Brus och brum från högtalare när dator är på

Permalänk
Medlem

Brus och brum från högtalare när dator är på

Jag har problem i mitt vardagsrum där det börjar höras ett brus eller brum från högtalarna när jag slår på datorn som står framme vid TV:n.

Elektroniken jag har där består av

• Receiver

• Slutsteg till bas

• Aktivt delningsfilter till högtalare / bas

• Mediaspelare

• Dator

• Nätverksswitch

• TV

Det finns 6st uttag framme vid TV-väggen och jag har 2st grenuttag för att koppla in allting. Bruset är antagligen något jordbrus, men varför det har uppkommit vet jag inte. Hade tidigare inte dessa 6st uttag, de har tillkommit relativt nyligen då rummet byggdes om och antalet uttag utökades.

Det är helt tyst när datorn inte är på, så det är den som orsakar störning på nåt sätt, den är kopplad till receivern med HDMI. Receivern och slutsteget har inte jord, dvs de har bara två stift i elkontakten.

Har provat att flytta datorn till ett annat av uttagen i väggen, men problemet består. Hur ska jag ta mig an det här problemet och komma fram till någon form av lösning?

Permalänk
Medlem

Låter som dålig jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har problem i mitt vardagsrum där det börjar höras ett brus eller brum från högtalarna när jag slår på datorn som står framme vid TV:n.

Elektroniken jag har där består av

• Receiver

• Slutsteg till bas

• Aktivt delningsfilter till högtalare / bas

• Mediaspelare

• Dator

• Nätverksswitch

• TV

Det finns 6st uttag framme vid TV-väggen och jag har 2st grenuttag för att koppla in allting. Bruset är antagligen något jordbrus, men varför det har uppkommit vet jag inte. Hade tidigare inte dessa 6st uttag, de har tillkommit relativt nyligen då rummet byggdes om och antalet uttag utökades.

Det är helt tyst när datorn inte är på, så det är den som orsakar störning på nåt sätt, den är kopplad till receivern med HDMI. Receivern och slutsteget har inte jord, dvs de har bara två stift i elkontakten.

Har provat att flytta datorn till ett annat av uttagen i väggen, men problemet består. Hur ska jag ta mig an det här problemet och komma fram till någon form av lösning?

Jag hade ett liknande problem med min hemmabio och speldatorn efter man jordat uttagen och löste det med en https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/tillbehor/32... till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag hade ett liknande problem med min hemmabio och speldatorn efter man jordat uttagen och löste det med en https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/tillbehor/32... till datorn.

Hmm, låter exakt som mitt scenario, nya jordade uttag och nu är det brum i högtalarna.
Fan att den skulle vara så dyr den där prylen, men jag måste ju uppenbarligen testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hmm, låter exakt som mitt scenario, nya jordade uttag och nu är det brum i högtalarna.
Fan att den skulle vara så dyr den där prylen, men jag måste ju uppenbarligen testa.

Finns kanske billigare saker för jag tror lösningen är att bryta jorden till datorn för den är ju jordad men inte receivern och då får man jordloop via hdmi kabeln.

Permalänk
Medlem

Minns tråd om när jag frågade om samma sak för typ 10 år sedan här (kanske längre). Det blev en tråd om ellära och elektriker och diskussion om hur livsfarligt det var att ha jordade uttag som inte var i köket (eller något, minns inte helt) och andra som motsatte sig det :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ett långskott kan vara att dra ur strömsladden till förstärkarna och vända den 180 grader och sätta i den igen. Kanske även på de andra enheterna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Har du riktigt jordade uttag i vardagsrummet, eller är det svävande jord lokalt på fördelningsdosorna?

Sätt alla elkablar på samma grupp av fördelningsdosor.
Växla nolla och fas på alla apparater så som Eazy föreslår.
Jorda chassit på receiver och/eller slutsteg till dosan eller datorchassit. Enkelt att ta en sladd och dra den runt chassi-skruvarna.

Om inget av detta hjälper så får man börja titta på dyrare lösningar. Det var enklare förr då RCA-sladdarna ställde till det, då kunde man oftast lösa det med optiskt ljud. Nu har vi ju en mängd andra sladdar att ta hänsyn till. (HDMI, DP, USB m.m.)

Längtar efter epoken när allt i datorvärlden är optiskt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pt96hni:

Jag ser inte riktigt hur den där ska lösa problemet. Ska TS sätta den i datorn då? Receivern är ju inte kopplad till jord på grund av att sladden bara är två pols.

Skrivet av Tommy:

När rummet byggdes om, jordade man då alla uttag i rummet, eller hur ser det ut?
Om du har jordade uttag och har tillgång till en multimeter så kan du mäta spänningen mellan jord och de två stiften. Det bör vara 0V mot den ena och typ 240V mot den andra. Allt annat innebär att installationen inte är gjord korrekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag ser inte riktigt hur den där ska lösa problemet. Ska TS sätta den i datorn då? Receivern är ju inte kopplad till jord på grund av att sladden bara är två pols.

Japp du sätter den i datorn så den bryter jorden där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pt96hni:

Japp du sätter den i datorn så den bryter jorden där.

Om det enda den gör är att bryta jorden så kan man ju helt enkelt skapa sig en egen kabel till datorn som gör samma sak. Inget jag rekommenderar, men blir 40kr för en lös kontakt istället för 1000kr.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det jordfelsbrytare i bostaden?

Du skriver det som att det bara är datorn som är inkopplad med jordad kabel. Men jordbrum uppträder oftast om du har flera enheter inkopplade till jord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som om du har en jordloop, dvs att du har utrustningen inkopplad till flera olika jordningspunkter.

Steg 1 är att koppla alla grejerna till samma grenkontakt så att de definitivt har samma jord och se om det hjälper. Steg 2 är att koppla ifrån grejer tills ljudet försvinner.

Jag skulle dock börja med att dra ur antennkabeln ur TVn om den sitter i. Det är det vanligaste problemet när man har jordloopar som involverar en TV. Om det hjälper så kan finns det prylar att köpa som bryter den jorden specifikt för antennkabeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Minns tråd om när jag frågade om samma sak för typ 10 år sedan här (kanske längre). Det blev en tråd om ellära och elektriker och diskussion om hur livsfarligt det var att ha jordade uttag som inte var i köket (eller något, minns inte helt) och andra som motsatte sig det :>

Det som ibland beskrivs som livsfarligt är att dra egna förlängningssladdar mellan olika rum, eller att själv byta till jordade uttag. I modernare hus är alla rum jordade.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Går det att koppla datorn direkt till TV:n via HDMI och TV:n till receivern med en optisk kabel?
Alltså att försöka isolera receivern genom att undvika att koppla in andra elektriska prylar med koppartrådar till den.
Det borde vara en ganska billig lösning om TV och Receiver har optisk in-/utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Går det att koppla datorn direkt till TV:n via HDMI och TV:n till receivern med en optisk kabel?
Alltså att försöka isolera receivern genom att undvika att koppla in andra elektriska prylar med koppartrådar till den.
Det borde vara en ganska billig lösning om TV och Receiver har optisk in-/utgång.

Detta brukade funka för mig, men i nån uppdatering LG skickade ut till TVn så förstörde de det. Räknar med att det är copyright-mafian som har krävt det, eftersom optiskt inte skyddas av HDCP. Att HDCP 1.x är knäckt sen typ ett decennium och inget ljudformat kräver HDCP 2.0 innebär att detta är ett stort slag i luften, men de brukar agera så.

Har en separat splitter som gör det jobbet istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT