Uppgradering av dator budget 3000 kronor

Permalänk

Uppgradering av dator budget 3000 kronor

Hej!

Det börjar bli dags för mig att uppgradera min stationära dator med nuvarande komponenter:

AMD Ryzen 7 2700
AMD Radeon RX 6750 XT
ASUS TUF B450M Plus Gaming II

Jag har uppdaterat BIOS idag på moderkortet och tanken är att köpa Ryzen 5700X och eventuellt en ny SSD i M2 format med högre hastighet än SATA SSD som jag har nu. Frågan är hur mycket moderkortet stödjer?

"1 x M.2 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 3.0 x4 & SATA modes)*"
"*The M.2 slot shares bandwidth with SATA6G_56. When the M.2 slot is populated, SATA6G_56 ports will be disabled"

Detta är vad jag kan hitta om moderkortet. Är det lönt att köpa en disk på 7000mb/s eller kommer den strypa hastigheten?

En fråga till hur stor är skillnaden mellan 5700X och 5700X3D? Den sistnämnda är nästan en tusenlapp dyrare. Jag spelar främst strategispel så känner spontant att 5700X kommer räcka för mig?

Kan denna kylaren funka till en 5700X som inte ska överklockas?

https://www.inet.se/produkt/5324092/deepcool-ag300

Tacksam för svar.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har du idag och vilka strategispel rör det sig om, vissa kan ju vara lite krävande på CPUn.Vitsen med X3D-modellerna är att de jämnar ut minnesåtkomsten så att du får ett jämnare flyt på miniminivåerna. Det bästa är nog att läsa tester på just dina spel.

Då ditt moderkort toppar ut på PCIe 3.0 x4 så är du begränsad till 4000 MB/s men det kan vara värt att sikta på en gen4 SSD då de har en snabbare kontrollkrets mot flash-minnet. Sekventiell läsning är ju inte det viktigaste för operativsystemet som hämtar information från flera olika ställen, därav är det liten skillnad i verkliga livet. Dessutom kanske den passar bra i nästa uppgradering. Här är en tråd som nämner några alternativ:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1741184-wd-black-sn710...
När väl saker har hämtats in i minnet så spelar ju inte SSDn någon roll längre om du har tillräckligt.

Ang. kylare så skulle jag sikta på någon bra med fyra rör. Gamla CM Hyper 212 Black Edition (Inet rea 299 kr) eller Pure Rock 3 (399 kr) samma men lite tystare. Annars är ju Thermalright Phantom Spirit 120 SE (449) och Peerless Assissin 120 SE (499) de mest omtyckta, om än lite dyrare.

Ramlade på gamla Deepcool AK400 (Inet rea 339 kr) som jag kikade mycket på för några år sedan. Kolla upp den om det kan vara något. Glöm inte att kolla höjderna så att de går in i ditt chassi.
https://www.inet.se/produkt/5323866/deepcool-ak400

Tror du att du klarar dig med 1TB? Spelen ökar ju i storlek? Du har din gamla SATA-disk som sekundärdisk för bilder, musik, backup och annat. Räknar på budget Kingston NV3.
1511 5700X + 339 Ak400 + 1290 NV3 2TB = 3140 kr. Om du kan sträcka dig till 3450 så får du en bättre SSD
1600 Kingston Fury Renegade 2TB

Rättade företagsnamn
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Det börjar bli dags för mig att uppgradera min stationära dator med nuvarande komponenter:

AMD Ryzen 7 2700
AMD Radeon RX 6750 XT
ASUS TUF B450M Plus Gaming II

Jag har uppdaterat BIOS idag på moderkortet och tanken är att köpa Ryzen 5700X och eventuellt en ny SSD i M2 format med högre hastighet än SATA SSD som jag har nu. Frågan är hur mycket moderkortet stödjer?

"1 x M.2 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 3.0 x4 & SATA modes)*"
"*The M.2 slot shares bandwidth with SATA6G_56. When the M.2 slot is populated, SATA6G_56 ports will be disabled"

Detta är vad jag kan hitta om moderkortet. Är det lönt att köpa en disk på 7000mb/s eller kommer den strypa hastigheten?

En fråga till hur stor är skillnaden mellan 5700X och 5700X3D? Den sistnämnda är nästan en tusenlapp dyrare. Jag spelar främst strategispel så känner spontant att 5700X kommer räcka för mig?

Tacksam för svar.

vad ska datorn användas till?

Permalänk
Skrivet av mc68000:

*jättebra text

Jag spelar mest paradox spel tex Hearts of Iron IV och Crusaders Kings 3. Lär säkert bli Europa Universalis V också.

Får se om man kan hitta tester då. Känns spontant som att 5700X kommer räcka långt jag kör inte FPS och sånt och om jag gör det blir det på konsol.

Skrivet av Jagers:

vad ska datorn användas till?

Strategispel mest egentligen. Antar det kräver mer på CPU sidan därav vill jag uppgradera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående 5700X till 5700X3D så varierar det beorende på hur känsligts spelet i fråga är för latens.

Går att se upplyft på ~30%, ibland mer men finns också instanser det inte leder till någon skillnad alls.

Skulle X3D varianten droppa ner igen till ca 2200kr så börjar den bli värt det. Nu när jag ser en skillnad på 1200kr mellan dom olika varienterna så skulle jag inte säga att det vore värt det, nej. Med untantaget om det finns planer på att och nyttja RT senare med starkare grafikkort men ligga kvar på AM4 platformen (då RT också är CPU krävande)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

X3D cpuer är väl, lite beroende på spel givetvis, väldigt bra när man kör strategispel?

Permalänk
Medlem
Citat:

För ditt användningsområde kommer du inte ens märka skillnad mellan sata-ssd och en nvme-ssd.

Den enda gången tusentals megabyte per sekund ger någon markant skillnad är när du ska föra över lagom stora filer (1-5GB) mellan två likvärdiga diskar. Jag ser nya nvme-ssd hastigheterna lite som megapixel för kameror, dvs högre är bara bättre när du faktiskt vet att du har behovet.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt på 100 kr för denna, verkar prestera oerhört bra för priset.

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO...

https://www.techpowerup.com/review/id-cooling-frozn-a620-pro-...

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Angående 5700X till 5700X3D så varierar det beorende på hur känsligts spelet i fråga är för latens.

Går att se upplyft på ~30%, ibland mer men finns också instanser det inte leder till någon skillnad alls.

Skulle X3D varianten droppa ner igen till ca 2200kr så börjar den bli värt det. Nu när jag ser en skillnad på 1200kr mellan dom olika varienterna så skulle jag inte säga att det vore värt det, nej. Med untantaget om det finns planer på att och nyttja RT senare med starkare grafikkort men ligga kvar på AM4 platformen (då RT också är CPU krävande)

Nä den känns väldigt dyr jämfört med övriga i den serien?

Skrivet av tonii:

För ditt användningsområde kommer du inte ens märka skillnad mellan sata-ssd och en nvme-ssd.

Den enda gången tusentals megabyte per sekund ger någon markant skillnad är när du ska föra över lagom stora filer (1-5GB) mellan två likvärdiga diskar. Jag ser nya nvme-ssd hastigheterna lite som megapixel för kameror, dvs högre är bara bättre när du faktiskt vet att du har behovet.

Har läst på lite själv och känna som du säger inget som kommer gynna mig direkt. Kanske bättre jag satsar på snabbare ram minnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst på lite själv och känna som du säger inget som kommer gynna mig direkt. Kanske bättre jag satsar på snabbare ram minnen.

Nu ska jag vara lite tråkig igen och förmedla att det finns en sweetspot för minnen när det gäller AMD-processorer.
För 5000-serien är det 3600MT och för 7/9000-serien är det 6000MT.
Dock pratar vi inte ett tapp i många FPS om du kör lite lägre men du kommer heller inte få särskilt många FPS om du har högre.

Dom två första spelen du skrev att du spelade är ju otroligt lättdrivna så dom borde du inte ha ett problem med idag så tillvida att du inte försöker köra dom i 4k då det säkert kan sätta lite stress på grafikkortet.
För Europa Universalis V verkar det som att du kan behöva sikta på en uppgradering men det verkar inte finnas några bekräftade rekommenderade cpu/gpu specs än så länge. ryktet verkar vara 12400f på intelsidan vilket skulle motsvara ~Ryzen 5600.

Kanske blir enklare att hjälpa dig om har en målbild du skulle vilja nå med en uppgradering, tex:
Upplösning nu - upplösning efter
grafisk kvalitet nu - grafisk kvalitet efter
FPS nu - FPS efter

Permalänk
Medlem

Strategispel mest egentligen. Antar det kräver mer på CPU sidan därav vill jag uppgradera.

Ska det bara spelas behöver du inte oroa dig för typ av SSD du köper, du kommer inte märka någon skillnad mellan en 550mb/s Sata SSD och en M.2 12000mb/s så köp den största/mest prisvärda du hittar.
Skulle tro att du kommer få ut mer av CPU ja