Avgifter och kostnader vid import utanför EU
Gör en ny tråd med utbrytning från den eminenta gubbgnäll-tråden innan det spårar ur
Jag brukar inte köpa varor utanför EU, så är ganska oinsatt på vilka avgifter man kan åka på och vilka man alltid måste betala.
Som jag förstått är det man kan behöva betala:
*(Import)moms: alltid, oftast 25%
**Tull:Grundregeln är att man ska betala tull om varan inkl. frakt kostar mer över 1800:-, mellan 0-20%
***Deklarationsavgift: För att Postnord måste tjäna sina pengar någonstans, 100-175:-
Punktskatter: På specifika varor, exv. tobak, alkohol, olika kemikalier
*Moms
Måste man alltid betala. Dock är den moms man alltid ska betala den som sker vid import till EU/Sverige. Det som dock kan ske är att man betalar dubbel moms, d.v.s. först moms i ursprungslandet och sedan moms igen vid importen. De flesta butiker online (?) inkluderar moms i det pris man ser när man handlar.
**Tull
Tullavgiften är olika stor för olika varor och beror på hur mycket varan kostar och vad det är för slags vara. Det är oftast en procentsats som beräknas på varan inklusive frakt och eventuell fraktförsäkring.
***Deklarationsavgift
Utöver övriga kostnader kan transportföretaget från utlandet till Sverige lägga på en avgift för att hantera ditt paket och göra din tulldeklaration. Om du vill veta hur de räknade ut avgiften är det dem man får kontakta. Gör de inte det är default att Postnord (?) tar hand om det, vilket de tar en avgift för. Som jag förstått är det 100:- för varor <1800:- och 175:- annars.
Frågor
Man har alltså rätt att inte behöva betala moms i butikers hemland, medan svensk moms måste man alltid betala? Hur gör man det i sådant fall? Kan/är det vanligt att butiken säger "nej", exv. till följd av extra pappersarbete de inte kan eller orkar hantera? Speciellt om de är utanför EU?
Om man köper en begagnad vara av en privatperson, blir det då någon skillnad för någon av avgifterna?
Om man vill veta om fraktföretaget redan har tulldeklarerat, eller om de kan göra detm vad ska man leta efter? Brukar det stå tydligt, eller måste man hålla på och mejla dem?
Man kan göra sin egen tulldeklaration om jag försått rätt för att slippa Postnords priser, någon som gjort det någon gång? Antar att det ändå är en del detaljer att sätta sig in i för att inte riskera att paketet sänds tillbaka...
Exempel
Jag köpte en vara från https://ultimateaddons.com/ i UK som kostade 1802:- + c:a 133:- frakt med Royal Mail. När den kommer till Sverige får jag följande meddelande från Postnord:
Som jag förstår det ingick moms i priset i onlinebutiken, och standard moms/VAT i UK är 20%. Om jag hade kunnat bli av med denna, hade priset istället varit 1802*0.8 = 1442:-, vilket tillsammans med frakten blivit 1575:-. Eftersom detta är under 1800:- hade jag inte betalat någon tull. Importmomsen hade också blivit 394:- istället, och deklarationsavgiften 100:- (om jag inte lyckats få den inkluderad av Royal Mail, hur man nu gör det).
Alltså hade import avgiften kunnat bli, säg, 400-500:- istället för 747:-. Eller tänker jag fel?
Klipper in några kommentarer nedan från förra diskussionen.
Dubbelmoms ska du inte behöva betala, är du säker på att den var inkluderad när du köpte varan? I så fall vilken procentsats?
Ibland lönar det sig att välja dyrare frakt för att slippa du den där extra avgiften som postnord tar ut.
Det som döljs under ’importmoms’ på den utskriften skulle jag gissa handlar om liknande importskatt som Trump babblar om hela tiden, inte vanlig moms
När ett företag exporterar en vara ska de alltid dra av det egna landets moms. Sedan får du betala frakt, ev. tull, svensk moms på totalbeloppet och slutligen speditörens hanteringsavgift. Du ska inte behöva betala dubbla momssatser.
Om du bor i ett EU-land och beställer något från ett annat EU-land jämställs detta med inrikeshandel. Då slipper du tullen och får nästan alltid betala svensk moms. Det här är något som säljaren ska hantera – du ska inte behöva göra någonting. Det är detta som gör att en beställning från ett tyskt företag blir något dyrare eftersom priserna brukar anges med tysk moms (19 %). Vad säljaren gör är att dra av den tyska momsen och i stället debitera svensk moms. Det brukar bli ett prispåslag på strax över fem procent (man måste räkna ”baklänges”).
Du kan dock (det är ganska ovanligt) i stället få betala säljarlandets moms. Men det gäller endast om säljaren exporterar för mindre än 99 680 kronor till andra EU-länder.
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/...
Ytterligare ett specialfall är köp från vissa gamla kolonier och skatteparadis som inte tillhör EU:s skatteområde. Här kan du läsa mer om dem:
https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...