Linus Torvalds och Bill Gates träffas för första gången

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds och Bill Gates träffas för första gången

Mark Russinovich har delat en bild på Linkedin från mötet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Två datanördar.

Är det bara jag eller ser Linus och Bill ut att kunna vara bröder?

Permalänk
Medlem

Windows med linux kernel nästa? 😉

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Linux med Windowskernel*

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Neat, hade varit kul och få veta vad dom pratade om

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Två datanördar.

Är det bara jag eller ser Linus och Bill ut att kunna vara bröder?

Fyra datanördar.

Mark Russinovich är ganska känd för att ha grundat Sysinternals, som sedan köptes upp och blev en del av Microsoft. Han har skapat verktyg som Process Explorer, Process Monitor, Autoruns, RAMMap och dussintals andra.

Mannen till höger är Dave Cutler, huvudarkitekt för Windows NT (och VMS), och senare Azure och lågnivå-utveckling för Xbox (operativsystemet och sådär).
DOS har nog även en del designer som är inspirerade av VMS, men det är före min tid, så jag har inte bra koll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det ser ut som Bill Gates tänker "fråga inte om jag provat Linux (än mindre om jag gillar det)".

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fyra datanördar.

Mark Russinovich är ganska känd för att ha grundat Sysinternals, som sedan köptes upp och blev en del av Microsoft. Han har skapat verktyg som Process Explorer, Process Monitor, Autoruns, RAMMap och dussintals andra.

Mannen till höger är Dave Cutler, huvudarkitekt för Windows NT (och VMS), och senare Azure och lågnivå-utveckling för Xbox (operativsystemet och sådär).
DOS har nog även en del designer som är inspirerade av VMS, men det är före min tid, så jag har inte bra koll.

Tidig DOS är i princip en kopia CP/M som i sin tur verkar inspirerad av RT11 på PDP11 och TOPS10 på DEC10.

Då CP/M från Digital Research bara gick att köra på 8080 och Z80 så när 8086 kom ut så var det en som inte orkade vänta på 8086 versionen av CP/M utan hackade ihop en egen variant för 8086 som han kallade QDOS. Microsoft köpte QDOS som sedan blev MS-DOS + PC-DOS.

Digital Research kom senare ut med en egen variant kallad Dr-DOS.

Permalänk
Medlem

Oroväckande för konkurrensen om de slår sina påsar ihop.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Undra om Linus vågade vara lika kaxig mot Bill som han varit bakom tangentbordet då de träffades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fyra datanördar.

Cutler är en cool doldis! Bilden vore faktisk anmärkningsvärd även om det bara var han och Torvalds som var med, VMS vs Unix var ju en grej back in the day.

Förenklat till datorspelsmanus (á la Tekken) kan man säga att VMS besegrades av Unix, men "son of VMS" dvs WNT besegrade Unix. Sedan kom "son of Unix" tillbaka i form av Linux, som ju har besegrat NT på datacenter och med saker som Android, IoT mm.

Cutler slukades inte av slipsträsket heller utan var hands-on från början av 70-talet till långt in på 2000-talet, långt efter pension. Ovanligt för IT-branschen men kul att se att det går!

Han hedrades med en läsvärd "bio" på Microsofts site för några år sedan:

https://news.microsoft.com/features/the-engineers-engineer-computer-industry-luminaries-salute-dave-cutlers-five-decade-long-quest-for-quality/

Jag kan också rekommendera boken "Show Stopper!" som handlar om NT-projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag läste något liknande angående deras support för containers i datacenter för flera år sedan. Att de skulle köra linux och ersätta windowskärnan med ett översättningslager likt wine

Men det hände aldrig så vitt jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Efter hela Vista-katastrofen hade MS ett projekt som hette "miniWin" och gick ut på att städa upp i kerneln så att det gick att underhålla den bättre. I princip alla som begriper något om kernels (inklusive nedan nämnda Dave Cutler) anser att MS har flyttat in på tok för mycket kod i kerneln och behöver flytta ut en hel del. Om man gjorde det, hade detta gått i andra processer som inte går i ring 0. Då kan man, åtminstone i teorin, skriva gränssnitten mellan NTOSKRNL och dessa nya processer - i princip daemons - så att det hade fungerat att ha Linux under i stället. Finns inte en chans i h-vete att de gör det, men det hade gått.

Skrivet av Thomas:

Fyra datanördar.

Som andra skrivit så är DOS i princip en klon av CP/M.

Dave Cutler är också mannen som till slut fick Longhorn på banan igen, genom att övertyga Balmer om att det enda rimliga var att slänga ut det jobb MS gjort med kerneln där, återgå till kerneln i Windows 5.2 (dvs, 64-bit XP eller Server 2003) och implementera det man behövde på den basen.

Skrivet av lindahlj:

Undra om Linus vågade vara lika kaxig mot Bill som han varit bakom tangentbordet då de träffades.

Linus har lugnat ner sig med åren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Torvalds skapelse har gjort ganska mycket för mänskligheten. Utan Linux skulle internet aldrig ha blivit det internet vi känner idag. Vi hade suttit fast i monopol-lösningar som Telias Videotex, AOL eller Teleguiden. Filosofin kring öppen källkod har lagt grunden för mycket av det vi tar för givet idag.

Men vad fanns egentligen när Torvalds postade sitt första inlägg på Usenet i början av 1990-talet, där han berättade att han börjat arbeta på en Minix-klon? Jo, det fanns OS/2, dyra Unix-system från stora jättar, och Microsoft som hade sitt Xenix och senare Windows NT.

När jag gick på högstadiet i en skola i södra Stockholm (ett område som idag klassas som en "no-go-zone" av polisen), köpte skolan in dyra IBM-kompatibla maskiner. De där IBM-kompatibla maskinerna var något norskt märke som körde MS-DOS. Man hade ett ordbehandlingsprogram i DOS.

Det komiska var att när jag gick hem till pojkrummet stod där en Atari ST med grafiskt gränssnitt. För sin tid ett avancerat system med program som Calamus (DTP) och 1st Word. Det var "vad du ser är vad du får", medan skolans nyinköpta DOS-maskiner bjöd på en massa kryptiska Ctrl-kommandon à la WordStar.

Min Atari ST kostade på den tiden omkring 3500 kronor. Vad skolans fina DOS-maskiner gick loss på vill jag knappt tänka på, men säkert över 10 000 kronor per styck.

Det jag vill säga med den här utläggningen är att den bästa tekniken vinner inte alltid. Atari och Amiga hade för sin tid bättre teknik, men de lyckades ändå inte besegra PC:n.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Som andra skrivit så är DOS i princip en klon av CP/M.

Jo, så långt är jag med, men däremot vad CP/M kommer ifrån hade jag ingen koll på. Det verkar i sig vara inspirerat av bland annat RT-11 (för PDP-11) från DEC, vilket inte var Daves projekt -- men han jobbade på ett annat PDP-11-OS, RSX-11M.
Så hans projekt gav sannolikt ingen direkt inspiration till DOS isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Haha, det där citatet är ju för jävla bra

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, så långt är jag med, men däremot vad CP/M kommer ifrån hade jag ingen koll på. Det verkar i sig vara inspirerat av bland annat RT-11 (för PDP-11) från DEC, vilket inte var Daves projekt -- men han jobbade på ett annat PDP-11-OS, RSX-11M.
Så hans projekt gav sannolikt ingen direkt inspiration till DOS isåfall.

Det där med att kalla enheter för A: och B: kommer från CP/M. Atari ST:s operativsystem TOS kom från samma tillverkare som gjorde CP/M, medan Amigan hade ett operativsystem som mer liknade Unix. Dock krävde väl AmigaOS hårddisk, eftersom operativsystemet laddades från diskett, medan Atarin laddade sitt från ROM.

CP/M lånade en del från Unix, exempelvis hierarkier i filsystemet. Sedan var det nog lite gott och blandat från allt möjligt. Det fanns även MP/M, som klarade multitasking.

Ryktet säger att Digital Research var ute och segelflög när IBM ringde och ville ha ett operativsystem till sin nya PC. Men Gates tog hem affären — resten är historia.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Det är en konversation jag hade kunnat betala för att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Torvalds skapelse har gjort ganska mycket för mänskligheten. Utan Linux skulle internet aldrig ha blivit det internet vi känner idag. Vi hade suttit fast i monopol-lösningar som Telias Videotex, AOL eller Teleguiden. Filosofin kring öppen källkod har lagt grunden för mycket av det vi tar för givet idag.

Utan Linux hade det blivit någon av BSD-varianterna som intagit samma roll som Linux har idag - FreeBSD antagligen. BSD som ett komplett OS inklusive kernel försenades av stämningen från AT&T, men Berkeley vann ju den till slut. Linux vann för att det fanns tillgängligt i den perioden och hade de flesta utvecklarna när BSD-varianterna väl kom igång. Det hade därmed blivit BSD-licens och inte GNU, men det hade inte blivit sluten källkod.

(Misstänker att det nog hade blivit lite mer fart på HURD utan Linux, för det hade säkert funnits en del som inte ville acceptera BSD, men inte hade det blivit mer sluten källkod i vilket fall som helst.)

För övrigt - vad i hela friden har webbens utveckling med Linux att göra? Den första webbläsaren skrevs på Openstep, dvs BSD. De tidiga servrarna körde alla olika UNIX-varianter innan MS och IIS skaffade sig en stark ställning under en kort period.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Utan Linux hade det blivit någon av BSD-varianterna som intagit samma roll som Linux har idag - FreeBSD antagligen. BSD som ett komplett OS inklusive kernel försenades av stämningen från AT&T, men Berkeley vann ju den till slut. Linux vann för att det fanns tillgängligt i den perioden och hade de flesta utvecklarna när BSD-varianterna väl kom igång. Det hade därmed blivit BSD-licens och inte GNU, men det hade inte blivit sluten källkod.

(Misstänker att det nog hade blivit lite mer fart på HURD utan Linux, för det hade säkert funnits en del som inte ville acceptera BSD, men inte hade det blivit mer sluten källkod i vilket fall som helst.)

För övrigt - vad i hela friden har webbens utveckling med Linux att göra? Den första webbläsaren skrevs på Openstep, dvs BSD. De tidiga servrarna körde alla olika UNIX-varianter innan MS och IIS skaffade sig en stark ställning under en kort period.

Sånt är väl svårt att sia om. Hade FreeBSD tagit Linux roll, så hade det inte fått något uppsving alls, utan man hade fortsatt i samma tänk. Det ser man idag – FreeBSD har en del saker som är bättre än Linux, men hinner inte med i utvecklingen av drivrutiner.

Linux finns i allting idag, förutom på skrivborden.
Du gav svaret själv. För att sätta upp en webserver vid den tidpunkten krävdes licenser på dyr, fin UNIX.

Med Linux och den utveckling som blev kunde vem som helst sätta upp en webserver.
En parallell kan göras med när de första hemdatorerna kom, då folk började lära sig programmera – något som tidigare hade varit förbehållet folk i vita rockar. När Svensson kunde lära sig koda på sin ABC80 eller VIC-20. Då blev tekniken lättillgänglig. När Sinclair ZX81 fanns att köpa på rea hos Onoff, då kunde en 11-åring få en sådan dator av sin ensamstående mamma.

Jag lärde mig programmera som 11-åring, inte för att jag var något ämne för det, men det som lockade var spelen. Helt plötsligt hade jag lärt mig programmera. Jag var straffkommenderad till OBS-klass i skolan. OBS-klasselever hamnar till cirka 90 % på Hall eller Kumla innan 25 års ålder..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Stämmer, det hade blivit någon variant av BSD. Största problemet för BSD som jag minns det var inte stämningen utan att det blev tre varianter av BSD: Free-BSD, Net-BSD och Open-BSD. Dvs utvecklingen späddes ut en hel del samt att man var väldigt noga med vilken kod man tog in. Det gjorde så klart utvecklingen långsammare.

Tex en NFS server på en 386:a med Net-BSD var 5-6 gånger snabbare än med Linux vid samma tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det jag vill säga med den här utläggningen är att den bästa tekniken vinner inte alltid. Atari och Amiga hade för sin tid bättre teknik, men de lyckades ändå inte besegra PC:n.

Nyckelorden där är "för sin tid". Den tiden var kort.

Problemet där var att de styrde hela kedjan. Hårdvara och mjukvara. Då tappar man flexibilitet och utvecklingsförmåga. Man kör fast i samma hjulspår. Grafiksystemet som Amigan använde sig av var fantastiskt för den tidens 2D-grafik, men värdelöst för snabb 3D-grafik. Utbyggnadsmöjligheterna var små. Den mer modulära "PC:n" var därmed överlägsen genom att inte vara så styrd och så låst. Startade i samma läge, men sprang mycket snabbt om. Redan i mitten av 90-talet var även den bästa Amigan lååångt omsprungen av en medelmåttig PC inom de flesta domäner.

I dag kör Apple med samma idiotupplägg, men pga skicklig marknadsföring och glassig yta, har folk svalt det. Och nu är allting "bra nog", så att säga, så för majoriteten spelar inte detaljerna roll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Sånt är väl svårt att sia om. Hade FreeBSD tagit Linux roll, så hade det inte fått något uppsving alls, utan man hade fortsatt i samma tänk. Det ser man idag – FreeBSD har en del saker som är bättre än Linux, men hinner inte med i utvecklingen av drivrutiner.

Det hade fått många fler programmerare. Det finns en begränsad mängd programmerare som vill jobba gratis på ett operativsystem, och de gick till Linux för att det blev störst innan BSD-varianterna kunde lyfta. Linus Torvalds själv har sagt att han inte hade skapat Linux om BSD-varianterna fanns innan dess. Det är också därför det är problem med drivrutiner på mindre OS - ingen som hinner utveckla några.

Citat:

Linux finns i allting idag, förutom på skrivborden.
Du gav svaret själv. För att sätta upp en webserver vid den tidpunkten krävdes licenser på dyr, fin UNIX.

Bara som sidoeffekt av att man behövde ha en kapabel dator. Den första x86-processorn som var nåt att hänga i julgranen på den fronten var Pentium Pro. Den kom 1997 och satt från början bara i dyrare datorer. Innan dess så var det UNIX-burkar med egna processorer som gällde. Mjukvarumässigt fanns stödet tidigare - Winsock kom till 3.11 1993, och MacTCP redan 1988. Första versionen av Linux kom 1991, som jämförelse.

Citat:

Med Linux och den utveckling som blev kunde vem som helst sätta upp en webserver.

Håller inte med alls. Det gick att göra på en hemdator om man ville. Det som demokratiserade webbservrar var bättre hårdvara, inte mjukvara. Det första användningsområdet för Linux utanför rena hobbyprojekt var inom superdatorernas värld, eftersom utvecklarna kunde modifiera det som de ville. Webbservrarna kom för att MS lyckades sno åt sig en dominerande ställning med IIS, en server som var legendariskt osäker. De som då ville kunna använda sina existerande servrar och slippa IIS valde att lära sig Linux. Detta var mot slutet av 90-talet och ännu senare.

Sen skall man inte glömma hur det såg ut med internet-uppkopplingar i hemmen på den tiden. Så sent som -98 var ISDN det enda bättre än modem som man kunde få som hemanvändare. Visst gick det att köra en server på det, men inte bra. Kabelmodemen började bli vanliga året efter. Alla ISPer erbjöd utrymme för en hemsida i abonnemanget på den tiden, och det var det man använde.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det hade fått många fler programmerare. Det finns en begränsad mängd programmerare som vill jobba gratis på ett operativsystem, och de gick till Linux för att det blev störst innan BSD-varianterna kunde lyfta. Linus Torvalds själv har sagt att han inte hade skapat Linux om BSD-varianterna fanns innan dess. Det är också därför det är problem med drivrutiner på mindre OS - ingen som hinner utveckla några.

Bara som sidoeffekt av att man behövde ha en kapabel dator. Den första x86-processorn som var nåt att hänga i julgranen på den fronten var Pentium Pro. Den kom 1997 och satt från början bara i dyrare datorer. Innan dess så var det UNIX-burkar med egna processorer som gällde. Mjukvarumässigt fanns stödet tidigare - Winsock kom till 3.11 1993, och MacTCP redan 1988. Första versionen av Linux kom 1991, som jämförelse.

Håller inte med alls. Det gick att göra på en hemdator om man ville. Det som demokratiserade webbservrar var bättre hårdvara, inte mjukvara. Det första användningsområdet för Linux utanför rena hobbyprojekt var inom superdatorernas värld, eftersom utvecklarna kunde modifiera det som de ville. Webbservrarna kom för att MS lyckades sno åt sig en dominerande ställning med IIS, en server som var legendariskt osäker. De som då ville kunna använda sina existerande servrar och slippa IIS valde att lära sig Linux. Detta var mot slutet av 90-talet och ännu senare.

Sen skall man inte glömma hur det såg ut med internet-uppkopplingar i hemmen på den tiden. Så sent som -98 var ISDN det enda bättre än modem som man kunde få som hemanvändare. Visst gick det att köra en server på det, men inte bra. Kabelmodemen började bli vanliga året efter. Alla ISPer erbjöd utrymme för en hemsida i abonnemanget på den tiden, och det var det man använde.

Jobba, alla gratis?
Linux Foundation får massor med pengar, och även FreeBSD har fått pengar från tyska staten. Men jag tycker personligen att till exempel EU, som har en enorm budget, borde sponsra öppen källkod mycket mer. Vårt beroende av sluten källkod kommer att straffa sig i längden.

Fanns FreeBSD när Linux blev aktuellt?
Det fanns en massa betalversioner av BSD. Frågan är om folk ville programmera gratis med BSD-licens, där företag kan ta koden, utveckla den och sedan inte lämna något tillbaka.

Själv hade jag vid den tidpunkten en dual Pentium 90 som körde Red Hat, med ett Tyan Tomcat II-moderkort. Den hade utan problem kunnat användas som webbserver. Jag körde den som router med en tidig variant av ADSL från Bostream, eftersom jag bodde nära Farsta. Farsta var där Televerket (Telia) hade sina lokaler, och där hade de modernare teknik i växlarna.

På den tiden, mitten av 90-talet, fanns det inga konsumentroutrar att köpa, så jag konfigurerade om en Red Hat-burk till router, så man kunde köra flera datorer på samma internetuppkoppling.

Idag kan man klara sej om internet går ner , eftersom det finns 5G. Var man helt jävla fuckup när något monopolbolag visade bad attityd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyckelorden där är "för sin tid". Den tiden var kort.

Problemet där var att de styrde hela kedjan. Hårdvara och mjukvara. Då tappar man flexibilitet och utvecklingsförmåga. Man kör fast i samma hjulspår. Grafiksystemet som Amigan använde sig av var fantastiskt för den tidens 2D-grafik, men värdelöst för snabb 3D-grafik. Utbyggnadsmöjligheterna var små. Den mer modulära "PC:n" var därmed överlägsen genom att inte vara så styrd och så låst. Startade i samma läge, men sprang mycket snabbt om. Redan i mitten av 90-talet var även den bästa Amigan lååångt omsprungen av en medelmåttig PC inom de flesta domäner.

I dag kör Apple med samma idiotupplägg, men pga skicklig marknadsföring och glassig yta, har folk svalt det. Och nu är allting "bra nog", så att säga, så för majoriteten spelar inte detaljerna roll.

Doom var väl spelet som på allvar började sätta spiken i kistan för Amigan som speldator.
När Doom släpptes 1993 visade det tydligt hur långt PC-plattformen sprungit ifrån både Amiga och Atari vad gällde 3D-grafik och spelprestanda. Amigan hade visserligen sina styrkor med specialchipsen AGA (Advanced Graphics Architecture) i modeller som Amiga 1200 och 4000, men det räckte inte mot kraften i en billig PC med VGA-grafik och Sound Blaster-ljudkort.

Atari Falcon030 hade kanske kunnat bli något, om de bara byggt den i ett vettigt chassi.
Falcon släpptes också 1993 och hade en rätt imponerande hårdvara för sin tid — Motorola 68030-processor på 16 MHz, DSP-chip (Digital Signal Processor) och 16-bitars ljud. Men Atari stoppade in allt i ett plastchassi som mer såg ut som en ST än en seriös workstation eller speldator. Falcon fick aldrig chansen att konkurrera ordentligt, och PC-marknaden tog över.
Jag köpte min första riktiga PC runt 1993–1994.

Tidigare hade jag visserligen en Atari PC1 och en Atari Portfolio. PC1:an var en tidig PC-klon från Atari med Intel 8088-processor, men den var knappast kraftfull eller användbar. Portfolion var snarare en liten handdator med DOS-kompatibilitet — kul, men begränsad.

Min första riktiga PC var en 486SX25.
SX-versionen saknade intern FPU (flyttalsenhet), men den var ändå ett enormt prestandalyft jämfört med vad Amigan eller Atari ST/Falcon kunde erbjuda, särskilt för operativsystem och produktivitet.
Jag körde OS/2 på den. Det var faktiskt ett rätt imponerande operativsystem för sin tid, med preemptiv multitasking, 32-bitars arkitektur och bättre stabilitet än Windows 3.1.
Samtidigt hade jag en Amiga 1200.

Den kändes långsam och omodern i jämförelse. Även med AGA-grafik och möjligheten att expandera med accelerator-kort, så märkte man att Amigans hårdvaruplattform började bli föråldrad. PC:n tog över både som spel- och arbetsdator, medan Amigan blev kvar i marginalen, mest hos entusiaster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Jobba, alla gratis?
Linux Foundation får massor med pengar, och även FreeBSD har fått pengar från tyska staten. Men jag tycker personligen att till exempel EU, som har en enorm budget, borde sponsra öppen källkod mycket mer. Vårt beroende av sluten källkod kommer att straffa sig i längden.

Detta är TAN, men egentligen önskar jag att EU sponsrade mindre projekt än Linux-kärnan. Det är de som behöver pengar idag. Gör det gärna genom universiteten.

Citat:

Fanns FreeBSD när Linux blev aktuellt?

Nej, det var detta jag alluderade till i början av mitt inlägg. Folk kanske inte kan den här historien längre, men det var stora nyheter på den tiden. I korthet då:

UNIX utvecklades ursprungligen av flera olika forskningsgrupper under ledning av AT&T Bell Labs. AT&T var i det här läget inblandat i en större antitrust-rättegång (som skulle leda till att företaget så småningom bröts upp) och fick därför inte sälja UNIX som en produkt. Istället licensierade de källkoden till olika universitet som fick kompilera den själva om de ville använda den. Det gjorde de - det var ju (i princip) gratis - och när de som gick där gick ut i arbetslivet tog de med sig koden oavsett om de fick eller inte.

1983 avslutades rättegången med att AT&T bröts upp, vilket då ledde till att Bell Labs fick börja sälja UNIX som en produkt. Det gjorde de, under namnet System V. De nya licensvillkoren var mycket sämre för universiteten, så de valde i stället att fortsätta med sina gamla versioner (kallade Research UNIX) och utveckla dem själva. Berkeley, fullt med folk som hade jobbat med att utveckla Linux i många år vid det laget, började distribuera sina förbättringar och olika program som Berkeley Standard Distribution, eller BSD. Detta var alltså inte ett operativsystem, utan bara ett paket av olika program som man fick kompilera om man ville. Man behövde fortfarande ett operativsystem, antingen ett man licensierat före 1983 eller ett man köpte från AT&T.

Med tiden ersatte BSD mer och mer av de gamla Research UNIX, tills man kunde köra det som ett komplett OS under namnet 386/BSD. Det var alltså ett komplett OS som man kunde kompilera och köra utan att köra något annat operativsystem. Detta var ett hot mot AT&T som stämde Berkeley för intrång i upphovsrätten. En genomgång av källkoden visade att totalt 6 filer i koden var kopierade från någon äldre UNIX-version, och nu ville AT&T stoppa distributionen. Detta skulle visa sig vara ett av historiens största självmål. Som en del av rättegången fick Berkeley titta på källkoden för System V, och kunde visa att AT&T hade kopierat hundratals filer från BSD. Intrång i upphovsrätten ja, men mest av AT&T.

Alltihop fick lösas vid förhandlingsbordet. Berkeley ersatte de där kopierade filerna med nyskrivna och Novell, som hade köpt UNIX System V, lovade att aldrig stämma någon för BSD igen.

386/BSD fanns att ladda ner i mars -92. Då hade det redan försenats av hot från AT&T ett par år. AT&T (eller egentligen USL) stämde i april. Stämningen avslutades i början av 1994. Linus Torvalds började knacka på en version av det som skulle bli Linux i mitten av 1991, släppte mer eller mindre ofärdiga versioner av det fram till mars 1994, när version 1.0 kom. Han har sagt att han inte hade gjort jobbet om det funnes ett 386/BSD eller liknande att använda istället. Att det inte fanns berodde helt på AT&T och USLs advokater.

(OBS: jag har behållit namnen "Berkeley" och "AT&T" genom hela historien, men egentligen bytte de namn flera gånger. De som släppte 386/BSD var ett separat företag som grundats av folk från Berkeley, till exempel).

Citat:

Det fanns en massa betalversioner av BSD.

Nej, det gjorde det inte, för då blev de stämda av AT&T. Det var System V i så fall.

Citat:

Frågan är om folk ville programmera gratis med BSD-licens, där företag kan ta koden, utveckla den och sedan inte lämna något tillbaka.

Det är vad folk inom universitetsvärlden hade gjort i alla tider.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är TAN, men egentligen önskar jag att EU sponsrade mindre projekt än Linux-kärnan. Det är de som behöver pengar idag. Gör det gärna genom universiteten.

Nej, det var detta jag alluderade till i början av mitt inlägg. Folk kanske inte kan den här historien längre, men det var stora nyheter på den tiden. I korthet då:

UNIX utvecklades ursprungligen av flera olika forskningsgrupper under ledning av AT&T Bell Labs. AT&T var i det här läget inblandat i en större antitrust-rättegång (som skulle leda till att företaget så småningom bröts upp) och fick därför inte sälja UNIX som en produkt. Istället licensierade de källkoden till olika universitet som fick kompilera den själva om de ville använda den. Det gjorde de - det var ju (i princip) gratis - och när de som gick där gick ut i arbetslivet tog de med sig koden oavsett om de fick eller inte.

1983 avslutades rättegången med att AT&T bröts upp, vilket då ledde till att Bell Labs fick börja sälja UNIX som en produkt. Det gjorde de, under namnet System V. De nya licensvillkoren var mycket sämre för universiteten, så de valde i stället att fortsätta med sina gamla versioner (kallade Research UNIX) och utveckla dem själva. Berkeley, fullt med folk som hade jobbat med att utveckla Linux i många år vid det laget, började distribuera sina förbättringar och olika program som Berkeley Standard Distribution, eller BSD. Detta var alltså inte ett operativsystem, utan bara ett paket av olika program som man fick kompilera om man ville. Man behövde fortfarande ett operativsystem, antingen ett man licensierat före 1983 eller ett man köpte från AT&T.

Med tiden ersatte BSD mer och mer av de gamla Research UNIX, tills man kunde köra det som ett komplett OS under namnet 386/BSD. Det var alltså ett komplett OS som man kunde kompilera och köra utan att köra något annat operativsystem. Detta var ett hot mot AT&T som stämde Berkeley för intrång i upphovsrätten. En genomgång av källkoden visade att totalt 6 filer i koden var kopierade från någon äldre UNIX-version, och nu ville AT&T stoppa distributionen. Detta skulle visa sig vara ett av historiens största självmål. Som en del av rättegången fick Berkeley titta på källkoden för System V, och kunde visa att AT&T hade kopierat hundratals filer från BSD. Intrång i upphovsrätten ja, men mest av AT&T.

Alltihop fick lösas vid förhandlingsbordet. Berkeley ersatte de där kopierade filerna med nyskrivna och Novell, som hade köpt UNIX System V, lovade att aldrig stämma någon för BSD igen.

386/BSD fanns att ladda ner i mars -92. Då hade det redan försenats av hot från AT&T ett par år. AT&T (eller egentligen USL) stämde i april. Stämningen avslutades i början av 1994. Linus Torvalds började knacka på en version av det som skulle bli Linux i mitten av 1991, släppte mer eller mindre ofärdiga versioner av det fram till mars 1994, när version 1.0 kom. Han har sagt att han inte hade gjort jobbet om det funnes ett 386/BSD eller liknande att använda istället. Att det inte fanns berodde helt på AT&T och USLs advokater.

(OBS: jag har behållit namnen "Berkeley" och "AT&T" genom hela historien, men egentligen bytte de namn flera gånger. De som släppte 386/BSD var ett separat företag som grundats av folk från Berkeley, till exempel).

Nej, det gjorde det inte, för då blev de stämda av AT&T. Det var System V i så fall.

Det är vad folk inom universitetsvärlden hade gjort i alla tider.

BSD kunde ha blivit något.. Och man försökte ett tag sänka Linux på samma sätt.

Den första Linux-versionen jag kom i kontakt med var Linux-kärnan 0.99, jag tror det var via SLS-distributionen eller möjligtvis Slackware. Man köpte en CD-skiva.

Vi körde detta på en dataförening som hette Proxxi och låg på Östermalm. Proxxi hade en del gamla minidatorer, men också en tuff ekonomisk situation, vilket gjorde att man föredrog PC framför gamla VAX:ar.

Vi körde Linux på en 386SX 16 MHz med 2 MB RAM — det tog en halv dag att starta X. Att kompilera kärnan tog flera dagar.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klein:

Doom var väl spelet som på allvar började sätta spiken i kistan för Amigan som speldator.
När Doom släpptes 1993 visade det tydligt hur långt PC-plattformen sprungit ifrån både Amiga och Atari vad gällde 3D-grafik och spelprestanda. Amigan hade visserligen sina styrkor med specialchipsen AGA (Advanced Graphics Architecture) i modeller som Amiga 1200 och 4000, men det räckte inte mot kraften i en billig PC med VGA-grafik och Sound Blaster-ljudkort.

Atari Falcon030 hade kanske kunnat bli något, om de bara byggt den i ett vettigt chassi.
Falcon släpptes också 1993 och hade en rätt imponerande hårdvara för sin tid — Motorola 68030-processor på 16 MHz, DSP-chip (Digital Signal Processor) och 16-bitars ljud. Men Atari stoppade in allt i ett plastchassi som mer såg ut som en ST än en seriös workstation eller speldator. Falcon fick aldrig chansen att konkurrera ordentligt, och PC-marknaden tog över.
Jag köpte min första riktiga PC runt 1993–1994.

Tidigare hade jag visserligen en Atari PC1 och en Atari Portfolio. PC1:an var en tidig PC-klon från Atari med Intel 8088-processor, men den var knappast kraftfull eller användbar. Portfolion var snarare en liten handdator med DOS-kompatibilitet — kul, men begränsad.

Min första riktiga PC var en 486SX25.
SX-versionen saknade intern FPU (flyttalsenhet), men den var ändå ett enormt prestandalyft jämfört med vad Amigan eller Atari ST/Falcon kunde erbjuda, särskilt för operativsystem och produktivitet.
Jag körde OS/2 på den. Det var faktiskt ett rätt imponerande operativsystem för sin tid, med preemptiv multitasking, 32-bitars arkitektur och bättre stabilitet än Windows 3.1.
Samtidigt hade jag en Amiga 1200.

Den kändes långsam och omodern i jämförelse. Även med AGA-grafik och möjligheten att expandera med accelerator-kort, så märkte man att Amigans hårdvaruplattform började bli föråldrad. PC:n tog över både som spel- och arbetsdator, medan Amigan blev kvar i marginalen, mest hos entusiaster.

Nu kan jag inte påstå att mitt minne är glasklart från den tiden. Var en die-hard Amiga användare slutet av 80-talet / början 90-talet. Tillräckligt för att slänga ut pengar på en Amiga 1200 med 40 MHz 68EC030 med 2(chip-mem)+4(fast-mem) MB RAM.

A1200 var tyvärr idel besvikelser givet hur fantastisk A500 var innan. Lyftet från original 68k i A500 till den 14 MHz 68EC020 som kom med A1200 var ju "det var långt mindre än jag väntade/hoppades på :(". 40 MHz 68EC030 gjorde att CPU-delen fick lite snurr, men det gjorde bara det smärtsamt uppenbart hur litet lyftet i prestanda AGA custom-kretsarna var över A500.

A500 hade en sådan otroligt perfekt balans mellan CPU-kraft och custom-kretsar. A1200 var OK-ish balanserad med sin original-processor, men inte om man stoppade i snabbare saker.

Det sved rejält när de första kompisarna skaffade 486DX2-66 och det var uppenbart att redan de var rejält mycket snabbare. Kändes vemodigt att kränga A1200, men hade inte så mycket val som fattig student för hade insett att framtiden var PC.

Kodade primärt i assembler på den tiden. Antalet WTF när man behövde gå från den enklaste assembler jag någonsin använt, 68k, till 16/32-bit x86 med segment-pekare och "MOV" istället för "move" etc blev högt! Blev snabbt byte till C och C++.

Körde aldrig Linux på 486DX2-66:an, men testade första gången datorn efter: P133 med någon billigt Cirruslogic "SVGA"-grafikkort. Köpte någon bok där man kunde få tag i X11-server config:en, så blev till och med en grafisk miljö. Men blev knappast övertygad då och där, Linux stannade rätt korta stunder de första åren...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu kan jag inte påstå att mitt minne är glasklart från den tiden. Var en die-hard Amiga användare slutet av 80-talet / början 90-talet. Tillräckligt för att slänga ut pengar på en Amiga 1200 med 40 MHz 68EC030 med 2(chip-mem)+4(fast-mem) MB RAM.

A1200 var tyvärr idel besvikelser givet hur fantastisk A500 var innan. Lyftet från original 68k i A500 till den 14 MHz 68EC020 som kom med A1200 var ju "det var långt mindre än jag väntade/hoppades på :(". 40 MHz 68EC030 gjorde att CPU-delen fick lite snurr, men det gjorde bara det smärtsamt uppenbart hur litet lyftet i prestanda AGA custom-kretsarna var över A500.

A500 hade en sådan otroligt perfekt balans mellan CPU-kraft och custom-kretsar. A1200 var OK-ish balanserad med sin original-processor, men inte om man stoppade i snabbare saker.

Det sved rejält när de första kompisarna skaffade 486DX2-66 och det var uppenbart att redan de var rejält mycket snabbare. Kändes vemodigt att kränga A1200, men hade inte så mycket val som fattig student för hade insett att framtiden var PC.

Kodade primärt i assembler på den tiden. Antalet WTF när man behövde gå från den enklaste assembler jag någonsin använt, 68k, till 16/32-bit x86 med segment-pekare och "MOV" istället för "move" etc blev högt! Blev snabbt byte till C och C++.

Körde aldrig Linux på 486DX2-66:an, men testade första gången datorn efter: P133 med någon billigt Cirruslogic "SVGA"-grafikkort. Köpte någon bok där man kunde få tag i X11-server config:en, så blev till och med en grafisk miljö. Men blev knappast övertygad då och där, Linux stannade rätt korta stunder de första åren...

PCn sprang ifrån Atrari och Amiga. Dom maskiner som var intressanta var väl 68030 bestyckade burka, men dom var svindyra. Atari TT030 kostade i då tidens peningvärde ca 30 000:-

Visa signatur

Permalänk

Snitt-IQ i det rummet måste ju vara som när Nobelpristagare samlas, enormt hög.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,