Vad tycker du om SweClockers utmärkelser?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker nog det är bra med en prisvärd-utmärkelse också.
Priset är ändå helt centralt för de flesta produkter för hur de placerar sig på bra/dåliga sidan.
Utan pris blir exempelvis alla RTX 5xxx kort dåliga jämte RTX 5090. För alla de andra är ju långsammare....

Ja. Prisläget kan ändras med tiden. Det kan mjukvaran också göra. Sonos är ett bra exempel ;).
Men det kan smyga sig in produktionsfel med fel materialval som gör att produkterna går sönder för fort eller nå sånt också.
Ganska mycket mesta kan ändras över tid.
Betyget baseras på hur produkten är när den recenseras. Allt kan ändras men så ser det ut just när testet görs.

Jag skulle våga påstå att de flesta produkter som lanseras med prisvärdhet i åtanke sällan är bäst - utan USPen ligger väl i prissättningen.
De skenar väl ganska sällan i pris och blir horribelt dyra.

Men.
De där lockpriserna vid lansering som grafikkortstillverkarna tillämpat senaste åren - det bör de inte komma undan med.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Så du menar att om du har två olika grafikkort med likvärdig prestanda, men det ena kostar 5000 och det andra kostar 10000, så borde detta inte påverka betyget för det dyrare kortet?

Inte betyget för prestanda. GPU:n går inte saktare dessto dyrare det är, men det blir mindre prisvärt. Prestandan är fortfarande toppklass. Gärna som ytterliggare en badge bredvid, t.ex "Inte prisvärt" eller "Uselt köp" om jag ska förtydliga det som jag skrivit.

Tänk dig att du sett båda korten i recensioner och att de levererar vad du vill ha. Det ena kostar fem gånger mer. När du väl väljer bland de två grafikkorten i affären, vilket kommer du köpa?

Jag tycker inte att det är vettigt att bara ge ett betyg för ett kort. För vissa är det frames / krona, för vissa är det ljudnivå, för vissa är det maximala fps, för vissa är det RT. Därför är det så många olika tester. Ska de summeras under ett enda summerat betyg? Vilken målgrupp är det betyget riktat mot? Är det "gemene man"? Vem är "gemene man"? Alla har vi olika kriterier.

Jag köper inte ett 5090 för att priset rent allmänt är sinnessjukt, men det är fan det bästa kortet i denna generationen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag köper inte ett 5090 för att priset rent allmänt är sinnessjukt, men det är fan det bästa kortet i denna generationen.

Och med mitt betygssystem ovan skulle det få 5 i funktion och 1 i pris, dvs en 3a i slutbetyg.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Och med mitt betygssystem ovan skulle det få 5 i funktion och 1 i pris, dvs en 3a i slutbetyg.

Hålller med dig där, ett kort som är svindyrt, men presterar väldigt bra ska inte kunna få ett toppbetyg totalt sett. FPS per krona eller dylikt bör starkt påverka betyget för grafikkort. Någon liknande relevant metric för andra produkter. Men det är främst för grafikkortsrecensionerna som jag tycker att Sweclockers recensioner är felaktiga de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Hålller med dig där, ett kort som är svindyrt, men presterar väldigt bra ska inte kunna få ett toppbetyg totalt sett. FPS per krona eller dylikt bör starkt påverka betyget för grafikkort. Någon liknande relevant metric för andra produkter. Men det är främst för grafikkortsrecensionerna som jag tycker att Sweclockers recensioner är felaktiga de senaste åren.

Vilka FPS per krona? Med eller utan RT? DLSS? FG? Vilket pris? Det falska lanseringpriset för de första 500 enheterna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilka FPS per krona? Med eller utan RT? DLSS? FG? Vilket pris? Det falska lanseringpriset för de första 500 enheterna?

Helt rätt.
Rimligtvis borde det vara FPS utan DLSS eller FG. RT borde få en egen jämförelse.
Priset borde hämtas från en prisjämförelse site och därmed alltid vara aktuellt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Helt rätt.
Rimligtvis borde det vara FPS utan DLSS eller FG. RT borde få en egen jämförelse.
Priset borde hämtas från en prisjämförelse site och därmed alltid vara aktuellt.

Ska fps/krona vara med i slutbetyget och därmed ska slutbetyget ändra sig när priserna ändras?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ska fps/krona vara med i slutbetyget och därmed ska slutbetyget ändra sig när priserna ändras?

Ja rimligtvis borde det ju det.
Om ett kort lanseras till priset av 5000 kr, får Toppbetyg totalt sett. Några veckor senare kostar det billigaste 7500 kr. Då förtjänar det förmodligen inte det föregående totala betyget som även tar hänsyn till pris, samt att de sektioner som är FPS/KR behöver värderas om.

Om det hade varit på detta sättet sedan många år, dvs i hela tech-pressen, så hade fler konsumenter varit medvetna om att vissa tillverkare försöker driva upp priserna orimligt i jmf till prestandan.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ja rimligtvis borde det ju det.
Om ett kort lanseras till priset av 5000 kr, får Toppbetyg totalt sett. Några veckor senare kostar det billigaste 7500 kr. Då förtjänar det förmodligen inte det föregående totala betyget som även tar hänsyn till pris, samt att de sektioner som är FPS/KR behöver värderas om.

Om det hade varit på detta sättet sedan många år, dvs i hela tech-pressen, så hade fler konsumenter varit medvetna om att vissa tillverkare försöker driva upp priserna orimligt i jmf till prestandan.

Fast jag är emot ett totalt betyg. Jag är för ett delade betyg där läsaren själv avgör om det är en bra produkt utifrån deras kriterier.

Om FPS / krona är ett kriterie som är viktigt så kan det vara ett som betyg ges i.

5090 är bästa gamingkortet som finns. Finns inget bättre. Prestandamässigt är toppklass i den yttersta benämningen av det ordet. Och jag tycker att det borde framhävas.

Extremen på andra hållet är väl ett skitkort som är extremt billigt, men du kan knappt spela några spel med det, men det är jääävligt vänligt för plånboken. Ska det bli toppklass då, för att krona / frame är så fantastiskt, men det är närmast omöjligt att spela med det? Det blir toppklass i kr / fps, men botten för prestanda.

Det känns lite som att betyget toppklass aldrig kommer att kunna uppnås. Och det är subjektivt utifrån de kriterierna som är viktiga för en. Vi är inte en homogen grupp, även om vi delar ett intresse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast jag är emot ett totalt betyg. Jag är för ett delade betyg där läsaren själv avgör om det är en bra produkt utifrån deras kriterier.

Om FPS / krona är ett kriterie som är viktigt så kan det vara ett som betyg ges i.

5090 är bästa gamingkortet som finns. Finns inget bättre. Prestandamässigt är toppklass i den yttersta benämningen av det ordet. Och jag tycker att det borde framhävas.

Extremen på andra hållet är väl ett skitkort som är extremt billigt, men du kan knappt spela några spel med det, men det är jääävligt vänligt för plånboken. Ska det bli toppklass då, för att krona / frame är så fantastiskt, men det är närmast omöjligt att spela med det? Det blir toppklass i kr / fps, men botten för prestanda.

Det känns lite som att betyget toppklass aldrig kommer att kunna uppnås. Och det är subjektivt utifrån de kriterierna som är viktiga för en. Vi är inte en homogen grupp, även om vi delar ett intresse.

Jag kan tycka att det ges ett samlat betyg men att det finns en tabell direkt under med de olika klasserna av betyg.
Exempel:
Sammanfattat: Toppklass
kr/FPS : 2
kr/FPS RT: 2
FPS: 5
FPS RT: 5
Ljud dbA: 4
Bygg kvalite: 4
osv...

Priset som används måste vara dynamiskt om testen ska vara användbar för jämförelse annat än dagarna efter publikation. Det har vi ju sett på senare tid då ex.vis grafikkorts pris går upp och ner efter lansering.

Det betyder också att exvis ett 5090 kanske hade fått toppklass till MSRP, men om priset går upp 50% eller mer så är inte längre det samlade betyget toppklass trots att kortet fortfarande är bäst i FPS totalt sett.

Detta är ju något för redaktionen att bedöma ifall de fortfarande tycker att topklass ska vara betyget eller om priset blivit så pass dyrt att det inte längre förtjänar det.

Redaktionen har nog en utmaning framför sig. Betygssystemet ska ju funka lika bra på en mängd olika typer av komponenter och då beslutar de kanske att ett sammanlagt betyg aldrig ändras men att kr/fps uppdateras med aktuellt pris varje gång sidan laddas.
Det hade ju varit väldigt najs om kr/fps vids test tillfälle med datum visadses samt det aktuelle just idag. Då ser man som besökare ifall kortet blivit dyrare / billigare sedan det testades.
Jag tror att det hade blivit en väldigt uppskattad plus funktion för alla som läser SweC tester

Visa signatur

Permalänk

Tycker många har många o bra ideer och sen är det ju upp till redaktionen som ska försöka smälta ner det här till ett bra antal användbara betyg både för betygssättning och läsarnas förståelse. Men de kommer ju oftast bara ge en fingervisning om vad artikeln hade för egenskaper just då när recensionen gjordes och därför måste man även läsa på lite mer i deras artiklar och inte bara se betyget.... Varför fick den betyget? Har det förbättrats försämrats? Så man inte glömmer att läsa lite mellan betygsstämplarna 😉

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem

Har man läst ekonomi så är man bekant med "there are no bad products only bad pricing". Så om du som tillverkare släpper en produkt som får systemet att bli instabilt och kanske inte har så bra prestanda, så måste du kanske du måste ge bort produkten gratis eller till och med ge pengar till kunden för att de ska tycka att det är en bra produkt.

Priset måste således ha en stor inverkan på Sweclockers betyg, annars är betygen inte trovärdiga.

Permalänk
Medlem

Problemet med priset är att oavsett vad det kostar så kommer en dåligt fungerade produkt alltid vara en icke värd produkt. Samma sak med en produkt som du blir missnöjd med, även om produkten uppfyller gällande lagar, garantier och försäljningsvillkor.

Sedan vad bra pris är är väldigt individuellt och baseras på vad man har för inkomst, hobby, utgifter etc. Något jag tycker är prisvärt kommer någon annan att tycka inte är värt pengarna etc.

Skulle ett grafikkort för 30 000 kr vara mer prisvärt för att du vinner 1 miljon på triss (motsvarar 40 000 extra per år i 25 år)?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon