Avgifter och kostnader vid import utanför EU

Permalänk
Medlem

Avgifter och kostnader vid import utanför EU

Gör en ny tråd med utbrytning från den eminenta gubbgnäll-tråden innan det spårar ur

Jag brukar inte köpa varor utanför EU, så är ganska oinsatt på vilka avgifter man kan åka på och vilka man alltid måste betala.

Som jag förstått är det man kan behöva betala:

• *(Import)moms: alltid, oftast 25%

• **Tull:Grundregeln är att man ska betala tull om varan inkl. frakt kostar mer över 1800:-, mellan 0-20%

• ***Deklarationsavgift: För att Postnord måste tjäna sina pengar någonstans, 100-175:-

• Punktskatter: På specifika varor, exv. tobak, alkohol, olika kemikalier

*Moms

Måste man alltid betala. Dock är den moms man alltid ska betala den som sker vid import till EU/Sverige. Det som dock kan ske är att man betalar dubbel moms, d.v.s. först moms i ursprungslandet och sedan moms igen vid importen. De flesta butiker online (?) inkluderar moms i det pris man ser när man handlar.

**Tull
Tullavgiften är olika stor för olika varor och beror på hur mycket varan kostar och vad det är för slags vara. Det är oftast en procentsats som beräknas på varan inklusive frakt och eventuell fraktförsäkring.

***Deklarationsavgift

Utöver övriga kostnader kan transportföretaget från utlandet till Sverige lägga på en avgift för att hantera ditt paket och göra din tulldeklaration. Om du vill veta hur de räknade ut avgiften är det dem man får kontakta. Gör de inte det är default att Postnord (?) tar hand om det, vilket de tar en avgift för. Som jag förstått är det 100:- för varor <1800:- och 175:- annars.

Frågor

• Man har alltså rätt att inte behöva betala moms i butikers hemland, medan svensk moms måste man alltid betala? Hur gör man det i sådant fall? Kan/är det vanligt att butiken säger "nej", exv. till följd av extra pappersarbete de inte kan eller orkar hantera? Speciellt om de är utanför EU?

• Om man köper en begagnad vara av en privatperson, blir det då någon skillnad för någon av avgifterna?

• Om man vill veta om fraktföretaget redan har tulldeklarerat, eller om de kan göra detm vad ska man leta efter? Brukar det stå tydligt, eller måste man hålla på och mejla dem?

• Man kan göra sin egen tulldeklaration om jag försått rätt för att slippa Postnords priser, någon som gjort det någon gång? Antar att det ändå är en del detaljer att sätta sig in i för att inte riskera att paketet sänds tillbaka...

Exempel

Jag köpte en vara från https://ultimateaddons.com/ i UK som kostade 1802:- + c:a 133:- frakt med Royal Mail. När den kommer till Sverige får jag följande meddelande från Postnord:

Som jag förstår det ingick moms i priset i onlinebutiken, och standard moms/VAT i UK är 20%. Om jag hade kunnat bli av med denna, hade priset istället varit 1802*0.8 = 1442:-, vilket tillsammans med frakten blivit 1575:-. Eftersom detta är under 1800:- hade jag inte betalat någon tull. Importmomsen hade också blivit 394:- istället, och deklarationsavgiften 100:- (om jag inte lyckats få den inkluderad av Royal Mail, hur man nu gör det).

Alltså hade import avgiften kunnat bli, säg, 400-500:- istället för 747:-. Eller tänker jag fel?

Klipper in några kommentarer nedan från förra diskussionen.

Skrivet av pine-orange:

Dubbelmoms ska du inte behöva betala, är du säker på att den var inkluderad när du köpte varan? I så fall vilken procentsats?

Ibland lönar det sig att välja dyrare frakt för att slippa du den där extra avgiften som postnord tar ut.

Skrivet av medbor:

Det som döljs under ’importmoms’ på den utskriften skulle jag gissa handlar om liknande importskatt som Trump babblar om hela tiden, inte vanlig moms

Skrivet av LANberg:

När ett företag exporterar en vara ska de alltid dra av det egna landets moms. Sedan får du betala frakt, ev. tull, svensk moms på totalbeloppet och slutligen speditörens hanteringsavgift. Du ska inte behöva betala dubbla momssatser.

Om du bor i ett EU-land och beställer något från ett annat EU-land jämställs detta med inrikeshandel. Då slipper du tullen och får nästan alltid betala svensk moms. Det här är något som säljaren ska hantera – du ska inte behöva göra någonting. Det är detta som gör att en beställning från ett tyskt företag blir något dyrare eftersom priserna brukar anges med tysk moms (19 %). Vad säljaren gör är att dra av den tyska momsen och i stället debitera svensk moms. Det brukar bli ett prispåslag på strax över fem procent (man måste räkna ”baklänges”).
Du kan dock (det är ganska ovanligt) i stället få betala säljarlandets moms. Men det gäller endast om säljaren exporterar för mindre än 99 680 kronor till andra EU-länder.
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/...

Ytterligare ett specialfall är köp från vissa gamla kolonier och skatteparadis som inte tillhör EU:s skatteområde. Här kan du läsa mer om dem:
https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är det säljande företaget som gjort fel, företag som sällan exporterar varor har troligen inte koll på exportreglerna i sitt land (eller mer troligt så bryr de sig inte då det kostar pengar att lägga tid på det)
Eftersom Storbritannien nyligen lämnat EU (tillsammans med hur det har fungerat innan Sverige gick med i EU) antar jag att Storbritannien fortfarande har snarlika regler för export som Sverige och kvarvarande EU länder och det här gäller i Sverige.

Om du säljer varor som transporteras till ett land utanför EU ska du inte ta ut någon svensk moms. Detta gäller både när du säljer till företag och till privatpersoner.
För att du ska få redovisa försäljningen som export ska du kunna visa att varan har levererats till en plats utanför EU

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanste...

Det skapas alltså mer arbete för företaget om de ska redovisa försäljningen som export och de skiter nog helt enkelt i det av ekonomiska skäl om de sällan/aldrig brukar handla med andra länder, nån enstaka potentiellt missnöjd kund är billigare då det ändå handlar om så små summor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Gör en ny tråd med utbrytning från den eminenta gubbgnäll-tråden innan det spårar ur

Jag brukar inte köpa varor utanför EU, så är ganska oinsatt på vilka avgifter man kan åka på och vilka man alltid måste betala.

Som jag förstått är det man kan behöva betala:

• *(Import)moms: alltid, oftast 25%

• **Tull:Grundregeln är att man ska betala tull om varan inkl. frakt kostar mer över 1800:-, mellan 0-20%

• ***Deklarationsavgift: För att Postnord måste tjäna sina pengar någonstans, 100-175:-

• Punktskatter: På specifika varor, exv. tobak, alkohol, olika kemikalier

*Moms

Måste man alltid betala. Dock är den moms man alltid ska betala den som sker vid import till EU/Sverige. Det som dock kan ske är att man betalar dubbel moms, d.v.s. först moms i ursprungslandet och sedan moms igen vid importen. De flesta butiker online (?) inkluderar moms i det pris man ser när man handlar.

**Tull
Tullavgiften är olika stor för olika varor och beror på hur mycket varan kostar och vad det är för slags vara. Det är oftast en procentsats som beräknas på varan inklusive frakt och eventuell fraktförsäkring.

***Deklarationsavgift

Utöver övriga kostnader kan transportföretaget från utlandet till Sverige lägga på en avgift för att hantera ditt paket och göra din tulldeklaration. Om du vill veta hur de räknade ut avgiften är det dem man får kontakta. Gör de inte det är default att Postnord (?) tar hand om det, vilket de tar en avgift för. Som jag förstått är det 100:- för varor <1800:- och 175:- annars.

Frågor

• Man har alltså rätt att inte behöva betala moms i butikers hemland, medan svensk moms måste man alltid betala? Hur gör man det i sådant fall? Kan/är det vanligt att butiken säger "nej", exv. till följd av extra pappersarbete de inte kan eller orkar hantera? Speciellt om de är utanför EU?

• Om man köper en begagnad vara av en privatperson, blir det då någon skillnad för någon av avgifterna?

• Om man vill veta om fraktföretaget redan har tulldeklarerat, eller om de kan göra detm vad ska man leta efter? Brukar det stå tydligt, eller måste man hålla på och mejla dem?

• Man kan göra sin egen tulldeklaration om jag försått rätt för att slippa Postnords priser, någon som gjort det någon gång? Antar att det ändå är en del detaljer att sätta sig in i för att inte riskera att paketet sänds tillbaka...

Exempel

Jag köpte en vara från https://ultimateaddons.com/ i UK som kostade 1802:- + c:a 133:- frakt med Royal Mail. När den kommer till Sverige får jag följande meddelande från Postnord:

<Uppladdad bildlänk>

Som jag förstår det ingick moms i priset i onlinebutiken, och standard moms/VAT i UK är 20%. Om jag hade kunnat bli av med denna, hade priset istället varit 1802*0.8 = 1442:-, vilket tillsammans med frakten blivit 1575:-. Eftersom detta är under 1800:- hade jag inte betalat någon tull. Importmomsen hade också blivit 394:- istället, och deklarationsavgiften 100:- (om jag inte lyckats få den inkluderad av Royal Mail, hur man nu gör det).

Alltså hade import avgiften kunnat bli, säg, 400-500:- istället för 747:-. Eller tänker jag fel?

Klipper in några kommentarer nedan från förra diskussionen.

Värt att betänka är väl att oavsett reglerna så kommer sedan det faktiska utfallet (utan att försöka jaga folk i efterhand för att rätta det hela) huvudsakligen handla om hur butiken/avsändaren sköter det hela; hur bra de är på att hantera köp från andra länder, vad de beställt för frakttjänster och hur de fyllt i information om försändelsen.

Och det är ju avsändaren som är fraktbolagets kund, så de gör ju primärt som de säger. Sedan hamnar mottagaren i kläm om det skötts dåligt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

133kr i frakt verkar inte stämma överens med det du behöver betala? 501kr i importmoms innebär att du har betalt 1802kr för varan och 202kr i frakt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

133kr i frakt verkar inte stämma överens med det du behöver betala? 501kr i importmoms innebär att du har betalt 1802kr för varan och 202kr i frakt.

En gissning är att det kan bero på växelkursen som använts då all administration inte är gjord vid ett och samma tillfälle av säljaren, det kan även påverkas av att det troligen är 2 olika "växlare" inblandade och de kan ha olika kurser/avgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Du skriver ”Som jag förstår det…”. Betyder det att du är säker eller inte?
Finns den brittiska momsen specificerad på någon beställningsbekräftelse eller faktura du har fått? Om så är fallet bör du kontakta företaget och fråga varför de inte har dragit av den brittiska momsen. Det är standard att göra om de exporterar något.
Om du inte kan utläsa något om moms någonstans kan du kanske i stället kontakta företaget och fråga om priserna på sidan inkluderar moms eller ej och hur de gör med momsen vid exporter.

I framtiden kan det vara värt att kolla om du hittar liknande saker i EU eftersom allt blir så mycket enklare då.
Om du returnerar något till ett land utanför EU måste du fylla i en tulldeklaration när du skickar sakerna och det är antagligen lite småkrångligt att få tillbaka den svenska moms du har betalt. Att skicka tillbaka något till ett annat EU-land är inte krångligare än att skicka ett inrikes paket i Sverige.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Spekulerar lite här varför du finner fel i deklareringen.

vet inte riktigt hur tullarna gör när det kommer redovisas i utländsk valuta om de tar priset på valutan för dagen det tullades eller från inköpsdatumet.

för kan ju säkerligen skilja nån eller några hundralapp på ~2000 totalsumma:- från dag till dag om de va en riktigt risig dag den dagen de tog för valutakursen.

låt säga att GBP var ~12:- vid inköpet av varan från onlinebutiken och 13:- vid tulldatumet

så kommer ju prisskillnaden i svensk valuta vara ~150:- på 1802:- vara och ~14:- skillnad på fraktpriset 133:- översatt från GBP.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Angående växlingskursen så sätts den av tullverket en gång i månaden, om det är som för företag.

Annars finns mycket att läsa på tullverket vid import Tullverket

Permalänk
Medlem

Tullverkets tullräknare brukar vara rätt så exakt, i alla fall de gångerna jag köpt något utanför EU.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är det säljande företaget som gjort fel, företag som sällan exporterar varor har troligen inte koll på exportreglerna i sitt land (eller mer troligt så bryr de sig inte då det kostar pengar att lägga tid på det) [...]

Skrivet av evil penguin:

Värt att betänka är väl att oavsett reglerna så kommer sedan det faktiska utfallet (utan att försöka jaga folk i efterhand för att rätta det hela) huvudsakligen handla om hur butiken/avsändaren sköter det hela; hur bra de är på att hantera köp från andra länder, vad de beställt för frakttjänster och hur de fyllt i information om försändelsen.

Och det är ju avsändaren som är fraktbolagets kund, så de gör ju primärt som de säger. Sedan hamnar mottagaren i kläm om det skötts dåligt.

Jag skulle gissa något liknande. Jag har faktiskt aldrig frågat ett företag utanför EU om de kan ta bort momsen vid försäljning, men får prova nästa gång.

Har även ett paket till från UK på ingång, denna gång från en privatperson som skickat med Royal Mail (igen!).

Åker jag på en deklarationsavgift denna gång igen så vette fan alltså... värdet på försändelsen är "bara" 400:-. Tydligen ska det vara lagligt att göra en sådan deklaration själv, men är inte alls insatt i hur...

Skrivet av pine-orange:

Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att det kan bero på växelkursen som använts då all administration inte är gjord vid ett och samma tillfälle av säljaren, det kan även påverkas av att det troligen är 2 olika "växlare" inblandade och de kan ha olika kurser/avgifter.

Kan så vara, jag räknade på att jag betalat runt 20:- för mycket i importmoms (1802+133)*0.25 = 483,75:-, men orkade inte agera på det

Skrivet av LANberg:

Du skriver ”Som jag förstår det…”. Betyder det att du är säker eller inte?
Finns den brittiska momsen specificerad på någon beställningsbekräftelse eller faktura du har fått? Om så är fallet bör du kontakta företaget och fråga varför de inte har dragit av den brittiska momsen. Det är standard att göra om de exporterar något.
Om du inte kan utläsa något om moms någonstans kan du kanske i stället kontakta företaget och fråga om priserna på sidan inkluderar moms eller ej och hur de gör med momsen vid exporter.

I framtiden kan det vara värt att kolla om du hittar liknande saker i EU eftersom allt blir så mycket enklare då.
Om du returnerar något till ett land utanför EU måste du fylla i en tulldeklaration när du skickar sakerna och det är antagligen lite småkrångligt att få tillbaka den svenska moms du har betalt. Att skicka tillbaka något till ett annat EU-land är inte krångligare än att skicka ett inrikes paket i Sverige.

Jag kunde inte hitta något direkt på deras hemsida, men googlade företag och då dök det upp någon länk där det stod "Tax included." men kunde sedan inte se det på sidan. Det stod heller inget specifikt i min faktura. Så antar att c:a 360:- (1442 + 360 = 1802:-) är brittisk moms som jag betalat.

Men det är väl praxis på webbsidor riktade mot privatpersoner i Europa?

Skrivet av Doomfarer:

Tullverkets tullräknare brukar vara rätt så exakt, i alla fall de gångerna jag köpt något utanför EU.

https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullra...

Kategorierna man har att välja på för "Typ av vara" är ju totalt undermålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är det säljande företaget som gjort fel, företag som sällan exporterar varor har troligen inte koll på exportreglerna i sitt land (eller mer troligt så bryr de sig inte då det kostar pengar att lägga tid på det)
Eftersom Storbritannien nyligen lämnat EU (tillsammans med hur det har fungerat innan Sverige gick med i EU) antar jag att Storbritannien fortfarande har snarlika regler för export som Sverige och kvarvarande EU länder och det här gäller i Sverige.

Om du säljer varor som transporteras till ett land utanför EU ska du inte ta ut någon svensk moms. Detta gäller både när du säljer till företag och till privatpersoner.
För att du ska få redovisa försäljningen som export ska du kunna visa att varan har levererats till en plats utanför EU

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanste...

Det skapas alltså mer arbete för företaget om de ska redovisa försäljningen som export och de skiter nog helt enkelt i det av ekonomiska skäl om de sällan/aldrig brukar handla med andra länder, nån enstaka potentiellt missnöjd kund är billigare då det ändå handlar om så små summor.

Nu hittar jag inte info mer än t.ex. https://www.far.se/utbildning/moms/nya-momsregler-for-distans...
Men det finns också olike regler beroende på hur mycket företaget säljer för till andra länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag kunde inte hitta något direkt på deras hemsida, men googlade företag och då dök det upp någon länk där det stod "Tax included." men kunde sedan inte se det på sidan. Det stod heller inget specifikt i min faktura. Så antar att c:a 360:- (1442 + 360 = 1802:-) är brittisk moms som jag betalat.

Men det är väl praxis på webbsidor riktade mot privatpersoner i Europa?

Det är praxis. Men det är även praxis (eller ett måste – jag är inte hundra på vad som gäller i olika länder) att dra av den inhemska momsen när ett företag exporterar momsade varor.
Om säljaren inte har dragit av momsen borde du kunna begära att detta görs i efterhand. Men det lär bli krångligt att dessutom begära en ny förtullning. Hör med den som ska göra tulldeklarationen om denna går att stoppa tillfälligt till dess du har fått kontakt med säljaren.
Om säljaren inte har dragit av momsen och inte vill åtgärda detta svarar du med svidande recensioner där du varnar alla köpare utanför Storbritannien och tipsar dem om att i stället välja ett företag som hanterar momsen korrekt.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Har även ett paket till från UK på ingång, denna gång från en privatperson som skickat med Royal Mail (igen!).

Åker jag på en deklarationsavgift denna gång igen så vette fan alltså... värdet på försändelsen är "bara" 400:-. Tydligen ska det vara lagligt att göra en sådan deklaration själv, men är inte alls insatt i hur...

Det är tyvärr stor risk för det …
”Tullverket gör ingen skillnad på nya eller begagnade varor, det är samma regler och avgifter. Eventuella avgifter beräknas på det pris du har betalat för varan alternativt värdet som avsändaren har angett.”
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/braatt...

När en privatperson i något land skickar en vara till utlandet (gäller ej inom EU där vi har en gemensam inre marknad) måste hen fylla i en grön tulldeklationslapp som fästs på paketet.
Om säljaren är snäll (detta är inget man kan kräva eftersom du då uppmanar säljaren att begå ett lagbrott) skriver hen ett för lågt värde för paketets innehåll. Då betalar du lägre moms.
Om säljaren är riktigt snäll skriver hen att paketets innehåll är en gåva. Om värdet är under 600 kr behöver du då varken betala tull eller moms:
https://www.tullverket.se/privat/panatet/skickaellertaemoteng...

Risken finns dessutom att sändningar fastnar i tullen och blir liggande där. Det har hänt mig – jag fick en gång ett paket efter två månader och stämplarna visade att paketet ankommit till Sverige sju veckor tidigare.
Om det är något du behöver snabbt kan de vara värt att betala för en (dyrare) expressfrakt eftersom det då brukar gå undan.

Det är, som jag tidigare nämnt, oerhört mycket smidigare att beställa varor från ett annat EU-land än att beställa från ett land utanför EU.

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Det där med att vara smart när det kommer till värde eller att skriva gåva kan lätt straffa sig om paketet kommer på avvägar eller skadas då försäkringen bara täcker det angivna värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är praxis. Men det är även praxis (eller ett måste – jag är inte hundra på vad som gäller i olika länder) att dra av den inhemska momsen när ett företag exporterar momsade varor.
Om säljaren inte har dragit av momsen borde du kunna begära att detta görs i efterhand. Men det lär bli krångligt att dessutom begära en ny förtullning. Hör med den som ska göra tulldeklarationen om denna går att stoppa tillfälligt till dess du har fått kontakt med säljaren.
Om säljaren inte har dragit av momsen och inte vill åtgärda detta svarar du med svidande recensioner där du varnar alla köpare utanför Storbritannien och tipsar dem om att i stället välja ett företag som hanterar momsen korrekt.

Jag har redan betalt allt nu... orkar inte "bråka" denna gång, men ska lägga det på minnet och fråga i förhand nästa gång

Skrivet av LANberg:

Det är tyvärr stor risk för det …
”Tullverket gör ingen skillnad på nya eller begagnade varor, det är samma regler och avgifter. Eventuella avgifter beräknas på det pris du har betalat för varan alternativt värdet som avsändaren har angett.”
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/braatt...

När en privatperson i något land skickar en vara till utlandet (gäller ej inom EU där vi har en gemensam inre marknad) måste hen fylla i en grön tulldeklationslapp som fästs på paketet.
Om säljaren är snäll (detta är inget man kan kräva eftersom du då uppmanar säljaren att begå ett lagbrott) skriver hen ett för lågt värde för paketets innehåll. Då betalar du lägre moms.
Om säljaren är riktigt snäll skriver hen att paketets innehåll är en gåva. Om värdet är under 600 kr behöver du då varken betala tull eller moms:
https://www.tullverket.se/privat/panatet/skickaellertaemoteng...

Risken finns dessutom att sändningar fastnar i tullen och blir liggande där. Det har hänt mig – jag fick en gång ett paket efter två månader och stämplarna visade att paketet ankommit till Sverige sju veckor tidigare.
Om det är något du behöver snabbt kan de vara värt att betala för en (dyrare) expressfrakt eftersom det då brukar gå undan.

Det är, som jag tidigare nämnt, oerhört mycket smidigare att beställa varor från ett annat EU-land än att beställa från ett land utanför EU.

Mycket smidigare ja, men ibland finns det inte någon bra motsvarande produkt inom EU :/ USA:s inhemska marknad i ibland mycket bättre, vilket gör det frestande

Jobbigt när paket vill ha, och kanske behöver till något projekt, fastnar i tullen så länge...

Hittade en guide här på SweC från ett par år sedan om hur man deklarerar själv, kanske får testa det på paketet från en privatperson om jag åker på deklarationsavgift för 50% av värdet i den... nackdelen är ju att man MÅSTE in till ett tullkontor (?) känns lite U-land, att det inte har digitaliserats än (har för mig att Finland har det?). Närmsta för mig är Arlanda, så typ 20 minuter bort. Tveksamt om man går + på det ekonomiskt, och särksilt inte tidsmässigt, men vore en skön känsla bara att fixa det själv (och lära sig inför andra paket)

Skrivet av Doomfarer:

Det där med att vara smart när det kommer till värde eller att skriva gåva kan lätt straffa sig om paketet kommer på avvägar eller skadas då försäkringen bara täcker det angivna värdet.

Sant, men det kanske man tjänar igen om det oftast går bra

Permalänk
Medlem

Nu fick jag denna om en försändelse från Ebay i USA

Minns inte om det såg ut som detta sist... vet någon om jag senare kan tacka nej till Postnord om de slänger på en deklarationsavgift på 175:- och göra importdeklarationen själv?

Vet inte riktigt om Ebay redan betalat in svenska moms etc., men får läsa på

Edit:

Ser ut som att Ebay i USA gör det själva för varor under €150

"Buyers in the EU don’t need to do anything. All VAT obligations will be automatically applied during the purchase flow.

You will see final VAT-inclusive pricing at Checkout."

Får se hur det blir med det sista paketet från en privatperson i UK

---

För den som undrar vad sakerna är så är det MC-delar från olika håll och kanter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

<Uppladdad bildlänk>

Minns inte om det såg ut som detta sist... vet någon om jag senare kan tacka nej till Postnord om de slänger på en deklarationsavgift på 175:- och göra importdeklarationen själv?

Edit:

"Buyers in the EU don’t need to do anything. All VAT obligations will be automatically applied during the purchase flow.

---

Man kan absolut göra deklarationen själv, dock vet jag inte hur det fungerar via Postnord då jag enbart gjort det via ups

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

<Uppladdad bildlänk>

Edit:

---

Det beror på, Ebayplattformen använder IOSS för billiga saker.

When eBay does not collect VAT
eBay will not collect VAT if:
Consignment values are above EUR 150. In practice, the recipient pays import VAT to the shipping agent as part of clearing the package through customs.
The buyer is VAT-registered and provides their valid VAT registration number. In these cases, eBay will not collect VAT and instead the responsibility to account for VAT will switch to the VAT-registered customer.
Consignments of goods containing excise goods such as alcohol and tobacco are imported into the EU.

https://pages.ebay.com/vat-eu/

Ok såg att du uppdaterat om att du nog har hittat den infpn själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

<Uppladdad bildlänk>

Edit:

---

Om du bor i en storstad och orkar köra till Tullverket så ska det gå.