AMD gör 3D-träd 715 000 gånger effektivare

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut när det är långt utzoomat, men förskräckligt inzoomat med typ suddiga vågor som skvalpar över träden.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berduf:

Bill gates kommer att få rätt tillslut.
“No one will need more than 640K of memory for a personal computer.”

Det finns inte mycket bevis att han sagt det, men även det påstådda citatet är mindre kontroversiellt än det där.
"640k ought to be enough for anybody" är det påstådda citatet. Det säger ingenting om någon framtid som "no one will" gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns inte mycket bevis att han sagt det, men även det påstådda citatet är mindre kontroversiellt än det där.
"640k ought to be enough for anybody" är det påstådda citatet. Det säger ingenting om någon framtid som "no one will" gör.

Vilket som..

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Min fråga då:

1. Kan man använda tekniken för att få högre upplösta träd eller andra objekt?
2. Går det i teorin att använda det till ett helt spel så att VRAM användandet minskar med 750K%?

Permalänk
Medlem

Så det är procedurellt genererad geometri på gpu, istället för att generera på cpu och skicka som poly mesh till gpu? Är det ens något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Så det är procedurellt genererad geometri på gpu, istället för att generera på cpu och skicka som poly mesh till gpu? Är det ens något nytt?

Tidigare har man ju gjort samma grej på cpu, det är det som är skillnaden.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Varför ser det ut att vara hämtat från 90-talet? Kunde de inte gjort ett snyggt demo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tidigare har man ju gjort samma grej på cpu, det är det som är skillnaden.

Jo, men procedurell geometri på gpu kan väl knappast vara något nytt? Möjligen att dom har hittat ett väldigt effektivt sätt att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jo, men procedurell geometri på gpu kan väl knappast vara något nytt? Möjligen att dom har hittat ett väldigt effektivt sätt att göra det?

De har gjort det mindre beroende av CPU och mycket effektivare för VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Tveksamt, ja

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Hmm för längesedan var det något företag som visade en motor som körde allt i mjukvarurendering med typ oändlig detaljrikedom.
På den tiden såg "demot" de körde riktigt imponerande ut.

Är det här något liknande? Minns ej vad dom hette men där tror jag nackdelen var att inget kunde röra sig istället.

Detta var nog en 15år sedan eller mer, någon som minns vad jag talar om. Man hörde inte så mkt mer sen men minns stt det var intensiva disskussioner i forum och även här.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm för längesedan var det något företag som visade en motor som körde allt i mjukvarurendering med typ oändlig detaljrikedom.

Är det här något liknande? Minns ej vad dom hette men där tror jag nackdelen var att inget kunde röra sig istället.

Detta var nog en 15år sedan eller mer, någon som minns vad jag talar om. Man hörde inte så mkt mer sen men minns stt det var intensiva disskussioner i forum och även här.

Ja det minns jag också, shit vilken clown han var vd:n på det företaget. Alltså det var ju en nice renderingsmetod för vissa nischade ändamål, men han gick igång på alla cylindrar och framställde det som något det inte var. Skulle verkligen vilja minnas vad dom heter och vad det blev av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Euclideon hette företaget, och dom höll sig flytande ända fram tills nyligen
https://www.businessnewsaustralia.com/articles/reality-bites-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja det minns jag också, shit vilken clown han var vd:n på det företaget. Alltså det var ju en nice renderingsmetod för vissa nischade ändamål, men han gick igång på alla cylindrar och framställde det som något det inte var. Skulle verkligen vilja minnas vad dom heter och vad det blev av det hela.

Skrivet av Mikael07:

Euclideon hette företaget, och dom höll sig flytande ända fram tills nyligen
https://www.businessnewsaustralia.com/articles/reality-bites-...

Tack! Den tekniker var lovande men det verkade för bra för att vara helt sant, vilket det nog var då inga spel någonsin släpptes med tekniken?

Citerade dig i tron om att det var någon annan som ville veta 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack! Den tekniker var lovande men det verkade för bra för att vara helt sant, vilket det nog var då inga spel någonsin släpptes med tekniken?

Citerade dig i tron om att det var någon annan som ville veta 😂

Det var en bra metod för scannade statiska scener, men absolut inget revolutionärt. En pointcloud renderare med effektiv level-of-detail hantering. En kunnig grafikkodare kan nog få ihop en basic implementation för att demonstrera metoden på några dagar.

När man väl vet hur det fungerar, inser man snabbt att det är ett väldigt opraktiskt format för något som ska röra på sig. Det som störde mig något enormt var vd:s oförmåga att erkänna det, och envisa malliga påståenden om att det skulle revolutionera spelbranschen. Väldigt barnsligt. Men dom hittade användningsområde för det till slut, men inte var det spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det var en bra metod för scannade statiska scener, men absolut inget revolutionärt. En pointcloud renderare med effektiv level-of-detail hantering. En kunnig grafikkodare kan nog få ihop en basic implementation för att demonstrera metoden på några dagar.

När man väl vet hur det fungerar, inser man snabbt att det är ett väldigt opraktiskt format för något som ska röra på sig. Det som störde mig något enormt var vd:s oförmåga att erkänna det, och envisa malliga påståenden om att det skulle revolutionera spelbranschen. Väldigt barnsligt. Men dom hittade användningsområde för det till slut, men inte var det spel..

Har för mig att det fanns en tråd här på swec om det också där det diskuterades mycket. Tekniken var om jag fattade det rätt ungefär den som användes i äldre spel men med mycket högre detaljnivå, voxelgrafik som tex deltaforce använde? Säkert jätte bra om man bara ska "gå" runt i en död värld man inte kan integrera med på något sätt där allt är statiskt.

Visa signatur