Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Mediaserver för film, manga och liknande

Permalänk

Mediaserver för film, manga och liknande

Hej,

Har börjat inse att jag vill gå ifrån streamingtjänster och liknande och börja hosta min egen media. Planen är att streama media över wifi till en streamingenhet (Är Nvidia Shield Pro fortfarande det som gäller?) och spela film den vägen till TVn. Servern planeras att ställas i ett rum där den inte syns, men krav är ändå att sambon godkänner utseende och ljudnivå om den ska stå i vardagsrum vilket inte är helt uteslutet.

Jag kommer inte lagra något som är kritiskt om en hårddisk kraschar, blir inte tråkigare än att jag får köpa en ny tänker jag.

Har väldigt dålig koll på vilken prestanda som krävs i en server, så risken finns väl att det jag plockat ihop något med överdriven prestanda:

Har jag missat något som behövs? Går det att få tillräcklig prestanda för mindre pengar?

Tack för svar.

Permalänk
Sötast

En minidator för runt tusenlappen räcker hundra gånger om för att driva en mediaserver. De kommer även redan med hdmi och ljud ut och även oftast minst 1 pcie slot om man vill ha t.ex digitalt ljud ut eller något sådant.

Det finns en uppsjö av begagnade både i marknaden här, ebay, tradera etc för i runda slängar tusenlappen eller två.

Det finns olika storlekar som har plats för allt ifrån 1 hdd upp till ett par stycken... så slänge man in en 24TB snurris där eller så så är man fit for life om man inte är en samlare av media.

Lenovo Thinkcentre
Dell Optiplex
HP Prodesk
Intel Nuc

Finns även t.ex Kina-minipc från aliexpress

Just mediaservrar är i en guldera nu, alla gamla maskiner som företagen "återvinner" hamnar kort därefter på ebay å dyl.

Permalänk
Medlem

Många använder en Raspberry Pi som mediaserver också. RPi 5 är starkast i serien, så den borde kunna räcka att ha som en mediaserver med Jellyfin installerad. Kanske till och med för 4k.

Video för RPi 4: https://youtube.com/watch?v=HuHvSLX8JSQ

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag är nog i samma sits som dig och nu med facit i handen så krävs det inte alls mycket.
https://www.sweclockers.com/marknad/252008-i5-4670k-gtx-970-a... är en bra grund att börja. Så skulle man kunna uppgradera eftersom.

Jag hittade en som skänkte en Node 304 som jag byggde i. 6st 3,5" HDD, 2st SSD 2,5" och 2st NVMEs
Sen så köp hårddiskar som är anpassade för NAS och inte de hårddiskarna

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Självklart kan du få tillräcklig prestanda för mindre pengar. Om målet är att köra Jellyfin eller Plex. Servern serverar en fil till en annan enhet, det kräver nästan ingenting. Även om man vill att servern ska kunna konvertera filmfilerna lite, så kräver inte det något fartmonster.

Går t.ex. att köpa en begagnad kontorsdator och köra den som server. T.ex. HP EliteDesk 800 G5 SFF (eller G4). Något som är någorlunda litet men stödjer 2 st interna 3.5" diskar. 8e eller 9e generationens Intel Core-processorer duger till det mesta.

Permalänk

Gillar formfaktorn på de mindre alternativen, kollar nu efter begagnade miniPCs, typ denna: https://www.blocket.se/annons/jonkoping/nuc_i3_/1211709034

Men, hur löser jag lagringen på denna typ av lösning? Läser jag specifikationerna rätt i att endast en 2,5" HDD får plats? Är det modell större, typ kontors-PC, som gäller om man vill ha mer lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Gillar formfaktorn på de mindre alternativen, kollar nu efter begagnade miniPCs, typ denna: https://www.blocket.se/annons/jonkoping/nuc_i3_/1211709034

Men, hur löser jag lagringen på denna typ av lösning? Läser jag specifikationerna rätt i att endast en 2,5" HDD får plats? Är det modell större, typ kontors-PC, som gäller om man vill ha mer lagring?

Det finns en M.2-plats och en 2,5"-plats. Vill du ha mer utrymme än så kan du t.ex. ansluta externa diskar med eller utan extra strömförsörjning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En minidator för runt tusenlappen räcker hundra gånger om för att driva en mediaserver. De kommer även redan med hdmi och ljud ut och även oftast minst 1 pcie slot om man vill ha t.ex digitalt ljud ut eller något sådant.

https://computershop.eu/image/cache/catalog/product/66310-lenovo-thinkcentre-m710-minipc-intel-core-i3-7100-3-90ghz-4gb-ddr4-500gb-sata-win10pro-500x500.jpg

Det finns en uppsjö av begagnade både i marknaden här, ebay, tradera etc för i runda slängar tusenlappen eller två.

Det finns olika storlekar som har plats för allt ifrån 1 hdd upp till ett par stycken... så slänge man in en 24TB snurris där eller så så är man fit for life om man inte är en samlare av media.

Lenovo Thinkcentre
Dell Optiplex
HP Prodesk
Intel Nuc

Finns även t.ex Kina-minipc från aliexpress

Just mediaservrar är i en guldera nu, alla gamla maskiner som företagen "återvinner" hamnar kort därefter på ebay å dyl.

Är också svårt förtjust de där enlitersdatorerna från HP, Lenovo, och säkert också Dell om jag får tillfälle att testa en sådan. De är oerhört mångsidiga, byggkvalitet i en helt annan liga än de där kinesiska NUC-varianterna som blivit populära, har rätt chipset för virtualisering om man vill hålla på med det, mycket tystare än man tror under last, samt är väldigt lättillgängliga och prisvärda på begagnatmarknaden.

Man bör dock kolla upp modellen man tänkt sig om man vill stoppa i något PCIe-kort. Alla har inte inte PCIe-port, och om de har det så är det någon proprietär variant som kräver specialriser. Ett annat alternativ är en M.2-PCIe-riser, men det kräver två M.2-portar om man inte vill boota från USB, då man inte får plats med någon SATA-SSD med ett PCIe-kort installerat.

Många funktioner finns i form av proprietära men billiga FlexIO-kort, och kan vara ett alternativ till PCIe-kort

Det är väl också värt att nämna att de brukar vara välbestyckade med USB-portar, om man vill expandera lagringen externt.

Det här är verkligen ett segment där det lönar sig att fundera ut vilka behov man har, och investera lite tid i att läsa på om marknaden innan köp.

En bra sammanfattning - om än något gammal vid det här laget - om enlitersdatorer finns här. Servethehome har också mängder av fristående modellspecifika recensioner av nyare grejer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Har precis satt ihop en server av en N355 burk från aliexpress, två externa diskar inkopplade.
Inte snyggaste lösningen men väldigt prisvärt.
Jag kör rätt mycket mer än bara Jellyfin, ska du bara ha det räcker en N100 gott.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har precis satt ihop en server av en N355 burk från aliexpress, två externa diskar inkopplade.
Inte snyggaste lösningen men väldigt prisvärt.
Jag kör rätt mycket mer än bara Jellyfin, ska du bara ha det räcker en N100 gott.

@Json_81:

Kan du snälla dela länk och/eller mer information?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad är ditt ändamål?

Ska du bara streama serier och film inom samma nätverk eller kommer användare använda detta utanför hemmet?

1080p eller 4k?

Själv kör jag jellyfin via en äldre laptop, dock har den en 8th gen intel cpu och ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Valfri Mini-pc med Plex

Finns en uppsjö till vettiga priser för det;
Beelink
Minisforum
GMKtec

Samtliga har mini-pc som torde fungera ypperligt, fungerar även klockrent att installera t ex Retrobat så kan man emulera det mesta av de äldre konsoler som finns... Nes, Snes, Megadrive, Arcade/Mame, N64 etc Dvs mediaserver/emulator i ett ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

@Json_81:

Kan du snälla dela länk och/eller mer information?

Tack!

Jag har en sån här:

https://www.aliexpress.com/item/1005008295000177.html

Beställde med N355 som sagt, utan minne och disk, köpte det på inet istället, tog 32GB (även om 16 nog hade räckt) och 1TB ssd.
Kör proxmox med jellyfin (LXC), openmediavault (VM), qbittorrent (LXC), home assistant (VM), nextcloud (VM).
Satte in en extern seagate 16TB till openmediavault och hade en 4TB seagate som tidigare som jag satt till nextcloud.

Har en liknande topton burk men med N100 och 4x2,5Gbit istället som jag har som router med opnsense.
Finns massor med varianter, någon med plats för fler ssd kanske är intressantare för dig än massa nätverksportar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Vad är ditt ändamål?

Ska du bara streama serier och film inom samma nätverk eller kommer användare använda detta utanför hemmet?

1080p eller 4k?

Själv kör jag jellyfin via en äldre laptop, dock har den en 8th gen intel cpu och ett grafikkort.

Enbart streama inom nätverket, vill kunna streama 4K med ordentlig bitrate samt stöd för surround ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Enbart streama inom nätverket, vill kunna streama 4K med ordentlig bitrate samt stöd för surround ljud.

Då funkar I princip det mesta. När det är över extern nätverk alternativt en enhet som inte stöder det format filerna spelas som filerna behöver transcodas som processor/gpu behöver vara en viss modell.

Har du något gammalt liggandes, laptop eller stationär så börja där. Det hade nog räckt för dig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av kaput:

Är också svårt förtjust de där enlitersdatorerna från HP, Lenovo, och säkert också Dell om jag får tillfälle att testa en sådan. De är oerhört mångsidiga, byggkvalitet i en helt annan liga än de där kinesiska NUC-varianterna som blivit populära, har rätt chipset för virtualisering om man vill hålla på med det, mycket tystare än man tror under last, samt är väldigt lättillgängliga och prisvärda på begagnatmarknaden.

Man bör dock kolla upp modellen man tänkt sig om man vill stoppa i något PCIe-kort. Alla har inte inte PCIe-port, och om de har det så är det någon proprietär variant som kräver specialriser. Ett annat alternativ är en M.2-PCIe-riser, men det kräver två M.2-portar om man inte vill boota från USB, då man inte får plats med någon SATA-SSD med ett PCIe-kort installerat.

Många funktioner finns i form av proprietära men billiga FlexIO-kort, och kan vara ett alternativ till PCIe-kort

Det är väl också värt att nämna att de brukar vara välbestyckade med USB-portar, om man vill expandera lagringen externt.

Det här är verkligen ett segment där det lönar sig att fundera ut vilka behov man har, och investera lite tid i att läsa på om marknaden innan köp.

En bra sammanfattning - om än något gammal vid det här laget - om enlitersdatorer finns här. Servethehome har också mängder av fristående modellspecifika recensioner av nyare grejer.

Jag är helt med dig här, men för min egen del så spelar storleken mycket mindre roll, jag gillar de lite större bättre:

De flesta tillverkarna har ju oftast samma serie i ett flertal storlekar. De större brukar ju vara allmänt lättare att arbeta i också.

Jag har tryckt i pcie kort för att få fler sataportar och sedan 3dprintat egna ssd hållare å sprängproppat en burk med 2 HDD och 4ssd xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Alltså, du kan i princip ansluta en extern hårddisk till din router och sedan ha en Raspberry Pi eller valfri annan Android TV/Google TV/Apple TV spela upp innehållet utan några som helst problem.

Om du inte ska transcoda (poänglöst på internt nätverk) så behövs ungefär noll kraft från servern - allt den ska göra är att hantera filöverföringen.

Vill du ha stöd för flest format så är förstås Nvidia Shield Pro eller Apple TV 4K (passthrough stöds i tvOS 26) bäst vid TVn. Som server kan du välja precis vad som helst eftersom allt servern ska göra är att klara av att överföra data i max 150Mbit/s.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag är helt med dig här, men för min egen del så spelar storleken mycket mindre roll, jag gillar de lite större bättre:

https://ck-officetechnologies.lu/wp-content/uploads/sites/2/2021/07/ordinateur-hp-elitedesk-800.png
De flesta tillverkarna har ju oftast samma serie i ett flertal storlekar. De större brukar ju vara allmänt lättare att arbeta i också.

Jag har tryckt i pcie kort för att få fler sataportar och sedan 3dprintat egna ssd hållare å sprängproppat en burk med 2 HDD och 4ssd xD

Det är ju förstås en ren smaksak, men tycker det nätta enlitersformatet är hela poängen med de där datorerna. Ska man upp ens i mellanstorleken föredrar jag custombygge med med z-chipset och mer inställningsmöjligheter än vad särskilt HP:s UEFI-implementation ger. På det temat kan det i övrigt nämnas att Lenovo kör helt vanlig Aptio 5-UEFI vilket är rätt enkelt att hacka och slå på gömda inställningar i om man känner sig manad till sådant. Jepp, klockinställningar också.

Haha, kul, är på gång att göra samma sak med en Elitedesk Mini Den har två M.2 NVMe-platser från början. Väntar på en 2.5"-vagga jag beställde i veckan, som också kommer med fläkt man vill ha när man börjar packa massa lagring i datorn. Planen är att skaffa en M.2 wifi till 2x SATA-adapter, slakta ett par gamla Samsung 860 Evo jag har liggande i vilka kretskortet tar upp kanske en tredjedel av utrymmet i kapslingen, och printa en hållare i 2.5"-formfaktor för dem för att göra det lätt för mig.

Vill man kan man designa en customvagga och stoppa i tre SATA-diskar utöver två NVMe-dito också, en port på moderkortet, och två på tidigarenämnda adapter, men blir lite krångligare om man ska få med fläkten på ett bra vis. Klarar mig bra på fyra diskar totalt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Sötast
Skrivet av kaput:

Det är ju förstås en ren smaksak, men tycker det nätta enlitersformatet är hela poängen med de där datorerna. Ska man upp ens i mellanstorleken föredrar jag custombygge med med z-chipset och mer inställningsmöjligheter än vad särskilt HP:s UEFI-implementation ger. På det temat kan det i övrigt nämnas att Lenovo kör helt vanlig Aptio 5-UEFI vilket är rätt enkelt att hacka och slå på gömda inställningar i om man känner sig manad till sådant. Jepp, klockinställningar också.

Haha, kul, är på gång att göra samma sak med en Elitedesk Mini Den har två M.2 NVMe-platser från början. Väntar på en 2.5"-vagga jag beställde i veckan, som också kommer med fläkt man vill ha när man börjar packa massa lagring i datorn. Planen är att skaffa en M.2 wifi till 2x SATA-adapter, slakta ett par gamla Samsung 860 Evo jag har liggande i vilka kretskortet tar upp kanske en tredjedel av utrymmet i kapslingen, och printa en hållare i 2.5"-formfaktor för dem för att göra det lätt för mig.

Vill man kan man designa en customvagga och stoppa i tre SATA-diskar utöver två NVMe-dito också, en port på moderkortet, och två på tidigarenämnda adapter, men blir lite krångligare om man ska få med fläkten på ett bra vis. Klarar mig bra på fyra diskar totalt

Nej vad roligt! Jag trodde jag var ensam med att ha tagit ut kretskorten och köra dem bare. 1/4 tjockleken och 1/3 storleken fan vad roligt att höra.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Beelink S12 som har intel N100 som CPU. Fördelen gentemot äldre kontorsdatorer från Lenovo osv är:

• Ännu mindre och framförallt tystare

• N100 har bra stöd för hårdvaruaccelerering av video om transcoding behöver ske

• rätt så billiga, rymmer NVMe+SATA om man köper rätt modell

Gick från någon Lenovo mini pc till Beelink och byter aldrig tillbaka. Lenovon lätt som en jetmotor när den behövde jobba lite. Beelink är nästan helt tyst.
N100 CPU är mycket trevligare än nån gammal i4xxx eller i8xxx.

Permalänk

Tänker att jag skriver en kort uppdatering utifall någon annan har samma fråga och hamnar här efter att sökt information.

Det slutade i att jag köpte en begagnad HP Elitedesk 800 G1 och satte i en ny SSD utöver HDDn som följde med.
- Prestandamässigt är den overkill än så länge, tack till de som tipsade om att "vad som helst duger".
- Byggkvaliteten och ease-of-use är kanon, väldigt smidigt att installera nya diskar och annat fysiskt pill.
- Förvånansvärt tyst, har den i sovrummet utan problem.

På detta kör jag nu Debian och har i dagsläget snurrat upp en Suwayomi-server i en docker container.
- Planen framöver är att undersöka media-delen, om det blir plex eller jellyfin återstår att se.

Det har varit riktigt roligt att labba i linux, så har man lite datorintresse och någon tusenlapp över är det ett kul projekt.

Tack för alla svar och hjälp!

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Tänker att jag skriver en kort uppdatering utifall någon annan har samma fråga och hamnar här efter att sökt information.

Det slutade i att jag köpte en begagnad HP Elitedesk 800 G1 och satte i en ny SSD utöver HDDn som följde med.
- Prestandamässigt är den overkill än så länge, tack till de som tipsade om att "vad som helst duger".
- Byggkvaliteten och ease-of-use är kanon, väldigt smidigt att installera nya diskar och annat fysiskt pill.
- Förvånansvärt tyst, har den i sovrummet utan problem.

På detta kör jag nu Debian och har i dagsläget snurrat upp en Suwayomi-server i en docker container.
- Planen framöver är att undersöka media-delen, om det blir plex eller jellyfin återstår att se.

Det har varit riktigt roligt att labba i linux, så har man lite datorintresse och någon tusenlapp över är det ett kul projekt.

Tack för alla svar och hjälp!

Tack, jag ska göra samma resa här hemma och migrera någon trött Windows-server-NAS som jag labbade med för tusen år sedan till just Debian på nyare hårdvara, docker, jellyfin för mediabiten osv osv.

Står din HP ute i fria luften, eller är den undangömd någonstans? Min ersättare får kanske stå i botten av ett vitrinskåp, där det är lite sådär med ventilationen.

Permalänk
Skrivet av doomas:

Tack, jag ska göra samma resa här hemma och migrera någon trött Windows-server-NAS som jag labbade med för tusen år sedan till just Debian på nyare hårdvara, docker, jellyfin för mediabiten osv osv.

Står din HP ute i fria luften, eller är den undangömd någonstans? Min ersättare får kanske stå i botten av ett vitrinskåp, där det är lite sådär med ventilationen.

Just nu står den på golvet i hörnet av sovrummet (bakom en kartong så inte sambon upptäcker den).
- Väldigt låg ljudnivå, är fönstret öppet går det inte att urskilja ljudet från den alls.

Tror det skulle gå bra att köra den i ett skåp, min plan är att flytta den till ett mer instängt område när jag är säker på att jag inte behöver flytta den igen på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Det slutade i att jag köpte en begagnad HP Elitedesk 800 G1..

Får man fråga var du köpte den lilla prylen?

Permalänk
Skrivet av druwan:

Får man fråga var du köpte den lilla prylen?

Av en användare här på Sweclockers, verkar som att annonsen fortfarande ligger uppe så kanske finns fler till salu.

https://www.sweclockers.com/marknad/250564-hp-elitedesk-800-g...

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett gäng HP Elitedesk 800 och Lenovo Thinkcentre på Tradera. Lenovo Thinkcentre är väl motsvarande variant, den finns med Ryzen-CPU såg jag. Spelar det någon roll? Tänker GPU tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Hej,

Har börjat inse att jag vill gå ifrån streamingtjänster och liknande och börja hosta min egen media. Planen är att streama media över wifi till en streamingenhet (Är Nvidia Shield Pro fortfarande det som gäller?) och spela film den vägen till TVn. Servern planeras att ställas i ett rum där den inte syns, men krav är ändå att sambon godkänner utseende och ljudnivå om den ska stå i vardagsrum vilket inte är helt uteslutet.

Jag kommer inte lagra något som är kritiskt om en hårddisk kraschar, blir inte tråkigare än att jag får köpa en ny tänker jag.

Har väldigt dålig koll på vilken prestanda som krävs i en server, så risken finns väl att det jag plockat ihop något med överdriven prestanda:

https://komponentkoll.se/bild/NkfgU.png

Har jag missat något som behövs? Går det att få tillräcklig prestanda för mindre pengar?

Tack för svar.

Vill du kunna köra transcode på servern skall du satsa på en Intel-CPU med grafikdel. Smådatorerna som föreslås är ju inte lämpliga som mediaserver eftersom de saknar plats för 3,5" diskar.
Nascompares på youtube har en massa vettiga videos. Här är en med ett moderkort med Intel-CPU med Quicksync.
https://www.youtube.com/watch?v=1YJ0s_LxXgU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyhider:

Hej,

https://komponentkoll.se/bild/NkfgU.png

Tack för svar.

kommer den endast direkt strömma eller är tanken att du ska kunna transkoda när du är iväg eller kanske ha flera som ska kunna göra det samtidigt, då krävs lite starkare hårdvara men annans kan du nästan gå på vilken minidator som helst.
du har inte funderat på att kombinera en media server med andra tjänster som fil backupp mm
tex kör jag jag emby som media server men den har då även funktioner för att backa upp bilderna från telefoner osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man kopplar in en sådan liten maskin direkt till TVn med hdmi? Bild bör man ju kunna få full hdr osv men typ atmos ljud?