Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Gräset klipper man kl 05:00 på lördagar, det är sen gammalt.

Gräsklippare är ju lugnt. Det är betydligt värre med grästrimmern som folk envisas med att köra ööörrrn ööörrn öööörrn öööörrn öööörrrn öööörrrn. Håll inne knappjävueln!

Skrivet av Pnorberg:

....Nope, behåller Golfen, bära eller brista!

Ärligt talat så blir jag riktigt jäkla förbannad också för fasiken om jag höjer priset i företaget på klädtryck med 10kr per tryck till 50kr istället för 40kr (exkl. moms), det fan tycker folk är dyrt! Men att gå och köpa en AMG merca för över en halvmiljon, det är inga problem (sann historia).

AMG för en halv miljon? Det måste varit en cykel då eller?

Jag sitter i samma sits som dig med bilen. Har i vår lagt 20 000kr på min bil (nästintill komplett hjulupphängning runt om). När dom monterade ner sista sidan bak fick dom nästan hela undergolvet i nävarna. Väldigt rostigt kring infästningspunkterna för fjädrar och vissa bussningar.
Var på en firma som sysslar med rost för ett utlåtande. Visst kan vi fixa det. Men du får räkna med 10 timmars arbete och någonstans mellan 15-20 000kr.
Bilen i sig är inte värd 30K tror jag. Men den är värd mycket för mig. Och, jag får ingen vettig begagnad bil i prisklassen 40K ändå. Inget med bekymmersfritt ägande i alla fall. Det är bättre att behålla min bil som jag haft i 13 år där jag har full historik.
Som killen på rostlagarfirman sa; för dom pengarna hittar du inte mycket och du hittar definitivt inte en annan SAAB som i övrigt är lika fin som din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Gräset klipper man kl 05:00 på lördagar, det är sen gammalt.

Den möjligheten till hämnd funkar inte längre om man har skaffat robotklippare ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gräsklippare är ju lugnt. Det är betydligt värre med grästrimmern som folk envisas med att köra ööörrrn ööörrn öööörrn öööörrn öööörrrn öööörrrn. Håll inne knappjävueln!

Jag sitter i samma sits som dig med bilen. Har i vår lagt 20 000kr på min bil (nästintill komplett hjulupphängning runt om). När dom monterade ner sista sidan bak fick dom nästan hela undergolvet i nävarna. Väldigt rostigt kring infästningspunkterna för fjädrar och vissa bussningar.
Var på en firma som sysslar med rost för ett utlåtande. Visst kan vi fixa det. Men du får räkna med 10 timmars arbete och någonstans mellan 15-20 000kr.
Bilen i sig är inte värd 30K tror jag. Men den är värd mycket för mig. Och, jag får ingen vettig begagnad bil i prisklassen 40K ändå. Inget med bekymmersfritt ägande i alla fall. Det är bättre att behålla min bil som jag haft i 13 år där jag har full historik.
Som killen på rostlagarfirman sa; för dom pengarna hittar du inte mycket och du hittar definitivt inte en annan SAAB som i övrigt är lika fin som din.

Är någon begagnad suvmodell, vet bara att den kostade över en halvmiljon, totalt ointresserad i dessa typer av bilar.

Usch för rost! Men går alltid att åtgärda om det görs ordentligt. Fasiken om bilen är i gott skick annars så hade jag också lagat rosten!

För 40.000kr får man en tidigare 10-20.000kr bil, en gammal en som kanske håller några år om man har tur, typ som min Golf idag, om jag säljer den så kanske jag får 40-50.000 kr för den, i gott skick förutom rosten som kommit på dörrarna p.g.a. konstruktionsfel av VW (snö smälter från vindrutan och blir till packad is mellan dörr och framskärm som skadar dörren när man öppnar). Har även en Volvo V70 som rullat 3000 mil mer men det kan man inte tro om man jämför dessa bilar mot varandra, Volvon ser ut som att den gått 50.000 mil på alla sätt och vis!

Bytte nyligen EGR och kort efter det gav turbon upp så imorgon ska den in på turbobyte som kommer kosta 10.000kr+. Men är egentligen inte det jag är orolig över utan EUs nya avgaskrav där min bil tillhör generation diesel gate, i Tyskland har flera av VAGs bilar blivit värdelösa efter de har infört de nya avgaskraven vid besiktning, så riskerar att stå med en värdelös bil i framtiden.
Men tänker jag efter så det mesta jag kan förlora nu är 40.000kr i värsta fall. Lika bra att behålla då precis som du har lång historik.
Köper man en ny bil så kommer det garanterat en massa nya fel som förra ägaren inte ville bekosta och "döljer" vid försäljning, alltid samma visa.
Insett att de som sålde Golfen till mig sålde den p.g.a. dubbelmassesvänghjulet behövde bytas, nämde de något om det? Näe.
Troligen hade även EGR:en bytts i närtid vid försäljning och kanske hade tidigare ägare blivit uppskrämda av eventuella framtida problem som kunde bli p.g.a. EGR som t.ex. byte av EGR-kylaren som kostar 10.000kr+ att byta p.g.a. den sitter så jäkligt dumt placerat, tar 8+ timmar för en mekaniker att byta delen. Det förstod jag nu när EGR:en behövde bytas och tryckte ut sot på sidorna, precis de sot jag funderade om det var oljeläckage när jag inspekterade bilen vid köp. Tidigare EGR-byte finns dock inte dokumenterat i några tidigare papper...

Efter nu snart 20 bilar i ägo så har det alltid varit samma visa, ägarna måste ha vetat om en större reparation och därför säljer de, varför annars byta bort en välfungerade bil? Undantag finns absolut men bäst att alltid gå in med Fox Mulders lösenord som inställning "trustno1".

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Den möjligheten till hämnd funkar inte längre om man har skaffat robotklippare ...

Får köra med en sådan där lövblås istället o snygga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

OMG ja!!!!!
Stället där jag bor använder nån slags parkservice för att hålla ordning på naturen.
Brukar vara 2 gubbar som fiser runt med diverse småtraktorer, gräsklippare och annat som behövs.
En av dom är "stöt gas mannen".
2-3 timmar 2-3 ggr i veckan av stötgasande med trimmern/häcksaxen/röjsågen/motorborsten/lövblåsen, gubben måste ha en tumme som kan krossa sten vid det här laget!
Men i år har dom iaf fått eldrivna saker så volymen har gått ner betydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Håll ut!
Saabar är på god väg att bli riktiga klassiker, iaf här i Sverige.
Gubbarna blir nostalgiska när dom minns den där 9-5'an dom hade.
Plus generationen som växte upp med dom kommer snart att kasta ut ungarna, och då finns det utrymme för en entusiastbil.
T.ex. 9000 Aero med 225 kusar är ju numera en veteranare!
Och om ett par år är de tidiga 9-5 där oxo

Permalänk
Medlem

Jag väntar leverans från Fedex. Det brukar betyda att man måste vara hemma i en dag, men den här gången så verkar de leverera till ett utlämningsställe. Det visar sig att Budbee ska dumpa paketet i ett paketskåp i en lokal butik. Beräknad idag kl 21. Aha, ok, jag kan plocka upp imorgon på dagen eftersom jag kommer jobba hemma då. Kollar status nu under eftermiddagen. Nähä, imorgon kl 20:50 blev det. Vafan? Då hade jag hellre låtit Fedex köra hem till mig dagtid 😡 Nä, uppstickarbudföretagen kommer jag akta mig för framöver också. Tacka vet jag posten. Funkar alltid. Det var bättre förr..

Edit: ny tid, imorgon kl 18:10. wat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

OMG ja!!!!!
Stället där jag bor använder nån slags parkservice för att hålla ordning på naturen.
Brukar vara 2 gubbar som fiser runt med diverse småtraktorer, gräsklippare och annat som behövs.
En av dom är "stöt gas mannen".
2-3 timmar 2-3 ggr i veckan av stötgasande med trimmern/häcksaxen/röjsågen/motorborsten/lövblåsen, gubben måste ha en tumme som kan krossa sten vid det här laget!
Men i år har dom iaf fått eldrivna saker så volymen har gått ner betydligt

Gällande grästrimmer (Motor på bensin) så är stötgasande ofta mycket mer bensinsnålt samt att det inte är bra för motorn att gå på 100% hela tiden. Jag och en f.d kollega på ett gammalt sommarjobb körde trimrar samtidigt, han gick på fullgas 100% av tiden och jag gasade endast när det behövdes, blev mer din beskrivning av "stötgasande", jag tankade ungefär hälften så ofta. Och risken att maskinen värmenyper är mycket lägre.

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Du är bättre på andra saker än motorer kanske? Jag tänker INTE köra min trimmer/röjsåg på fullvarv konstant.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll - det är förjävla dyrt att importera varor. Man blir extra grinig när det är ifrån UK, och att vårt land inte har (och inte ens verkar vara intresserade) av att skapa nya handelsavtal.

Köpte en vara som inte finns (åtminstone jag har inte hittat) av samma kvalité inom EU, blir nästan 50% dyrare att importera. Och sedan den där deklarationsavgiften... PostMord indeed.

Får väl lite skylla mig själv då jag inte försökte pruta ned det till <1800:- inkl. frakt, kunde kanske ha gått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Dagens gubbgnäll - det är förjävla dyrt att importera varor. Man blir extra grinig när det är ifrån UK, och att vårt land inte har (och inte ens verkar vara intresserade) av att skapa nya handelsavtal.

Köpte en vara som inte finns (åtminstone jag har inte hittat) av samma kvalité inom EU, blir nästan 50% dyrare att importera. Och sedan den där deklarationsavgiften... PostMord indeed.

Får väl lite skylla mig själv då jag inte försökte pruta ned det till <1800:- inkl. frakt, kunde kanske ha gått...

<Uppladdad bildlänk>

Det handelsavtal där du slipper att betala moms, vilket utgör huvuddelen av det du visar, finns inte. Om du har åkt på dubbel moms så är det väl mer ett problem hos säljaren. Momsfritt under 1800 kr är det inte heller, bara tullfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det handelsavtal där du slipper att betala moms, vilket utgör huvuddelen av det du visar, finns inte. Om du har åkt på dubbel moms så är det väl mer ett problem hos säljaren. Momsfritt under 1800 kr är det inte heller, bara tullfritt.

Handelsavtal inom EU exv?

Nej det är sant, momsen finns fortfarande med, men även deklarationsavgiften blir väl lägre? Har för mig att det då är c:a 100:-, vilket hade blivit åtminstone 170:- lägre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Handelsavtal inom EU exv?

Nej det är sant, momsen finns fortfarande med, men även deklarationsavgiften blir väl lägre? Har för mig att det då är c:a 100:-, vilket hade blivit åtminstone 170:- lägre

Nej, du slipper inte moms inom EU. Antingen får du betala moms i ursprungslandet om det säljs lite till Sverige eller så får du betala svensk moms, men säljaren ska precis som om du köper från en svensk butik ta ut den direkt.

Butiken kan ta ut moms direkt även om den ligger utanför EU:
https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/index_en

Men ja, PostNord tar ut en lägre avgift för enkla "lågvärdesförsändelser", men det är ju en avgift kopplad till deras hantering och inte moms, tull eller andra avgifter som följer av lag e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, du slipper inte moms inom EU. Antingen får du betala moms i ursprungslandet om det säljs lite till Sverige eller så får du betala svensk moms, men säljaren ska precis som om du köper från en svensk butik ta ut den direkt.

Butiken kan ta ut moms direkt även om den ligger utanför EU:
https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/index_en

Men ja, PostNord tar ut en lägre avgift för enkla "lågvärdesförsändelser", men det är ju en avgift kopplad till deras hantering och inte moms, tull eller andra avgifter som följer av lag e dyl.

Okej, jag får gnälla på mig själv här som verkar vara dum, och otydlig. Och du verkar ha koll.

1. Jag inser att jag aldrig slipper moms, sådan är staten

2. Jag har inte importerat varor ofta, men tror aldrig jag sluppit att betala dubbel moms? Först genom butikens pris de har på nätet (vilken inkluderar moms/VAT), och sedan när den kommer till Sverige. Eller kan man kräva (eller be?) dem att inte inkludera sitt ursprungslands moms i priset? För om jag väljer en vara i en webbutik från UK/USA/etc. och sedan levarans till Sverige, så ingår ju fortfarande deras moms/VAT vid checkout. Har nog inte sett något annat vad jag minns...

Du får gnälla på mig om jag inte läst din länk i detalj, och övriga för att jag ställer seriösa frågor i gnäll-tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Okej, jag får gnälla på mig själv här som verkar vara dum, och otydlig. Och du verkar ha koll.

2. Jag har inte importerat varor ofta, men tror aldrig jag sluppit att betala dubbel moms? Först genom butikens pris de har på nätet (vilken inkluderar moms/VAT), och sedan när den kommer till Sverige. Eller kan man kräva (eller be?) dem att inte inkludera sitt ursprungslands moms i priset? För om jag väljer en vara i en webbutik från UK/USA/etc. och sedan levarans till Sverige, så ingår ju fortfarande deras moms/VAT vid checkout. Har nog inte sett något annat vad jag minns...

Du får gnälla på mig om jag inte läst din länk i detalj, och övriga för att jag ställer seriösa frågor i gnäll-tråden...

Dubbelmoms ska du inte behöva betala, är du säker på att den var inkluderad när du köpte varan? I så fall vilken procentsats?

Ibland lönar det sig att välja dyrare frakt för att slippa du den där extra avgiften som postnord tar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Dubbelmoms ska du inte behöva betala, är du säker på att den var inkluderad när du köpte varan? I så fall vilken procentsats?

Ibland lönar det sig att välja dyrare frakt för att slippa du den där extra avgiften som postnord tar ut.

Det som döljs under ’importmoms’ på den utskriften skulle jag gissa handlar om liknande importskatt som Trump babblar om hela tiden, inte vanlig moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

När ett företag exporterar en vara ska de alltid dra av det egna landets moms. Sedan får du betala frakt, ev. tull, svensk moms på totalbeloppet och slutligen speditörens hanteringsavgift. Du ska inte behöva betala dubbla momssatser.

Om du bor i ett EU-land och beställer något från ett annat EU-land jämställs detta med inrikeshandel. Då slipper du tullen och får nästan alltid betala svensk moms. Det här är något som säljaren ska hantera – du ska inte behöva göra någonting. Det är detta som gör att en beställning från ett tyskt företag blir något dyrare eftersom priserna brukar anges med tysk moms (19 %). Vad säljaren gör är att dra av den tyska momsen och i stället debitera svensk moms. Det brukar bli ett prispåslag på strax över fem procent (man måste räkna ”baklänges”).
Du kan dock (det är ganska ovanligt) i stället få betala säljarlandets moms. Men det gäller endast om säljaren exporterar för mindre än 99 680 kronor till andra EU-länder.
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/...

Ytterligare ett specialfall är köp från vissa gamla kolonier och skatteparadis som inte tillhör EU:s skatteområde. Här kan du läsa mer om dem:
https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:
Skrivet av medbor:
Skrivet av LANberg:

För att inte störa allt gött gnäll skapade en ny tråd på temat för de som är intresserad med mer info och frågor: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1741377-avgifter-och-k...