptier är värt prislappen.

Prestanda per krona på 5090/4090 var ju i alla fall dugliga, men det handlar ju mer om att de vanliga korten är alldeles för dyra

Permalänk
Medlem

Skulle haft en som heter "Näsgodis", toppklass med alldeles för dyrt..

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om flavor är något som används på svenska (hittar inget om det), men jag antar från beskrivningen att det är en liten "kryddad" extrautmärkelse. Eftersom vi nu är SWEclockers och inte InternationalClockers så tycker jag att "Flavor-utmärkelse" kan kortas ner till endast "Utmärkelse". Tillsammans skapar "Betyg" och "Utmärkelse" en bra och snabb överblick över en produkt.

Som den otroligt prisvärda @IKEA Billy Bokhylla skriver så tycker jag att "Dyr" och "Kostsam" uppfattas som att ha samma betydelse. Skrota den ena, eller hitta ett nytt namn på utmärkelsen.

Som @FZL skriver så tycker jag också att "Undvik" inte ska vara en utmärkelse, utan ett betyg. Utmärkelser tycker jag är detaljer som bör ges till produkter som är åtminstone godkända (t.ex. Utmärkt men dyr/kostsam/ej prisvärd, Bra produkt men prisvärd), inget som underkända produkter ska prydas med (i det här fallet underkänd och "extra dålig")

"OK" tycker jag kan tolkas lite olika, antingen OK som i tumme upp och godkänd, eller OK att den knappt tar sig över godkänt. Hade gärna sett någon benämning som ger lite intryck av "klarar precis ribban" (för godkänt). Tycker också betyget "F" får F i betyg, och hade gärna kunnat heta "Underkänd", "Undvik" eller liknande, men "F" ger i alla fall ingen osäkerhet på vad redaktionen tyckte om produkten.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Rebben:

Det är inte bara utmärkelser ni måste fixa utan hur ofta ni delar ut dem. Tidigare var det en enorm utmärkelseinflation. Gjorde produkten vad den skulle så fick den "bra produkt". "Bra produkt" måste sparas till produkter som slår medelprodukten. Ni måste göra systemet så att majoriteten av produkterna inte får någon positiv utmärkelse alls annars blir de inte värda något.
Ge inte heller utmärkelser direkt till kortkomponenter som GPUer. Låt utmärkelsen komma med partnertillverkarnas kort istället. Först då ser vi var prisnivåerna hamnar.

Angående "Ex. 4: Ett par DDR5-stickor på 6000 MHz, CL26. Tilldelas utmärkt, ingen flavor"

Varför skall en produkt, som gör precis vad den ska, få "utmärkt". Vad skall då "ok" användas till?
"Bra produkt" och "utmärkt" måste väl sparas till produkter som gör något utöver det normala?

Historiskt sett tilldelades utmärkelser just som utmärkelser - något utöver det vanliga, bra eller dåligt. 2023 gjordes betygssystemet om - nu skulle samtliga produkter tilldelas en utmärkelse. Då kan man se det som att "utmärkelser" gick över till att representera en betygsskala. En skala som vissa läsare finner inkomplett - vilket är en av anledningarna till att vi uppdaterar systemet och bl.a. fyller ut presumtiva luckor. Exemplet med RAM-minnet kunde jag ha förtydligat. I just det fallet hade den hypotetiska stickan lägst CL-värde på marknaden, presterade utmärkt, men stack inte ut på något sätt. Ingen flavor, mao.

Sidospår: Själv, som läsare, tittare och konsument, skulle jag tycka det vore förvirrande och oklart varför vissa produkter, oavsett om det är grafikkort, spel eller filmer, inte tilldelas betyg. Om måttstocken finns, använd den.

Skrivet av Ryzer:

[Toppklass], men [Kostsam]

Skrivet av medbor:

Prestanda per krona på 5090/4090 var ju i alla fall dugliga, men det handlar ju mer om att de vanliga korten är alldeles för dyra

Mjaeaeae...

Inte ett färdigt, "officiellt" eller verifierat diagram, bara något jag laborerar med. Just detta vill jag minnas baseras på 1080p, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Historiskt sett tilldelades utmärkelser just som utmärkelser - något utöver det vanliga, bra eller dåligt. 2023 gjordes betygssystemet om - nu skulle samtliga produkter tilldelas en utmärkelse. Då kan man se det som att "utmärkelser" gick över till att representera en betygsskala. En skala som vissa läsare finner inkomplett - vilket är en av anledningarna till att vi uppdaterar systemet och bl.a. fyller ut presumtiva luckor. Exemplet med RAM-minnet kunde jag ha förtydligat. I just det fallet hade den hypotetiska stickan lägst CL-värde på marknaden, presterade utmärkt, men stack inte ut på något sätt. Ingen flavor, mao.

Sidospår: Själv, som läsare, tittare och konsument, skulle jag tycka det vore förvirrande och oklart varför vissa produkter, oavsett om det är grafikkort, spel eller filmer, inte tilldelas betyg. Om måttstocken finns, använd den.

[Toppklass], men [Kostsam]

Mjaeaeae...
<Uppladdad bildlänk>
Inte ett färdigt, "officiellt" eller verifierat diagram, bara något jag laborerar med. Just detta vill jag minnas baseras på 1080p, dock.

Jag menade främst att man faktiskt får ganska precis dubbelt upp med kisel, bandbredd, minne med 5090 mot 5080, om de då kostar dubbla är det inte totalt orimligt. Sen är det såklart få scenarier som faktiskt skalar linjärt med kislets kapacitet

Permalänk
Medlem

Betyg borde, enligt mig, vara objektiva och absoluta.

En person som gör en google sökning och kommer till SweC tittar på testet och betyget.
Utan att ha varit på sidan tidigare så ska en sådan besökare få rätt intryck av vad betyget eller utmärkelsen direkt.
Personen ska inte behöva förstå att Produkt-X betyg och utmärkelse är jmf Produkt-Y. Om både produkt X och Y är dåliga objektivt för sitt syfte så ska inte en av produkterna kunna få "Bra Produkt" för att den är bättre än den andra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Om betygsskalan
Denna har tidigare upplevts något otydlig. Skalan uppfattades av vissa att börja på motsvarande 3/5, Bra Produkt, medan det inte riktigt fanns något som motsvarade 1-2/5. Istället fanns Undvik eller Missar Målet, som inte går att likställa med 1-2/5.

Betygsskalan är nu femgradig: Toppklass, Utmärkt, Bra Produkt, OK, F. Samtliga produkter tilldelas ett betyg.

Toppen med en uttalad femgradig skala, ett problem är bara att man behöver känna till hela skalan för att förstå vilket betyg det rör sig om. Det gör ju ni på redaktionen såklart samt erfarna SweClockers, men inte tillfälliga eller nya användare. Lägg till 5 Toppklass, 4 Utmärkt, 3 Bra produkt osv så blir det lättare att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indy500:

Toppen med en uttalad femgradig skala, ett problem är bara att man behöver känna till hela skalan för att förstå vilket betyg det rör sig om. Det gör ju ni på redaktionen såklart samt erfarna SweClockers, men inte tillfälliga eller nya användare. Lägg till 5 Toppklass, 4 Utmärkt, 3 Bra produkt osv så blir det lättare att förstå.

Tänkte precis detta också! Håller med till 100% om siffrorna som säger mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Gustav-P:

Betyg borde, enligt mig, vara objektiva och absoluta.

En person som gör en google sökning och kommer till SweC tittar på testet och betyget.
Utan att ha varit på sidan tidigare så ska en sådan besökare få rätt intryck av vad betyget eller utmärkelsen direkt.
Personen ska inte behöva förstå att Produkt-X betyg och utmärkelse är jmf Produkt-Y. Om både produkt X och Y är dåliga objektivt för sitt syfte så ska inte en av produkterna kunna få "Bra Produkt" för att den är bättre än den andra.

Tack för feedback, men jag förstår inte riktigt resonemanget. Om två produkter är objektivt dåliga får de samma betyg. Om den ena är tillräckligt mycket bättre, ja då är den inte längre dålig och får ett annat betyg. Varje betyg har ett spann, ungefär som VG och VG+, exempelvis. Även om det ena är bättre än det andra är de till syvende och sist båda VG.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att ni slutar ändra i betygsystemet

Permalänk
Medlem

Pris måste tas i åtanke för alla betyg, det räcker inte att ha det som en "flavor". Likaså hur mycket bättre produkten är jämfört med jämförbara produkter från föregående generationer. Är inte produkten betydligt bättre än föregående generation, ska den inte kunna få något av de högre betygen, om inte priset är betydligt lägre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Pris måste tas i åtanke för alla betyg, det räcker inte att ha det som en "flavor".

Jag vet inte om jag håller med här.

Jag tycker inte att priset borde vara med i samlingsbetyget. 5090 är fan toppklass. Det borde också för utmärkelsen "inte någonstans prisvärt".

För det är det snabbaste grafikkortet du kan köpa och det borde det då en utmärkelse för.

Prisvärt är subjektivt. Prestandan är absolut.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Om betygssystemet

SweClockers betygsätter produkter enligt en relativ skala, snarare än en absolut. Det innebär att produkter testas och jämförs med exempelvis närmaste konkurrenter, tidigare utgåvor med mera. Det innebär att Intel Arc B570 och RTX 5090 båda, teoretiskt sett, skulle kunna få utmärkelsen Toppklass eller utmärkelsen Godkänd. Produkter som ingår i samma kategori, exempelvis grafikkort, har inte nödvändigtvis samma målgrupp, krav, eller tekniska funktioner. Med en absolut betygsskala skulle Intel Arc B570 troligtvis aldrig kunna bli mer än motsvarande Godkänd, eller sämre än Utmärkt för RTX 5090.

Skrivet av Rosenvik:

Tack för feedback, men jag förstår inte riktigt resonemanget. Om två produkter är objektivt dåliga får de samma betyg. Om den ena är tillräckligt mycket bättre, ja då är den inte längre dålig och får ett annat betyg. Varje betyg har ett spann, ungefär som VG och VG+, exempelvis. Även om det ena är bättre än det andra är de till syvende och sist båda VG.

Relativt vs. objektivt/absolut betyg se första citatet och de som är markerat med fetstil (av mig).,

En besökare som kommer hit och läser måste enligt nuvarande förslag även förstå betygsytemet förutom själva artikeln om en produkt.

Att förstå, bara för att, både B570 och RTX 5090 är Utmärkt produkt så är de inte lika bra.

Hade detta inte kunnat lösas med text i artikeln med ett absolut betygsystem ? Att skriva att en produkt är bra för syfte x men inte lika bara som en överprisad produkt y som inte är värd pengarna även om den presterar bättre i tester.

Det var så jag menade...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Gustav-P:

Relativt vs. objektivt/absolut betyg se första citatet och de som är markerat med fetstil (av mig).,

En besökare som kommer hit och läser måste enligt nuvarande förslag även förstå betygsytemet förutom själva artikeln om en produkt.

Att förstå, bara för att, både B570 och RTX 5090 är Utmärkt produkt så är de inte lika bra.

Hade detta inte kunnat lösas med text i artikeln med ett absolut betygsystem ? Att skriva att en produkt är bra för syfte x men inte lika bara som en överprisad produkt y som inte är värd pengarna även om den presterar bättre i tester.

Det var så jag menade...

Ah! Tack för förtydligandet. För att förstå dig bättre: Om man tänker sig en biltidning som recenserar allt från stadsbilar till hyperbilar och har en absolut skala, finns det då utrymme för dåliga hyperbilar eller riktigt bra stadsbilar, sett till helhetsbetyget? Även den sämsta hyperbilen kommer att slå stadsbilar i stort sett alla kategorier förutom bränsleförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tycker inte att priset borde vara med i samlingsbetyget. 5090 är fan toppklass. Det borde också för utmärkelsen "inte någonstans prisvärt".

För det är det snabbaste grafikkortet du kan köpa och det borde det då en utmärkelse för.

Helt enig, att ge något annat än det bästa på marknaden toppklass är ett skämt.
Att stämpla toppklass på något som inte tillhör den absoluta toppen urholkar bara utmärkelserna.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av kelthar:

Skrivet av Ryzer:

Helt enig, att ge något annat än det bästa på marknaden toppklass är ett skämt.
Att stämpla toppklass på något som inte tillhör den absoluta toppen urholkar bara utmärkelserna.

Intressanta tankar! Även om priset inte alls hade någon inverkan på priset så finns det fortfarande fler faktorer att beakta än FPS när vi tänker på prestanda. Vi drar det till extremerna för att testa om tankesättet håller: RTX 6090 låter som tre hårtorkar, har sämst i test energieffektivitet, är kokande varm och kräver tre gånger mer ström än RTX 6080. Är det en toppklassprodukt bara för att det inte finns något annat kort på marknaden som ger högre FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Istället för dyr eller kostsam så hade det varit bättre med "icke prisvärd" enligt mig.

Ett exempel taget ur luften: Ett 5070 Ti för 20'000kr behöver inte vara ett dåligt grafikkort, men priset är så sjukt "icke prisvärt" att kortet blir helt ointressant.

Annars ser det mycket bättre ut än tidigare.

Jo, tycker det är för många "positiva" utmärkelser.
Dyr/Kostsam låter för "inte för fattiga" och missar målet att produkten är för dyr för vad den levererar.
Nån "rekomenderas inte pga priset" utmärkelser behövs.

Sen är det ju inget som hindrar att ha mer än 1 utmärkelse

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ändra inte ett vinnande koncept, don´t fix it if it´s not broken...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Selo:

Jo, tycker det är för många "positiva" utmärkelser.
Dyr/Kostsam låter för "inte för fattiga" och missar målet att produkten är för dyr för vad den levererar.
Nån "rekomenderas inte pga priset" utmärkelser behövs.

Sen är det ju inget som hindrar att ha mer än 1 utmärkelse

Noterat! Alla förslag mottas varmt.

Vi har diskuterat hur många "flavors" en produkt kan ha, och har inte uteslutit att de skulle kunna få mer än en. Om det finns ett tak eller ännu inte spikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ah! Tack för förtydligandet. För att förstå dig bättre: Om man tänker sig en biltidning som recenserar allt från stadsbilar till hyperbilar och har en absolut skala, finns det då utrymme för dåliga hyperbilar eller riktigt bra stadsbilar, sett till helhetsbetyget? Även den sämsta hyperbilen kommer att slå stadsbilar i stort sett alla kategorier förutom bränsleförbrukning.

Nja, tror garanterat att en konsumentbil är bekvämare, har mindre stötig väghållning osv. Men jag släpper bil-jämförelsen.

Ni på redaktionen har säkert diskuterat igenom detta några gånger. Jag tror att om ni går vidare med detta som det är tänkt så kommer en sida som beskriver betygssystemet och det kommer göra det mer komplicerat.

Jag tror att många föredrar ett system där de kan titta på om en produkt har fått högsta betyg och veta att den produkten är den bästa som finns, när testet gjordes.

Det hindrar inte att man i sammanfattningen av produkten skriver att "detta grafikkort från EVGA (saknar dem) är det bästa 3070 kortet som finns att köpa just nu." På så sätt kan ni förmedla vad ni tycker om olika modeller av produkter som är jättebra men som inte är bäst inom kategorin.

En butik säger att B570 har testat Toppklass hos SweC. På den sidan står det inge något om det relativa i bedömningen. På samma sida hos webbutiken finns det ett RTX 4080 som inte har blivit Toppklass.
Är det en bra situation eller förvirrar det en "vanlig" konsument?

Eller att en användare till en annan säger på ett forum (kan även vara annat än SweC) att produkten har fått Toppklass betyg...

För min egen del så kommer detta inte spela någon större roll då jag ofta har andra värderingar vad som är viktigast för mig för respektive produkt - och som inte har tagits hänsyn till i artikeln.

Mitt drömscenario hade varit om olika produkttyper hade ett antal sektioner (olika beroende på produkttyp) som betygssätts, ex:vis:
KR/FPS (aktuellt pris tas från en prisjämförelse site för att alltid vara up-to date)
FPS prestanda index
Pris (aktuellt pris tas från en prisjämförelse site för att alltid vara up-to date)
VRAM
Installation (sitter strömkontakt på dåligt ställe lågt betyd, fläktar idiotiskt monterade osv)
Ljudmätning (DBA)
Spoltjut
osv

Och efter att en bunke produkter har testats få detta i en interaktiv tabell där jag själv kan vikta respektive sektion och att baserat på detta så ändras rangordningen på produkterna.

Jag kanske tycker att Ljudmätning (att kortet är tyst) är viktigare än Priset för mig. Eller att VRAM är viktigare än spoltjut osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Vi drar det till extremerna för att testa om tankesättet håller: RTX 6090 låter som tre hårtorkar, har sämst i test energieffektivitet, är kokande varm och kräver tre gånger mer ström än RTX 6080. Är det en toppklassprodukt bara för att det inte finns något annat kort på marknaden som ger högre FPS?

Det är ju olika för olika människor. För många är det så att grafikkortets enda uppgift är att leverera FPS. För andra är andra saker viktigare. Det är ju detta som gör att betygssystem som har "ett" kriterie aldrig kan bli bra för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Intressanta tankar! Även om priset inte alls hade någon inverkan på priset så finns det fortfarande fler faktorer att beakta än FPS när vi tänker på prestanda. Vi drar det till extremerna för att testa om tankesättet håller: RTX 6090 låter som tre hårtorkar, har sämst i test energieffektivitet, är kokande varm och kräver tre gånger mer ström än RTX 6080. Är det en toppklassprodukt bara för att det inte finns något annat kort på marknaden som ger högre FPS?

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om energieffektivitet som jag bryr mig om FPS. Ljud däremot. Jag underklockar mina kort för att slippa det så det är viktigt.

Jag skulle säga att det yttersta syftet för en GPU är hur många FPS som det kan leverera.

Det finns så klart nivåer där t.ex ljud eller energibehov gör att jag inte skulle överväga det för köp. Samma med pris.

Man kan tänka på hur mycket de första grafikkortet drog, vilka chassin och fläktar man hade då och hur chassin och fläktar har anpassats för idag. Kommer chassin vara anpassade för kort som ger öronskador och kräver en jetström av luft för att kylas när 6090 är 6 månader gammalt?

Om det inte går att få ihop något vettigt bygge för kortet så är det väl inte så bra.

Nu ligger jag och resonerar om ett fiktivt edgecase som inte har inträffat. Men om man tänker på entusiasten så hade de säkerligen kunnat leva med att det är jättevarmt och ger en öronskador. De hade byggt in datorn i en ljudisolerad box i ett kylskåp.

Det kanske inte borde finnas ett samlat betyg för att det är så svårt att sammanfatta en produkt från så många vinklar? Men det kanske är lite fegt att inte göra det. Tänk ett annat scenario där ett kort släpps som har sinnessjuk RT, men raster är nära anus. Vi har det just nu tvärt om i många fall. Bra raster, kass RT. Jag bryr mig inte om RT så det är helt ovidkommande för mig.

Raster: toppklass
RT: utmärkt
Energi: uselt
Pris: sämsta investeringen någonsin
Värme: hälsa djävulen för mig

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så du menar att om du har två olika grafikkort med likvärdig prestanda, men det ena kostar 5000 och det andra kostar 10000, så borde detta inte påverka betyget för det dyrare kortet?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en Prestanda Per Krona på alla recensioner. Om den hade hög eller låg vid lansering kan man lätt räkna ut om det är bättre eller sämre efter 1år när priset sjunkit

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Exemplet med RAM-minnet kunde jag ha förtydligat. I just det fallet hade den hypotetiska stickan lägst CL-värde på marknaden, presterade utmärkt, men stack inte ut på något sätt. Ingen flavor, mao.

Det är här jag inte håller med. Priset måste spela in med.

Jag skulle vilja se 2 skalor. En prestanda/egenskaper/kvalitet, dvs funktion och en pris.

Får produkten 5 i funktion och 1 i pris då får den en 3a som slutresultat.

Får produkten 3 i funktion och 5 i pris då blir det en 4a.

Detta skyddar även mot betygsinflation.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Rebben:

Det är här jag inte håller med. Priset måste spela in med.

Jag skulle vilja se 2 skalor. En prestanda/egenskaper/kvalitet, dvs funktion och en pris.

Får produkten 5 i funktion och 1 i pris då får den en 3a som slutresultat.

Får produkten 3 i funktion och 5 i pris då blir det en 4a.

Detta skyddar även mot betygsinflation.

Citerade du fel person? Jag skrev inte specifikt om priset