Nyttjat NetOnNets prisgaranti och sedan returnerat datorn, får de då göra avdrag?

Permalänk
Medlem

Nyttjat NetOnNets prisgaranti och sedan returnerat datorn, får de då göra avdrag?

Vad tycker ni?

Köpte en dator för 10000. Den gick ner i pris en vecka senare till 9000. Hörde av mig fick prisgaranti 1000kr i presentkort. (Så dom erbjuder det även fast köpet låg på en faktura dom kan korrigera)
Blev retur på datorn då jag inte tyckte batteritiden var tillräckligt. Fick godkänd retur. Får enbart tillbaka 9000. Antar pga prisgarantin. Hör av mig och säger att att jag inte är i behov av presentkortet då det ej blev ett köp.
Dom vägrar och säger att detta är mitt fel då jag hörde av mig om prisgaranti. Dvs jag måste betala och behålla mitt presentkort.

Vad tycker ni är detta okej? Har dom rätt i det?

Tacksam för svar ^^

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Du accepterade presentkortet som ersättning för prisgarantin. Så här säger NoNs villkor: Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla, hit hör t ex batterier, powerstations, bläckpatroner, minneskort samt presentkort.

Ser inte att det har gjort fel här.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Låter rimligt i mina öron. Annars hade folk kunnat sätta det där i system för att samla in gratis presentkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Du accepterade presentkortet som ersättning för prisgarantin. Så här säger NoNs villkor: Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla, hit hör t ex batterier, powerstations, bläckpatroner, minneskort samt presentkort.

Ser inte att det har gjort fel här.

Såg detta nyss, jävligt tråkigt att dom inte sa något när jag prata med dom. Skulle aldrig accepterat det då. Har ju gått så smidigt med prisgaranti hos Elgiganten andra aktörer. Blir väl då att undvika Netonnet från och med nu då.

Permalänk
Medlem

Anser nog också att det bara är att acceptera tyvärr, hade personligen aldrig accepterat ett presentkort.

Om du nu promt behöver pengarna så prova sälj det här på sweclockers för 900-950kr och ta en förlust på 50-100kr, säkert någon som nappar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Låter rimligt i mina öron. Annars hade folk kunnat sätta det där i system för att samla in gratis presentkort.

Alltså jag vill ju inte behålla presentkortet? Jag vill ju retunera Hela mitt köp så jag får tillbaka hela beloppet. Kanske dåligt skrivet av mig i inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Anser nog också att det bara är att acceptera tyvärr, hade personligen aldrig accepterat ett presentkort.

Om du nu promt behöver pengarna så prova sälj det här på sweclockers för 900-950kr och ta en förlust på 50-100kr, säkert någon som nappar.

Tråkigt, nej kommer aldrig göra det igen från Netonnet/handla där. Nej pengarna är inte viktiga i det hela är är lugnt. Skulle dom bara sagt detta till mig vid köp skulle jag aldrig acceptera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Alltså jag vill ju inte behålla presentkortet? Jag vill ju retunera Hela mitt köp så jag får tillbaka hela beloppet. Kanske dåligt skrivet av mig i inlägget.

Du kan ju som sagt sälja presentkortet och förlorar några hundralappar.

Tycker inte NoN gjort något fel här.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Du kan ju som sagt sälja presentkortet och förlorar några hundralappar.

Tycker inte NoN gjort något fel här.

Tack för alla svar allihopa! Jag förstår tycker det bara är tråkigt att då det är kopplat till ett köp. Dom kunde ju bara ta emot datorn och avaktivera presentkortet kopplat till köpet. Tycker bara tråkigt att detta inte informeras, men jag kankse har för "höga" krav?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karpel:

Vad tycker ni?

Köpte en dator för 10000. Den gick ner i pris en vecka senare till 9000. Hörde av mig fick prisgaranti 1000kr i presentkort. (Så dom erbjuder det även fast köpet låg på en faktura dom kan korrigera)
Blev retur på datorn då jag inte tyckte batteritiden var tillräckligt. Fick godkänd retur. Får enbart tillbaka 9000. Antar pga prisgarantin. Hör av mig och säger att att jag inte är i behov av presentkortet då det ej blev ett köp.
Dom vägrar och säger att detta är mitt fel då jag hörde av mig om prisgaranti. Dvs jag måste betala och behålla mitt presentkort.

Vad tycker ni är detta okej? Har dom rätt i det?

Tacksam för svar ^^

Det blir ju en lite konstig situation, för när de ersatt dig för prisgarantin.

De kan bestämma reglerna för prisgaranti helt själva. Det finns inget krav på att erbjuda prisgaranti. Så att du faktiskt fick 1000kr på ett presentkort är ju bra. När du sedan ångrar köpet så har du ju faktiskt bara betalat 9000kr. Ditt köp av en dator för 10000kr har omvandlats till ett köp av en dator för 9000kr och ett presentkort på 1000kr.

Sedan kan man tycka att det hade varit ännu bättre av Netonnet att ta tillbaka presentkortet också och ersätta dig med den fulla summan på 10000kr. Just presentkort är lite av en grå area. Ibland säger villkoren att du inte kan få tillbaka presentkortet om du returnerar en vara köpt med presentkort osv.

Personligen tycker jag att detta med presentkort skulle styras upp lite bättre i detta land, men det är ju en annan fråga. Tex är det ju inte ovanligt att ett presentkort bara gäller i ett-två år. Det har hänt att jag fått presentkort i födelsedagspresent som sedan blivit noll för att de gäller på ett ställe där jag normalt inte handlar tex. Jag tycker det är lite omoraliskt av företag att ta pengar av köparen och sedan leverera absolut ingenting för det. Det är ingen nackdel för en säljare att sälja ett presentkort idag och sälja varan senare, då priserna vanligtvis går upp. Så ju längre jag väntar, ju mer ränta får säljaren på pengarna och ju mindre värde får jag när jag använder det. Dubbelt straff med att vänta länge oavsett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Tack för alla svar allihopa! Jag förstår tycker det bara är tråkigt att då det är kopplat till ett köp. Dom kunde ju bara ta emot datorn och avaktivera presentkortet kopplat till köpet. Tycker bara tråkigt att detta inte informeras, men jag kankse har för "höga" krav?

Det informeras i deras allmänna köpvillkor som du tagit del av då du köpt din dator och då räknas det som om du har "informerats" tyvärr. Dom hade kunnat nämna det, men personen du pratade med kanske inte tänkte att du skulle returnera det då.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det blir ju en lite konstig situation, för när de ersatt dig för prisgarantin.

De kan bestämma reglerna för prisgaranti helt själva. Det finns inget krav på att erbjuda prisgaranti. Så att du faktiskt fick 1000kr på ett presentkort är ju bra. När du sedan ångrar köpet så har du ju faktiskt bara betalat 9000kr. Ditt köp av en dator för 10000kr har omvandlats till ett köp av en dator för 9000kr och ett presentkort på 1000kr.

Sedan kan man tycka att det hade varit ännu bättre av Netonnet att ta tillbaka presentkortet också och ersätta dig med den fulla summan på 10000kr. Just presentkort är lite av en grå area. Ibland säger villkoren att du inte kan få tillbaka presentkortet om du returnerar en vara köpt med presentkort osv.

Personligen tycker jag att detta med presentkort skulle styras upp lite bättre i detta land, men det är ju en annan fråga. Tex är det ju inte ovanligt att ett presentkort bara gäller i ett-två år. Det har hänt att jag fått presentkort i födelsedagspresent som sedan blivit noll för att de gäller på ett ställe där jag normalt inte handlar tex. Jag tycker det är lite omoraliskt av företag att ta pengar av köparen och sedan leverera absolut ingenting för det. Det är ingen nackdel för en säljare att sälja ett presentkort idag och sälja varan senare, då priserna vanligtvis går upp. Så ju längre jag väntar, ju mer ränta får säljaren på pengarna och ju mindre värde får jag när jag använder det. Dubbelt straff med att vänta länge oavsett.

Sant. Men i slutet nu blir det ju då att jag får en dator för 9000kr och ett presentkort för 1000kr och jag måste betala 10000kr för. Men räknar man från början fick jag ju en tusenlapp extra men inte nu i slutet :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det informeras i deras allmänna köpvillkor som du tagit del av då du köpt din dator och då räknas det som om du har "informerats" tyvärr. Dom hade kunnat nämna det, men personen du pratade med kanske inte tänkte att du skulle returnera det då.

Du har ju helt rätt med det. Ja bara det "tänk på att retunerar du produkten Måste du betala för presentkortet".

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det skulle bli så. Du kan väl köpa något för 1000kr online från netonnet och sedan ångra köpet i såna fall. Får du ett nytt presentkort eller pengarna tillbaka då?

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Tråkigt att det skulle bli så. Du kan väl köpa något för 1000kr online från netonnet och sedan ångra köpet i såna fall. Får du ett nytt presentkort eller pengarna tillbaka då?

Antar att dom ger mig ett nytt presentkort? Brukar ju vara så? (Men vem vet dom kanske gör tvärtt emot och ger tillbaka pengar

Permalänk
Medlem

Om de börjar låta folk lämna tillbaka presentkort så öppnar de ju upp för bedrägeri.

Rent teoretiskt kan folk då sälja presentkortet, lämna tillbaka det till NoN och köparen av presentkortet står då med Svarte Petter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det informeras i deras allmänna köpvillkor som du tagit del av då du köpt din dator och då räknas det som om du har "informerats" tyvärr. Dom hade kunnat nämna det, men personen du pratade med kanske inte tänkte att du skulle returnera det då.

Jag är inte helt säker på att det är så enkelt.
Jag hittar inga villkor som tydliggör att det skulle vara på detta viset. Just villkoren om "prisgaranti" kan jag inte hitta något alls, förutom det som finns under "Vanliga frågor och svar", och där nämns presentkort inte alls.

Presentkort nämns under deras "Köpvillkor - Privatkund", men personen i fråga har ju inte köpt presentkortet, utan fått det som kompensation för deras prisgaranti. Så jag skulle nog vilja hävda att det finns bristfällig information på hemsidan. Om de sedan inte tydligt informerar när man nyttjar "prisgarantin" så vet jag inte om de faktiskt kan hävda att köpet av dator nu är omvandlat till ett köp av en dator, och ett köp av ett presentkort. För mig låter det rimligt att dator och presentkort återlämnas mot full återbetalning. Vill man göra det NoN gör behöver man förtydliga sina villkor, imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Antar att dom ger mig ett nytt presentkort? Brukar ju vara så? (Men vem vet dom kanske gör tvärtt emot och ger tillbaka pengar

Enligt konsumentverkets egna info så kan man inte kräva något annat än att få ett presentkort tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag är inte helt säker på att det är så enkelt.
Jag hittar inga villkor som tydliggör att det skulle vara på detta viset. Just villkoren om "prisgaranti" kan jag inte hitta något alls, förutom det som finns under "Vanliga frågor och svar", och där nämns presentkort inte alls.

Presentkort nämns under deras "Köpvillkor - Privatkund", men personen i fråga har ju inte köpt presentkortet, utan fått det som kompensation för deras prisgaranti. Så jag skulle nog vilja hävda att det finns bristfällig information på hemsidan. Om de sedan inte tydligt informerar när man nyttjar "prisgarantin" så vet jag inte om de faktiskt kan hävda att köpet av dator nu är omvandlat till ett köp av en dator, och ett köp av ett presentkort. För mig låter det rimligt att dator och presentkort återlämnas mot full återbetalning. Vill man göra det NoN gör behöver man förtydliga sina villkor, imho.

Visst? Står väldigt lite information. Jag kan läsa mig till som en av dom första i chatten citerade när Jag Köper ett presentkort. Men nu är det ju i samband med prisgaranti. Står ju ingen direkt info under prisgaranti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Sant. Men i slutet nu blir det ju då att jag får en dator för 9000kr och ett presentkort för 1000kr och jag måste betala 10000kr för. Men räknar man från början fick jag ju en tusenlapp extra men inte nu i slutet :/.

Det är lätt för dig att se det som samma transaktion alltihopa och att du vill återställa allt som det var innan köp. De ser det som två separata händelser och du godkände först att få ett presentkort med 1000kr i värde. De hade inte ens behövt göra detta utan prisgaranti är en extra service. Ett presentkort kan ej bytas in igen för pengar. Ska man vara lite fyrkantig här så förstår man ju hur de resonerar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är lätt för dig att se det som samma transaktion alltihopa och att du vill återställa allt som det var innan köp. De ser det som två separata händelser och du godkände först att få ett presentkort med 1000kr i värde. De hade inte ens behövt göra detta utan prisgaranti är en extra service. Ett presentkort kan ej bytas in igen för pengar. Ska man vara lite fyrkantig här så förstår man ju hur de resonerar.

Fast vilka villkor gällde när TS accepterade presentkort som prisgaranti? Dessa tycks ju inte framgå någonstans, så svårt att fatta ett informerat beslut...

Permalänk
Medlem

Undvik presentkort till varje pris! Tycker inte det är en särskilt bra present heller eftersom det bara skapar en massa stress i sista minuten att handla innan de går ut. Fick en tusenlapp en gång, vilket resulterade i hela Harry Potter-serien. Har inte öppnat dem, filmerna går ju ständigt på TV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Undvik presentkort till varje pris! Tycker inte det är en särskilt bra present heller eftersom det bara skapar en massa stress i sista minuten att handla innan de går ut. Fick en tusenlapp en gång, vilket resulterade i hela Harry Potter-serien. Har inte öppnat dem, filmerna går ju ständigt på TV...

Ja ska man verkligen från och med nu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Enligt konsumentverkets egna info så kan man inte kräva något annat än att få ett presentkort tillbaka.

Var hittar du denna info? Så vitt jag kan se från en google sökning så säger inte Konsumentverket något om prisgaranti.

Skrivet av Blomman90:

Fast vilka villkor gällde när TS accepterade presentkort som prisgaranti? Dessa tycks ju inte framgå någonstans, så svårt att fatta ett informerat beslut...

Det är helt korrekt, och egentligen ingen skillnad mot vissa säljare som gärna vill ersätta med presentkort vid reklamationer också. Många blir nog bara så glada att de lyckas bli av med sitt "problem" att de inte funderar vare sig på sina rättigheter eller vad det faktiskt kommer innebära att de accepterar förslaget.

Jag var så sent som i veckan på Elgiganten och satt och väntade i kassan. En tjej framför mig ville reklamera en elektrisk tandborste. Reklamationen i sig var inga problem, men modellen fanns inte längre och personalen går då direkt på att ersätta kunden med ett presentkort, vilket kunden verkade acceptera. Risken är ju att man går därifrån utan en fungerande produkt för att ny modell är dyrare och/eller att motsvarande modell inte finns tillgänglig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var hittar du denna info? Så vitt jag kan se från en google sökning så säger inte Konsumentverket något om prisgaranti.

Läs inlägget jag svarade och följ den konversationen som handlade om ett sidospår.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är jättetråkigt och verkar vara ett stort missförstånd.
Men att bojkotta varje jävla butik man handlar på för att man inte får som man vill börjar bli helt sinnessjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag är inte helt säker på att det är så enkelt.
Jag hittar inga villkor som tydliggör att det skulle vara på detta viset. Just villkoren om "prisgaranti" kan jag inte hitta något alls, förutom det som finns under "Vanliga frågor och svar", och där nämns presentkort inte alls.

Presentkort nämns under deras "Köpvillkor - Privatkund", men personen i fråga har ju inte köpt presentkortet, utan fått det som kompensation för deras prisgaranti. Så jag skulle nog vilja hävda att det finns bristfällig information på hemsidan. Om de sedan inte tydligt informerar när man nyttjar "prisgarantin" så vet jag inte om de faktiskt kan hävda att köpet av dator nu är omvandlat till ett köp av en dator, och ett köp av ett presentkort. För mig låter det rimligt att dator och presentkort återlämnas mot full återbetalning. Vill man göra det NoN gör behöver man förtydliga sina villkor, imho.

Det är de ursprungliga villkoren som gäller iom det är det prisgarantin gäller för.

Genom att utnyttja prisgarantin har OP inte längre köpt en dator för 10000 SEK utan för 9000 SEK och fått ett presentkort värt 1000 SEK för skillnaden. Om OP då returnerar datorn får hen bara 9000 SEK tillbaka iom presentkort inte enligt deras villkor är returnerbara.

Visst kan du utmana detta i ARN, men det kostar dig mer än vad du förlorar på att sälja presentkortet och du kommer med stor sannolikhet inte vinna målet.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är helt korrekt, och egentligen ingen skillnad mot vissa säljare som gärna vill ersätta med presentkort vid reklamationer också. Många blir nog bara så glada att de lyckas bli av med sitt "problem" att de inte funderar vare sig på sina rättigheter eller vad det faktiskt kommer innebära att de accepterar förslaget.

Jag var så sent som i veckan på Elgiganten och satt och väntade i kassan. En tjej framför mig ville reklamera en elektrisk tandborste. Reklamationen i sig var inga problem, men modellen fanns inte längre och personalen går då direkt på att ersätta kunden med ett presentkort, vilket kunden verkade acceptera. Risken är ju att man går därifrån utan en fungerande produkt för att ny modell är dyrare och/eller att motsvarande modell inte finns tillgänglig.

Ja, att erbjuda presentkort är djävulens påfund. Den enda gången jag tycker det är rimligt är när man gör något av ren goodwill, typ erbjuder kompensation för något som inte inneburit någon väsentlig skada, men ändå varit en olägenhet för kunden. Men att försöka ge presentkort vid hävningar eller dessa prisgarantier är rätt så grisigt...

Skrivet av Toss3:

Det är de ursprungliga villkoren som gäller iom det är det prisgarantin gäller för.

Genom att utnyttja prisgarantin har OP inte längre köpt en dator för 10000 SEK utan för 9000 SEK och fått ett presentkort värt 1000 SEK för skillnaden. Om OP då returnerar datorn får hen bara 9000 SEK tillbaka iom presentkort inte enligt deras villkor är returnerbara.

Visst kan du utmana detta i ARN, men det kostar dig mer än vad du förlorar på att sälja presentkortet och du kommer med stor sannolikhet inte vinna målet.

Men prisgarantin nämns ju inte ens i de ursprungliga villkoren? De nämns endast i deras "FAQ".
Jag ställer mig tveksam till att man kan hävda att nyttjande av prisgarantin skulle innebära att det ursprungliga köpet görs om till ett köp av en dator och ett presentkort. Eller skickar du ut en ny orderbekräftelse/kvitto på dessa nya köp då?

Om NoN vill ha den approachen så tror jag att de bör förtydliga sina villkor rätt så rejält, för det är sjukt otydligt som det är. Jag tror inte TS (eller någon annan som nyttjar prisgarantin för den delen), förutsätter att det är ett "köp av presentkort" som man faktiskt gör. Det framgår inte ens av den enda informationen på NoNs hemsida att det är ett presentkort man får, utan det står "erbjuder vi dig givetvis det aktuella lägre priset". Ett presentkort är inte att likställa med vanliga kontanta medel, så deras FAQ ljuger ju i vart fall om vad deras prisgaranti innebär.

Jag har svårt att se att det skulle vara så tydligt som du tycks hävda, även fast inget egentligen nämns i villkoren (annat än att köp av presentkort inte är återbetalningsbara). Jag tycker det känns ungefär som när jag köpte någon restaurang-deal där det i erbjudandet stod att dealen inte gällde fredagar och lördagar v48-v52. Så när jag då ville boka en lördag i januari så nekade de bokningen för att dealen inte gällde fredagar och lördagar. När jag sa att det endast var villkorat under vissa specificerade veckor så ville de mena att efter vecka 52 så börjar det om på vecka 1 och uppenbarligen gäller villkoret då också. Det känns som att NoN menar att man förväntas göra samma logiska tankeövning här och förstå vad de menar, trots att de aldrig riktigt säger det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, att erbjuda presentkort är djävulens påfund. Den enda gången jag tycker det är rimligt är när man gör något av ren goodwill, typ erbjuder kompensation för något som inte inneburit någon väsentlig skada, men ändå varit en olägenhet för kunden. Men att försöka ge presentkort vid hävningar eller dessa prisgarantier är rätt så grisigt...

Men prisgarantin nämns ju inte ens i de ursprungliga villkoren? De nämns endast i deras "FAQ".
Jag ställer mig tveksam till att man kan hävda att nyttjande av prisgarantin skulle innebära att det ursprungliga köpet görs om till ett köp av en dator och ett presentkort. Eller skickar du ut en ny orderbekräftelse/kvitto på dessa nya köp då?

Om NoN vill ha den approachen så tror jag att de bör förtydliga sina villkor rätt så rejält, för det är sjukt otydligt som det är. Jag tror inte TS (eller någon annan som nyttjar prisgarantin för den delen), förutsätter att det är ett "köp av presentkort" som man faktiskt gör. Det framgår inte ens av den enda informationen på NoNs hemsida att det är ett presentkort man får, utan det står "erbjuder vi dig givetvis det aktuella lägre priset". Ett presentkort är inte att likställa med vanliga kontanta medel, så deras FAQ ljuger ju i vart fall om vad deras prisgaranti innebär.

Jag har svårt att se att det skulle vara så tydligt som du tycks hävda, även fast inget egentligen nämns i villkoren (annat än att köp av presentkort inte är återbetalningsbara). Jag tycker det känns ungefär som när jag köpte någon restaurang-deal där det i erbjudandet stod att dealen inte gällde fredagar och lördagar v48-v52. Så när jag då ville boka en lördag i januari så nekade de bokningen för att dealen inte gällde fredagar och lördagar. När jag sa att det endast var villkorat under vissa specificerade veckor så ville de mena att efter vecka 52 så börjar det om på vecka 1 och uppenbarligen gäller villkoret då också. Det känns som att NoN menar att man förväntas göra samma logiska tankeövning här och förstå vad de menar, trots att de aldrig riktigt säger det...

Kvittot justeras ofta (~alltid) efter godkänd prismatch så det ursprungliga kvittot inte längre gäller. Detta iom konsumenten annars kan kräva tillbaka hela beloppet trots att de fått presentkort som kompensation för mellanskillnaden. Därför justerar butikerna det automatiskt.

Rätt säker på att OP fått ett nytt kvitto där det står 9000 SEK på för datorn och då kan hen inte kräva tillbaka mer än just 9000 SEK. Om inte kan hen kräva NoN på hela beloppet som står på kvittot.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kvittot justeras ofta (~alltid) efter godkänd prismatch så det ursprungliga kvittot inte längre gäller. Detta iom konsumenten annars kan kräva tillbaka hela beloppet trots att de fått presentkort som kompensation för mellanskillnaden. Därför justerar butikerna det automatiskt.

Rätt säker på att OP fått ett nytt kvitto där det står 9000 SEK på för datorn och då kan hen inte kräva tillbaka mer än just 9000 SEK. Om inte kan hen kräva NoN på hela beloppet som står på kvittot.

Jo, fast om man hade gett tillbaka pengar så behöver man inte ge ut ett helt nytt kvitto, utan man kan kreditera 1000 kr med hänvisning till det ursprungliga kvittot. Men om man nu helt plötsligt "köpt ett presentkort", så behöver man ju få ett helt nytt kvitto på köpet där det framgår att man nu köpt två produkter istället för en.